Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-11, 20:49
Medlem
FetFulElaks avatar
5.68 i morgon. Sänker poolen till 35 grader
Citera
2022-12-11, 20:50
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Moget svar på ett seriöst försök till dialog/diskussion.....varken du eller jag har en kristallkula, men vill man ha en seriös diskussion om förutsättningar och s.k. realiteter, krävs det att man försöker svara med argument. Nu är inte verkligheten grönvänsterns skarpaste kniv i lådan, den bygger sin agitation på önskningar och drömmar. Så som du kör, upplever jag att du är och röstar grönrött, har jag rätt?

Nej jag är högerliberal. Vilket också betyder att jag vill att marknaden gör riskabla investeringar, inte skattebetalarna. Kärnkraft är en väldigt riskabel investering idag och ska uteslutande finansieras av den privata sektorn ELLER som nischverksamhet när det inte finns något annat alternativ och då måste skattebetalarna förstå i förväg hur mycket det kostar och att den kanske inte alltid kommer fungera även fast den skulle vara så bra.
Citera
2022-12-11, 20:51
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
För att. Budgeten inte går ihop annars. Man vill spara på krutet inför nästa val så att man blir återvald helt enkelt. Ingen minns detta om 3 år då valet kommer, men då har regeringen tillräckligt med pengar kvar för ett skatteavdrag till på vårkanten. Allt för att få sitta kvar med feta löner.

Vi borde ta mig fan göra om hela det politiska systemet och låta varje riksdagsledamot få en medianlön av den svenska arbetarkåren istället. På så vis får vi bort alla politiker som endast är där för att håva in pengar till sig själva, och vi får "riktiga" politiker istället som vill Sveriges bästa!

Ja tänker på det där med elpristaket också? Om det nu är så att människor har en rejäl chans att förlora sina hem varför inför man inte ett elpristak då? Det förstår jag inte alls. :O De som producerar elen tjänar väl kukmycket ändå, även fast de sätter ett tak? Eller har jag fel? Varför låter man det vara så och gör så att folk får mer eller mindre frysa, svälta eller både och? Det var ju t.o.m. deras egna förslag och så inför man det inte.... what? Är det inkompetensen, maktgalenheten? Vad är det som gör det? Är det moderaternas vanliga kukiga sätt att säga fuck you till alla som inte bor på Djurgården när de väl kommit till makten? xD

Sen svaret på det du skrev, med att de drar in nu, det är ju en smart grej då svensson är så jävla gigantiskt dum i huvudet att han lika gärna skulle kunna rösta tillbaka sossarna in nästa gång. Elpristaket dock behöver dom inte för att spara in, eller så kanske jag har fel? De skulle ju spara 200 miljarder ifall bolånebubblan spricker, dom pengarna måste ju komma från nånstans, och då kanske dom räknande med dom höga elpriserna och energiskatterna med det löpande vid sidan om.
Senast redigerad av Domas 2022-12-11 kl. 20:56.
Citera
2022-12-11, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du är välkommen att presentera egna siffror.
Nu var det väl inte det jag skrev i mitt inlägg.
Jag undrade var DU hade siffror på att kärnkraften är dyr.
Jag gav även förklaring till varför kärnkraft är lönsamt rent samhällsmässigt.
Citera
2022-12-11, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domas
Ja tänker på det där med elpristaket också? Om det nu är så att människor har en rejäl chans att förlora sina hem varför inför man inte ett elpristak då? Det förstår jag inte alls. :O De som producerar elen tjänar väl kukmycket ändå, även fast de sätter ett tak? Eller har jag fel? Varför låter man det vara så och gör så att folk får mer eller mindre frysa, svälta eller både och? Det var ju t.o.m. deras egna förslag och så inför man det inte.... what?

