2023-04-07, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
S nu argumenterar du fr att alla konkurrenter kommer tvingas g back. Vi ska allts bara ha en enda elbilstillverkare, Tesla.

Okej.

Nej, jag argumenterar fr att Tesla mste snka priserna fr att konkurrera? uppenbarligen. Kunde de slja allt de producerar fr priset de sljer fr s skulle de inte snka priserna. Att du inte frstr grundlggande supply demand r dock ganska otroligt.

Du r fortfarande i ett stadie dr du tror att varenda mnniska i vrlden endast bryr sig om pruttkudde i bilen och 0-100 och kan inte frestlla dig att den absoluta majoriteten av mnniskor inte vill ha en Tesla utan vrderar andra saker. Skulle Tesla vara s superior s skulle de inte behva snka priserna 5 gnger endast i r fr att kunna flytta metall. Men you do you, jag ligger fortfarande kort den hr aktien
Citera
2023-04-07, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Nej, jag argumenterar fr att Tesla mste snka priserna fr att konkurrera? uppenbarligen. Kunde de slja allt de producerar fr priset de sljer fr s skulle de inte snka priserna. Att du inte frstr grundlggande supply demand r dock ganska otroligt.

Du r fortfarande i ett stadie dr du tror att varenda mnniska i vrlden endast bryr sig om pruttkudde i bilen och 0-100 och kan inte frestlla dig att den absoluta majoriteten av mnniskor inte vill ha en Tesla utan vrderar andra saker. Skulle Tesla vara s superior s skulle de inte behva snka priserna 5 gnger endast i r fr att kunna flytta metall. Men you do you, jag ligger fortfarande kort den hr aktien

Kan ju ocks vara att de frsker gra livet lite svrare fr konkurrenterna nu, s att det blir lite enklare lngre fram.
Citera
2023-04-07, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickeymus
Kan ju ocks vara att de frsker gra livet lite svrare fr konkurrenterna nu, s att det blir lite enklare lngre fram.

https://twitter.com/sawyermerritt/st...dFOkfTKzEMowSQ

Stor snkning p MS&X ocks, och de hade mnga oslda S&X i lager EOQ s de talar tyvrr helt emot
Citera
2023-04-07, 14:24
Medlem
Citat:
Men s kan det vl inte vara...Elon gr vl inte ngot fr egen vinning? Han r vl p ett heligt uppdrag att elektrifiera hela vrldens fordonsflotta - oavsett tillverkare.
Att frska snka andra tillverkare rimmar illa med hans uttalade dla motiv.
Citera
2023-04-07, 14:42
Medlem
Citat:
https://twitter.com/sawyermerritt/st...dFOkfTKzEMowSQ

Stor snkning p MS&X ocks, och de hade mnga oslda S&X i lager EOQ s de talar tyvrr helt emot

Sger inte att du har fel, men invnder lite mot slutsatserna du drar.

Snkningar rakt av kan vl tala fr flera saker. Lager kan ju bero p strategi eller planering? Att inte behva vnta tv r p sin bil r vl en konkurrensfrdel? Sger inte stt du har fel, men tycker det haltar/r lite snva slutsatser du drar.

Jag r ingen tesla bil eller businessexpert s ovan r mest filosofiskt
Citera
2023-04-07, 14:52
Medlem
Citat:
Sger inte att du har fel, men invnder lite mot slutsatserna du drar.

Snkningar rakt av kan vl tala fr flera saker. Lager kan ju bero p strategi eller planering? Att inte behva vnta tv r p sin bil r vl en konkurrensfrdel? Sger inte stt du har fel, men tycker det haltar/r lite snva slutsatser du drar.

Jag r ingen tesla bil eller businessexpert s ovan r mest filosofiskt

https://ir.tesla.com/press-release/t...t-quarter-2023
Hr r Teslas leveranser fr Q1. De producerade nstan dubbelt s mnga S&X som de levererade.

det handlar inte om att vnta 2 r. Du kan f en p direkten. alla teslas modeller kan du kpa som lagerbilar nstan verallt i vrlden. Vi r lngt bortom lnga leveranstider, detta r femte gngen i r tesla snker priserna. Jag ser inte den strategiska / planeringsmssiga frdelen att decimera sina marginaler "fr skojs skull".
Citera
2023-04-07, 15:19
Medlem
Citat:
https://ir.tesla.com/press-release/t...t-quarter-2023
Hr r Teslas leveranser fr Q1. De producerade nstan dubbelt s mnga S&X som de levererade.

det handlar inte om att vnta 2 r. Du kan f en p direkten. alla teslas modeller kan du kpa som lagerbilar nstan verallt i vrlden. Vi r lngt bortom lnga leveranstider, detta r femte gngen i r tesla snker priserna. Jag ser inte den strategiska / planeringsmssiga frdelen att decimera sina marginaler "fr skojs skull".

Nja, vntetid beror vl p bilmrke, men vissa modeller och mrken har vl vntetider varit absurda? Folk vill kunna klicka hem en bil numera typ. Alla ska ske gonblickligt (dopamin dopamin dopamin).

Jag tnker att det inte finns s mycket smre saker man kan gra n kra en prissnkning/kampanj och sen inte leverera p den? Lagret ryker/minskar vl nr de fr en knsla fr hur frsljningen utvecklar sig. Tnker att lager r en reaktion p hur det var under pandemin etc. Tappa kunder pga man inte kan leverera r ju rtt slarvigt och ingen plats man vill vara.

Igen, sger inte att du har fel, men r osker p om du ha rtt. Jag tror inte de decimerar sina marginaler fr skojs skull. Jag tror det finns en tanke och att den tanken kanske r lite mer komplex n mnga bilar p lager
Citera
2023-04-07, 16:18
Medlem
Citat:
Att du inte frstr grundlggande supply demand r dock ganska otroligt.
Herregud. Du r en student och dessutom i fel mne, och du sitter uppriktigt och tror att du frstr mer om "supply demand".

Nu r det en aktr som har fullstndig srstllning p marknaden, s pricing handlar om strategi snarare n att det ges av produktion och marknadskrafter. Fr konkurrenterna till Tesla handlar pricing om att frska lta bli att g i konkurs, d.v.s. produktionskostnad styr pris. Tesla bestmmer dremot sjlva. De skulle kunna krossa hela marknaden genom att minimera sina marginaler, men det r uppenbargligen (och tmligen sjlvklart) inte den strategi de vill anvnda.
Citera
2023-04-07, 17:24
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Ford och Tesla kommer att verleva i USA. De andra vljer sjlva att misslyckas.

Det ska mycket till fr att Ford ska verleva detta, de frlorar massvis med pengar p sin EV-division och frlusterna kar varje r. De hoppas n en blygsam vinst frst om mnga r, och d kan det redan vara frsent.

Trots detta r som du sger Ford ett av de bttre placerade "konkurrenterna" till Tesla. Bolag som Rivian & Lucid behver rena mirakel fr att inte konka. Detta gller USA-marknaden men ven EU ser det liknande ut. I Kina finns BYD som pressar p och ligger betydligt bttre till n Ford i USA (men fortfarande lngt efter Tesla sklart).

Det job230ge m.fl inte verkar frst r att vrlden redan beslutat sig fr att EVs r framtiden - ICE och plugin frsljningen sjunker som en sten. Endast de som kan producera EVs med vinst och volym har en chans. I det klimatet spelar det vldigt liten roll hur mycket Tesla snker sina priser (och drmed marginaler) just nu d samtliga andra aktrer tvingas antingen hnga p och drmed ka sina frluster eller stta sin tilltro till att deras kunder ska fortstta vara lojala trots att Teslas bilar brdar deras p punkt efter punkt. Vissa verkar tro att vrldens kundbas bestr av 90% Teslavgrare som fortstter kpa BMW, Ford, Volvo mm oavsett hur prislandskapet ser ut.
Citera
2023-04-07, 22:26
Medlem
Tesla kommer falla till 150
Citera
2023-04-07, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Det ska mycket till fr att Ford ska verleva detta, de frlorar massvis med pengar p sin EV-division och frlusterna kar varje r. De hoppas n en blygsam vinst frst om mnga r, och d kan det redan vara frsent.

Trots detta r som du sger Ford ett av de bttre placerade "konkurrenterna" till Tesla. Bolag som Rivian & Lucid behver rena mirakel fr att inte konka. Detta gller USA-marknaden men ven EU ser det liknande ut. I Kina finns BYD som pressar p och ligger betydligt bttre till n Ford i USA (men fortfarande lngt efter Tesla sklart).

