Citat:
Ursprungligen postat av
Ennago
Har någon här erfarenhet av att kombinera Brintellix med SSRI?
Det verkar nämligen som att man säkert kan kombinera detta med SSRI utan att riskera Serotogent syndrom. Vet inte riktigt varför men kanske för att den antagoniserar på 5-HT3, 5-HT7, and 5-HT1D och metaboliseras av CYP2D6 enzymet men inte så mycket av CYP2C19.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7236167/
Jag har nämligen använt Sertraline i många år men avslutade för att jag inte orkade med biverkningarna (vanliga grejerna med att jag kände mig lobotimiserad och svårt att ejakulera osv). Efter återfall av stress/ångest/sömnproblem började jag trappa upp Sertraline igen men hann bara med 1v på 25mg innan jag istället hoppade på Brintillex 5mg. Har nu påbörjat 10mg och det verkar funka rätt bra men har fortfarande lite brainfog/minnesproblem och problem med driv. I övergången mellan Sertralin och Brintellix mådde jag dock jäkligt bra ett par dagar och funderar på om det har att göra med att de gifte sig bra ihop eller om det bara var smekmånadstillfällighet.
Tillägg: Ovan studie talar ju för att Brintellix+SSRI skulle kunna vara än mer effektivt vid behandling av depression än Brintellix ensamt. Det är dock ingen dubbelblind randomiserad studie, så det har sina brister. Vi vet t.ex. inte hur mycket bättre patienterna hade mått vid enbart fortsättning med SSRI. Vi vet inte heller med säkerhet hur patienterna hade mått vid enbart användande av Brintellix.
Vill även förtydliga att ovan studie i så fall även talar för att andra serotoninhöjande preparat (5-HT, örter osv) skulle kunna användas samtidigt som Brintellix, utan att riskera serotogent syndrom. Fortsatt aktsamhet gäller mot örter/naturläkemedel som verkar MAOI-hämmande och/eller samtidigt metabolisering i levern!
Jag avser dock att utvärdera Brintellix ensamt ett tag till innan jag tar ställning till att eventuellt kombinera med SSRI. Nu på 10mg börjar det hända grejer och jag hoppas att det inte är tillfälligt! Ångesten/stressen är som bortblåst, är klartänkt, har enklare att fokusera, känner mig 10x smartare och har inga sexuella problem! Än så länge mkt bättre än Sertralinet! Hade lite inkörsproblem i uppstarten med 5mg och även 10mg i form av berg-och-dalbane-mående, något ökad ångest, svagt illamående kort efter intag, en kräkning (dock sovit 3h den natten och sprungit samma dag) men inte alls så illa som man kan befara efter att ha läst den här tråden.