2023-04-06, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Fast till skillnad frn elbilarna r dr fortfarande lnga leveranstider p tex Volvos fossilbilar, 9+ mnader typ.. Bilar som levereras nu bestlldes vid somras frra ret, de som bestller nu fr 2024 rs modell.

Ser du det som ngot positivt?

En av anledningen att Volvo har s lng vntetid r att dom har haft stora produktionsstrningar i Gteborg senaste ren(pga Corona, materialbrist bla) ven Gent och Usa har haft samma problem och dom lg ven rtt mycket efter redan innan.

En kollega kollade p en ny Volvo fr ett tag sedan och fick veta att p den modellen han va intresserad av var det va 14-16 mnaders vntetid..
Kan sga att det blev ingen Volvo.
Citera
2023-04-06, 12:11
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacy1
Under mars 2023 blev tesla Sveriges mest slda bil tog ver volvo. S progress har skett.

Och inget tyder p att trenden avtar. Skulle bli frvnad om inte Model Y r Sveriges mest slda bil totalt i r, och inte bara i Sverige heller - kanske t.o.m globalt. Min gissning r att prissnkningarna har handlat mer om just detta, att en tillverkare helt utan reklam skapar den bst sljande produkten - det r frmodligen den bsta reklamen som finns. Och det kan vara vrt lite kapade marginaler d dessa nd r skyhga i jmfrelse.

Sen tror jag dock marginalerna minskat mindre n vad de s kallade experterna frutspr, men den som lever fr se.
Citera
2023-04-06, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Och inget tyder p att trenden avtar. Skulle bli frvnad om inte Model Y r Sveriges mest slda bil totalt i r, och inte bara i Sverige heller - kanske t.o.m globalt. Min gissning r att prissnkningarna har handlat mer om just detta, att en tillverkare helt utan reklam skapar den bst sljande produkten - det r frmodligen den bsta reklamen som finns. Och det kan vara vrt lite kapade marginaler d dessa nd r skyhga i jmfrelse.

Sen tror jag dock marginalerna minskat mindre n vad de s kallade experterna frutspr, men den som lever fr se.

Tror ocks att Y blir den mest slda bilen i vrlden i r, den va redan frra ret den mest lnsammaste bilmodellen i vrlden.
Citera
2023-04-06, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connyloppa
Ser du det som ngot positivt?

En av anledningen att Volvo har s lng vntetid r att dom har haft stora produktionsstrningar i Gteborg senaste ren(pga Corona, materialbrist bla) ven Gent och Usa har haft samma problem och dom lg ven rtt mycket efter redan innan.

En kollega kollade p en ny Volvo fr ett tag sedan och fick veta att p den modellen han va intresserad av var det va 14-16 mnaders vntetid..
Kan sga att det blev ingen Volvo.
Bttre n att ha en hg vrdering baserad p hg tillvxt nr bilarna man sljer levereras inom veckor och man mste snka priserna regelbundet fr att f kpare. Tesla kommer snka priserna igen detta ret, det kommer hlla p tills marginalen r nere p enstaka procent.
Citera
2023-04-06, 12:55
Medlem
Citat:
Bttre n att ha en hg vrdering baserad p hg tillvxt nr bilarna man sljer levereras inom veckor och man mste snka priserna regelbundet fr att f kpare. Tesla kommer snka priserna igen detta ret, det kommer hlla p tills marginalen r nere p enstaka procent.

Frstr inte riktigt vad du menar?
Tesla kade 37% mot frra Q1 och kningen mot Q4 var rekord det ocks plus bde produktions och leverans rekord fr kvartalet.

Om dom tror att dom behver snka priset ytterligare s har dom ju goda marginaler till att gra det! ven efter senaste snkningen. Tillskillnad ifrn alla andra.

Med Volvo menade jag bara att jag tror att det r ett misstag att direkt verstta lng leveranstid till en stor efterfrgan. Dom tillverkar bra bilar och dom sljer bra men det r inte hela historien.
Jag jobbar fr en underleverantr till Volvo och vi levererar 4-5 detaljer till varje bil som lmnar Arendal, Gent och USA s jag har rtt bra koll p hur mycket som produceras.
Citera
2023-04-06, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connyloppa
Frstr inte riktigt vad du menar?
Tesla kade 37% mot frra Q1 och kningen mot Q4 var rekord det ocks plus bde produktions och leverans rekord fr kvartalet.

Om dom tror att dom behver snka priset ytterligare s har dom ju goda marginaler till att gra det! ven efter senaste snkningen. Tillskillnad ifrn alla andra.