Regeringen väl rädda för att betala ut för mycket så att man eldar på inflationen i samband med det. Men det finns ju andra lösningar isf. Tex skippa matmomsen tillfälligt, drivmedelskatten osv. Då kostar allt mindre. Men folket har samma peng att leva för. Men istället lägger regeringen över allt ansvar på den enskilde familjen. TACK!
Citera
2022-12-11, 20:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi

IEA ex. Finns hur mycket siffror som helst på wikipedia. Kärnkraft är dyr och trenden går uppåt, inte neråt. Betyder inte att det är dåligt men det betyder att det är en riskabel investering.
Citera
2022-12-11, 20:59
Medlem
Citat:
Ja asså, det är väl regeringens problem. Det dom har lovat får dom ju hålla givetvis.

Men att få tillbaka en ”engångssumma” som ska betalas tillbaka med permanent höjning av elskatten (eller annat påhitt) har jag ingen större lust med.
Citera
Medlem
Citat:
IEA ex. Finns hur mycket siffror som helst på wikipedia. Kärnkraft är dyr och trenden går uppåt, inte neråt. Betyder inte att det är dåligt men det betyder att det är en riskabel investering.

Risken är väl att de som investerar i tekniken inte vet ifall Sverige plötsligt får för sig att lägga ner kärnkraften. Då blir det inte lätt å få tillbaka den investeringen.
Citera
Medlem
Citat:

Vilken tur då att vi har vindsnurrorna som inte snurrar.

Om du tror att kärnkraften är dyr under en 20+ års period, visar bara på att du är förståndshandikappad och inte ska ha med politik att göra.

Kärnkraft är den enda lösningen för överskådlig framtid.
Citera
Medlem
Domass avatar
Citat:
Regeringen väl rädda för att betala ut för mycket så att man eldar på inflationen i samband med det. Men det finns ju andra lösningar isf. Tex skippa matmomsen tillfälligt, drivmedelskatten osv. Då kostar allt mindre. Men folket har samma peng att leva för. Men istället lägger regeringen över allt ansvar på den enskilde familjen. TACK!

Det är både vidrigt och idiotiskt, jag tycker dock inte synd om de som röstade på nåt annat än SD, som jag tyckt ändå sedan jag kunnat rösta. En vuxen människa har ett ansvar men det är ju inte extremt många svenskar idag. Verkar mest som små skitungar numera, de fokuserar på det egna, låtsas med i åsiktskorridorerna eller skiter rent ut sagt i allt som har med politik och samhällsfrågor att göra.

Ska man tycka synd om dom? Nej, synd är det bara om dom människor som tänker o gör smarta politiskt medvetna val men som får lida för att resten av befolkningen har totalt tappat det. Ganska fascinerande faktiskt hur jävla lite gemene man tänker på sitt land och politik, även om de nu får så frukterna. Totalt ofattbart faktiskt, jag vet att det finns en rejält stor del av befolkning som VET att det är skit med invandringen, skit med kriminaliteten, skolan, energiförsörjningen och har varit det extremt länge. Ändå skiter de fullständigt i att ändra sig, även om det bara skulle varit för nån annan och inte sig själv. Istället lägger man en jävla lapp vart fjärde år som ingenting och skiter totalt i att engagera sig, jag kan faktiskt inte förstå det.....
Senast redigerad av Domas 2022-12-11 kl. 21:06.
Citera
2022-12-11, 21:00
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi

Jag har redan postat siffror från IEA. Trenden för kärnkraft är att det blir lite dyrare varje år.
Citera
2022-12-11, 21:01
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinkliving
Vilken tur då att vi har vindsnurrorna som inte snurrar.

Om du tror att kärnkraften är dyr under en 20+ års period, visar bara på att du är förståndshandikappad och inte ska ha med politik att göra.

Kärnkraft är den enda lösningen för överskådlig framtid.

Kasta pil i gummibåt? Det visade sig att det är du som är förståndshandikappad:

https://en.wikipedia.org/wiki/Cost_o...city_by_source
https://en.wikipedia.org/wiki/Cost_o...ity-prices.png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in