Citat:
Ursprungligen postat av
JagheterHenrik
Haha, nej jag är inte jurist utan jag Googlar, alldeles riktigt. Att jag dock Googlat fram en lag som beskriver att Europakonventionen, där också oskuldspresumtionen finns, ska betraktas som en lag också i Sverige verkar dock du inte tagit del av.
Nej, precis som jag skrev innan saknar EKMR betydelse vid prövningen av förtal.
Citat:
Ursprungligen postat av
JagheterHenrik
Istället verkar du haka upp dig på enskilda ord och meningar som inte har någon som helst betydelse för mitt grundläggande resonemang, nämligen den att Hanif Bali har rätt att betraktas som oskyldig om han blir friad från anklagelserna. Jag har dock aldrig sagt att gemene man inte får anse (notera att du använder ordet "anse") honom som skyldig, utan vad jag sagt är att om man sprider att han är skyldig ändå kan det utgöra en grund till förtal med vissa undantag (du som märker ord också borde noterat att jag faktiskt aldrig skrev att det MÅSTE utgöra förtal):
Missade du att jag skrev "med vissa undantag"? Eller är det så att du medvetet inte hade med det eftersom det då inte skulle passa din grälsjuka denna fredagskväll?
Enskilda meningar bygger ju helheten, ord är trots allt mer än meningslös transportsträcka. Men skönt i vart fall att vi rett ut frågan att det kan utgöra förtal och att det inte per automatik utgör förtal.
Citat:
Ursprungligen postat av
JagheterHenrik
Däremot undrar jag om du själv är jurist?
Det är jag. Däremot arbetar jag inte med straffrätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
JagheterHenrik
Jag tänkte att om du nu var jurist så kanske du skulle tagit ett bättre exempel på förtal genom att påstå att någon luktar illa, vilket knappast är olagligt, när vi diskuterar huruvida det är förtal att påstå att en som friats från en brott beskrivs som skyldig av enskilda medborgare? Om du nu är jurist undrar jag också varför du inte tagit fram några konkreta paragrafer som vi kan vända oss till i diskussionen? Det skulle ju vara väldigt underlättande...
Saxar in Brottsbalken kap. 5 § 1 st. 1
Citat:
Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
Det som är aktuellt är alltså om man:
- Utpekar någon som brottslig
- Klandervärd i sitt levnadssätt, eller
- lämnar uppgifter för att utsätta någon för missaktning
Utifrån denna bakgrund kan det absolut utgöra förtal att gå runt på byn och berätta hur illa bonden luktar. Inte en uppenbar bedömning men finns absolut scenarion där det ryms inom brottsrubriceringen.
Men vad ska du med en jurist till, du har ju google?