Med Volvo menade jag bara att jag tror att det r ett misstag att direkt verstta lng leveranstid till en stor efterfrgan. Dom tillverkar bra bilar och dom sljer bra men det r inte hela historien.
Jag jobbar fr en underleverantr till Volvo och vi levererar 4-5 detaljer till varje bil som lmnar Arendal, Gent och USA s jag har rtt bra koll p hur mycket som produceras.
Senaste halvret har Tesla till stor del betat av sin orderbok, hade inte du som underleverantr blivit oroligare om Volvo p en gng gr frn att ha en stor orderbok till att ha krympt den till nstan ingen alls p ett halvr? Ngot mste ju vika, antingen priset eller produktionstakten, inget av de r srskilt bullish, speciellt inte till PE 53..

Hur vinstmarginalen ser ut i Q1 r de intressanta just nu, efter senaste prissnkningen.
Citera
2023-04-06, 17:11
Medlem
Citat:
I sdant fall nr vi niver dr samtliga konkurrenter gr raka vgen i konkurs (mjligen undantaget ngot Kinesiskt bolag som tillts av staten att frlora pengar kontinuerligt).

Om alla konkurrenter gr i konkurs hamnar Tesla sjlvfallet i en extremt lnsam position.

Du vill s grna att det ska vara shr att du fr fram en fantasi som r paradoxal.
Citera
2023-04-06, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
I sdant fall nr vi niver dr samtliga konkurrenter gr raka vgen i konkurs (mjligen undantaget ngot Kinesiskt bolag som tillts av staten att frlora pengar kontinuerligt).

Om alla konkurrenter gr i konkurs hamnar Tesla sjlvfallet i en extremt lnsam position.

Du vill s grna att det ska vara shr att du fr fram en fantasi som r paradoxal.
Varfr skulle dom g i konkurs? Tex BMW gick inte i konkurs fr att Toyota slde bilar fr halva priset med lgre driftkostnader..

Du vet, alla vill inte ha en Tesla..
Citera
2023-04-06, 20:44
Avstngd
Citat:
Fast till skillnad frn elbilarna r dr fortfarande lnga leveranstider p tex Volvos fossilbilar, 9+ mnader typ.. Bilar som levereras nu bestlldes vid somras frra ret, de som bestller nu fr 2024 rs modell.

Cybertruck brjar levereras i december i r. Rivian och Lucid r ddsdmda. Det spdde Elon redan fr r sedan. De enda som verlever i lngden i usa r sannolikt Ford och Tesla. Toyotas konservativa direktrer biter sig ilsket fast i vtgasbilar fast det r vansinne p alla stt.
Citera
2023-04-06, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Cybertruck brjar levereras i december i r. Rivian och Lucid r ddsdmda. Det spdde Elon redan fr r sedan. De enda som verlever i lngden i usa r sannolikt Ford och Tesla. Toyotas konservativa direktrer biter sig ilsket fast i vtgasbilar fast det r vansinne p alla stt.

Cybertruck brjade levereras i december 2021 ocks. Konstigt dedr, du vet fretaget som aldrig sger ngonting frens de r klart.
Citera
2023-04-06, 21:19
Medlem
Citat:
Du vet, alla vill inte ha en Tesla..
Okej.. d kanske du skulle starta ett eget bilmrke och leverera svindyra skitbilar som inte fungerar, eftersom det nd r helt slumpmssigt vad folk vill ha? Skitbra, du behver inte ha ngon aning om vad du hller p med och kan hlla hga marginaler.

Har man som business att slja elbilar som r bde markant dyrare och markant smre n Teslas s gr man i konkurs. Om ngot bolag frsker konkurrera med Teslas prestanda/pris i nrtid givet att vi tar bort Teslas marginaler s gr de med konstant brakfrlust (och drmed konkurs). Det r verkligen inte raketforskning.

Tesla optimerar in sin enda nackdel p marknaden via just sina marginaler. Tar vi bort dessa r ingen ens nra.

Det kommer dock inte hnda, fr en av sakerna du inte verkar ha fattat r att fr Tesla finns inget som helst intresse av att stta konkurenter i konkurs, eller tvinga konkurrenter ge upp el. Det r absolut inte nskvrt. De vill ha en starkt vxande, hlsosam marknad fr elbilar. Allts kommer inte Tesla inom verskdlig tid minimera sina marginaler. Det hnder den dagen d det finns konkurrenter som kan stadkomma likvrdig produktion, och det r vi lngt ifrn idag.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2023-04-06 kl. 21:24.
Citera
2023-04-06, 21:20
Medlem
Vad tror ni om aktiekursen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här