Citat:
Ursprungligen postat av
David86
Fr det frsta brdar inte Tesla alla andra konkurrenter p alla punkt slut, det r bara ljligt att ens pst det, bara en snabb titt p utrustningslistan gr det klart.
Man r frvrigt inte Teslavgrare fr att man inte vill ha en Tesla, lika lite som alla Tesla-gare r BMW/Audi/Volvo-vgrare. Jag skulle kunna tnka mig en Tesla som pendlarbil om det fanns behov fr det, men d skulle nog nypriset behva ligga p ca max 350k.
Av ren nyfikenhet, vilken Tesla har du och varfr r den vrldens bsta bil?
Tja, testa att speca upp valfri medelstor SUV frn Volvo/BMW/Mercedes m.fl med den standardutrustningen som ingr i en Tesla Model Y dvs:
- Ca 350 hk motor
- Stllbara sten/ratt med minne & vrme
- App med fjrruppvrmning mm
- Panoramatak
- Dragkrok
- Lderkldsel
- Autopilot
- Luftrenare
Och jmfr sedan priset. Och jovisst, du kan landa med vissa funktioner som Teslan inte har som r standard hos ett annat mrke som frgglad ledbelysning, extra display bakom ratten eller liknande. Men hur mycket tror du vanligt folk, dvs icke-Teslavgrare, tycker de sakerna r vrda? Nr du dessutom fr smre skerhet, smre ntverk fr laddning samt smre effektivitet (dyrare i drift)?
Med Teslas priser mste du ofta vlja den billigaste bensinmotorn fr att ngorlunda kunna matcha priset, och d blir den totala gandekostnaden avsevrt dyrare p.g.a brnslet samt servicekostnader.
Det finns helt enkelt inga anledningar kvar, frutom de rent subjektiva - "men BMW bara knns mer nice att kra p nt stt" "det ska vara Volvo s r det bara" "farsan har alltid krt Mercedes s det e det som gller". Dessa r anledningar som urholkas mer och mer ju mer faktiskt konkurrenskraftig en produkt blir, och srskilt nr prisskillnaderna brjar bli ohllbart stora.
D finns bara "Teslavgraren" kvar.
Sen stter du fingret p varfr jag inte kr Tesla - jag letar inte bilar i den prisklassen f.n (frmst p.g.a att jag kr bil s sjukt lite att det skulle knnas helt galet kapitalfrstrande att kpa en bil fr 600k som bara str och dammar 99.5% av tiden). Och du verkar ha samma anledning. M.a.o ger du Elon rtt, dvs att efterfrgan r ondlig men det krver att Tesla mter fler och fler prisklasser av kunder - vilket r den strsta anledningen till att de snker priserna.