2022-12-05, 15:00
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Nä det är du min herre som saknar vett. Jag skrattar än åt ditt exempel att cyklister skulle börja åka buss om det vart gratis 😄

Jag har varit med på flashback i över 15 år, läst otaliga trådar men jag måste säga att just cyklister som börjar åka buss bara för att det är gratis är nog top 3 av allt dumt jag någonsin har läst här.

Frågan är inte ett dugg absurd. Kan vi sälja vatten till självkostnadspris, så går naturligtivs samma sak att göra med el. Problemet är ju inte att vi har underskott av el i Sverige, problemet är att det exporteras.

Du har fortfarande inte svarat på frågan om du tycker vi ska bygga en pipeline till mellanöstern och sälja vårat vatten där till marknadspris?

Ja men så är det ju när vi betalar skatt. Jag får ju t.ex betala för rökarnas vård, fast jag inte röker.

Ditt exempel med tandläkaren var ju så dumt så jag vet inte om du driver med mig?

Du menar att invandrare missköter tänderna för att det är gratis upp till 21? Men svenskarna missköter inte tänderna? Hur ska du ha det, missköter folk tänderna för att det är billigt? Eller sköter folk tänderna för att det är billigt?

Sen drar du upp allehanda olika exempell, det är limpor i Sovjett eller bilar i Tyskland. Har jag någonsin förordat att vi ska ha kommunism i Sverige? Det jag har skrivit är att el ska prissättas på samma sätt som vatten. Punkt.

Ska du nu fortsätta denna diskussion med mig så vill jag att du i början av ditt svar till mig, besvarar frågan om Sverige ska börja exportera vårat vatten till mellanöstern och börja säljas till marknaspris.
Eftersom Sverige inte exporterar vatten till mellanöstern trots att de har vattenbrist och vi har mest sötvatten i Europa, så finns det uppenbarligen billigare sätt för dem att få sötvatten än en tanker från Sverige. Är du nöjd med det svaret? Vad trodde du svaret skulle bli?

Möjligen kan sötvatten bli så sällsynt och dyrt i framtiden att det blir lönsamt att exportera från Sverige. Jag hoppas på det, vi har massor. Påminner lite om elen, förut exporterade Sverige inget för priset var för lågt. Nu exporterar vi massor för priset är högt:
(FB) Sveriges exportöverskott el augusti 7 miljarder. Landet med gratis el.

Jag kan bara konstatera att det måste vara ett mysterium för dig varför Östtyskland gjorde Trabant och Västtyskland BMW. Inte för mig.
Citera
2022-12-05, 15:33
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Eftersom Sverige inte exporterar vatten till mellanöstern trots att de har vattenbrist och vi har mest sötvatten i Europa, så finns det uppenbarligen billigare sätt för dem att få sötvatten än en tanker från Sverige. Är du nöjd med det svaret? Vad trodde du svaret skulle bli?

Möjligen kan sötvatten bli så sällsynt och dyrt i framtiden att det blir lönsamt att exportera från Sverige. Jag hoppas på det, vi har massor. Påminner lite om elen, förut exporterade Sverige inget för priset var för lågt. Nu exporterar vi massor för priset är högt:
(FB) Sveriges exportöverskott el augusti 7 miljarder. Landet med gratis el.

Jag kan bara konstatera att det måste vara ett mysterium för dig varför Östtyskland gjorde Trabant och Västtyskland BMW. Inte för mig.

Oo nej, jag är inte alls nöjd med det svaret.

Frågan löd, ska sverige bygga en pipeline till mellanöstern så vi kan exportera vårat vatten till marknadspris? Ja eller nej?

När elkablarna till Tyskland och Polen byggdes var ju elen MYCKET MYCKET billig så ditt resonemang haltar återigen.

Skulle vi inte exportera el, skulle elpriset vara lägre, ja eller nej?
Citera
2022-12-05, 15:37
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:

Frågan löd, ska sverige bygga en pipeline till mellanöstern så vi kan exportera vårat vatten till marknadspris? Ja eller nej?

När elkablarna till Tyskland och Polen byggdes var ju elen MYCKET MYCKET billig så ditt resonemang haltar återigen.

Vad menas med SKA BYGGAS? Denna pipeline byggs när den är lönsam. Pipelinen mellan Ryssland och Tyskland NordStream kostade 100 miljarder att bygga, den kostnaden skulle alla gas-kunder fått betala på 10-20 år.

En pipeline till afrika är 10 gånger längre och dyrare, och bara räntorna på det bygget skulle troligen bli 100 miljarder kronor per år. Mellanöstern är ganska folktomt och deras vattenräkningar skulle bli 10.000 i månaden per hushåll.

Nöjd? Varför kan du inte själv räkna ut detta, svårt med ekonomi?
Citera
2022-12-05, 16:00
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Vad menas med SKA BYGGAS? Denna pipeline byggs när den är lönsam. Pipelinen mellan Ryssland och Tyskland NordStream kostade 100 miljarder att bygga, den kostnaden skulle alla gas-kunder fått betala på 10-20 år.

En pipeline till afrika är 10 gånger längre och dyrare, och bara räntorna på det bygget skulle troligen bli 100 miljarder kronor per år. Mellanöstern är ganska folktomt och deras vattenräkningar skulle bli 10.000 i månaden per hushåll.

Nöjd? Varför kan du inte själv räkna ut detta, svårt med ekonomi?

Nu svamlar du igen. Elkabeln mellan Sverige Och Tyskland och Polen byggdes när elpriset var BETYDLIGT LÄGRE än vad det är nu, ändå byggde man den för att kunna exportera el. Varför svamlar du om Nordstream när jag aldrig ens berört det ämnet?

