2022-12-02, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godnattrunkaren
Am I right? Vi bor i ett samhälle. Vi betalar skatt. Elen är till för fägnad för oss alla var sig vi är socialbidragstagare eller stålindustrifsbrik.

Elen borde väl ändå var en nationell angelägenhet som berör och vars frälsande kraft tillkommer oss alla?

Men varför är den då privatiserad, rationaliserad, på entrepenad, uppstyckad mellan olika intressenter, när det är en nationell angelägenhet?

Varför är det inte staten som direkt, utan märkliga mellanhänder och kufiska bolagskonstruktioner, äger och administrerar vår nationella livskraft?

Varför ska det vara så djävla krångligt och omständligt för? Vem tjänar på det? Verkar som att alla förutom den lilla singulära medborgaren vinner på det här upplägget.

Den stora energikrävande industrin kan teckna lukrativa elavtal. Facebook och Google får massiva skattelättnader. Bosse som har en villa i Lindsdal får vända fickorna ut och in för att ha råd att värma upp sin sketna villa från sjuttiotalet. Det var ingen som varnade honom om en elkris när han köpte huset på 00-talet. Han är bara en av många som lockats in i det som staten och samhället uppmuntrat honom till. Smartskaft som vet bäst kanske tycker att det inte är en rättighet att bo i villa. Men det är en av vanligaste boendeformerna som premierats av samhället. Det är inte Bosses fel att politikerna misslyckats med att bygga, eller i detta fallet så har politkerna medvetet nedmonterat en samhällelig infrastruktur.

Så, varför tillåts den här cirkusen fortfå, och vem tjänar på den att staten inte tar ett fast grepp om den nu så viktiga elproduktionen?

Vi lever faktiskt i ett samhälle och ett tidevarv där elen har större betydelse än någonsin.

Titta på denna så kommer du få svaren:
https://youtu.be/uFwyGdU5isE

Spela fram till minut 35.
Citera
2022-12-02, 21:20
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Okej, tråden heter ju "Varför ska vi ens betala för elen?". Men okej, tala om vad "självkostnadspriset" för el skulle ligga på då, i runda slängar?

Alla dina jämförelser haltar. Tandläkare. Ja, man går dit max en gång om året. Ingen skulle ju springa till tandläkaren varje dag bara för att det vore gratis/billigt, eller hur? Elförbrukare kan utan problem stå igång dygnet runt, året runt. Det finns inget övre tak för hur mycket el man kan förbruka, utom möjligtvis huvudsäkringarna i fastigheten.

Vatten. Man behöver en viss mängd för dagligt bruk. Sen kan man slösa lite genom att vattna gräsmattan varje dag. Men du kommer till en viss gräns. Vad skulle man ha för nöje/nytta av att slösa vatten?

Skillnaden är att via gratis/extrembillig energi kan du hitta på väldigt mycket. Uppvärmd swimmingpool hela vintern t.ex. Bastu som kan stå igång hela dagarna så du slipper vänta på att den ska bli varm. Etc. etc. Varför lägga pengar på något effektivare än direktverkande el om elen ändå är snorbillig?

Jag har hela tiden fört ett resonemang om självkostnadspris, likt det vi har för vatten. Om du läser noga det jag skriver så har jag aldrig skrivit gratis nånstans. Som jag har skrivit många gånger så ska el och vatten säljas enligt samma modell. Självkostnadspris helt enkelt. Alltså det faktiska priset utan politikers hitte på skatter.

Nej, det haltar ingenting. Du och många fler skriker ju höga skyn att så fort nånting är gratis så utnyttjar folk det. Nån här babblar om att gratis bussar skulle innebära "slöseri" Förstår liksom inte hur man tänker då.

Men tycker du att tandläkaren ska ingå i den vanliga sjukvården? Tycker du vatten ska säljas till marknadspris och att vi ska börja exportera vatten, på samma vis som vi gör med el? Är det en bra lösning för vattnet tycker du?

Sverige är självförsörjande på el, och argumenten som framförs om uppvärma poolen och annat är s.k anekdotisk bevisföring, dvs du hävdar att det kommer bli så. Jag hävdar att det inte kommer bli så. Så där står vi.

Exakt, det kommer till en viss gräns med vatten, precis som det kommer till en viss gräns med el. Haha hur många har en pool? Och varför skulle man låta en bastu vara igång? Är ju brandrisk. Nej, du letar anledningar som aldrig kommer hända.

Det finns ju snåla vattenkranar. Varför finns det såna om vatten ändå är billigt?
Citera
2022-12-02, 22:45
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Jag har hela tiden fört ett resonemang om självkostnadspris, likt det vi har för vatten. Om du läser noga det jag skriver så har jag aldrig skrivit gratis nånstans. Som jag har skrivit många gånger så ska el och vatten säljas enligt samma modell. Självkostnadspris helt enkelt. Alltså det faktiska priset utan politikers hitte på skatter.

Jag upprepar: jag utgår ifrån att du har någon slags ungefärlig uppfattning om vad detta självkostnadspris ligger på, i kronor och ören? Fram med det då, så vi kan förhålla oss till det.

Citat:
Nej, det haltar ingenting. Du och många fler skriker ju höga skyn att så fort nånting är gratis så utnyttjar folk det. Nån här babblar om att gratis bussar skulle innebära "slöseri" Förstår liksom inte hur man tänker då.

Men tycker du att tandläkaren ska ingå i den vanliga sjukvården? Tycker du vatten ska säljas till marknadspris och att vi ska börja exportera vatten, på samma vis som vi gör med el? Är det en bra lösning för vattnet tycker du?

Ja, tandläkare ska ingå i den vanliga sjukvården.

Ja, vatten ska säljas till marknadspris, det är alldeles för billigt som det är nu. Du kanske inte är medveten om hur nära vi ofta kommer seriös vattenbrist, även i det här landet? Hört talas om bevattningsförbud?

Med din logik om elpriset så skulle vi få leva med återkommande elransonering.

Kommer ihåg Nestléchefen som fick så jävla mycket skit för ett antal år sedan när han lite klumpigt uttryckte att "vatten är ingen mänsklig rättighet". Vad han menade var att obegränsad tillgång till billigt vatten är ingen mänsklig rättighet, eftersom det leder till slöseri med en ändlig och livsnödvändig resurs som vi borde värdesätta mycket högre än vad vi gör idag.

Citat:
Sverige är självförsörjande på el, och argumenten som framförs om uppvärma poolen och annat är s.k anekdotisk bevisföring, dvs du hävdar att det kommer bli så. Jag hävdar att det inte kommer bli så. Så där står vi.

Exakt, det kommer till en viss gräns med vatten, precis som det kommer till en viss gräns med el. Haha hur många har en pool? Och varför skulle man låta en bastu vara igång? Är ju brandrisk. Nej, du letar anledningar som aldrig kommer hända.

Det finns ju snåla vattenkranar. Varför finns det såna om vatten ändå är billigt?

Om du vänder på det - varför behövs snålspolande vattenkranar? Hade vatten varit prissatt enligt sitt marknadsvärde hade det inte behövts, för folk hade inte slösat med vattnet.

Det är väl framförallt fastighetsägare till lägenhetshus som installerar snålspolande munstycken etc., eftersom vattnet ofta är inbakat i hyran och de såklart vill hålla nere vattenförbrukningen och därmed sina kostnader. För en vanlig villaägare spelar det mindre roll. Dock drar sig många villaägare för att slösa med vattnet pga. -trumvirvel- just det, elpriset! För du begriper väl själv att det går åt energi till att pumpa upp, rena och värma vatten? Den andra anledningen för en husägare att snåla med vattnet är att man riskerar att ens egen brunn sinar - den begränsningen finns inte med el, såvida man inte kör helt offgrid.
Citera
2022-12-03, 10:26
Medlem
Klart vi ska ha gratis el eller så billig att man inte tänker känner att man måste dra ner på värmen när det är kallt för man inte har råd.
Citera
2022-12-03, 11:43
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ja folk åker alltså mer kollektivt? Är det nått dåligt menar du?
Det kostar mer och ger högre skatter när folk åker kollektivt i onödan. Eller så väljer landstinget att inte öka kostnaderna och då sliter det ut personalen så att facket måste ryta till, som i Tyskland.

Uppenbarligen fattar du inte mitt exempel att det är slöseri att ge grisar bröd. Det är tvärtom extra kul för dem enligt ditt sätt att tänka. För du fattar inte skatter och motivation och lever sannolikt på bidrag eller är student. Välkommen att återkommentera när du börjar betala skatt som jag.
Citera
2022-12-03, 13:14
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Jag upprepar: jag utgår ifrån att du har någon slags ungefärlig uppfattning om vad detta självkostnadspris ligger på, i kronor och ören? Fram med det då, så vi kan förhålla oss till det.

