Flashback bygger pepparkakshus!
2021-09-28, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelvinter
Det var aldrig aktuellt att ta en paus och sedan prova igen? När jag provat samma läkemedel två gånger så har biverkningarna varierat.
Faktiskt inte tänkt den tanken - kanske beror på att jag fick så kraftigt illamående och klådan aldrig gav med sig… men kanske skulle ge det en chans till nån gång..🤔
Citera
2021-09-29, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ennago
Har någon här erfarenhet av att kombinera Brintellix med SSRI?

Det verkar nämligen som att man säkert kan kombinera detta med SSRI utan att riskera Serotogent syndrom. Vet inte riktigt varför men kanske för att den antagoniserar på 5-HT3, 5-HT7, and 5-HT1D och metaboliseras av CYP2D6 enzymet men inte så mycket av CYP2C19.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7236167/

Jag har nämligen använt Sertraline i många år men avslutade för att jag inte orkade med biverkningarna (vanliga grejerna med att jag kände mig lobotimiserad och svårt att ejakulera osv). Efter återfall av stress/ångest/sömnproblem började jag trappa upp Sertraline igen men hann bara med 1v på 25mg innan jag istället hoppade på Brintillex 5mg. Har nu påbörjat 10mg och det verkar funka rätt bra men har fortfarande lite brainfog/minnesproblem och problem med driv. I övergången mellan Sertralin och Brintellix mådde jag dock jäkligt bra ett par dagar och funderar på om det har att göra med att de gifte sig bra ihop eller om det bara var smekmånadstillfällighet.

Tillägg: Ovan studie talar ju för att Brintellix+SSRI skulle kunna vara än mer effektivt vid behandling av depression än Brintellix ensamt. Det är dock ingen dubbelblind randomiserad studie, så det har sina brister. Vi vet t.ex. inte hur mycket bättre patienterna hade mått vid enbart fortsättning med SSRI. Vi vet inte heller med säkerhet hur patienterna hade mått vid enbart användande av Brintellix.

Vill även förtydliga att ovan studie i så fall även talar för att andra serotoninhöjande preparat (5-HT, örter osv) skulle kunna användas samtidigt som Brintellix, utan att riskera serotogent syndrom. Fortsatt aktsamhet gäller mot örter/naturläkemedel som verkar MAOI-hämmande och/eller samtidigt metabolisering i levern!

Jag avser dock att utvärdera Brintellix ensamt ett tag till innan jag tar ställning till att eventuellt kombinera med SSRI. Nu på 10mg börjar det hända grejer och jag hoppas att det inte är tillfälligt! Ångesten/stressen är som bortblåst, är klartänkt, har enklare att fokusera, känner mig 10x smartare och har inga sexuella problem! Än så länge mkt bättre än Sertralinet! Hade lite inkörsproblem i uppstarten med 5mg och även 10mg i form av berg-och-dalbane-mående, något ökad ångest, svagt illamående kort efter intag, en kräkning (dock sovit 3h den natten och sprungit samma dag) men inte alls så illa som man kan befara efter att ha läst den här tråden.
Citera
2021-10-20, 09:24
Medlem
funktioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linisen76
Uppdatera gärna om ett tag igen och berätta hur det gått med illamåendet..jag fick också det och det var jättejobbigt. Sen fick jag klåda, började i huvudet så trodde jag fått löss 😳😄 men sen kliades det över hela kroppen…så fick sluta.
Men uppdatera gärna om ett tag igen
Glad att det funkar för dig

En uppdatering gällande illamåendet då.

Det blev varken bättre eller sämre men min sambo är sjuksköterska och tog med några primperan hem vilket tog bort illamåendet nästan helt. Ringde till läkaren och berättade hur det låg till och fick det utskrivet. Rekommenderas!
Citera
2021-12-08, 15:08
Medlem
Modifys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funktioner
Inne på vecka två av brintellix och den hjälper mig mycket! Har haft den innan och även tyckt om effekten då. Har dragit mig för att börja igen men eftersom mitt mående blivit mycket sämre det senaste året hoppade jag på den igen och det visade sig vara en bra idé.

Grubblar inte alls lika mycket längre, mindre oro, mindre självhat och mycket enklare att vara i nuet och njuta av livet. Känns riktigt bra!

Förra gången slutade jag delvis för att jag blev så illamående av den. Det blir jag även nu och det sitter i lite hela dagen vilket har hämmat min aptit lite men det står jag ut med.