Så jag frågar igen, ska Sverige bygga en pipeline till mellanöstern och börja exportera vårat vatten till marknadspris?
Citera
2022-12-05, 16:02
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Nu svamlar du igen. Elkabeln mellan Sverige Och Tyskland och Polen byggdes när elpriset var BETYDLIGT LÄGRE än vad det är nu, ändå byggde man den för att kunna exportera el. Varför svamlar du om Nordstream när jag aldrig ens berört det ämnet?

Så jag frågar igen, ska Sverige bygga en pipeline till mellanöstern och börja exportera vårat vatten till marknadspris?
Det går inte att förstå någonting. "Sverige" bygger ingenting, det är företag som bygger.

Det finns inget företag i Sverige som säljer vatten så vem tänkte du skulle bygga? Hur tänkte du de skulle få låna 1000 miljarder kronor, med sin osäkra affärside, och betala räntorna på 100 miljarder per år? Du vet att företag lånar pengar och betalar räntor, och måste gå med vinst, väl?

Jag tror du är dummast på FB.
Citera
2022-12-05, 16:33
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:

Spelar det roll vilket pris som det exporterade vattnet har? Det priset kommer ändå inte kunna användas för en vanlig vattenkund i Sverige eftersom det finns vatten i överflöd här, och begär en leverantör för högt hittar man andra lösningar.
Citera
2022-12-05, 16:38
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Det går inte att förstå någonting. "Sverige" bygger ingenting, det är företag som bygger.

Det finns inget företag i Sverige som säljer vatten så vem tänkte du skulle bygga? Hur tänkte du de skulle få låna 1000 miljarder kronor, med sin osäkra affärside, och betala räntorna på 100 miljarder per år? Du vet att företag lånar pengar och betalar räntor, och måste gå med vinst, väl?

Jag tror du är dummast på FB.

Vad får du siffrorna ifrån? Din röv eller? Varför byggde man en elkabel till både Polen och Tyskland när Elpriserna var BETYDLIGT lägre än vad dom är ni?

https://www.vattenfall.se/fokus/tips...enforbrukning/

En liter vatten i Sverige kostar från 2 öre upp till 10 öre per liter.

https://www.renovablesverdes.com/sv/...la-catastrofe/

Bara Saudiarabien gör av med 5.100 66 liter vatten per person och dag.

Saudiarabien har 35 miljoner människor. Skulle Sverige bygga en pipeline och exportera vårat vatten och sälja för säg 1kr/litern, skulle det betyda intäkter på (35 miljoner invånare gånger 5.100 66 liter vatten). på 178 miljarder varje dag. Så din upp i röven beräkning på 1000 miljarder hade betalat igen sig på 5 dagar.

Du kanske inte kan räkna? Svara mig nu, ska Sverige bygga en pipeline till Mellanöstern?
Citera
2022-12-05, 16:39
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Spelar det roll vilket pris som det exporterade vattnet har? Det priset kommer ändå inte kunna användas för en vanlig vattenkund i Sverige eftersom det finns vatten i överflöd här, och begär en leverantör för högt hittar man andra lösningar.

Det är därför jag hela tiden frågar om vatten ska säljas efter samma prismodell som el. När det gäller el så säljs elen för det högsta priset på marknaden.
Citera
2022-12-05, 16:41
Medlem
Elen kan inte vara gratis eller nästan gratis. Vem skulle värma sitt hus med något annat än direktverkande el i sådana fall? Billigt att installera, minimalt med underhåll, kräver ingen skötsel.
Citera
2022-12-05, 16:43
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Det är därför jag hela tiden frågar om vatten ska säljas efter samma prismodell som el. När det gäller el så säljs elen för det högsta priset på marknaden.
Finns ingen koppling mellan vatten du kan skopa upp ur en egen brunn och en internationell elmarknad. Nu börjar det ju ändå vara möjligt att skopa upp egen solel så i framtiden kanske leverantörerna av el får anpassa sig om de ska sälja något
Citera
2022-12-05, 16:49
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det finns människor som inte är svin och vill starta en bitcoinfarm för egen vinning på andras bekostnad. Jag vill bara ha värme till mig och min familj och önskar alla familjer det samma. Om du vill ha en bitcoinfarm så är det fine med mig, om du betalar för det! Det borde gå att finna ett system för det.

Vill du inte ha gratis mat också?

Utveckla srgumentatipnen så här:

Staten tar minimalt ansvar för maten folk äter, vi är helt utlämnade åt marknadskrafterna. Luft energi och livsmedel är så grundläggande vehov att ingen skall få tjäna pengar på det.

Kläder är ett gränsfall, men bör i princip vara gratis eftersom Sverige är så kallt, även kollektivtrafik, och bilåkande inklusive taxi måste bli gratis för användarna. Ongen åker ändå mer än nödvändigt"

Jag personligen tycker att de som använder resurser skall betala.

LL
Citera
2022-12-05, 17:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Vill du inte ha gratis mat också?

Utveckla srgumentatipnen så här:

Staten tar minimalt ansvar för maten folk äter, vi är helt utlämnade åt marknadskrafterna. Luft energi och livsmedel är så grundläggande vehov att ingen skall få tjäna pengar på det.

Kläder är ett gränsfall, men bör i princip vara gratis eftersom Sverige är så kallt, även kollektivtrafik, och bilåkande inklusive taxi måste bli gratis för användarna. Ongen åker ändå mer än nödvändigt"

Jag personligen tycker att de som använder resurser skall betala.

LL

Jag kan betala för min mat själv. Hellre marknadskrafter än en stat likt sovjetunionen där allt var likformat och lika bedrövligt, ja om man inte var partimedlem. Vad gäller energin så har staten fullständigt misslyckats med sin marknadsliberalism, vissa grundläggande saker i samhället måste regleras annars blir det så här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in