Citat:
Ursprungligen postat av
RyanCrocker
Jag går efter det korta jag sett i media. Utgår från att jag missat detaljer, därför frågar jag.
Så vad handlar det olämpliga sexuellt beteendet mot flicka om? Efterfrågan eller mottagande?
"Olämpligt sexuellt beteende" är inget åklagare utreder och är ett uttryck som hänger kvar från början av den här soppan när Moderaternas partiledning kontaktades med diverse anklagelser.
Vad åklagaren i sin tur skulle ta ställning till var huruvida Bali kunde ha gjort sig skyldig till "utnyttjande av barn för sexuell posering", vilket regleras i brottsbalken 6 kap. 8 §. Eftersom åklagaren kom fram till att det som låg till grund för anmälan inte räckte för att uppfylla rubriceringen fanns det heller ingen anledning att fortsätta utredningen.
Vad som sägs i brottsbalken är följande:
Citat:
Den som främjar eller utnyttjar att ett barn under femton år utför eller medverkar i sexuell posering, döms för utnyttjande av barn för sexuell posering till böter eller fängelse i högst två år.
Detsamma gäller den som begår en sådan gärning mot ett barn som fyllt femton men inte arton år, om poseringen är ägnad att skada barnets hälsa eller utveckling.
Här behövde man varken utreda om någon "främjat" eller "utnyttjat" eller om något varit "ägnat" åt det ena eller andra eftersom allt föll redan på att det inte rörde sig om "sexuell posering".