Citat:
Ursprungligen postat av
ValentinaL
Ingen klubb har utrustning till elever (denne gjorde ett sk hoppmästarhopp dvs ett slags utbildningshopp tillsammans med hoppmästare, vilket behövs innan man får hoppa tillsammans med andra) utan rsl och räddningsutlösare. De är absolut standard och odiskutabelt. Skyhook är jag inte säker på att den hade då jag misstänker att riggarna inte var splirrans nya, men en skyhook speedar ju enbart upp proceduren, är inte avgörande.
Jag misstänker att detta var en sk nothing out, trots vittnesmål tidigare i tråden. Men det är dumt att spekulera, så….
Ja, om vittnesmålet om att reserven kom ut som en boll är felaktigt, så faller ju all diskussion tidigare i tråden och räddningsutlösaren blir helt central.
Så numera använder man hoppmästare efter utbildningen? Befinner de sig i luften tillsammans? Förr, efter den längre utbildningen, fick man direkt hoppa tillsammans med andra. (Vi hade bara hoppmästare i flygplanet under de 6 automathoppen, vad jag minns. Hoppen övervakades i kikare från marken.)
Så nu måste man köpa utrustning innan man ens gjort ett enda hopp?
Vad avser du med "utan rsl och räddningsutlösare"? När har man inte det? Denne hoppare använde det, vad jag förstått. (RSL användes inte av de som gjorde cut away, vad jag vet, när jag hoppade. Men jag hoppade inte med de systemen.)