Flashback bygger pepparkakshus!
2021-09-17, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Public Enemy
Men om nu HB bett skolflickan om nakenbilder, då tycker jag att han har förbrukat allt förtroende hos mig.
En som beter sig så är inte lämplig att företräda mig i riksdagen..

Tänk bara om det varit min dotter....

Viktigt i sammanhanget är att högt uppsatta Moderater sannolikt vetat om hans beteende sedan länge utan att göra något åt det. Inga av dessa sociopater förtjänar att få fortsatt förtroende, vare sig på det nationella planet eller på lokal nivå.
Citera
2021-09-17, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
https://www.friatider.se/therese-i-s...-av-17-aringen

Trovärdig tjej
Trovärdig tidning…
Citera
2021-09-17, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Muntliga utsagor som bevisning är trots allt ganska vanligt förekommande i brottmål. Exempelvis vittnesuppgifter om vad man sett eller hört. Vidare tar man hänsyn till s.k. stödbevisning, vilket i detta fall exempelvis kan utgöras av att flickan efter ett påstått närmande berättat om detta för en vän eller liknande som sedan kan berätta om denna kontakt. Om svenskt rättsväsende helt skulle underkänna muntlig bevisning skulle det praktiskt sett vara mycket svårt att döma någon till ansvar för annat än exempelvis ekonomiskt brottslighet (som i regel till högre grad bygger på teknisk bevisning, loggar från banker etc).

Problemet här är fortfarande att rekvisiten för paragrafen inte är uppfyllda. Det är helt irrelevant om åklagaren ser någon trovärdighet i en muntlig utsaga eller ej.

Faktum kvarstår att kvinnan aldrig har hävdat (i det som har framkommit i massmedia) att hon de facto har tagit- eller skickat några bilder till Bali. Lagparagrafen kräver att personen "utför eller medverkar i sexuell posering". Något sådant har aldrig hävdats, enbart att hon påstår att hon har fått en förfrågan om det.

Det kommer snarare bli en moralisk fråga av det hela. Finns det inga fysiska bevis i form av loggar eller liknande är det ju absolut fullständigt omöjligt för någon att avgöra om det är sant eller ej.
Citera
2021-09-17, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Tänk alltid att juridik är logik.

Det finns hundratals dårar här som googlar och tror att de förstår juridik.

Det är en fråga om läsförståelse kopplat till logiskt tänkande bara

Haha njaaa, vet inte riktigt om jag håller med om det där.
Visst att man utvecklar en viss juridisk magkänsla när man studerar till/arbetar som jurist men att juridik = logik för gemene man vänder jag mig direkt mot. Då hade vi sluppit krigsrubriker i Aftonbladet om att en kvinna döms för misshandel efter att ha anfallit en kille som utsatt henne för sexualbrott. Dessa typer av artiklar bygger ju på att gemene man inte förstår hur juridik fungerar.
Citera
2021-09-17, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Problemet här är fortfarande att rekvisiten för paragrafen inte är uppfyllda. Det är helt irrelevant om åklagaren ser någon trovärdighet i en muntlig utsaga eller ej.

Faktum kvarstår att kvinnan aldrig har hävdat (i det som har framkommit i massmedia) att hon de facto har tagit- eller skickat några bilder till Bali. Lagparagrafen kräver att personen "utför eller medverkar i sexuell posering". Något sådant har aldrig hävdats, enbart att hon påstår att hon har fått en förfrågan om det.

Det kommer snarare bli en moralisk fråga av det hela. Finns det inga fysiska bevis i form av loggar eller liknande är det ju absolut fullständigt omöjligt för någon att avgöra om det är sant eller ej.

Jag tror inte heller detta kommer bli en fråga för rättsväsendet, i vart fall har det inte framkommit något i media som ger stöd för det. Däremot kommer det bli en förtroendefråga i partiet, varpå jag tror HB ryker.

Syftet med min kommentar var mest att belysa hur man värderar muntliga utsagor inom rättsväsendet.
Citera
2021-09-17, 18:09
Medlem
Citat:
Tycker det är intressant att folk i tråden generellt verkar uppfatta HB som en slipad och kunnig politiker. Är detta för att ni sympatiserar med hans åsikter eller har han framfört något som gjort att ni (du) fått den uppfattningen?

