• 786
  • 1186
  • 1236
  • 1285
  • 1286
  • 1287
  • 1336
  • 1386
  • 1786
2023-04-07, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Tja, testa att speca upp valfri medelstor SUV från Volvo/BMW/Mercedes m.fl med den standardutrustningen som ingår i en Tesla Model Y dvs:

- Ca 350 hk motor
- Ställbara säten/ratt med minne & värme
- App med fjärruppvärmning mm
- Panoramatak
- Dragkrok
- Läderklädsel
- Autopilot
- Luftrenare

Och jämför sedan priset. Och jovisst, du kan landa med vissa funktioner som Teslan inte har som är standard hos ett annat märke som färgglad ledbelysning, extra display bakom ratten eller liknande. Men hur mycket tror du vanligt folk, dvs icke-Teslavägrare, tycker de sakerna är värda? När du dessutom får sämre säkerhet, sämre nätverk för laddning samt sämre effektivitet (dyrare i drift)?

Med Teslas priser måste du ofta välja den billigaste bensinmotorn för att någorlunda kunna matcha priset, och då blir den totala ägandekostnaden avsevärt dyrare p.g.a bränslet samt servicekostnader.

Det finns helt enkelt inga anledningar kvar, förutom de rent subjektiva - "men BMW bara känns mer nice att köra på nåt sätt" "det ska vara Volvo så är det bara" "farsan har alltid kört Mercedes så det e det som gäller". Dessa är anledningar som urholkas mer och mer ju mer faktiskt konkurrenskraftig en produkt blir, och särskilt när prisskillnaderna börjar bli ohållbart stora.

Då finns bara "Teslavägraren" kvar.

Sen sätter du fingret på varför jag inte kör Tesla - jag letar inte bilar i den prisklassen f.n (främst p.g.a att jag kör bil så sjukt lite att det skulle kännas helt galet kapitalförstörande att köpa en bil för 600k som bara står och dammar 99.5% av tiden). Och du verkar ha samma anledning. M.a.o ger du Elon rätt, dvs att efterfrågan är oändlig men det kräver att Tesla möter fler och fler prisklasser av kunder - vilket är den största anledningen till att de sänker priserna.
Du missar faktumet att det finns en massa utrustning som går att få med andra märken som Tesla inte -kan- leverera.

Sen är de subjektivt, personligen föredrar jag tygklädsel framför läder, kan ens Tesla leverera tygklädsel?

Kallar vi instrumentpanel för ”extra display bakom ratten” nu?

App med fjärruppvärmning har gått att få med volvo bilar i 10 år minst, ställbara säten med minne har funnits på tyska bilar i säkert 30 år. Det är liksom ingen revolutionerande med sakerna på din lista där. Varför i hela friden punga ut 600k för sånt här som en bättre begagnad fossilbil för 200k kan erbjuda, med 400k över till bränsle och service.. Gillar man Tesla, utseendet och prestandan visst köp den och var glad, men denna hysteri över att måla upp bilarna som något tekniskt mirakel och revolutionerande är irriterande. Utrustningsmässigt är det inget speciellt alls..

Folk står ju i kö 6+ mån för att köpa en Polestar istället för en Tesla dom kan få om någon vecka, uppenbarligen är det inte så enkelt som du tror det är. BMW iX rullar på vägar med, vem i hela friden köper dessa när man kan få en likvärdig model Y för halva priset?
Senast redigerad av David86 2023-04-07 kl. 23:41.
Citera
2023-04-08, 03:07
Medlem
wwrs avatar
De videos som bilens kameror filmar skickas runt mellan Tesla-anställda och de får sig ett gott skratt åt dig om du kör Tesla. En kamera sitter väl även inuti bilen?
Citat:
I saw some scandalous stuff sometimes - scenes of intimacy, a lot of stuff that I wouldn’t want anybody to see about my life
Former Tesla employee

Some of the recordings caught Tesla customers in embarrassing situations. One ex-employee described a video of a man approaching a vehicle completely naked.

