Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-04-18, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
TSLAQ psts producera 350 bilar i veckan i Berlin. Men ingen vet nog skert. Bedrvligt dlig information frn fretaget.

https://electrek.co/2022/04/18/tesla...amp-up-report/

TSLAQ? Freudian slip?

Jag tror nog dom p fabriken vet hur mnga bilar de producerade frra veckan.
Citera
2022-04-18, 20:37
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Du fr grna upplysa mig om hur du observerar ett 4680 bil med 54% hgre rckvidd n en 2170 bil med samma batteristorlek. teslaQ tror att Tesla kommer g i konkurs, drav Q:et. jag r bara skeptisk till vad som lovas och hur vrderingen ser ut.

Allt handlar om viktreduktion. Storlek r inte det mest relevanta. Det finns som sagt inte ngra specifikationer fr cellerna n. Vi vntar p en jmfrelse. Men du tycks utg ifrn att cellen r smre bara fr att rckvidden p den nya modellen utrustad med strukturellt batteripack har marginellt smre rckvidd, utan att veta hur mnga aktiva celler som finns i hela packet, utan att veta om Tesla kan lsa upp mer rckvidd med en mjukvaruuppdatering. Inte smart.

Vad vi vet r att batteriet och tillverkningsprocessen har designats frn grunden specifikt fr ndamlet och att det r frsta generationen 4680 celler. Vi har ingen aning om den exakta kapaciteten i frhllande till vikt och hur stora frbttringar som kan ske, jag har bara vett att frst att de specifikationerna vi redan har ftt r de som Tesla lyckats producera i sin provtillverkning p liten skala och om man tror att de stter igng med storskalig produktion av en ny teknik som inte r bttre n det de redan har, ja d tror jag man kmpar med kognitiv dissonans.
Citera
2022-04-18, 21:07
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
TSLAQ? Freudian slip?

Jag tror nog dom p fabriken vet hur mnga bilar de producerade frra veckan.
Det var ett skmt. Men d borde Tesla meddela det. Det har aktiegare rtt att veta. Samma gller Austin. Och Shanghai skall visst ha dragit igng idag, sgs det.
Citera
2022-04-18, 22:48
Medlem
BsteHrMongolids avatar
FSD'n brjar bli kaxig

https://twitter.com/WholeMarsBlog/st...xqX36yJpQ&s=19

"safety is very important to Tesla. The plan is to roll the software out to everyone in the United States who has FSD (or subscribes) later this year when the software is a little bit better. The software is getting very good, but still has some rough edges"
Senast redigerad av BsteHrMongolid 2022-04-18 kl. 23:01.
Citera
2022-04-18, 23:11
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
FSD'n brjar bli kaxig

https://twitter.com/WholeMarsBlog/st...xqX36yJpQ&s=19

"safety is very important to Tesla. The plan is to roll the software out to everyone in the United States who has FSD (or subscribes) later this year when the software is a little bit better. The software is getting very good, but still has some rough edges"

?
Det r ju shr det har ltit sedan 2014.
Kommer sker en ny version senare i r. Men robottaxi som det ursprungligen definierades lr vi inte f se.

https://motherfrunker.ca/fsd/#bottom
Citera
2022-04-18, 23:18
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
. teslaQ tror att Tesla kommer g i konkurs, drav Q:et.

Om jag frsttt det korrekt r TSLAQ vilande d det inte freligger ngon omedelbar risk fr att Tesla fr brist p pengar. Av samma anledningar som Scientologera eller Livets ord inte heller har ngra ekonomiska problem.
Citera
2022-04-19, 09:17
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
?
Det r ju shr det har ltit sedan 2014.
Kommer sker en ny version senare i r. Men robottaxi som det ursprungligen definierades lr vi inte f se.

https://motherfrunker.ca/fsd/#bottom

Vissa gr slag i luften, du r mer som den hr skna snubben.
https://www.youtube.com/watch?v=HPPj6viIBmU

