Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-04, 19:47
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slampsmurfen
Vad var frågan? Hittar den inte. Varför tycker du att vi inte ska gå med i Nato?

Du sa att om Finland ansöker så ska sverige ansöka. Och jag frågade varför du tycker så, jag vet att det står i Aftonbladet etc men inte varför. Så därför frågade jag dig varför skall sverige gå med om Finland gör det?
Citera
2022-05-04, 19:53
Medlem
FriaLandetTibets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Du sa att om Finland ansöker så ska sverige ansöka. Och jag frågade varför du tycker så, jag vet att det står i Aftonbladet etc men inte varför. Så därför frågade jag dig varför skall sverige gå med om Finland gör det?

Sveriges försvar är väldigt nära samordnat med Finlands försvar.

Ifall Finland går med i Nato, men inte Sverige, så blir Sverige helt ensamt, och då måste Sveriges försvarsbudget öka mycket mer.
Citera
2022-05-04, 19:57
Medlem
En fråga till:
Ute i världen ser man det som att det funnits två neutrala stater. Sverige och Schweiz. En särställning.
Om vi nu ansöker om medlemskap men inte blir antagna, har vi då förstört chansen att fortsätta vara den ena neutrala staten?
Citera
2022-05-04, 19:57
Medlem
MasterBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Sossarna har ju inte bestämt sig än.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...n-komma-15-maj

Det verkar som de har det

Citat:
Mats Knutson: Allt talar för ett ja
Senast redigerad av MasterBob 2022-05-04 kl. 20:07.
Citera
2022-05-04, 20:03
Medlem
Slampsmurfens avatar
Citat:

Tror du frågade någon annan det . Vi ska gå med för att vi blir ju ändå hotade och kränkta av Ryssland. Det är inte Rysslands problem om vi går med eller inte, det blir endast deras problem om de skulle få för sig att attackera oss om vi är med. Varför ska vi inte gå med i Nato?
Citera
2022-05-04, 20:13
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slampsmurfen
Tror du frågade någon annan det . Vi ska gå med för att vi blir ju ändå hotade och kränkta av Ryssland. Det är inte Rysslands problem om vi går med eller inte, det blir endast deras problem om de skulle få för sig att attackera oss om vi är med. Varför ska vi inte gå med i Nato?

För att vi alltid officiellt vart alliansfria vilket gynnat oss i konflikter såsom WW2 tex.
För att NATO styrs av Amerikanska intressen och USA är alltid i konflikt med någon eller något, hela USA är uppbyggt på konflikt, Olja och helst så långt bort från USA som möjligt.
OM vi ansöker så har Ryssland lovat repressalier vilket känns sjukt onödigt just nu då den pågående konflikten i UA sedan 2014 inte har med sverige att göra alls. Om vi slutar skicka vapen som var helt i onödan från början har vi inget att frukta.
För att NATO håller på att trissa fram ett WW3 och där står jag gärna utanför.
Citera
2022-05-04, 20:14
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriaLandetTibet
Sveriges försvar är väldigt nära samordnat med Finlands försvar.

Ifall Finland går med i Nato, men inte Sverige, så blir Sverige helt ensamt, och då måste Sveriges försvarsbudget öka mycket mer.

Varför kan inte Sveriges försvar fortsätta vara det med Finland. Detta samarbete har vi ju med Nato redan?
Citera
2022-05-04, 20:18
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Varför kan inte Sveriges försvar fortsätta vara det med Finland. Detta samarbete har vi ju med Nato redan?

Om Finland med i Nato kan de inte komma till Sveriges försvar och vice versas om Sverige är med och inte Finland. Det skulle innebära att hela Nato skulle vara i konflikt och det går ju inte.
Citera
2022-05-04, 20:27
Medlem
Slampsmurfens avatar
Citat:
För att vi alltid officiellt vart alliansfria vilket gynnat oss i konflikter såsom WW2 tex.
För att NATO styrs av Amerikanska intressen och USA är alltid i konflikt med någon eller något, hela USA är uppbyggt på konflikt, Olja och helst så långt bort från USA som möjligt.
OM vi ansöker så har Ryssland lovat repressalier vilket känns sjukt onödigt just nu då den pågående konflikten i UA sedan 2014 inte har med sverige att göra alls. Om vi slutar skicka vapen som var helt i onödan från början har vi inget att frukta.
För att NATO håller på att trissa fram ett WW3 och där står jag gärna utanför.

Förstår hur du tänker men i mitt huvud är det endast Ryssland som trissar fram detta. Det bästa hade varit om dem och Ukraina kom överens men det tror jag inte kommer hända. Varför bryr sig just Ryssland om vi går med i Nato eller inte? Varför bryr sig inte belarus om det? Jag bryr mig inte om Ryssland går med i Nato eller i någon annan försvarsallians. Inte våran regering heller. Tror ingen i Sverige bryr sig om vad Ryssland gör såvida det inte är att starta krig.
Citera
2022-05-04, 20:49
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Om Finland med i Nato kan de inte komma till Sveriges försvar och vice versas om Sverige är med och inte Finland. Det skulle innebära att hela Nato skulle vara i konflikt och det går ju inte.

Då gäller det även under en eventuell Nato ansökansprocess? Där har vi inga garantier i dagsläget?
Citera
2022-05-04, 20:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Då gäller det även under en eventuell Nato ansökansprocess? Där har vi inga garantier i dagsläget?

Fram tills dess gäller ju Sveriges och Finlands överenskommelser. Sedan under ansökan har ju åtminstone Storbritannien gett vissa garantier. Men det blir väl som för Ukraina en massa vapen men ingen trupp.

Det är ju därför kanske man vill snabba på det här nu. Det är klart att både Sverige som Finland går med och den mest sårbara tiden är tills man är medlem. Som Ryssland visat mot både Georgien som Ukraina. Ett land indragen i en militär konflikt kan inte bli medlem i Nato. Så om vi ändå ska gå men så bör vi göra det så fort som bara möjligt.

Från det kan man ju se varför Gotland kallar in hemvärnet, varför Finland kör stor militärövning och det kommer säkert mer sådant. Att både Sverige och Finland kommer ha högsta nivån i allt fram till att man är fullvärdig medlem. Oavsett om man faktisk tror att Ryssland skulle göra något eller ens har kapacitet till det när man är fullt upptagen i Ukraina.
Citera
2022-05-04, 20:57
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Fram tills dess gäller ju Sveriges och Finlands överenskommelser. Sedan under ansökan har ju åtminstone Storbritannien gett vissa garantier. Men det blir väl som för Ukraina en massa vapen men ingen trupp.

Det är ju därför kanske man vill snabba på det här nu. Det är klart att både Sverige som Finland går med och den mest sårbara tiden är tills man är medlem. Som Ryssland visat mot både Georgien som Ukraina. Ett land indragen i en militär konflikt kan inte bli medlem i Nato. Så om vi ändå ska gå men så bör vi göra det så fort som bara möjligt.

Från det kan man ju se varför Gotland kallar in hemvärnet, varför Finland kör stor militärövning och det kommer säkert mer sådant. Att både Sverige och Finland kommer ha högsta nivån i allt fram till att man är fullvärdig medlem. Oavsett om man faktisk tror att Ryssland skulle göra något eller ens har kapacitet till det när man är fullt upptagen i Ukraina.

Låt oss ha lite is i magen. Inga garantier. Finns inga incitament att varken sverige eller finland skulle bli indraget i någon konflikt om vi INTE ansöker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in