Ja, tandläkare ska ingå i den vanliga sjukvården.

Ja, vatten ska säljas till marknadspris, det är alldeles för billigt som det är nu. Du kanske inte är medveten om hur nära vi ofta kommer seriös vattenbrist, även i det här landet? Hört talas om bevattningsförbud?

Med din logik om elpriset så skulle vi få leva med återkommande elransonering.

Kommer ihåg Nestléchefen som fick så jävla mycket skit för ett antal år sedan när han lite klumpigt uttryckte att "vatten är ingen mänsklig rättighet". Vad han menade var att obegränsad tillgång till billigt vatten är ingen mänsklig rättighet, eftersom det leder till slöseri med en ändlig och livsnödvändig resurs som vi borde värdesätta mycket högre än vad vi gör idag.

Om du vänder på det - varför behövs snålspolande vattenkranar? Hade vatten varit prissatt enligt sitt marknadsvärde hade det inte behövts, för folk hade inte slösat med vattnet.

Det är väl framförallt fastighetsägare till lägenhetshus som installerar snålspolande munstycken etc., eftersom vattnet ofta är inbakat i hyran och de såklart vill hålla nere vattenförbrukningen och därmed sina kostnader. För en vanlig villaägare spelar det mindre roll. Dock drar sig många villaägare för att slösa med vattnet pga. -trumvirvel- just det, elpriset! För du begriper väl själv att det går åt energi till att pumpa upp, rena och värma vatten? Den andra anledningen för en husägare att snåla med vattnet är att man riskerar att ens egen brunn sinar - den begränsningen finns inte med el, såvida man inte kör helt offgrid.

Jag har ingen aning om vad självkostnadspris för el är, jag är ju ingen elproducent, vilket jag heller inte gjort sken av att vara. Men vi kan ju vara överens om att det är billigare än vad elen säljs för idag?

Men varför tycker du tandläkaren ska ingå i vanlig sjukvård? Finns det inte risk att folk går mer till tandläkaren om det är gratis?

Haha du är verkligen en självspäkare av guds nåde, du tycker alltså helt seriöst att vatten ska säljas till marknadspris? Och nej, det är ingen större vattenbrist i Sverige förutom på vissa ställe och under en viss period under sommaren. Det skulle lätt lösas genom att man t.ex inte använde dricksvatten för att spola toaletten.

Nej vi skulle fortfarande inte ha nån elransonering då vi är helt självförsörjande på el. Det vi däremot ska göra är att bygga ut den planerbara energin ännu mer i södra Sverige. Istället för att dela ut bidrag nu på 55 miljarder till södra Sverige så hade man kunna bygga ett kärnkraftverk t.ex.

Haha Vad menar du med att vatten är en ändlig resurs? Det vill jag gärna ha en förklaring på.

Som sagt, vattenförbrukning per person i Sverige går stadigt neråt så din logit med att ett billigt vatten innebär slöseri stämmer inte för fem öre.
Citera
2022-12-03, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godnattrunkaren
Klart vi ska ha gratis el eller så billig att man inte tänker känner att man måste dra ner på värmen när det är kallt för man inte har råd.

Det blir ju inte gratis i slutändan.
Det kommer betala sig på andra höjda skatter.
Citera
2022-12-03, 13:27
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det kostar mer och ger högre skatter när folk åker kollektivt i onödan. Eller så väljer landstinget att inte öka kostnaderna och då sliter det ut personalen så att facket måste ryta till, som i Tyskland.

Uppenbarligen fattar du inte mitt exempel att det är slöseri att ge grisar bröd. Det är tvärtom extra kul för dem enligt ditt sätt att tänka. För du fattar inte skatter och motivation och lever sannolikt på bidrag eller är student. Välkommen att återkommentera när du börjar betala skatt som jag.

I onödan? Tydligen finns det ju ett sug efter att åka mer buss om priserna inte var så dyr och det är väl superbra det? Man kan ju se det som en service till folket? På samma vis som att vi skulle ha gratis tandläkare t.ex Men du kanske tänker som så att om man inför gratis tandläkare så kommer det bli en anstormning till alla tandläkare och det är väl inge bra, eller?

I Härnösand vet jag att dom har infört i princip gratis buss i hela kommunen. HELA kommunen för endast, jag tror det var 50kr i månaden.

Tycker du vi ska börja exportera vatten till mellanöstern och sälja till marknadspris?