Men hur som helst. Ca 100,000 har redan tillgng till FSD nu d mjukvaran blivit s pass bra, att jmfra med ett hundratal i brjan nr FSD betan skickades ut till de som hade 100% safety score. Nu skickas den ut till de som har 98%. Snart nog s kommer FSD'n ftt s mnga frbttringar att den mste ut till mnga fler anvndare fr att den skall kunna fortstta lra sig i samma takt.
Citera
2022-04-20, 08:16
Medlem
Annual report idag 17:30, tror ni vi gr upp eller ner idag?😁
Citera
2022-04-20, 08:30
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashriddaren128
r det inte vinsten fr frsta kvartalet som offentliggrs idag? Men den borde vara "OK". Leveranserna var vl 310.000. Kommer vl framt midnatt i Sverige? Men jag r inte sker p tiden.
Vore intressant att veta den pgende produktionsvolymen i Shanghai, Berlin och Austin.
Senast redigerad av wwr 2022-04-20 kl. 08:39.
Citera
2022-04-20, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashriddaren128

Jag tror de gr upp. Tesla har valt att prioritera leveranser med FSD i NA -> nstan 100% av bilarna levererade i Amerika har en 12k$ boost till marginalerna, tycker inte marknaden verkar ha prisat in det om man kollar estimaterna fr vinst osv.

Framgent efter Q1 skulle jag dock tippa p att det blir ganska dystert, Q2 kommer vara frsta kvartalet p lnge dr Tesla levererar frre bilar n fregende, kraftigt kade kostnader, ramp-up i bde Berlin och Texas har visat sig vara betydligt segare n vad marknaden frvntar sig
Citera
2022-04-20, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Om jag frsttt det korrekt r TSLAQ vilande d det inte freligger ngon omedelbar risk fr att Tesla fr brist p pengar. Av samma anledningar som Scientologera eller Livets ord inte heller har ngra ekonomiska problem.

Wow, du fattar allts fortfarande inte? Det sljs ju sjukt mnga Teslor och tillvxten r brutal. P andra elbilar r vntetiden ver 1 r. Tesla kan erbjuda en bil inom 4-5 mnader.

Instllningen till elbilar r otroligt frndrad. Har en bekant i 65-rs ldern som haft BMW M6, Audi RS6, BMW M4, BMW 540i, BMW X5 40i osv osv. Han byter bil flera ggr per r. S sent som frra ret skrev han till mig att elbilar inte var ngot fr honom. Han skulle sakna brummandet frn en "riktig motor" yada yada yada. Sen skaffade han en BMW 545e hybrid med rak bensinsexa och svag elmotor. Han kom p sig sjlv att fredrar eldriften. S nu kr han Audi E-Tron och har han till och med bestllt en Model Y. Dock med frbehllet att det r fr att det nog r en bra affr. Men fan vet, han kanske fastnar fr den ocks.

Det r nmligen s det funkar. De som provar elbil med ppet sinne fr vldigt svrt att g tillbaka om de inte har speciella behov. Vet en som bytte sin E-Tron mot en Q8 eftersom det var s bkigt att ka till fjllstugan var och varannan helg p el. Det r ju fair enough, men med en Tesla hade det inte varit ngra problem.
Citera
2022-04-20, 09:43
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Jag tror de gr upp. Tesla har valt att prioritera leveranser med FSD i NA -> nstan 100% av bilarna levererade i Amerika har en 12k$ boost till marginalerna, tycker inte marknaden verkar ha prisat in det om man kollar estimaterna fr vinst osv.

Framgent efter Q1 skulle jag dock tippa p att det blir ganska dystert, Q2 kommer vara frsta kvartalet p lnge dr Tesla levererar frre bilar n fregende, kraftigt kade kostnader, ramp-up i bde Berlin och Texas har visat sig vara betydligt segare n vad marknaden frvntar sig

Trodde aldrig jag skulle sga detta men jag hller faktiskt med dig.
Dock s har Shanghai sedan lnge inte haft full produktionskapacitet pga att flaskhalsen sitter i komponentbristen. Frutstter att de bara haft lite mer fyllda lager nu efter ett par veckors nedstngning och kar takten resten av Q2 samtidigt som Berlin och Texas kommer igng lite mer i slutet av kvartalet. S jag skulle inte satsa farmen p att Q2 blir smre, bara betydligt smre tillvxt n vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in