Flashback bygger pepparkakshus!
2022-08-05, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Kul med en hel del nya namn. Min tippade ordning i gruppen blir så här:

1. Hellquist & Unge (känns överlägsna i denna grupp).
2. Uusma & Betnér (båda är förvånansvärt duktiga och kompletterar varandra väl).
3. Bramme Sey & Krunegård (Amie har tidigare gjort hyfsat ifrån sig i På Spåret och Mackan i Alla Mot Alla)
4. Hallberg & Grytt (Messiah är hyfsat vass. Kan räcka till en fjärdeplats trots att Kajsa Grytt troligen är ett rejält sänke).
5. Kalle Lind & Ina Lundström (Båda har varit med i På Spåret utan att göra bort sig).
6. Källner & Ooms (Här blir det Niklas som får dra ihop de få poäng laget kommer att få. Amanda får nöja sig med att bidra med en Milffaktor om inte åldern till slut har tagit ut sin rätt på henne också).
7. Henry & Irving (Clara kunde inte mycket förra säsongen så egentligen konstigt att hon tackade ja till att vara med igen. Tony lär ju inte kunna särskilt mycket utan är nog främst med som Filips hackkyckling där Filip kommer att köra återkommande skämt om att han inte förstår vad han säger o.s.v.).
8. Öfvergård & Lundell (Här kommer det inte att bli många poäng. ”Arga Snickarn” behöver väl troligen få in cash efter att ha hamnat totalt i frysboxen och har därför tackat ja till att vara med här).

Amie hyfsad i På Spåret är nåt form av skämt va? Om jag inte blandar ihop personerna i fråga här nu så har ju Johan Glans mer eller mindre lirat själv i sitt lag i På Spåret.

Nåväl. Mitt tips:

1. Hanna & Jonathan (Chans till avancemang: 90%)
2. Bea & Magnus (74%)
3. Kalle & Ina (58%)
4. Messiah & Kajsa (53%)
5. Amie & Markus (52%)
6. Niklas & Amanda (38%)
7. Anders & Sanna (30%)
8. Clara & Tony (5%)

Ganska svårtippad grupp överlag tycker jag. Ettan given och jumbon lika given i min bok. Utöver det är det tajt, fast ändock en ganska klar tvåa på rankingen. Får för mig att Kalle kan vara skapligt vass här, men återstår att se hur vass. Mest svårtippade laget är Niklas & Amanda, kan mycket väl placera sig på övre halvan även om utgångstipset inte landar i detta. Återstår även att se hur starka lagen som på förhand ser ut att i det närmaste bli enmanslag är, såsom Markus lag och Messiahs dito. Att tippa Krunegård på undre halvan tar lite emot, vi snackar ändå om en person som var utslagsfrågor ifrån att vinna säsong 4 - men Emma Molin kontra Amie är troligen som natt och dag. Blir väldigt förvånad om inte Clara & Tony blir jumbos här.
Citera
2022-08-05, 20:16
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golfarn87
Amie hyfsad i På Spåret är nåt form av skämt va? Om jag inte blandar ihop personerna i fråga här nu så har ju Johan Glans mer eller mindre lirat själv i sitt lag i På Spåret.
Den du tänker på som tävlade med Johan Glans i På Spåret är Farah Abadi. Amie var med två säsonger några år tidigare och tävlade då tillsammans med Gunnar Bohlin. Första säsongen blev det finalförlust mot Johars lag och andra säsongen ut i semi efter två segrar i gruppen mot ett lag med Johar och ett annat med Emma Molin.

Det var visserligen Gunnar Bohlin som var ankaret i det laget men Amie var som sagt hyfsad och bra inom de ämnen där hon kan förväntas vara bra.

Se säsong 28 och säsong 29 här

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_...t_av_På_spåret
Citera
2022-08-05, 21:52
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppes
Ok, tack. Brukar det inte börja september eller oktober?

Första gruppen brukar alltid starta i slutet av augusti.
Citera
2022-08-05, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Första gruppen brukar alltid starta i slutet av augusti.
Tack då vet jag.
Citera
2022-08-06, 06:31
Medlem
Citat:
Den du tänker på som tävlade med Johan Glans i På Spåret är Farah Abadi. Amie var med två säsonger några år tidigare och tävlade då tillsammans med Gunnar Bohlin. Första säsongen blev det finalförlust mot Johars lag och andra säsongen ut i semi efter två segrar i gruppen mot ett lag med Johar och ett annat med Emma Molin.

Det var visserligen Gunnar Bohlin som var ankaret i det laget men Amie var som sagt hyfsad och bra inom de ämnen där hon kan förväntas vara bra.

Se säsong 28 och säsong 29 här

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_...t_av_På_spåret

Tack, då är jag med! Vill minnas henne som rätt usel så väljer att stå kvar med mitt tips.
Citera
2022-08-06, 09:55
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golfarn87
Tack, då är jag med! Vill minnas henne som rätt usel så väljer att stå kvar med mitt tips.

Din lista ser vettig ut, hade nog gjort likadant. Eventuellt att Kalle & Ina blir 2:a.

Vet inte varför ni använder På Spåret som en referensram för Ammies kunskap, hon har ju redan varit med i Alla mot alla en gång. (Obs; hon var inge vidare). Vann två av sju matcher, och då var hon i en grupp med Mobergs och Josefsson.
Citera
2022-08-11, 19:20
Moderator
Dr Kings avatar
Jag har under denna vecka sett inspelningen av två avsnitt av Alla Mot Alla. Här följer några observationer från det.