Haha du tar upp ett exempel från Sovjetunionen. Du känner att det var ett bra land i övrigt där allt funkade kanon?
Citera
2022-12-03, 13:45
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
I onödan? Tydligen finns det ju ett sug efter att åka mer buss om priserna inte var så dyr och det är väl superbra det? Man kan ju se det som en service till folket? På samma vis som att vi skulle ha gratis tandläkare t.ex Men du kanske tänker som så att om man inför gratis tandläkare så kommer det bli en anstormning till alla tandläkare och det är väl inge bra, eller?

I Härnösand vet jag att dom har infört i princip gratis buss i hela kommunen. HELA kommunen för endast, jag tror det var 50kr i månaden.

Tycker du vi ska börja exportera vatten till mellanöstern och sälja till marknadspris?

Haha du tar upp ett exempel från Sovjetunionen. Du känner att det var ett bra land i övrigt där allt funkade kanon?
Finns även ett sug efter stora bensintörstiga BMWs om de är gratis.

Här vad en Härnösandsbo tycker om gratis bussar, hon som bor på landet och måste ha bil. Hon betalar "gratis" stadsbussar som hon inte ens kan använda via skatten. "Gratis bussar" är alltså en överföring av pengar från land till stad. Tänkte inte på det?
https://www.tidningenangermanland.se...buss-for-vuxna

Självklart tar jag upp Sovjetunionen. Det är det landet där man gjort det ultimata testet att inte använda pris som begränsare för att slippa slöseri. Efter 70 års experiment kom man fram till att alla blir utfattiga om de får gratis bröd, gratis lägenheter, gratis buss. Du borde läsa på lite om Sovjet. Allt ditt barnsliga tyckande motbevisas av Sovjetunionen.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2022-12-03 kl. 13:58.
Citera
2022-12-03, 14:24
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Jag har ingen aning om vad självkostnadspris för el är, jag är ju ingen elproducent, vilket jag heller inte gjort sken av att vara. Men vi kan ju vara överens om att det är billigare än vad elen säljs för idag?

Men varför tycker du tandläkaren ska ingå i vanlig sjukvård? Finns det inte risk att folk går mer till tandläkaren om det är gratis?

Haha du är verkligen en självspäkare av guds nåde, du tycker alltså helt seriöst att vatten ska säljas till marknadspris? Och nej, det är ingen större vattenbrist i Sverige förutom på vissa ställe och under en viss period under sommaren. Det skulle lätt lösas genom att man t.ex inte använde dricksvatten för att spola toaletten.

Nej vi skulle fortfarande inte ha nån elransonering då vi är helt självförsörjande på el. Det vi däremot ska göra är att bygga ut den planerbara energin ännu mer i södra Sverige. Istället för att dela ut bidrag nu på 55 miljarder till södra Sverige så hade man kunna bygga ett kärnkraftverk t.ex.

Haha Vad menar du med att vatten är en ändlig resurs? Det vill jag gärna ha en förklaring på.

Som sagt, vattenförbrukning per person i Sverige går stadigt neråt så din logit med att ett billigt vatten innebär slöseri stämmer inte för fem öre.

Läs på lite om vattenbrist i Sverige. Det är för närvarande (i December!) vattenbrist i Skåne och Småland.
https://www.smhi.se/vader/varningar-...water-shortage

Vattenbrist i Sverige väntas bli vanligare i framtiden.
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/h...brist-1.177045

Jag uttryckte mig klumpigt, vatten är såklart inte en ändlig resurs i den vanliga bemärkelsen. Men sötvatten är en begränsad resurs som det redan råder brist på i många ställen i världen. Sverige är nog ett av de minst drabbade än så länge, men även här råder som sagt vattenbrist mitt i vintern.

Hade folk fått betala vad de tycker att vattnet verkligen är värt så hade det givtvis slösats mindre. Man hade inte tvättat bilen en gång i veckan, etc. etc. Du påstår att det skulle vara lätt att lösa problemet att man spolar med rent dricksvatten i toaletten? Om det nu är lätt - varför har det inte gjorts i stor skala överallt för länge sedan? Jag kan garantera dig att bostäder hade byggts på så sätt att detta vore möjligt för decennier sedan, om vatten hade varit marknadsprissatt. Uppenbarligen har vatten än så länge varit så pass billigt att det lönar sig att spola ofantliga mängder rent dricksvatten rakt ut i avloppet, trots att det vore fullt möjligt att använda gråvatten/regnvatten (men inte "lätt" som du vill få det att låta som).