Det job230ge m.fl inte verkar frst r att vrlden redan beslutat sig fr att EVs r framtiden - ICE och plugin frsljningen sjunker som en sten. Endast de som kan producera EVs med vinst och volym har en chans. I det klimatet spelar det vldigt liten roll hur mycket Tesla snker sina priser (och drmed marginaler) just nu d samtliga andra aktrer tvingas antingen hnga p och drmed ka sina frluster eller stta sin tilltro till att deras kunder ska fortstta vara lojala trots att Teslas bilar brdar deras p punkt efter punkt. Vissa verkar tro att vrldens kundbas bestr av 90% Teslavgrare som fortstter kpa BMW, Ford, Volvo mm oavsett hur prislandskapet ser ut.
Fr det frsta brdar inte Tesla alla andra konkurrenter p alla punkt slut, det r bara ljligt att ens pst det, bara en snabb titt p utrustningslistan gr det klart.

Man r frvrigt inte Teslavgrare fr att man inte vill ha en Tesla, lika lite som alla Tesla-gare r BMW/Audi/Volvo-vgrare. Jag skulle kunna tnka mig en Tesla som pendlarbil om det fanns behov fr det, men d skulle nog nypriset behva ligga p ca max 350k.

Av ren nyfikenhet, vilken Tesla har du och varfr r den vrldens bsta bil?
Senast redigerad av David86 2023-04-07 kl. 22:54.
Citera
2023-04-07, 23:22
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Fr det frsta brdar inte Tesla alla andra konkurrenter p alla punkt slut, det r bara ljligt att ens pst det, bara en snabb titt p utrustningslistan gr det klart.

Man r frvrigt inte Teslavgrare fr att man inte vill ha en Tesla, lika lite som alla Tesla-gare r BMW/Audi/Volvo-vgrare. Jag skulle kunna tnka mig en Tesla som pendlarbil om det fanns behov fr det, men d skulle nog nypriset behva ligga p ca max 350k.

Av ren nyfikenhet, vilken Tesla har du och varfr r den vrldens bsta bil?

Tja, testa att speca upp valfri medelstor SUV frn Volvo/BMW/Mercedes m.fl med den standardutrustningen som ingr i en Tesla Model Y dvs:

- Ca 350 hk motor
- Stllbara sten/ratt med minne & vrme
- App med fjrruppvrmning mm
- Panoramatak
- Dragkrok
- Lderkldsel
- Autopilot
- Luftrenare

Och jmfr sedan priset. Och jovisst, du kan landa med vissa funktioner som Teslan inte har som r standard hos ett annat mrke som frgglad ledbelysning, extra display bakom ratten eller liknande. Men hur mycket tror du vanligt folk, dvs icke-Teslavgrare, tycker de sakerna r vrda? Nr du dessutom fr smre skerhet, smre ntverk fr laddning samt smre effektivitet (dyrare i drift)?

Med Teslas priser mste du ofta vlja den billigaste bensinmotorn fr att ngorlunda kunna matcha priset, och d blir den totala gandekostnaden avsevrt dyrare p.g.a brnslet samt servicekostnader.

Det finns helt enkelt inga anledningar kvar, frutom de rent subjektiva - "men BMW bara knns mer nice att kra p nt stt" "det ska vara Volvo s r det bara" "farsan har alltid krt Mercedes s det e det som gller". Dessa r anledningar som urholkas mer och mer ju mer faktiskt konkurrenskraftig en produkt blir, och srskilt nr prisskillnaderna brjar bli ohllbart stora.

D finns bara "Teslavgraren" kvar.

Sen stter du fingret p varfr jag inte kr Tesla - jag letar inte bilar i den prisklassen f.n (frmst p.g.a att jag kr bil s sjukt lite att det skulle knnas helt galet kapitalfrstrande att kpa en bil fr 600k som bara str och dammar 99.5% av tiden). Och du verkar ha samma anledning. M.a.o ger du Elon rtt, dvs att efterfrgan r ondlig men det krver att Tesla mter fler och fler prisklasser av kunder - vilket r den strsta anledningen till att de snker priserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in