2022-12-17, 09:19
Medlem
vergissmeinnichts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Hur kan du skriva här då du blev rånad/bestulen på din mobil?
Du måste vara retarded då du skriver här innan du polisanmäler det du blev utsatt för.
Har du ingen hemförsäkring?

Ja du… TS kanske har en laptop eller stationär dator med internetuppkoppling. Då kan man använda den för att skriva på Flashback….
Citera
2022-12-17, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaredLeto
I TS fall också?

Jo men han blev ju bestulen/rånad på sin mobil (säger han i alla fall) jag tror att ts trollar. Hur kan ts ringa och anmäla när mobilen blev stulen?
Låter mer som en stöld än ett rån, stor skillnad på rån och stöld även om resultatet kan bli likvärdigt.
Om du står med en telefon och någon går förbi och tar telefonen ur din hand så har du blivit bestulen på din telefon, någon har tagit den du har inte blivit rånad, eller har jag fel.
Citera
2022-12-17, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paranoid-Android
Snubbe som sprang förbi mig bara hade luren i handen löst kanske inte tänkte så mycket men på något sätt fick han tag på den

Låter inte som att du har blivit rånad.
Var det något hot eller våld inblandat?

Annars är det så att du har blivit bestulen.
Citera
2022-12-17, 09:34
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Jo men han blev ju bestulen/rånad på sin mobil (säger han i alla fall) jag tror att ts trollar. Hur kan ts ringa och anmäla när mobilen blev stulen?
Låter mer som en stöld än ett rån, stor skillnad på rån och stöld även om resultatet kan bli likvärdigt.
Om du står med en telefon och någon går förbi och tar telefonen ur din hand så har du blivit bestulen på din telefon, någon har tagit den du har inte blivit rånad, eller har jag fel.
Nej, du har nog rätt i att han inte blev rånad:
Citat:
Med rån avses enligt brottsbalken handlingar där någon genom våld eller hot stjäl annans egendom (BrB 8:5). Även gärningar där den som vid en stöld anträffas på bar gärning och då gör motvärn genom våld eller hot ska enligt bestämmel- sen rubriceras som rån.

Stöld:
Citat:
För att ett brott ska kunna beskrivas som stöld så krävs det inte bara att gärningsmannen tar något från någon annan, alltså att gärningsmannen begår ett tillgrepp, utan tillgreppet ska dessutom ske i syfte att tillägna sig saken.
Citera
2022-12-17, 09:47
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Ända syftet polisen har efter att ett brått är begånget är deras pappersarbeten för vilket ligger till grund för försäkringsärendet. Är väl ingen som på riktigt tror att polisen följer upp och löser ett redan utfört dåd?
Citera
2022-12-17, 09:52
Moderator
Chantres avatar
Utgången rubrik: Blev nyss rånad

Ny rubrik: Blev nyss rånad – vad gör jag nu?

/Mod
Citera
2022-12-17, 09:53
Moderator
Chantres avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2022-12-17, 10:07
Medlem
Enda anledningen att ringa snuten är om du möjligen ska få ut nåt på försäkringen. I annat fall ringer du i onödan.
Citera
2022-12-17, 10:13
Medlem
Det är i min värld lättare att polisanmäla att man har blivit bestulen i efterhand är att anmäla ett rån och bli betrodd.
Så ser jag på det i alla fall.till ts åk till Polisen och upprätta en anmälan snarast möjligt.
Numer har ju alla typ Swish och bankkort kopplat till telefonen, om ts har det så hoppas jag att du har spärrat dessa funktioner typ spärrat kort mm.
Citera
2022-12-17, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vergissmeinnicht
Ja du… TS kanske har en laptop eller stationär dator med internetuppkoppling. Då kan man använda den för att skriva på Flashback….
Den tanken har slagit mig.
Citera
2022-12-17, 10:29
Medlem
Det här är Sverige, förvänta dig inte få någon hjälp av polisen, de är upptagna med viktigare saker som att sätta dit hashtomtar. Om du har försäkring så bör du polisanmäla för att det krävs för att få ut någon ersättning.
Citera
2022-12-17, 11:21
Medlem
Computerzs avatar
Hade jag blivit rånad på det sättet hade jag genast försökt kontakta 112 och berätta vad jag var utsatt för. De kanske inte kan skicka en patrull men det kan hjälpa polisen och hålla span efter en viss grupp eller så kan de kartlägga en ev. rånvåg som pågår. Men har det gått mer än 24h så får man väl ringa 11414 eller göra en anmälan online.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in