Som sagt, vattenförbrukning i Sverige går stadigt neråt - ja, och ändå är det vattenbrist?! Du fattar väl själv att en stor del beror på att vi idag importerar mycket mer än förut. Dina billiga jeans från H&M t.ex. - vet du hur mycket vatten de förbrukat?

Nej, jag är inte självspäkare. Men vatten är en begränsad resurs. Precis som tomater, potatis, bilar, bostäder, etc. Varför ska tillgång och efterfrågan sättas ur spel just för vatten? Och du vill sätta det ur spel även för elen?

Du är väl inte så dum att du på allvar tror att folk ska springa till tandläkaren hejvilt om det ingår i vården? Det råder naturligt begränsad efterfrågan på den tjänsten, även om den ingår i den vanliga vården.
Senast redigerad av GrillTekniker 2022-12-03 kl. 15:00.
Citera
2022-12-03, 14:42
Medlem
Citat:
Sverige har elöverskott så nån brist råder inte. Däremot har vi lagt ner kärnkraft och vi exporterar el till framförallt Tyskland.

Men ska vi koppla in våra vattenledningar och börja exportera vatten till Qatar så skulle vi säkert få vattenbrist också.

Om du bygger en pool och tar inträde, då tjänar du väl pengar? Om du öppnar ett bageri så använder du också vatten. Eller en kemtvätt?

Eller menar du att man bara använder vatten till att dricka?

Tycker det är lite kul att du är så jävla fixerad vid att elen skulle man slösa med så in i helvette om den såldes till självkostnadspris, men inte när det gäller vatten.

Varför inte bara erkänna att du tänkte fel? Det vore klädsamt.
Citera
2022-12-03, 22:09
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Finns även ett sug efter stora bensintörstiga BMWs om de är gratis.

Här vad en Härnösandsbo tycker om gratis bussar, hon som bor på landet och måste ha bil. Hon betalar "gratis" stadsbussar som hon inte ens kan använda via skatten. "Gratis bussar" är alltså en överföring av pengar från land till stad. Tänkte inte på det?
https://www.tidningenangermanland.se...buss-for-vuxna

Självklart tar jag upp Sovjetunionen. Det är det landet där man gjort det ultimata testet att inte använda pris som begränsare för att slippa slöseri. Efter 70 års experiment kom man fram till att alla blir utfattiga om de får gratis bröd, gratis lägenheter, gratis buss. Du borde läsa på lite om Sovjet. Allt ditt barnsliga tyckande motbevisas av Sovjetunionen.

Härnösandsbon du hänvisar till är politisk aktiv och pratar i egen sak, Men du kanske missade den "lilla" detaljen? Tänkte inte på det?

Det hon förövrigt babblar om kan vi överföra på mycket, varför ska jag som icke rökare, betala för rökare som måste besöka sjukvård? Eller överviktiga som åker in för en hjärtinfarkt? Varför ska jag betala för det?

Först säger du att gratis buss är ett "slösande", sen försöker du underbygga ditt påstående med en artikel från Tyskland (som visar att det är en stor succé). När jag även tar hål på det argumentet letar du upp denna artikeln med en moderat politker som pratar i egen sak om att hon inte vill betala för andras bussåkande.

Nu är det ju i och för sig inte bussåkande vi ska diskutera här, utan det är ett sidospår du har kommit in på. Den ursprungliga frågan jag framförde är ju ifall El kan behandlas på samma vis, och prissättas på samma vis som vatten. Svaret är ett stort JA.

Nu frågar jag igen eftersom jag inte fick svar, ska vårat svenska vatten börja exporteras och säljas till marknadspris, likt elen?

Citat:
Läs på lite om vattenbrist i Sverige. Det är för närvarande (i December!) vattenbrist i Skåne och Småland.
https://www.smhi.se/vader/varningar-...water-shortage

Vattenbrist i Sverige väntas bli vanligare i framtiden.
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/h...brist-1.177045

Jag uttryckte mig klumpigt, vatten är såklart inte en ändlig resurs i den vanliga bemärkelsen. Men sötvatten är en begränsad resurs som det redan råder brist på i många ställen i världen. Sverige är nog ett av de minst drabbade än så länge, men även här råder som sagt vattenbrist mitt i vintern.