Also shared: crashes and road-rage incidents. One crash video in 2021 showed a Tesla driving at high speed in a residential area hitting a child riding a bike, according to another ex-employee. The child flew in one direction, the bike in another. The video spread around a Tesla office in San Mateo, California, via private one-on-one chats, “like wildfire”, the ex-employee said.

https://www.theguardian.com/technolo...-images-shared

...
Elons bror Kimbal med restaurangkedja sitter ju också i Tesla-styrelsen och tilldelas optioner. Han sålde visst nyligen för $17 miljoner.
Senast redigerad av wwr 2023-04-08 kl. 04:05.
Citera
2023-04-08, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
De videos som bilens kameror filmar skickas runt mellan Tesla-anställda och de får sig ett gott skratt åt dig om du kör Tesla. En kamera sitter väl även inuti bilen?

https://www.theguardian.com/technolo...-images-shared

...
Elons bror Kimbal med restaurangkedja sitter ju också i Tesla-styrelsen och tilldelas optioner. Han sålde visst nyligen för $17 miljoner.

Du kunde inte få med skratten i ditt citat? Eller var det bara något du drog ur röven?
Citera
2023-04-08, 07:22
Medlem
wwrs avatar
Teslaanställda har spridit privata filmer mellan sig som bilarnas kameror registrerat av vad vad som händer runt bilarna. Det är vad som är väsentligt.

Jag tror det även sitter en kamera inuti bilen?
Senast redigerad av wwr 2023-04-08 kl. 07:44.
Citera
2023-04-08, 07:28
Medlem
wwrs avatar
Göteborgsposten tog upp det igår:
Anställda på Tesla delade ägares privata filmer
EkonomiAnställda på Tesla skickade runt privata videor filmade inifrån ägarnas bilar. Bland annat var det film på en olycka där ett barn blev påkört. Flera tidigare anställda har larmat till Reuters om spridningen.

Tesla-bilar har inbyggda kameror som filmar inuti och utanför bilarna.

Filmerna har innehållit integritetskränkande material. Bland annat var det en video där en helt naken man gick fram till en bil. Andra filmer har visat olyckor och förare som blivit upprörda. En tidigare anställd har berättat för Reuters om en film som visar hur ett barn blev påkört och händelsen beskrivs som att ”cykeln åkte åt håll och barnet åt ett annat”. Videon spreds som en löpeld på Teslas kontor i San Mateo, Kalifornien, uppger källan för Reuters.
https://www.gp.se/ekonomi/anst%C3%A4...mer-1.96541001
Senast redigerad av wwr 2023-04-08 kl. 07:35.
Citera
2023-04-08, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Herregud. Du är en student och dessutom i fel ämne, och du sitter uppriktigt och tror att du förstår mer om "supply demand".

Nu är det en aktör som har fullständig särställning på marknaden, så pricing handlar om strategi snarare än att det ges av produktion och marknadskrafter. För konkurrenterna till Tesla handlar pricing om att försöka låta bli att gå i konkurs, d.v.s. produktionskostnad styr pris. Tesla bestämmer däremot själva. De skulle kunna krossa hela marknaden genom att minimera sina marginaler, men det är uppenbargligen (och tämligen självklart) inte den strategi de vill använda.

Lmao, bara de att du grundläggande missförstått hela marknadssituationen och fortf tror att varenda människa på jorden suktar efter en tesla. Man kan ju börja med att se att tesla får stryk i världens största marknad (Kina) där BYD dwarfar tesla och tvingar dem till att sänka priserna drastiskt samtidigt som de har behövt öka exportandelen. nej, marknaden är inte så att ”tesla bestämmer själva”. De behöver sänka priserna för att sälja bilar och därför sänker de priserna. Dina patetiska konspirationsteorier om att sådant inte är fallet är ganska hysteriska dock.

Och vad spelar de för roll att jag utbildar mig till ingenjör och inte till ekonom. Man behöver inte vara bonde för att förstå att kossor producerar mjölk 🤡
Citera
2023-04-08, 09:40
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Du missar faktumet att det finns en massa utrustning som går att få med andra märken som Tesla inte -kan- leverera.

Sen är de subjektivt, personligen föredrar jag tygklädsel framför läder, kan ens Tesla leverera tygklädsel?

Kallar vi instrumentpanel för ”extra display bakom ratten” nu?

