Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-06-04, 12:58
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Fabriken är inte ens invigd ännu, sker 5/6. Vore konstigt om de levererade en jävla massa batterier nu.
De hade väl 500 anställda vid nyår och ettusen anställda nu. Men de har inte levererat annat än en leverans till hemlig köpare. De bollar med öppningsdatum ungefär som Musk.

Hittills tyder mycket på att det kan vara en bluff. Det skulle kunna vara en miljard-svindel med våra pensionspengar och EU-pengar. Det måste följas upp.
Senast redigerad av wwr 2022-06-04 kl. 13:18.
Citera
2022-06-04, 13:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Fabriken är inte ens invigd ännu, sker 5/6. Vore konstigt om de levererade en jävla massa batterier nu.

Kan mycket väl vara så att den första leveransen skedde från Västerås. Där byggs det just nu mer kontor för utveckling och vad jag förstod så ska de anställa ca 400 personer till i Västerås.
Skulle själv inte vilja jobba på detta företag kan tilläggas.
Citera
2022-06-04, 13:32
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
De hade väl 500 anställda vid nyår och ettusen anställda nu. Men de har inte levererat annat än en leverans till hemlig köpare. De bollar med öppningsdatum ungefär som Musk.

Hittills tyder mycket på att det kan vara en bluff. Det skulle kunna vara en miljard-svindel med våra pensionspengar och EU-pengar. Det måste följas upp.

Hittills tyder precis ingenting på att det skulle vara en bluff. Men kan ju gå åt helvete ändå.

Vilka datum har det bollats med enligt dig? Enda jag vet är att de ville, symboliskt, leverera ett batteri innan 2022. Vilket de gjorde.
Löpandebandproduktionen är inte igång, det är när den startar du får ett hum om hur det går.

Det följs upp när fabriken är igång, var så säker. Just nu sitter du och gnäller på att en fabrik som inte ens är igång inte levererar.
Citera
2022-06-04, 13:36
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Kan mycket väl vara så att den första leveransen skedde från Västerås. Där byggs det just nu mer kontor för utveckling och vad jag förstod så ska de anställa ca 400 personer till i Västerås.
Skulle själv inte vilja jobba på detta företag kan tilläggas.

Varför vill du inte jobba på Northvolt?
Citera
2022-06-04, 13:57
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Hittills tyder precis ingenting på att det skulle vara en bluff. Men kan ju gå åt helvete ändå.

Vilka datum har det bollats med enligt dig? Enda jag vet är att de ville, symboliskt, leverera ett batteri innan 2022. Vilket de gjorde.
Löpandebandproduktionen är inte igång, det är när den startar du får ett hum om hur det går.

Det följs upp när fabriken är igång, var så säker. Just nu sitter du och gnäller på att en fabrik som inte ens är igång inte levererar.
Fabriken gav intrycket att produktionen skulle starta vid nyår genom att framställa sitt första batteri. De hade då 500 anställda. Senare framkom att de skall ha invigning i juni. Nu har de ettusen anställda och har planer att öppna fabriker i Borlänge, Göteborg, Tyskland och USA. Men de har bara genomfört en leverans till hemlig köpare. Företaget är ett startup som skall konkurrera med asiatiska världsledande industrier inom produktionsindustri. Företaget har fått miljardbelopp från både EU och våra pensionsfonder.

Vad gäller Musk så visade sig invigningsdatum och öppningsdatum vara olika. Tidschemat glider.

Det är absolut tillräckligt för att misstänka en bluff. Detta bör utredas.

Det finns även troll i tråden som stöder företaget genom att förvirra diskussionen. De kanske har betalt för att skriva och frågar om nästan vad som helst. Det har jag inte tid att svara på.

Företaget har nu varit igång sedan nyår. Det har ettusen anställda. Men det har inte bevisat någon produktion. Detta måste klarläggas av t.ex större tidningar.

Det är vad jag har att säga om detta för tillfället.
Senast redigerad av wwr 2022-06-04 kl. 14:12.
Citera
2022-06-04, 14:05
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Fabriken gav intrycket att produktionen skulle starta vid nyår genom att framställa sitt första batteri. De hade då 500 anställda. Senare framkom att de skall ha invigning i juni. Nu har de ettusen anställda och har planer att öppna fabirker i Borlänge, Göteborg, Tyskland och USA. Men de har bara genomfört en leverans till hemlig köpare. Företaget är ett startup som skall konkurrera med asiatiska världsledande industrier inom produktionsindustri. Företaget har fått miljardbelopp från både EU och våra pensionsfonder.

Vad gäller Musk så visade sig invigningsdatum och öppningsdatum vara olika. Tidschemat glider.

Det är absolut tillräckligt för att misstänka en bluff. Detta bör utredas.

Det finns även troll i tråden som stöder företaget genom att förvirra diskussionen. De kanske har betalt för att skriva och frågar om nästan vad som helst. Det har jag inte tid att svara på.

Företaget har nu varit igång sedan nyår. Det har ettusen anställda. Men det har inte bevisat någon produktion. Detta måste klarläggas av t.ex större tidningar.

Det är vad jag har att säga om detta för tillfället.

Fabriken är inte igång, den är i startgropen. Nyårsbatteriet var en symbolisk handling, de sa inte att produktionen skulle vara igång då.

Jag får sjuttio papp i månaden för att skriva här, det är ingen hemlighet. De tycker att det är jättebra reklam att någon som har en miljard inlägg i böganklagartråden skriver gott om dem.
Citera
2022-06-04, 14:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Varför vill du inte jobba på Northvolt?

Jag har haft med dem att göra i mitt jobb som säljare och då även besökt dem.

- Kontorslandskap där alla sitter i långa rader med sin laptop.
- Det är ca 40 olika nationer anställda på företaget som säkerligen drar med sig vissa problem.
- Personer byter positioner inom företaget som en annan byter kalsonger.
- För mindre möten så finns en drös med små kurer där man får sitta.

Detta arbetssätt passar inte mig, säkert andra.
Citera
2022-06-04, 16:50
Medlem
Nu är Northvolt största privata arbetsplatsen i Skellefteå med 1050 anställda vid månadsskiftet. Utöver de ca 2000 byggarbetare som är där och bygger.

Anställer 100-150 i månaden, de flesta som anställs är operatörer. Med underentreprenörer och andra fabriker kopplade till Northvolt inom området så skulle jag tro att mellan 8000-10000 personer kommer arbeta på denna arbetsplats kring 2027. Återvinningsfabriken som ska bli världens största har också börjat komma upp nu.

Ni måste se området och planerna för framtiden för att förstå vad som behövs och kommer behövas för att ro detta i land. Nu handlar det mer om att staden ska utvecklas i samma takt för att understödja denna befolkningsexplosion. Om det inte finns nog med bostäder och skolor så går det ju inte ändå. Detta är mer ett samhällsprojekt i dagsläget.

Northvolt ska också bygga 1200 nya tillfälliga bostäder vid Solbacken, de har nu 1000 tillfälliga vid Scharinsområdet, alltså totalt ska de ha 2200 tillfälliga bostäder till främst byggarbetare och firmor som är där tillfälligt.

De kommer även bygga ett nytt hotell just utanför fabriken där det skapas ett nytt "centrum" med butiker och restauranger, plus att Northvolt nyligen avslöjade de ska bygga nytt kontorshus i detta nya "centrum" för kanske 600-800 kontorsanställda. De har redan röjt skogen och börjat markbereda.
Citera
2022-06-04, 17:01
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Nu är Northvolt största privata arbetsplatsen i Skellefteå med 1050 anställda vid månadsskiftet. Utöver de ca 2000 byggarbetare som är där och bygger.

Anställer 100-150 i månaden, de flesta som anställs är operatörer. Med underentreprenörer och andra fabriker kopplade till Northvolt inom området så skulle jag tro att mellan 8000-10000 personer kommer arbeta på denna arbetsplats kring 2027. Återvinningsfabriken som ska bli världens största har också börjat komma upp nu.