Hade folk fått betala vad de tycker att vattnet verkligen är värt så hade det givtvis slösats mindre. Man hade inte tvättat bilen en gång i veckan, etc. etc. Du påstår att det skulle vara lätt att lösa problemet att man spolar med rent dricksvatten i toaletten? Om det nu är lätt - varför har det inte gjorts i stor skala överallt för länge sedan? Jag kan garantera dig att bostäder hade byggts på så sätt att detta vore möjligt för decennier sedan, om vatten hade varit marknadsprissatt. Uppenbarligen har vatten än så länge varit så pass billigt att det lönar sig att spola ofantliga mängder rent dricksvatten rakt ut i avloppet, trots att det vore fullt möjligt att använda gråvatten/regnvatten (men inte "lätt" som du vill få det att låta som).

Som sagt, vattenförbrukning i Sverige går stadigt neråt - ja, och ändå är det vattenbrist?! Du fattar väl själv att en stor del beror på att vi idag importerar mycket mer än förut. Dina billiga jeans från H&M t.ex. - vet du hur mycket vatten de förbrukat?

Nej, jag är inte självspäkare. Men vatten är en begränsad resurs. Precis som tomater, potatis, bilar, bostäder, etc. Varför ska tillgång och efterfrågan sättas ur spel just för vatten? Och du vill sätta det ur spel även för elen?

Du är väl inte så dum att du på allvar tror att folk ska springa till tandläkaren hejvilt om det ingår i vården? Det råder naturligt begränsad efterfrågan på den tjänsten, även om den ingår i den vanliga vården.

Ja men verkligen, du uttryckte dig otroligt klumpigt, nästan idiotiskt vill jag påstå som hävdar att vatten är en ändlig resurs. Helt fel. Så det var inte bara klumpigt, det var TOTALT fel. Sen svamlar du nu att det råder brist på många ställen i världen. Ja och? Pratar jag om världen nu eller Sverige?

Du hänvisar även till att det råder vattenbrist nere i Skåne för tillfället. Låt mig då citera artikeln du länkade:

Citat:
Vattentillgången varierar under året. Detta styrs främst av nederbörd och avdunstning.
Citat:
Sverige är ett land med stora vattentillgångar
Citat:
men i begränsade perioder och på lokal nivå kan det uppstå vattenbrist
.

Ser du vad det står där? Sverige har STORA vattentillgångar, men ibland kan det uppstå brist. Precis vad jag skrev också i mitt förra inlägg till dig att det ibland på vissa ställen kan råda vattenbrist.

Vilka är "man" som tvättar bilen en gång i veckan? återigen anekdotisk bevisföring som inte betyder ett skit faktiskt. Jag tvättar aldrig bilen en gång i veckan, har jag då motbevisat dig nu ?

Skulle man prissätta vatten på samma vis som el, så skulle det inte vara dricksvatten som vi spolar i toaletten. Men nu är det inget större problem eftersom vi i Sverige har en nästan OBEGRÄNSAD mängd vatten.

Haha jaa vattenförbrukningen går stadigt neråt och ändå kan det råda vattenbrist. Men vad vill du säga med det? Du erkänner ju precis nu att även fast vatten är så billigt så går vattenförbrukningen ner? Varför går den ner om den nu är så billig? Var är alla människor som tvättar sin bil flera gånger i veckan?

Mina billiga jeans från H&M har fortfarande inget med Sveriges vattenförbrukning att göra. Märkligt att du vill blanda in världens vattenförbrukning hela tiden, när det är Sveriges jag har pratat om hela tiden.

Vatten är fortfarande ingen begränsas resurs här i Sverige (vilket jag återigen får påpeka för dig här) Vatten har sålts till självkostnadspris i Sverige sen man började installera avlopp så om du tyckte det var fel för 100 år sedan att dom inte införde marknadspris få du väl uppfinna en tidsmaskin och åka tillbaka och argumentera för din sak.

Varför har vi så dyr el som vi har nu? Varför hade vi inte så här dyr el för 10-15 år sedan? Eller för 30 år sedan? Svaret är ju att vi i Sverige, trots enorm energiproduktion exporterar elen till andra länder, istället för att få billigare el själv. Vad jag vet så gick det YPPERLIGT att producera el i Sverige innan vi började exportera elen.

Du är ju en självspäkare som förespråkar att vatten ska börja exporteras och säljas till marknadspris. Dummaste jag någonsin har hört.

Men tandläkaren blir ju gratis? Eller menar du att det kan finnas saker som är näst intill gratis , och som ändå inte innebär en större efterfrågan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in