App med fjärruppvärmning har gått att få med volvo bilar i 10 år minst, ställbara säten med minne har funnits på tyska bilar i säkert 30 år. Det är liksom ingen revolutionerande med sakerna på din lista där. Varför i hela friden punga ut 600k för sånt här som en bättre begagnad fossilbil för 200k kan erbjuda, med 400k över till bränsle och service.. Gillar man Tesla, utseendet och prestandan visst köp den och var glad, men denna hysteri över att måla upp bilarna som något tekniskt mirakel och revolutionerande är irriterande. Utrustningsmässigt är det inget speciellt alls..

Folk står ju i kö 6+ mån för att köpa en Polestar istället för en Tesla dom kan få om någon vecka, uppenbarligen är det inte så enkelt som du tror det är. BMW iX rullar på vägar med, vem i hela friden köper dessa när man kan få en likvärdig model Y för halva priset?

Självklart har andra märken både viss utrustning som standard samt tillval du inte kan få i en Tesla. Frågan är hur mycket det är värt? Hur många är villiga att betala 100k mer enbart för standardutrustningen i en Volvo XC60 samt ännu mer för tillvalen plus ökade driftskostnader? Du ska verkligen föredra Volvo i sådana fall. Och som jag sa de flesta nybilsköp kontrolleras av kvinnor som ofta är mycket mer pragmatiskt lagda än män när det gäller bilar.

Men det kommer alltid vara de som står sist på barrikaderna och hellre köper annat - köparna av BMW iX är ett perfekt exempel - men som du ser är de inte många.

Faktum är att jag nog själv är en av de där, jag gillar känslan i en Merca mer än en Tesla och kan tänka mig att betala för det även om det är ekonomiskt korkat - men jag vet att jag är i minoritet.

Att den jämföra begagnatmarknaden som du gör är ju bara dumt. Det är äpplen och päron. Självklart kommer ingen som tänkt sig en beg bil för 200k få för sig sy köpa en ny för 600k istället. Men även beg marknaden hänger ju på Teslas prissänkningar. Du kan tex nu hitta 2019 Model S på blocket för under 400k med moms - det är lockande tom för en sådan som mig som hellre köpt Merca…
Citera
2023-04-08, 12:38
Avstängd
Toyota kommer med en EV 2027. De har petat ut den gamla VDn som hade vätgas på hjärnan och inte ville förlora ansiktet. - Det kommer att kosta Toyota dyrt att ligga så långt efter. Snart är det bara svenska Naturvårdsverket kvar på hela jorden som investerar (ger bort skattemedel till charlataner) i sci-fi ekonomin vätgas. Toyotas nya VD kommer att ställa om tillverkningsprocessen helt och omorganisera (Kopiera Tesla)

New Toyota CEO Finally Admits The Truth About Tesla
https://www.youtube.com/watch?v=BiWbdMFjORw
Citera
2023-04-08, 12:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Teslaanställda har spridit privata filmer mellan sig som bilarnas kameror registrerat av vad vad som händer runt bilarna. Det är vad som är väsentligt.

Jag tror det även sitter en kamera inuti bilen?

Det sitter en sensor i bilen som märker om det tex är ett spädbarn eller en hund i bilen och reglerar automatiskt värmen så barnet eller hunden inte dör. Den sensorn skickar säkerligen ut ett sms till ägaren med. Om det blir inbrott så börjar Teslan spela opera på högsta nivå och det kan inte stängas av. Kul o köra runt så...

Och det händer inte på´något annat bilbolag i hela världen tror ni, i länder som tex Ryssland har alla bilar kameror pga försäkringskrav. Volvo hade för länge sedan ett team som åkte ut till alla dödsolýckor på våra vägar för att studera bilarna och kunna öka säkerheten. Många "dödsbilar" och blod var inne på Volvos labb. Artikeln ni ser är ännu ett sätt för Deep State att pissa på Elon Musk och Tesla. De ger sig aldrig. Det fanbns dagstidningar i USA ex LA times vars hedgefond-ägare shortade Tesla och LA Times skrev en negativ artikel om Tesla varje dag i 4 år. - PsyOps

