2022-11-05, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Känns som att det är tre av vardera kön som slåss om bottenstriden i årets säsong.

Tjej: Clara Henry, Ooms eller med största sannolikhet Dilba.
Kille: Irving, Sven-Göran eller Henke Larsson.

Hon Karin Lasarow eller va hon heter. Från bytt är bytt. Kakan Hermansson? Dilba?
Citera
2022-11-05, 23:39
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foxinsox
Hon Karin Lasarow eller va hon heter. Från bytt är bytt. Kakan Hermansson? Dilba?

Jojo, Karin Laserow är en av de överlägset sämsta deltagarna i AmA. Men vi snackade om denna säsong.
Citera
2022-11-06, 01:43
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Topp 3 saker jag lärt mig, utan inbördes ordning:
  • Annie Lööf lärde mig att Gustav II Adolf föddes 1807. (Slaget vid Lützen ägde alltså rum vid mitten av 1800-talet).
  • Ebba von Sydow lärde mig att stjärnor är gjorda av sten och de lyser för att solens ljus reflekterar på dem, likt månen.
  • och Dilba och Leif lärde mig att Alexander den store härjade på 1700-talet.
Citat:
Ursprungligen postat av Amazingthing
För övrigt, förra säsongens bästa ögonblick är när Janne Josefsson och Cecilia Frode får idiotfrågan "Är laser ett grundämne?" och finns förevigat här: https://www.instagram.com/p/Cb-JhzyD0EQ/
Ett ögonblick som är tätt följt av förra säsongens nästbästa ögonblick, när Janne & Cecilia får idiotfrågan om ljudet eller ljuset färdas snabbast: https://www.instagram.com/p/Cck1cXkgY9w/.
Jo både historia och naturvetenskap är ämnen som många sämre deltagare har sanslöst dålig koll på. Jag tycker därför att de oftare borde använda frågor inom dessa områden som idiotfrågor. Här är några exempel på idiotfrågor som de kunde ha:
*) Vad är störst, månen eller Mars?
*) Fanns det neandertalare vid den senaste istiden?
*) Fanns det människor i Nordamerika när pyramiderna i Egypten byggdes?
*) Vilken religion är äldst, kristendom eller islam?
*) Kan man smälta guld i kokande vatten?
*) Lägger valar ägg?
*) Vem föddes först Gustav Vasa eller Djingis Khan?
Citera
2022-11-06, 09:33
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Jo både historia och naturvetenskap är ämnen som många sämre deltagare har sanslöst dålig koll på. Jag tycker därför att de oftare borde använda frågor inom dessa områden som idiotfrågor. Här är några exempel på idiotfrågor som de kunde ha:
*) Lägger valar ägg?

Geografi är ju en del kvinnor (och män) katastrofala på. Inklusive Filip Hammar. Förresten var det inte Ebba som inte visste att solen var en stjärna?
Citera
2022-11-07, 20:07
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
*) Lägger valar ägg?
Vilken religion av de två som är äldst har jag för mig har varit en idiotfråga?
Citera
2022-11-07, 22:41
Medlem
Idag i Siv-linan ringer de upp en från Uppland hon säger hon bor i Stockholm, men finns bara en person med adressen och den bor på Södermalm, alltså Södermanland.
Citera
2022-11-07, 22:45
Medlem
kubuns avatar
Sitter å tittar på dagens avsnitt och där ger de fel för rätt svar och vice versa. Uppland gränsar till fyra landskap och inte tre som de påstod. Förutom Södermanland, Västmanland och Gästrikland så gränsar även Dalarna med en liten gränsbit på ca en halvmil
Citera
2022-11-07, 22:54
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Sitter å tittar på dagens avsnitt och där ger de fel för rätt svar och vice versa. Uppland gränsar till fyra landskap och inte tre som de påstod. Förutom Södermanland, Västmanland och Gästrikland så gränsar även Dalarna med en liten gränsbit på ca en halvmil
Nja. Är det inte så att Västmanland har en kort gräns mot Gästrikland snarare som bildar en sort korridor som skiljer Dalarna från Uppland.
Citera
2022-11-07, 22:57
Medlem
Citat:

Från Wikipedia:

Citat:
"Uppland når dock inte fram till det gränskors på Tjuvholmen i Färnebofjärden där Uppsala län, Gävleborgs län, Dalarnas län och Västmanlands län möts, vilket innebär att det inte har gräns mot Dalarna."
Citera
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Nja. Är det inte så att Västmanland har en kort gräns mot Gästrikland snarare som bildar en sort korridor som skiljer Dalarna från Uppland.
Nej inte enligt google map Nej just ja ser nu att det rör sig om län
Citera
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Såväl Wikipedia som NE säger i alla fall 3 så du får i så fall ange källa på att det är 4.
Citat:
Uppland (traditionellt stavat Upland) är ett landskap i östra Svealand i Sverige. Det gränsar mot Ålands hav i norr och öster, Gästrikland i nordväst, Västmanland i väster och Mälaren och Södermanland i söder.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Uppland
Citat:
Uppland gränsar i söder till Södermanland, i väster till Västmanland och i nordväst till Gästrikland
https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/uppland
Citera
2022-11-07, 22:58
Medlem
Citat:
Nej inte enligt google map Nej just ja ser nu att det rör sig om län

Län är inte lika med landskap
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto