Citat:
Du missar faktumet att det finns en massa utrustning som går att få med andra märken som Tesla inte -kan- leverera.Tja, testa att speca upp valfri medelstor SUV från Volvo/BMW/Mercedes m.fl med den standardutrustningen som ingår i en Tesla Model Y dvs:
- Ca 350 hk motor
- Ställbara säten/ratt med minne & värme
- App med fjärruppvärmning mm
- Panoramatak
- Dragkrok
- Läderklädsel
- Autopilot
- Luftrenare
Och jämför sedan priset. Och jovisst, du kan landa med vissa funktioner som Teslan inte har som är standard hos ett annat märke som färgglad ledbelysning, extra display bakom ratten eller liknande. Men hur mycket tror du vanligt folk, dvs icke-Teslavägrare, tycker de sakerna är värda? När du dessutom får sämre säkerhet, sämre nätverk för laddning samt sämre effektivitet (dyrare i drift)?
Med Teslas priser måste du ofta välja den billigaste bensinmotorn för att någorlunda kunna matcha priset, och då blir den totala ägandekostnaden avsevärt dyrare p.g.a bränslet samt servicekostnader.
Det finns helt enkelt inga anledningar kvar, förutom de rent subjektiva - "men BMW bara känns mer nice att köra på nåt sätt" "det ska vara Volvo så är det bara" "farsan har alltid kört Mercedes så det e det som gäller". Dessa är anledningar som urholkas mer och mer ju mer faktiskt konkurrenskraftig en produkt blir, och särskilt när prisskillnaderna börjar bli ohållbart stora.
Då finns bara "Teslavägraren" kvar.
Sen sätter du fingret på varför jag inte kör Tesla - jag letar inte bilar i den prisklassen f.n (främst p.g.a att jag kör bil så sjukt lite att det skulle kännas helt galet kapitalförstörande att köpa en bil för 600k som bara står och dammar 99.5% av tiden). Och du verkar ha samma anledning. M.a.o ger du Elon rätt, dvs att efterfrågan är oändlig men det kräver att Tesla möter fler och fler prisklasser av kunder - vilket är den största anledningen till att de sänker priserna.
- Ca 350 hk motor
- Ställbara säten/ratt med minne & värme
- App med fjärruppvärmning mm
- Panoramatak
- Dragkrok
- Läderklädsel
- Autopilot
- Luftrenare
Och jämför sedan priset. Och jovisst, du kan landa med vissa funktioner som Teslan inte har som är standard hos ett annat märke som färgglad ledbelysning, extra display bakom ratten eller liknande. Men hur mycket tror du vanligt folk, dvs icke-Teslavägrare, tycker de sakerna är värda? När du dessutom får sämre säkerhet, sämre nätverk för laddning samt sämre effektivitet (dyrare i drift)?
Med Teslas priser måste du ofta välja den billigaste bensinmotorn för att någorlunda kunna matcha priset, och då blir den totala ägandekostnaden avsevärt dyrare p.g.a bränslet samt servicekostnader.
Det finns helt enkelt inga anledningar kvar, förutom de rent subjektiva - "men BMW bara känns mer nice att köra på nåt sätt" "det ska vara Volvo så är det bara" "farsan har alltid kört Mercedes så det e det som gäller". Dessa är anledningar som urholkas mer och mer ju mer faktiskt konkurrenskraftig en produkt blir, och särskilt när prisskillnaderna börjar bli ohållbart stora.
Då finns bara "Teslavägraren" kvar.
Sen sätter du fingret på varför jag inte kör Tesla - jag letar inte bilar i den prisklassen f.n (främst p.g.a att jag kör bil så sjukt lite att det skulle kännas helt galet kapitalförstörande att köpa en bil för 600k som bara står och dammar 99.5% av tiden). Och du verkar ha samma anledning. M.a.o ger du Elon rätt, dvs att efterfrågan är oändlig men det kräver att Tesla möter fler och fler prisklasser av kunder - vilket är den största anledningen till att de sänker priserna.
Sen är de subjektivt, personligen föredrar jag tygklädsel framför läder, kan ens Tesla leverera tygklädsel?
Kallar vi instrumentpanel för ”extra display bakom ratten” nu?
App med fjärruppvärmning har gått att få med volvo bilar i 10 år minst, ställbara säten med minne har funnits på tyska bilar i säkert 30 år. Det är liksom ingen revolutionerande med sakerna på din lista där. Varför i hela friden punga ut 600k för sånt här som en bättre begagnad fossilbil för 200k kan erbjuda, med 400k över till bränsle och service.. Gillar man Tesla, utseendet och prestandan visst köp den och var glad, men denna hysteri över att måla upp bilarna som något tekniskt mirakel och revolutionerande är irriterande. Utrustningsmässigt är det inget speciellt alls..
Folk står ju i kö 6+ mån för att köpa en Polestar istället för en Tesla dom kan få om någon vecka, uppenbarligen är det inte så enkelt som du tror det är. BMW iX rullar på vägar med, vem i hela friden köper dessa när man kan få en likvärdig model Y för halva priset?
Senast redigerad av David86 2023-04-07 kl. 23:41.
Senast redigerad av David86 2023-04-07 kl. 23:41.