Elon Musk vägrar tillverka motorcyklar för de är så farligaför människor. 800 ggr farligare än att åka bil.
Med Teslas FSD kommer en tesla att bli flera hundra procent säkrare än vad en männisloapa presterar och bli ett försäkringskrav.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2023-04-08 kl. 12:50.
Citera
2023-04-08, 15:14
Medlem
Citat:
Självklart har andra märken både viss utrustning som standard samt tillval du inte kan få i en Tesla. Frågan är hur mycket det är värt? Hur många är villiga att betala 100k mer enbart för standardutrustningen i en Volvo XC60 samt ännu mer för tillvalen plus ökade driftskostnader? Du ska verkligen föredra Volvo i sådana fall. Och som jag sa de flesta nybilsköp kontrolleras av kvinnor som ofta är mycket mer pragmatiskt lagda än män när det gäller bilar.

Men det kommer alltid vara de som står sist på barrikaderna och hellre köper annat - köparna av BMW iX är ett perfekt exempel - men som du ser är de inte många.

Faktum är att jag nog själv är en av de där, jag gillar känslan i en Merca mer än en Tesla och kan tänka mig att betala för det även om det är ekonomiskt korkat - men jag vet att jag är i minoritet.

Att den jämföra begagnatmarknaden som du gör är ju bara dumt. Det är äpplen och päron. Självklart kommer ingen som tänkt sig en beg bil för 200k få för sig sy köpa en ny för 600k istället. Men även beg marknaden hänger ju på Teslas prissänkningar. Du kan tex nu hitta 2019 Model S på blocket för under 400k med moms - det är lockande tom för en sådan som mig som hellre köpt Merca…

Teslor är ju objektivt plastiga och saknar grundläggande funktioner som parkeringssensorer?!, har dåliga högtalare osv osv. Du kan inte jämföra kvaliteten på något vis med Merca och BMW. De är helt olika kundgrupper
Citera
2023-04-08, 17:20
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Teslor är ju objektivt plastiga och saknar grundläggande funktioner som parkeringssensorer?!, har dåliga högtalare osv osv. Du kan inte jämföra kvaliteten på något vis med Merca och BMW. De är helt olika kundgrupper

Plastiga vet jag inte. Även Merca har oerhört plastiga interiörer i många nya modeller, så skulle knappast kalla skillnaden för objektiv.

Sen kan du såklart göra subjektiva jämförelser hit och dit men poängen är att majoriteten av nybilsköparna kommer inte värdera upp dessa saker så högt som du tror och köpa BMWn istället för Teslan när det kostar så pass mycket mer. Det är därför du ser hur Teslas försäljning ökar samtidigt som BMW minskar. Varför skulle denna trend inte fortsätta?
Citera
2023-04-08, 18:58
Medlem
Citat:
Plastiga vet jag inte. Även Merca har oerhört plastiga interiörer i många nya modeller, så skulle knappast kalla skillnaden för objektiv.

Sen kan du såklart göra subjektiva jämförelser hit och dit men poängen är att majoriteten av nybilsköparna kommer inte värdera upp dessa saker så högt som du tror och köpa BMWn istället för Teslan när det kostar så pass mycket mer. Det är därför du ser hur Teslas försäljning ökar samtidigt som BMW minskar. Varför skulle denna trend inte fortsätta?
BMW väntar ett starkt år enligt VD och vad jag förstår. Men inte har jag något emot Tesla. BMW är ett otroligt starkt varumärke dock.
Citat.
Tyska fordonstillverkaren BMW spår en ebit-marginal inom bilar på 8-10 procent för 2023. Tillväxten kommer drivas främst av elbilar, där BMW spår en ökning med ett högt tvåsiffrigt tal, framgår det av ett pressmeddelande.

"Med utsikterna till lönsam tillväxt i en fortsatt utmanande affärsmiljö, i kombination med en mycket dynamisk ökning av försäljningen av elfordon, blickar BMW Group framåt mot räkenskapsåret 2023, med medvind från fjolårets framgångar - baserade på mycket attraktiva och tekniskt enastående produkter", skriver BMW i en kommentar.

Joel Andersson
Nyhetsbyrån Finwire
Senast redigerad av Truefighter 2023-04-08 kl. 19:03.
Citera
  • 786
  • 1186
  • 1236
  • 1285
  • 1286
  • 1287
  • 1336
  • 1386
  • 1786

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera