Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-13, 07:56
  #301
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

PS Vet man om hopparen hade rsl eller Skyhook?

Ingen klubb har utrustning till elever (denne gjorde ett sk hoppmästarhopp dvs ett slags utbildningshopp tillsammans med hoppmästare, vilket behövs innan man får hoppa tillsammans med andra) utan rsl och räddningsutlösare. De är absolut standard och odiskutabelt. Skyhook är jag inte säker på att den hade då jag misstänker att riggarna inte var splirrans nya, men en skyhook speedar ju enbart upp proceduren, är inte avgörande.
Jag misstänker att detta var en sk nothing out, trots vittnesmål tidigare i tråden. Men det är dumt att spekulera, så….
Citera
2022-09-13, 08:00
  #302
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Räddningsutlösaren är en del av reservsystemet och måste givetvis undersökas. Den är direkt och mekaniskt ihopkopplad med loopen som frigörs för att öppna reservcontainern. Dina gissningar bidrar med absolut ingenting och sprider bara rena felaktigheter. Är det inte dags att sluta nu?
Är det så lätt att utesluta packfel efteråt? Jag menar att reserven verkar ju varit till en viss del utvecklad och kan väl ha skadats/trasslat av hustaket eller annat vid nedslaget?
Citera
2022-09-13, 08:02
  #303
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinaL
men en skyhook speedar ju enbart upp proceduren, är inte avgörande.
Håller inte med om det riktigt; en skyhook eliminerar eventuella problem med reservpiloten. Den gör inte bara att det går fortare, den förändrar också vad som faktiskt händer.
Citera
2022-09-13, 08:04
  #304
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Är det så lätt att utesluta packfel efteråt? Jag menar att reserven verkar ju varit till en viss del utvecklad och kan väl ha skadats/trasslat av hustaket eller annat vid nedslaget?
Nej, jag tycker personligen att det låter lite konstigt att man skulle kunna vara säker på det om nu öppningen påbörjats men om reserven inte vecklades ut som den skulle.
Citera
2022-09-13, 08:06
  #305
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Håller inte med om det riktigt; en skyhook eliminerar eventuella problem med reservpiloten. Den gör inte bara att det går fortare, den förändrar också vad som faktiskt händer.
Jo jag vet att den gör mer, men i det här fallet tror jag inte den haft nån avgörande skillnad i förloppet.
Citera
2022-09-13, 08:07
  #306
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinaL
Ingen klubb har utrustning till elever (denne gjorde ett sk hoppmästarhopp dvs ett slags utbildningshopp tillsammans med hoppmästare, vilket behövs innan man får hoppa tillsammans med andra) utan rsl och räddningsutlösare. De är absolut standard och odiskutabelt. Skyhook är jag inte säker på att den hade då jag misstänker att riggarna inte var splirrans nya, men en skyhook speedar ju enbart upp proceduren, är inte avgörande.
Jag misstänker att detta var en sk nothing out, trots vittnesmål tidigare i tråden. Men det är dumt att spekulera, så….
Ja, om vittnesmålet om att reserven kom ut som en boll är felaktigt, så faller ju all diskussion tidigare i tråden och räddningsutlösaren blir helt central.

Så numera använder man hoppmästare efter utbildningen? Befinner de sig i luften tillsammans? Förr, efter den längre utbildningen, fick man direkt hoppa tillsammans med andra. (Vi hade bara hoppmästare i flygplanet under de 6 automathoppen, vad jag minns. Hoppen övervakades i kikare från marken.)

Så nu måste man köpa utrustning innan man ens gjort ett enda hopp?

Vad avser du med "utan rsl och räddningsutlösare"? När har man inte det? Denne hoppare använde det, vad jag förstått. (RSL användes inte av de som gjorde cut away, vad jag vet, när jag hoppade. Men jag hoppade inte med de systemen.)
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-09-13 kl. 08:22.
Citera
2022-09-13, 08:08
  #307
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinaL
Jo jag vet att den gör mer, men i det här fallet tror jag inte den haft nån avgörande skillnad i förloppet.
Kanske inte, men om nu reservpiloten trasslat in sig i hopparen eller nåt hade en skyhook antagligen löst problemet.

"Bollen" kan mycket väl vara reservpiloten som fladdrat bakom hopparen. Det passar i alla fall då ihop med att man inte kunnat konstatera något packfel, att reservöppningen påbörjats och att någon del av reserven synts.
__________________
Senast redigerad av buzzkillington 2022-09-13 kl. 08:13.
Citera
2022-09-13, 08:30
  #308
Medlem
wwrs avatar
Om bara reservskärmens pilotskärm kommit ut låter det ju som det kan vara ett fel på utrustningen. Då kommer ansvaret att hamna på den som ansvarar för utrustningen eller på hopparen om felet skulle ha upptäckts vid besiktning av skärmen före hoppet. Vem ägde och ansvarade för utrustningen?
Citera
2022-09-13, 08:33
  #309
Medlem
Hade han överlevt om han inte försökt fälla ut reserven?
Citera
2022-09-13, 08:33
  #310
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ja, om vittnesmålet om att reserven kom ut som en boll är felaktigt, så faller ju all diskussion tidigare i tråden och räddningsutlösaren blir helt central.

Så numera använder man hoppmästare efter utbildningen? Befinner de sig i luften tillsammans? Förr, efter den längre utbildningen, fick man direkt hoppa tillsammans med andra. (Vi hade bara hoppmästare i flygplanet under de 6 automathoppen, vad jag minns. Hoppen övervakades i kikare från marken.)

Så nu måste man köpa utrustning innan man ens gjort ett enda hopp?

Vad avser du med "utan rsl och räddningsutlösare"? När har man inte det? Denne hoppare använde det, vad jag förstått. (RSL användes inte av de som gjorde cut away, vad jag vet, när jag hoppade. Men jag hoppade inte med de systemen.)
Man gör numera tre hoppmästarhopp med hoppmästare i luften, efter sin grundutbildning.
Alla större klubbar har utrustning att hyra. Även sedan man avklarat utbildningen.
Jag menar att räddningsutlösare är standard numera och vad jag vet obligatoriskt hos de flesta svenska klubbar?
Citera
2022-09-13, 08:37
  #311
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord
Hade han överlevt om han inte försökt fälla ut reserven?
Omöjligt att veta. Men det är ganska många som har dött på grund av att de inte använde reserven (i tid) när de fick problem med huvudfallskärmen så det var högst sannolikt ett korrekt beslut när det togs.
__________________
Senast redigerad av buzzkillington 2022-09-13 kl. 08:40.
Citera
2022-09-13, 08:40
  #312
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinaL
Man gör numera tre hoppmästarhopp med hoppmästare i luften, efter sin grundutbildning.
Alla större klubbar har utrustning att hyra. Även sedan man avklarat utbildningen.
Jag menar att räddningsutlösare är standard numera och vad jag vet obligatoriskt hos de flesta svenska klubbar?
Det låter ju som ett utrustningsfel. Klubben kan bli ansvarig om felet inte gick att upptäcka vid besiktning av skärmen före hoppet.

__________________
Senast redigerad av wwr 2022-09-13 kl. 08:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in