Ni måste se området och planerna för framtiden för att förstå vad som behövs och kommer behövas för att ro detta i land. Nu handlar det mer om att staden ska utvecklas i samma takt för att understödja denna befolkningsexplosion. Om det inte finns nog med bostäder och skolor så går det ju inte ändå. Detta är mer ett samhällsprojekt i dagsläget.

Northvolt ska också bygga 1200 nya tillfälliga bostäder vid Solbacken, de har nu 1000 tillfälliga vid Scharinsområdet, alltså totalt ska de ha 2200 tillfälliga bostäder till främst byggarbetare och firmor som är där tillfälligt.

De kommer även bygga ett nytt hotell just utanför fabriken där det skapas ett nytt "centrum" med butiker och restauranger, plus att Northvolt nyligen avslöjade de ska bygga nytt kontorshus i detta nya "centrum" för kanske 600-800 kontorsanställda. De har redan röjt skogen och börjat markbereda.
Jag hoppas självklart att det går bra för bygden. Jag vill inte vara olyckskorp. Men med tanke på de frågetecken jag pekat på i de senaste inläggen och jämförelser med Musk, som Northvolts VD har jobbat för så vill jag hissa varningsflagg.

Jag har inga bevis utan bara en känsla. Min gissning är att myndigheter eller fackföreningar kan komma att gå in och stoppa projektet och kommer att beskyllas för att ha orsakat hela kraschen eller extrema förseningar.

Hoppas jag har fel.
Citera
2022-06-04, 17:08
Medlem
Citat:
Jag hoppas självklart att det går bra för bygden. Jag vill inte vara olyckskorp. Men med tanke på de frågetecken jag pekat på i de senaste inläggen och jämförelser med Musk, som Northvolts VD har jobbat för så vill jag hissa varningsflagg.

Jag har inga bevis utan bara en känsla. Min gissning är att myndigheter eller fackföreningar kan komma att gå in och stoppa projektet och kommer att beskyllas för att ha orsakat hela kraschen eller extrema förseningar.

Hoppas jag har fel.
Fast Tesla har ju lyckats extremt bra i slutändan och gör ju extrema vinster? Men de kan knappast skala så snabbt som Musk säger att de ska göra, deras värdering är ju en fantasisumma. Men de går ju bra som företag ändå.

Northvolt har säkrat order för över 500 miljarder och i nuläget så finns det inte nog med batterier på marknaden och inte nog med batterifabriker byggs för att mätta marknaden. Jag tror de sitter ganska säkert i något decennium framåt iaf oavsett om de har problem i början.
Byggnads och Northvolt har redan gjort ett avtal om underleverantörsled osv. Och som jag förstår det är majoriteten av anställda nu redan medlemmar i IF Metall. I Sverige har ju arbetarrörelsen något att säga till om och Northvolt får helt enkelt rätta sig efter det. Men kapitalintensiva branscher brukar ha rätt bra villkor för arbetarna eftersom att de inte konkurrerar så mycket på löner, är väl mer konkurrens om råvaror och teknik.
Citera
2022-06-06, 21:10
Medlem
Dr.mjaos avatar
Northvolt har levererat batterier till Sarakulturhus för över ett år sedan

Citat:
Batterier från Northvolt lagrar solenergi till den tidpunkt då den behövs som bäst. De kan vid strömavbrott även driva byggnadens sprinklerpump. Batterierna har en kapacitet på omkring 500 kWh

här är en källa med bild notera hur kablar hänger och det ser ut som Marklund har fixat lite el i sin husvagn

Hur kommer materialkrisen belasta northvolts produktion? Många metaller till kretskort kommer från Ukraina samt Ryssland
Citera
2022-06-06, 21:23
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.mjao
Northvolt har levererat batterier till Sarakulturhus för över ett år sedan

här är en källa med bild notera hur kablar hänger och det ser ut som Marklund har fixat lite el i sin husvagn

Hur kommer materialkrisen belasta northvolts produktion? Många metaller till kretskort kommer från Ukraina samt Ryssland
Samtidigt sade man att det första batteriet från Skellefteå producerades på nyårsafton.

Den röriga informationen luktar bluff.
Senast redigerad av wwr 2022-06-06 kl. 21:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in