2022-01-29, 15:04
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
ARK invest r s delusional man kan bli. VRLDENS GDP r 80T$, Tasha tror allts att 20% av vrldens GDP ska komma ifrn "Productivity increase" dvs att folk r mer produktiva i bilen nr man inte behver kra .

Detta visar sig vll even med tanke p att deras fonder r ner 50% ish p rsbasis

Jag har svrt att frst var i vinsterna ligger med att bilen kr sjlv. ska man raka sig p vgen till jobbet, eller ska man ta frukost i bilen, man kanske hinner med ett distansmte i bilen, men vnta, d kan man ju lika grna sitta hemma p distansmte.

Den stora proukivitetvinsten r om man undviker att ka bil ver huvud taget, vnta d fr ju inte Tesla slja bilar. Teslas investerare har spinndoktorer som frsker hitta p mer eller mindre krystade motivationer varfr folk mste ha autonomi i bilen.

Ett omrde dr det kommer behvas autonomi r inom ldrevrden. D befolkningen minskar men innan man kommit s lngt att man slpper en robot att skta mnniskor d har det gtt mnga decennier av robotutveckling,
Senast redigerad av raskens 2022-01-29 kl. 15:08.
Citera
2022-01-29, 15:17
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag har en ganska bra uppfattning d jag frlitar mig p experters insyn, och inte luffare p Flashback.

Klokt val, jag gr det samma som du, frlitar mig p alla experter som ligger i frontlinjen av AI forskning och inte luffare p flashback.
Citera
2022-01-29, 15:24
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Teslas aktie har gtt upp 6.69% de senaste 12 mnaderna. Det knns som att aktiens storhetstid ligger i det frflutna.
Och det r utan utdelningar...s ingen hjdare placering det senaste ret.
Ska vi sl vad? Detta r inte den frsta "kraschen" och det r inte den sista heller. S smningom ser vi nya hjder. Vi har sett detta hnda mnga gnger. Just nu r vi ca 32% ifrn toppen. Frra ret sg vi en nedgng p 40% innan vi gick till nya hjder.
Citera
2022-01-29, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Ska vi sl vad? Detta r inte den frsta "kraschen" och det r inte den sista heller. S smningom ser vi nya hjder. Vi har sett detta hnda mnga gnger. Just nu r vi ca 32% ifrn toppen. Frra ret sg vi en nedgng p 40% innan vi gick till nya hjder.
Men nu pratar jag inte om den senaste tidens nedgng. Jag pratar senaste ret, dvs inklusive nedgngen frra ret och de "nya hjder" du nmner som man gick emot drifrn.
Dessa hjder r i stort sett ocks utraderade. Jag sger inte att aktien inte kommer g upp igen, utan ppekar bara att den lnga trenden inte r srskilt spektakulr lngre
Citera
2022-01-29, 15:38
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Klokt val, jag gr det samma som du, frlitar mig p alla experter som ligger i frontlinjen av AI forskning och inte luffare p flashback.

Nr Tesla lst FSD s vet vi vem luffaren r.
Citera
2022-01-29, 15:46
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Men nu pratar jag inte om den senaste tidens nedgng. Jag pratar senaste ret, dvs inklusive nedgngen frra ret och de "nya hjder" du nmner som man gick emot drifrn.
Dessa hjder r i stort sett ocks utraderade. Jag sger inte att aktien inte kommer g upp igen, utan ppekar bara att den lnga trenden inte r srskilt spektakulr lngre
Yes jag frstr. Men storhetstiden r absolut inte frbi. Vi kommer se nya hjder. Ett ypperligt kplge Mackan. Sl till kompis
Citera
2022-01-29, 15:54
Medlem
Powrs avatar
2017 - $1.96 miljarder frlust
2018 - $976 miljoner frlust
2019 - $862 miljoner frlust
2020 - $721 miljoner vinst
2021 - $5.5 miljarder vinst

Tesla kade allts vinsten med 665% 2021. Hur kan folk fortfarande tvivla?
Citera
2022-01-29, 16:00
Medlem
Citat:
Yes jag frstr. Men storhetstiden r absolut inte frbi. Vi kommer se nya hjder. Ett ypperligt kplge Mackan. Sl till kompis
Ha ha ja det kan s vara...men jag vill nog ha ner den bra mycket mer innan jag kper 😉
Citera
2022-01-29, 16:01
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Nr Tesla lst FSD s vet vi vem luffaren r.

Hr har vi ett exempel frn en forskare som r vldigt optimistisk:
https://createdigital.org.au/how-rea...sks-tesla-bot/
I think wed be looking at something like 2050 men det r ju klart han r en luffare.

Men vem vet Tesla kanske har en fungerande neuromorphic-dator redan frdig baserad p meristorer i kllaren. Det vore en skrll.
Senast redigerad av raskens 2022-01-29 kl. 16:08.
Citera
2022-01-29, 16:07
Medlem
Citat:
2017 - $1.96 miljarder frlust
2018 - $976 miljoner frlust
2019 - $862 miljoner frlust
2020 - $721 miljoner vinst
2021 - $5.5 miljarder vinst

Tesla kade allts vinsten med 665% 2021. Hur kan folk fortfarande tvivla?
Det r jtteimponerande, men redan diskonterat i aktiekursen. Detta och flera r av liknande utveckling skulle jag sga r det.
Allt annat n sdan tillvxt ska snarare snka kursen.
Citera
2022-01-29, 16:17
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Hr har vi ett exempel frn en forskare som r vldigt optimistisk:
https://createdigital.org.au/how-rea...sks-tesla-bot/
I think wed be looking at something like 2050 men det r ju klart han r en luffare.

Men vem vet Tesla kanske har en fungerande neuromorphic-dator redan frdig baserad p meristorer i kllaren. Det vore en skrll.

En "expert" som pstr sig kunna avgra vad som r mjligt/omjligt 30 r fram i tiden r nog en luffare i ngon mening ja. Skulle vilja sga att man r helt dum i huvudet om man tror sig veta ngot s lngt fram i tiden.
Citera
2022-01-29, 16:44
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ha ha ja det kan s vara...men jag vill nog ha ner den bra mycket mer innan jag kper 😉
Av ren nyfikenhet, vilket pris brjar det bli intressant fr dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in