Höstens final kommer att spelas in i Globen. Det får mig att misstänka att F&F nu börjar känna att de har mjölkat ur vad de kan av detta för nu och vill avsluta storslaget.

De har ett nytt moment som heter ”Sivlinan” som går ut på att de får ringa upp en person som heter Siv och använda som livlina på en fråga. Det känns som en idé de fick 03.30 efter en blöt kväll och som borde ha kastats i papperskorgen direkt. Den funkade minst sagt halvkasst i avsnittet jag såg så återstår att se om de kommer att ha med den i så många fler avsnitt.

De har också ett nytt minimoment som heter ”callback” som går ut på att de ställer en fråga om någon kuriosa som de har nämnt tidigare i programmet i samband med att de ställde någon annan fråga.

I momentet ”syntax error” där alla deltagarna sitter vid en dator och var för sig samtidigt skall svara på en fråga har F&F ett papper med ett 20-tal frågor framför sig. Från den väljer de sedan efterhand vilka frågor de skall ställa i vilken ordning. Man kunde höra diskussioner i stil med ”vi tar tolvan först och sedan sjuan. Nej den är för svår vi tar nian istället”. Detta är ju inget som kommer med i sändningen utan där får man känslan av att frågeordningen är bestämd i förväg. Detta gör att de kan ställa en fråga som gynnar en viss deltagare när det bara är två kvar o.s.v. Deltagarna hör ju däremot denna diskussion och en gång när det bara var Messiah och Tony Irving kvar kunde Messiah inte låta bli att kommentera diskussionerna med ”bara ni inte tar en fråga om Let’s dance”.

I ”syntax error” strulade också Clara Henrys tangentbord så att det tog 3 sekunder mellan att varje tecken dök upp när hon skrev vilket gjorde att hon var chanslös att bli klar i tid. Detta gjorde att Fredrik lackade ur rejält och sa saker som ”Har vi inte provat detta innan?!?” och ”VEM ÄR CHEF FÖR DET HÄR MOMENTET EGENTLIGEN?!?!?”. En IT-tekniker sa då det klassiska ”Har ni provat att starta om datorn?”. Detta gjordes och då fungerade allt bra igen och någon fick behålla jobbet en dag till.

De hade en fråga ”Upp till vilken ålder får man gratis tandvård i Sverige?” vilket ledde till att Clara Henry svarade ”I vilken del av landet menar ni? När jag bodde i Göteborg var det 24 år men jag flyttade till Stockholm innan jag hade fyllt 24 och här är det bara 20”. F&F kopplade då bort båda burarna och kommunicerade med produktionen ”i örat”. De kom då fram till att Clara hade rätt i att det var olika i olika delar av landet och att frågan var felställd och måste strykas och ersättas.

Man kunde ju då tro att produtionen hade en reservfråga de kunde kasta in. Så var dock inte fallet utan istället satt F&F i 5 minuter och försökte spåna fram en ny fråga de kunde ställa. Frågan måste då också handla om tandläkare eftersom det var ämnet de hade valt. Efter ett tag kom de på att Fredrik för några år sedan hade haft en svampinfektion i munnen och frågan blev då att man skulle ge ett namn på vad den hette med ett ord från havsriket.

Rent allmänt känns produktionen ganska massproducerad och bygger till ganska stor del till på att F&F kan improvisera och ta saker på uppstuds. Även om de är inblandade i att skriva en del frågor så är de ju inblandade i långt ifrån alla och ibland kommenterade de med saker som ”varför ställer vi den här frågan egentligen?” eller ”den här frågan var ju väldigt otydlig”.

Det läggs nog ganska lite tid på faktagrankning och att undvika slamkrypare på frågor också vilket man brukar notera av att direkt felaktiga frågor kommer med i sändningen. Det är inte alltid som i detta fall med Clara som de kan räddas av en deltagare som talar om för dem att frågan är felställd.
Citera
2022-08-11, 19:53
Medlem
Zinovjevs avatar
Citat:

De har ett nytt moment som heter ”Sivlinan”
Varför inte "HIV-linan", och deltagarna kan ringa upp Magic Johnson eller Andreas Lundstedt??

Fyfan, hoppas nästa Uber-Tesla kör in i en bergvägg på väg till nästa inspelning av skiten.
Citera
2022-08-11, 19:57
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Text

Tack för din insider information, globen alltså herrejösses.
Citera
2022-08-12, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Tack för din insider information, globen alltså herrejösses.

Expressen skriver om finalen idag, 9 december spelar de in i Avicci Arena: https://www.expressen.se/noje/filip-...-avicii-arena/

Hur mycket kostar en publikplats, de kan väl inte ta Melodifestivalen-priser precis.
Citera
2022-08-13, 10:15
Medlem
Det är väl ett mindre problem, men använder inte F&F mikrofoner? Då skulle de slippa skrika hela tiden vilket kan vara ganska frustrerande.
Citera
2022-08-13, 18:19
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faquile781
Det är väl ett mindre problem, men använder inte F&F mikrofoner? Då skulle de slippa skrika hela tiden vilket kan vara ganska frustrerande.
Jo F&F har mikrofoner och deltagarna också. Annars skulle ljudet i produktionen bli för dåligt. Det är ju också så de lätt kan koppla bort en bur genom att slå av ljudet i den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in