Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-03, 19:44
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Du behver nog visa upp en bttre klla en nn youtuber som kr en Q&A med sina 2000 fljare baserat p pressbilder

Vad jag vet bygger 4680 p teknik frn bolag Tesla frvrvat, men visst det r vl deras namn p patentet.

De bekrftade detta p earnings call. Du mste missat det.
Citera
2022-02-03, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Klla p dina lgner tack

Edit: Missade du det jag fetmarkerade i fregende inlgg? Det str TESLAS 4680 battery. Till och med Panasonic sjlva kallar det fr Teslas 4680. Hur jvla pantad r du egentligen?

https://www.japantimes.co.jp/news/20...fit-batteries/

"The Japanese company has said it will seek to sell the batteries to EV makers other than just Tesla"

4680 r ingen MOAT fr Tesla, Panasonic fr slja dessa batterier till vem de vill.

Tesla kommer ven tillverka dessa inhouse, men oavstt om 4680 r skrp eller revolutionerande kommer andra OEMs ha tillgng till dessa batterier om de vill.

terigen svaras kritiska posts med hat. Var lite trevlig och svara p relevant kritik istllet.
Senast redigerad av job230ge 2022-02-03 kl. 19:52.
Citera
2022-02-03, 19:58
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Branding. Kper du en Skoda r det till strsta delen en VW,
Varfr kallar Panasonic det fr Teslas 4680 battery om det till strsta del r Panasonic som utvecklad dom?
Citera
2022-02-03, 20:06
Medlem
Citat:
Varfr kallar Panasonic det fr Teslas 4680 battery om det till strsta del r Panasonic som utvecklad dom?

Det r sjukt bra branding fr Panasonic ocks. Skulle panasonic gra ett batteri med dry electrote och strre dimensioner skulle ingen prata om det. Nu nr tesla stter sitt namn p det snackar varenda youtuber om det dagligen.

Jag anser det vara genialiskt
Senast redigerad av job230ge 2022-02-03 kl. 20:12.
Citera
2022-02-03, 20:09
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Du behver nog visa upp en bttre klla en nn youtuber som kr en Q&A med sina 2000 fljare baserat p pressbilder

Vad jag vet bygger 4680 p teknik frn bolag Tesla frvrvat, men visst det r vl deras namn p patentet.
Tesla kpte Maxwell fr deras dry battery electrode teknik. Det r bara en liten del av 4680s design och ven den tekniken integrerades av Tesla.
Varfr har du s svrt att erknna att Tesla utvecklat sina egna batterier?
Citera
2022-02-03, 20:20
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Det r sjukt bra branding fr Panasonic ocks. Skulle panasonic gra ett batteri med torr katod och strre dimensioner skulle ingen prata om det. Nu nr tesla stter sitt namn p det snackar varenda youtuber om det dagligen.

Jag anser det vara genialiskt
Vet du varfr ni bjrnar fr s mycket hat? Ni kan inte ens erknna att Tesla utvecklat sina egna batterier. Ni hittar p en massa urskter som ni dragit ut frn arslet. Ni r fan vrre n flat earthers. Det rcker inte ens att Panasonic sjlva kallar det fr Teslas batterier. Hur ska man ha en normal diskussion med er? Ge mig en enda klla p att det r Panasonic som utvecklat 4680.

Panasonic ska tillverka 4680 p Teslas begran. Visst fr dom slja till andra tillverkare OM det finns ngra ver. Tesla r deras frsta prioritet och du kan vara sker p att Tesla kommer kpa upp varje jvla cell.
Citera
2022-02-03, 20:21
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Tesla kpte Maxwell fr deras dry battery electrode teknik. Det r bara en liten del av 4680s design och ven den tekniken integrerades av Tesla.

Tesla kper ett fretag som sitter p teknik och patent. Tesla vidareutvecklar tekniken och skrddarsyr den fr batteripack till elbilar. Tesla utvecklar ny produktionsteknik i en egen fabrik. Tesla bygger flertalet nya fabriker fr massproduktion. N, fortfarande Panasonics batterier!

Jag har skrattat nda frn magen idag nr jag lst dagens skrd av inlgg. Snt gr inte att kpa fr pengar.
Citera
2022-02-03, 20:32
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Tesla kper ett fretag som sitter p teknik och patent. Tesla vidareutvecklar tekniken och skrddarsyr den fr batteripack till elbilar. Tesla utvecklar ny produktionsteknik i en egen fabrik. Tesla bygger flertalet nya fabriker fr massproduktion. N, fortfarande Panasonics batterier!

Jag har skrattat nda frn magen idag nr jag lst dagens skrd av inlgg. Snt gr inte att kpa fr pengar.
Haha men det r ju helt sjukt. Vilka jvla snor man argumenterar med
Jag fr starka "flat earther" vibbar frn bjrnarna hr. Spelar ingen roll hur mycket fakta man bankar in i deras huvud. Dom tror nd att jorden r platt
Citera
2022-02-03, 20:46
Medlem
Det r panasonic som har utvecklat detta batteri och de kommer att erbjudas till andra.
https://www.caranddriver.com/news/a3...-future-tesla/
Citera
2022-02-03, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
De bekrftade detta p earnings call. Du mste missat det.
Jo det gjorde jag, sa dom att Tesla i detta nu producerar frdiga 4680 celler redo att stoppas in i produktionsbilar?
Citat:
Kanske kom ut fel, ja, dom har vl utvecklat batteriet inom Tesla, det ser ut att vara en bra produkt men jag kan inte dra ngon slutsats n fr det kvarstr fortfarande att se hur det gr att massproducera dom, se hur dem hller och presterar.

Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
en frga om dom hr nya batterierna, hur mycket mer kraft eller el ger dom per kilo jmfrt med dom gamla?
Om du tnker p lagringskapacitet r den vl ungefr densamma volymmssigt, viktmssigt kanske det r lite mer d det r mindre verfldigt material. Kraften man fr ut ur varje cell ska vara vsentligt strre, kan vl vara en frdel nr man ska ladda snabbt.
Senast redigerad av David86 2022-02-03 kl. 20:51.
Citera
2022-02-03, 20:56
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Jo det gjorde jag, sa dom att Tesla i detta nu producerar frdiga 4680 celler redo att stoppas in i produktionsbilar?

Kanske kom ut fel, ja, dom har vl utvecklat batteriet inom Tesla, det ser ut att vara en bra produkt men jag kan inte dra ngon slutsats n fr det kvarstr fortfarande att se hur det gr att massproducera dom, se hur dem hller och presterar.

Om du tnker p lagringskapacitet r den vl ungefr densamma volymmssigt, viktmssigt kanske det r lite mer d det r mindre verfldigt material. Kraften man fr ut ur varje cell ska vara vsentligt strre, kan vl vara en frdel nr man ska ladda snabbt.
Tack! Sknt att ngon bjrn kan erknna det.
Ja, fr tidigt att dra ngra slutsatser. r ocks vldigt nyfiken p exakt vilka siffror som uppns av dom nya batterierna
Citera
2022-02-03, 21:05
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:

Ja, de sa vldigt tydligt att de kommer leverera model Y frn Texas fabriken med 4680 pack i detta kvartalet. De har en hel del 4680 celler uppbunkrat, d de krt sin egna fabrik med 70-80% avkastning redan fr ett halvr sedan, s du kan ju tnka dig hur det ligger till nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in