Är mest intresserad då min bild av HB är den motsatta. Oerhört okunnig och ger sig gärna in i diskussioner där han inte har den blekaste vad han pratar om. Liknelsen med duvan som spelar schack gör sig ständigt påmind när man tar en titt på hans twitterflöde.

Nu är det visserligen främst hans bristfälliga juridiska kunskaper jag har reagerat på samt hans oerhört dåliga omdöme att uttala sig bombsäkert om något utan att först ta tillfället i akt att prata med någon kunnig på Moderaternas riksdagskansli, men tycker ändå detta ger en ganska samlad bild.

Jo men det är just det där du nu beskriver som är problemet.

Om känslor och åsikter spelar in i hur man värderar bevis så är man inne på ett väldigt sluttande plan.

Om man ogillar någon så är det frestande att dra slutsatser om t ex skuldfrågor.

I en rättstat så ska bevisen värderas så objektivt det bara går oavsett om man ogillar en person eller inte.

Och dina inlägg befinner sig just på det sluttande planet. Det lyser igenom.
Citera
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Tänk alltid att juridik är logik.

Det finns hundratals dårar här som googlar och tror att de förstår juridik.

Det är en fråga om läsförståelse kopplat till logiskt tänkande bara

Det var tänkt så från början men idag är juridik känslor och woke.
Citera
Medlem
Citat:

Trovärdig tjej

Hanif Bali (M) är en trovärdig moderat politikerpamp. Ljuger om sin kontakten med minderåriga tjejer. Var kontakt med brudarna senast i juni 2021

"...gräver i påståendet visar det sig att Hanif Bali hade kontakt med MUF-flickan så sent som i juni i år. Med hjälp av söktjänsten Wayback Machine kan man se att Hanif Bali skrev till den minderåriga flickan på Twitter den 1 juni. Dessförinnan hade han även kontakt med flickan 2 januari i år, även det på Twitter."

https://aktuelltfokus.se/har-ljuger-...ariga-flickan/
Senast redigerad av Xfront 2021-09-17 kl. 18:13.
Citera
2021-09-17, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av odok
Viktigt i sammanhanget är att högt uppsatta Moderater sannolikt vetat om hans beteende sedan länge utan att göra något åt det. Inga av dessa sociopater förtjänar att få fortsatt förtroende, vare sig på det nationella planet eller på lokal nivå.

Det är ju bara att du slutar rösta på M. Konstigt att du gjort det hittills för du tycker så
Citera
2021-09-17, 18:11
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Något säger mig att media skulle vara lite lätt försiktiga med att ge utrymme åt en f.d. riksdagsledamot som uteslutits till följd av olämpligt (sexuellt) beteende mot en minderårig flicka. Det är ju trots allt ett sådant beteende som samhället de senaste 20 åren bedömt som ytterst moraliskt avvikande.

Ser inte att MED skulle få mer utrymme i media med HB i partiet än de har i dagsläget. Snarare att en större del av redan existerande rapportering skulle handla om HB:s beteende. Vilket sannolikt inte är gynnsamt för partiet i stort.

Tror iofs de är för klickhoriga för att de skulle låta bli, att det skulle skada mer än det smakar för MED är nog tämligen mer sannolikt än det omvända.

Som sagt, inte sannolikt men ej heller stört omöjligt. Om du håller med i den bedömningen eller inte står dig fritt.
Citera
2021-09-17, 18:12
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamo-Kuken
Trovärdig tidning…

Just den tvåbarnsmamman är ett twittertroll som faktiskt bad tjejen att visa könet på twitter, dock som en retorisk grej men ändå.

Och det är inte alls säkert att det var tjejen som anmälde henne då det var folk i tråden som påpekade att det faktiskt var ett barn hon pratade med och var upprörda.
Citera
2021-09-17, 18:12
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Trovärdig tjej

Ja, lite märkligt att samma tjej är inblandad även här.

Citat:
Therese i Stockholm: Jag polisanmäldes också för att ha krävt sexbilder av 17-åringen

Många tvivlar på uppgifterna om att den moderate riksdagsledamoten Hanif Bali, 34, ska ha försökt pressa en idag 17-årig flicka inom partiets ungdomsförbund att skicka sexbilder till honom. En av tvivlarna är småbarnsmamman Therese från Stockholm, som i våras själv polisanmäldes för att ha utsatt samma flicka för samma sak.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in