Härligt att den ger effekt. Upplever du några biverkningar av den?
Citera
2021-12-08, 15:16
Medlem
funktioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modify
Härligt att den ger effekt. Upplever du några biverkningar av den?

Nej, det kan jag inte påstå att jag upplever. Förutom illamåendet då men det finns effektiv medicin mot det också har jag märkt (primperan).
Citera
2021-12-23, 11:50
Medlem
Uppdatering efter att ha gått upp till 15mg sedan drygt 3v:
+Ångesten på natten försvann ju på lägre doser men hade fortfarande nära till stress/halvångest/ofokusering dagtid, vilket var främsta anledningen att gå upp till 15mg. Känns bättre än 10mg med detta.
+Tidigare haft problem med karusellyrsel i samband med ångest, vilket lindrades på lägre nivåer men det verkar ev. vara helt borta nu på 15mg.
+Fortsatt bra sexuell funktion (ljusår bättre än sertralin)
+-Fortfarande lite "hjärntrött" på 10mg. Eventuellt bättre på 15mg

-Det som alla har pratat om slog mig dock nu. Hade illamående första veckan (insåg hur gravida kan ha det) och nu efter drygt 3 veckor är jag fortfarande aningen illamåendes. Svårt att beskriva men det känns lite som att jag är som en kastrull som är på vippen att koka över hela tiden.
-Känner mig aningen mer "lobotomerad" på 15mg mot 10mg. Inte alls lika mycket som på Sertralin men aningen mer åt det hållet.

Övergående biverkningar:
Konstiga saker jag råkat ut för under tiden är att jag har fått någon sorts "blobb"/synförvrängning framför ena ögat, vid varje dosökning, som sedan tonats ut efter några veckor. Läkaren trodde det var någon sorts glaskroppsgrumling men jag tror att det är relaterat till medicinen, eftersom det är så starkt samband och att den försvinner med tiden.

Summa:
Är osäker på om jag kan leva med denna konstiga illamående. Hur länge ska man fortsätta innan man går ner eller ger upp för en annan medicin? Kommer illamåendet/konstiga känslan att gå över? Har för mig att någon tidigare har skrivit att den kan sitta i bra länge men gå över för vissa.
Att börja knapra primperan eller liknande känns ju kontraproduktivt, då dessa preparat ofta ger biverkningar i form av dåsighet och/eller depression.
Citera
2021-12-24, 07:43
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ennago
Uppdatering efter att ha gått upp till 15mg sedan drygt 3v:
+Ångesten på natten försvann ju på lägre doser men hade fortfarande nära till stress/halvångest/ofokusering dagtid, vilket var främsta anledningen att gå upp till 15mg. Känns bättre än 10mg med detta.
+Tidigare haft problem med karusellyrsel i samband med ångest, vilket lindrades på lägre nivåer men det verkar ev. vara helt borta nu på 15mg.
+Fortsatt bra sexuell funktion (ljusår bättre än sertralin)
+-Fortfarande lite "hjärntrött" på 10mg. Eventuellt bättre på 15mg

-Det som alla har pratat om slog mig dock nu. Hade illamående första veckan (insåg hur gravida kan ha det) och nu efter drygt 3 veckor är jag fortfarande aningen illamåendes. Svårt att beskriva men det känns lite som att jag är som en kastrull som är på vippen att koka över hela tiden.
-Känner mig aningen mer "lobotomerad" på 15mg mot 10mg. Inte alls lika mycket som på Sertralin men aningen mer åt det hållet.

Övergående biverkningar:
Konstiga saker jag råkat ut för under tiden är att jag har fått någon sorts "blobb"/synförvrängning framför ena ögat, vid varje dosökning, som sedan tonats ut efter några veckor. Läkaren trodde det var någon sorts glaskroppsgrumling men jag tror att det är relaterat till medicinen, eftersom det är så starkt samband och att den försvinner med tiden.

Summa:
Är osäker på om jag kan leva med denna konstiga illamående. Hur länge ska man fortsätta innan man går ner eller ger upp för en annan medicin? Kommer illamåendet/konstiga känslan att gå över? Har för mig att någon tidigare har skrivit att den kan sitta i bra länge men gå över för vissa.
Att börja knapra primperan eller liknande känns ju kontraproduktivt, då dessa preparat ofta ger biverkningar i form av dåsighet och/eller depression.

Du kommer nog inte få ett tillfredsställande svar på frågan om illamående, för vissa borta efter en vecka, för andra 4-6 veckor, för vissa aldrig. Finns olika alternativ att hantera det på, ta med mat, ta till kvällen, primperan, ondansetron. Läkemedel mot illamående är inte tänkt som permanent lösning, utan bara för att göra det enklare att härda ut veckorna efter insättning/doshöjning, sedan kan de sättas ut.
Citera
2021-12-24, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Du kommer nog inte få ett tillfredsställande svar på frågan om illamående, för vissa borta efter en vecka, för andra 4-6 veckor, för vissa aldrig. Finns olika alternativ att hantera det på, ta med mat, ta till kvällen, primperan, ondansetron. Läkemedel mot illamående är inte tänkt som permanent lösning, utan bara för att göra det enklare att härda ut veckorna efter insättning/doshöjning, sedan kan de sättas ut.

Tack för ETT svar i alla fall!
Jo jag tar det i samband med frukosten enligt läkarens rekommendation. Har provat att ta det på kvällen men hade svårt att komma till ro då. Känner mig stimulerad någon timme efter intag och jag misstänker att det även stör min sömn till det sämre. Känns som sömnkvalitén svajar lite som det är. Sover numera ostört men enligt min Apple Watch och appen sleep analysis svajar den viktiga djupsömnen ifrån normala 1,5h ofta ner till 0-15min. Med intag på kvällen har det hittills aldrig slagit fel att djupsömnen blir 0min. Ska eventuellt testa att dela upp intaget mellan morgon och kväll och se om det jämnar ut stimuleringen/illamåendet.
Citera
2022-02-28, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Vet inte hur håravfall påverkas av just Brintellix men jag tappade typ 50% av mitt hår efter 3 månader på Sertralin. Det var 10 år sedan och håret växte aldrig tillbaka.

Växte inget hår tillbaka eller växte det tillbaka lite grann?
Citera
2022-02-28, 07:43
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjeppkineseN
Växte inget hår tillbaka eller växte det tillbaka lite grann?

Nej det växte tyvärr aldrig tillbaka.
Citera
2022-03-15, 12:31
Medlem
Min läkare har föreslagit Brintellix för mig, men jag vill veta mer om eventuella biverkningar först.
Framförallt vill jag inte få biverkningar som påverkar det sexuella (som jag har läst att vissa antidepressiva kan ge).

Hittade den här sidan när jag sökte på Brintellix, och undrar om den är tillförlitlig:
https://sv.amenajari.org/articles/de...e-effects.html

Står bland annat:
Citat:
De vanligaste biverkningarna
Bland de biverkningar som mest settes under kliniska prövningar är:
  • Illamående
  • Förstoppning
  • Kräkningar
  • Sexuell Dysfunktion
  • Yrsel
  • Diarre

Detta är inte en komplett lista över alla möjliga biverkningar av denna medicinering. Du bör tala med din läkare eller apotekspersonal om du behöver en fullständig lista över eventuella biverkningar.
Citera
2022-03-20, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Min läkare har föreslagit Brintellix för mig, men jag vill veta mer om eventuella biverkningar först.
Framförallt vill jag inte få biverkningar som påverkar det sexuella (som jag har läst att vissa antidepressiva kan ge).

Hittade den här sidan när jag sökte på Brintellix, och undrar om den är tillförlitlig:
https://sv.amenajari.org/articles/de...e-effects.html

Står bland annat:

Det är en SERT-hämmare precis som alla andra SSRI, så därav påverkar den teoretiskt sexuella förmågan/lusten. Dock så har den lite annan verkningsmekanism än konventionella SSRI och antagoniserar även lite receptorer, vilket ska minska dessa biverkningar. Vissa har dock sexuella biverkningar ändå om man läser här inne men jag hade till skillnad ifrån SSRI inga sexuella biverkningar alls. Jag och väldigt många andra här inne kunde dock inte fortsätta med den på grund av illamående och kräkningar. Provade 5mg och mådde lite bättre av den men mådde illa och det blev bara värre och värre med högre dos. Troligen då den antagoniserar på 5-HT3. Bytte till Escitalopram och mår mycket bättre på den, även om sexuella förmågan haltar en aning (får kämpa lite längre men värt det). Man får väga för- och nackdelar.

Mycket vanliga (kan förekomma hos fler än 1 av 10 användare):
illamående

Vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 10 användare):
kräkningar

https://www.fass.se/LIF/product?user...20120924000062
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in