2023-01-03, 19:59
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synitize
Pedofil-kungen är missnöjd. Jag misstänker att många monarker är missnöjd idag.

Kolla Stockholmslotts fönster och jämför med Epstein-tempel liksom byggnader i Israel.

Tribe of Dan. House of the ”dragon”.
Är Knugen pedofil menar du?
Att C.Henemark fick Kunglig Hovleverantör kan ju inte vändas bort men Pedofil?
Citera
2023-01-03, 20:05
Medlem
trancass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinjo
Riksdagen ville göra uppdraget som statschef könsneutralt/jämlikt. Tycket jag var förståndigt, om vi nu ska ha monarki. Kungens resonemang visar bara hur insnöad han är.

Könsneutralt, jo jag tackar. Om vi har en tradition att ha en kung och monarki, varför rucka på traditionen? Om en kung gifter sig så blir makan drottning, om en drottning gifter sig blir inte maken Kung. Alltså är det INTE könsneutralt utan rentav en förnedring.

Inte för att jag ger en spänn för Daniel. Han är per se helt djävla värdelös
Citera
2023-01-03, 20:07
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skiljedomaren
Du verkar ha dålig koll. Carl Philip blev av med kronprinstiteln i efterhand (retroaktiv lagstiftning). Det är kungen emot (och alla som värnar rättssäkerhet). Hade däremot lagändringen redan gjorts hade han självklart inte haft något emot att den förstfödde ärvde tronen, oavsett kön.
Ska man skapa en tråd bör man ha lite koll, dessutom ska man inte hitta på massa strunt i trådstarten (”men han tycker att hans förstfödda inte bör bli statschef för att hon är kvinna”).
Jag begriper inte hur man får det till retroaktiv lagstiftning. Det är ingen som påstår att Carl Philip inte var tronarvinge före riksdagsbeslutet, och om knugen hade kolavippat efter att Carl Philip föddes men innan grundlagsändringen, så hade rimligen Carl Philip blivit kung. Lagen gäller från och med att den klubbas igenom, precis som alla andra lagar. Skulle du resonera på samma sätt om riksdagen helt avskaffade monarkin så att Victoria inte längre skulle vara tronarvinge?
Citera
2023-01-03, 20:13
Medlem
Citat:
Första beslutet var klubbat innan han föddes.

Första beslutet är inte en lagändring.
Citera
2023-01-03, 20:18
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Han kan abdikera. Är inte helt säker på att han vet vad det betyder.
Det kan Victoria göra med. Gud vad ni hade lipat då.
Citera
2023-01-03, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trancas
Könsneutralt, jo jag tackar. Om vi har en tradition att ha en kung och monarki, varför rucka på traditionen? Om en kung gifter sig så blir makan drottning, om en drottning gifter sig blir inte maken Kung. Alltså är det INTE könsneutralt utan rentav en förnedring.

Inte för att jag ger en spänn för Daniel. Han är per se helt djävla värdelös
Förnedringen är att inte få bestämma över sitt eget liv. Monarki borde tillhöra historien.
Citera
2023-01-03, 20:20
Medlem
Citat:
Första beslutet av två var tagit innan CF var född. Så du menar att bara för att det blev en pojk så skulle man inte fullfölja beslutet. Det enklaste vore att avskaffa skiten och införa republik.

Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Jag begriper inte hur man får det till retroaktiv lagstiftning. Det är ingen som påstår att Carl Philip inte var tronarvinge före riksdagsbeslutet, och om knugen hade kolavippat efter att Carl Philip föddes men innan grundlagsändringen, så hade rimligen Carl Philip blivit kung. Lagen gäller från och med att den klubbas igenom, precis som alla andra lagar. Skulle du resonera på samma sätt om riksdagen helt avskaffade monarkin så att Victoria inte längre skulle vara tronarvinge?

Ni skriver ju båda två att det första beslutet var tagit, men inte det andra (som ändrade lagen). Alltså ändrades lagen EFTER att Carl Philip föddes som kronprins (dvs retroaktivt). Det naturliga hade varit att göra om lagförslaget och gjort nya omröstningar, som därefter skulle appliceras på Carl Philips arvingar.
Citera
2023-01-03, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Det kan Victoria göra med. Gud vad ni hade lipat då.
Jag hade fällt glädjetårar. Monarki borde tillhöra historien.
Citera
2023-01-03, 20:22
Medlem
Citat:
Kungen är missnöjd med att tronföljden ändrades. Han påstår att den har ändrats retroaktivt. Karl Filip var redan född när förslaget klubbades i riksdagen. Har inte vår statschef koll på vad som gäller. Vid förändring i vår grundlag krävs två beslut med ett val emellan. Jag begriper mej inte på den mannen. Hans valspråk är "för Sverige i tiden" men han tycker att hans förstfödda inte bör bli statschef för att hon är kvinna. För mej är monarki något förlegat, vad tycker ni?

Monarkin är det enda svensken har kvar som är gemensamt för alla. Allt annat är (((saboterat)))

Monarkin borde ta mer plats och ha mer att säga till om. Monarkin har något att förlora på att Sverige raseras, däremot politiker belönas rikligt när de har sönder landet. På vems uppdrag jobbar politiker?
Senast redigerad av Lastpall500kg 2023-01-03 kl. 20:25.
Citera
2023-01-03, 20:26
Medlem
trancass avatar
Citat:
Förnedringen är att inte få bestämma över sitt eget liv. Monarki borde tillhöra historien.

Som marknadsföring av ett land är det rejält effektivt och billigt. Rumänien suktar tex att få tillbaka sitt kungahus i detta syfte.
Citera
2023-01-03, 20:28
Medlem
Citat:
Han kan abdikera. Är inte helt säker på att han vet vad det betyder.

Tack för dagens garv.
Citera
2023-01-03, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trancas
Som marknadsföring av ett land är det rejält effektivt och billigt. Rumänien suktar tex att få tillbaka sitt kungahus i detta syfte.
Det råder delade meningar om hur viktig viktig kungahuset är för svenska företag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in