Citat:
Ursprungligen postat av
LKKINGEN
Hen är ett jävla #metoo, PK påhitt.
Jag vägrar konsekvent använda det mer än i just sammanhang där det skall diskuteras.
Han eller hon går väldigt bra att skriva, jag har inte så bråttom att jag inte hinner plita ner några bokstäver extra.
Ja, och i Sverige på 2020-talet kan din vägran leda till rejäla konsekvenser:
Citat:
I ett uppmärksammat fall har Diskrimineringsombudsmannen bedömt att en lärare gjort sig skyldig till diskriminering. Läraren har under lång tid och trots flera påpekanden vägrat att använda pronomenet hen om en elev som identifierar sig som ickebinär, trots att det är både elevens och vårdnadshavarnas uttryckliga vilja.
Läraren blev till slut avstängd, så småningom uppsagd
https://www.svd.se/for-sprakvarden-a...t-ord/om/sprak
Denna text är hämtad från SvD:s språkspalt och artikelförfattaren Lena Lind Palicki skriver vidare om ärendet:
Citat:
...med det skulle man kunna tro att saken var utagerad. Men det tycker inte stiftelsen Academic Rights Watch, som säger sig ”bevaka den akademiska friheten i Sverige”. De har nu kommit in med en anmälan till Justitieombudsmannen, där de menar att DO:s beslut var fel.
Nu skulle man ju kunna tro att en tidningsskribent håller yttrandefrihet högt och därmed kommer ge sitt stöd till vars och ens rätt att själva välja vilka ord de vill använda, men icke. Tydligen har Academic Rights Watch bl.a. hänvisat till något som Lena Lind Palicki tidigare skrivit i sin anmälan JO:
Citat:
Academic Rights Watch hänvisar till hur jag resonerade i en intervju 2014, när jag var språkvårdare på Språkrådet. Då var hen relativt nytt, många var fortfarande ovana och tyckte att pronomenet stack ut. Därför upplyste vi om att trots att språkvården gav grönt ljus så fanns en risk att ordet kunde väcka irritation och dra fokus från innehållet för vissa mottagare i vissa situationer.
Vidare redogör hon för att "hen" är tvetydigt och betyder flera saker (precis det vi varit inne på) men trots ordets relativa värdelöshet i brist på precision och trots att Sverige har grundlagsbefäst yttrandefrihet landar alltså denna Svenska Dagbladet-skribent i slutsatsen att vi lagvägen måste tvinga vissa personer att använda ordet:
Citat:
Academic Rights Watch säger sig vilja motverka att universiteten är ”trångsynta och intoleranta”, eftersom de menar att denna anda då sprider sig i samhället i stort. De tycker att hen-frågan är politisk, eftersom den icke-binära användningen från början kommer från feministiska och queerpolitiska rörelser.
Det de missar är att motsatsen – att hävda att hen inte bör användas för att det ifrågasätter att det bara finns två könsidentiteter – också är en politisk åsikt. Och till skillnad från jämställdhetspolitiken har den åsikten varken stöd i lagen, i skolans styrdokument – eller hos språkvården.
Om jag tolkar hennes slutsats rätt menar hon således att jämställdhetspolitiska språkkrav skall trumfa grundlagen gällande yttrandefrihet. Man skall således tvingas till visst språkbruk under till synes godtyckliga krav från människor som bestämt sig för att de inte är det ena utan det andra eller mittemellan.
Egentligen är detta ett rätt oerhört krav om man tänker efter. I princip skall alltså var och en kunna hävda att de vill bli omtalade på ett specifikt sätt annars så är det sparken och domstol för den som väljer sina egna ord... Och inte någon debatt alls i svensk media om detta totalt orimliga krav. Observera också detta att det handlar om hur personen blir omtalad, inte tilltalad, "hen" är ju tredje person. Det gör det hela ännu mer absurt.
Och i botten på allt detta har vi HC Andersens saga om den nakne kejsaren. För det är ju det allt handlar om egentligen. Alla vet innerst inne att idén om "ickebinär" är hittepå så det måste helt enkelt sättas upp lagar för att ändå påbjuda framställningen av dess existens.