2022-11-07, 23:00
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Nja. Är det inte så att Västmanland har en kort gräns mot Gästrikland snarare som bildar en sort korridor som skiljer Dalarna från Uppland.

Enligt Google Maps nuddar Dalarnas gräns Upplands.
https://anonfiles.com/Z9w6v2Gcy5/Scr...t_22.58.32_png

(Men om just google maps är har korrekta gränser ner på millimetern låter jag vara osagt).

edit: eller är det Dalarnas län månntro?
Senast redigerad av peterZiipen 2022-11-07 kl. 23:04.
Citera
2022-11-07, 23:06
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Nej inte enligt google map Nej just ja ser nu att det rör sig om län
Det är län. Inte exakt samma.

Dalarnas LÄN snuddar Uppsala LÄN i ett gränskors ihop med även Västmanlands och Gävleborgs LÄN.

Men det är inte exakt sammanfallande med landskapsgränderna för Uppland, Västmanland, Dalarna och Gästrikland.
Citera
2022-11-07, 23:36
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Såväl Wikipedia som NE säger i alla fall 3 så du får i så fall ange källa på att det är 4.
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Men det är inte exakt sammanfallande med landskapsgränderna för Uppland, Västmanland, Dalarna och Gästrikland.

Bättre karta nu tror jag - enligt myndigheten Lantmäteriet blir det en fyrvägskorsning mellan de fyra landskapen på ön Tjuvholmen:
https://anonfiles.com/57Bbv8G6y6/dalarna_png
(Dalarna nordväst och Uppland sydost på bilden)

https://minkarta.lantmateriet.se/
Citera
2022-11-08, 16:06
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Bättre karta nu tror jag - enligt myndigheten Lantmäteriet blir det en fyrvägskorsning mellan de fyra landskapen på ön Tjuvholmen:
https://anonfiles.com/57Bbv8G6y6/dalarna_png
(Dalarna nordväst och Uppland sydost på bilden)

https://minkarta.lantmateriet.se/
Bra framjobbat, ja då var jag trots allt inte så fel ute även när det gäller landskap och inte län. Så dumt förresten att det ska finnas både län och landskap. Det borde gå att sammanföra de båda till något enhetligt - "länskap" kanske

Kanske är det definierat så att om gränsen enbart består i en fyrvägare så har man ingen gemensam gräns med motpolen. Ja och i så fall är det ju helt klart bara tre landskap. Trodde faktiskt att kontaktytan var större mellan Dalarna och Uppland.
Citera
2022-11-08, 16:35
Medlem
Amors avatar
Man har sån sjuk fördel om har koll på musik och film från USA, sånt som Filip och Fredrik gillar.

"Ni måste ha exakta låttiteln"
Citera
2022-11-08, 17:28
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Känns som att det är tre av vardera kön som slåss om bottenstriden i årets säsong.

Tjej: Clara Henry, Ooms eller med största sannolikhet Dilba.
Kille: Irving, Sven-Göran eller Henke Larsson.

Håller i det stora hela med. Nånting jag verkligen tycker skiljer de bra och dåliga spelarna åt är hur snabbtänkta de är. När ett svar sitter långt inne så lyckas de duktiga spelarna ofta klämma fram det till slut. Som exempelvis Johar igår vid ett par tillfällen. För sämre/nya spelare i tävlingen så låser det sig bara. Det märks inte minst i under pressure. Många nya deltagare som blivit nollade där eftersom att de tänker för länge på ett svar de vet att de kan, men som de för stunden inte får fram, istället för att bara passa och gå vidare. De duktigare spelarna kan avgöra direkt om de kommer luska fram det på några sekunder eller inte och kan därmed ta beslutet direkt om det är värt att tänka efter eller bara ta nästa fråga. Bara kolla på Olof Lundh när han går in i under pressure och ofta totalslaktar

Måste också tillägga att jag tycker att Billgrens är ett trevligt bidrag i årets säsong. Inte ofta man ser en sådan lagkonstellation med far + dotter eller dylikt. De har dessutom hyfsat bred allmänbildning och kompletterar varandras kunskapsområden riktigt bra. Tror de bör ha en goda chanser att avancera från gruppspelet om de är skärpta senare i matcherna de bör vinna "så att säga". De kommer dessutom bli vassare och vassare hur mer de kommer in i spelet och lär sig de olika delmomenten.
Citera
2022-11-08, 22:11
Medlem
Leif Andrées huvud ser ut att vara dubbelt så stort som Dilbas
Citera
2022-11-08, 22:19
Medlem
Enmansdemos avatar
Fredrik är fixerad vid att visa att han kan någon om Ångermanland bara för att han själv! dansade några somrar i Otterbäcken, en dålig lokalpatriot, därför kommer idag frågan om Örnsköldsvik, den frågan har varit med tidigare! det svär jag på

Ödem är rätt svar, har inte Filip lyssnat på Bea Ussma då det var en fråga i tidigare avsnitt

Innan programserien är över vill jag att Svennis ska visa drulen för tittarna

Helt rätt av Filip att tillrättavisa vänsterfeministen Dilba om att tjejer borde bli snuskigare i munnen hellre än att män ska bli som kvinner, det är nästan Meetoo varning på Filip nu

Citat:
Ursprungligen postat av 4pmovement
Leif Andrées huvud ser ut att vara dubbelt så stort som Dilbas
Vem har mest hjärnsubstans per bar tror du?
Senast redigerad av Enmansdemo 2022-11-08 kl. 22:23.
Citera
2022-11-08, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Bra framjobbat, ja då var jag trots allt inte så fel ute även när det gäller landskap och inte län. Så dumt förresten att det ska finnas både län och landskap. Det borde gå att sammanföra de båda till något enhetligt - "länskap" kanske

Kanske är det definierat så att om gränsen enbart består i en fyrvägare så har man ingen gemensam gräns med motpolen. Ja och i så fall är det ju helt klart bara tre landskap. Trodde faktiskt att kontaktytan var större mellan Dalarna och Uppland.
Folk borde sluta bry sig om landskap helt. Är snart 400 år sedan de användes
Citera
2022-11-08, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Måste också tillägga att jag tycker att Billgrens är ett trevligt bidrag i årets säsong. Inte ofta man ser en sådan lagkonstellation med far + dotter eller dylikt. De har dessutom hyfsat bred allmänbildning och kompletterar varandras kunskapsområden riktigt bra. Tror de bör ha en goda chanser att avancera från gruppspelet om de är skärpta senare i matcherna de bör vinna "så att säga". De kommer dessutom bli vassare och vassare hur mer de kommer in i spelet och lär sig de olika delmomenten.

Håller med dig, trodde de skulle vara ganska svaga, men tycker de har överraskat positivt. Kanske inte top-tier, men helt klart hyfsat allmänbildade och de kompletterar varann rätt bra som sagt.
Citera
2022-11-08, 22:30
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Folk borde sluta bry sig om landskap helt. Är snart 400 år sedan de användes

Tar en kula för landskap, samtidigt som jag pissar på län.

Gissar på att det är så för att (i alla fall jag) fick nöta landskapen i grundskolan. Talades aldrig om olika län där och då.
Citera
2022-11-08, 22:46
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Vem har mest hjärnsubstans per bar tror du?
Dilba uppenbarligen, då han inte förstår att ålen är fisk

Hur är det möjligt att inte hört om allmosor till dom fattiga, allt är taget från Kalles jävla jul i redaktionens huvud

Mareiatchi band, jag kan alldeles för mycket om för lite
Senast redigerad av Enmansdemo 2022-11-08 kl. 22:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in