Citat:
Du verkar inte frst, tex utseendet p bilen r fr mnga en av de viktigaste faktorerna vid ett bilkp, eller viss specifik utrustning. Okej.. d kanske du skulle starta ett eget bilmrke och leverera svindyra skitbilar som inte fungerar, eftersom det nd r helt slumpmssigt vad folk vill ha? Skitbra, du behver inte ha ngon aning om vad du hller p med och kan hlla hga marginaler.
Har man som business att slja elbilar som r bde markant dyrare och markant smre n Teslas s gr man i konkurs. Om ngot bolag frsker konkurrera med Teslas prestanda/pris i nrtid givet att vi tar bort Teslas marginaler s gr de med konstant brakfrlust (och drmed konkurs). Det r verkligen inte raketforskning.
Tesla optimerar in sin enda nackdel p marknaden via just sina marginaler. Tar vi bort dessa r ingen ens nra.
Det kommer dock inte hnda, fr en av sakerna du inte verkar ha fattat r att fr Tesla finns inget som helst intresse av att stta konkurenter i konkurs, eller tvinga konkurrenter ge upp el. Det r absolut inte nskvrt. De vill ha en starkt vxande, hlsosam marknad fr elbilar. Allts kommer inte Tesla inom verskdlig tid minimera sina marginaler. Det hnder den dagen d det finns konkurrenter som kan stadkomma likvrdig produktion, och det r vi lngt ifrn idag.
Har man som business att slja elbilar som r bde markant dyrare och markant smre n Teslas s gr man i konkurs. Om ngot bolag frsker konkurrera med Teslas prestanda/pris i nrtid givet att vi tar bort Teslas marginaler s gr de med konstant brakfrlust (och drmed konkurs). Det r verkligen inte raketforskning.
Tesla optimerar in sin enda nackdel p marknaden via just sina marginaler. Tar vi bort dessa r ingen ens nra.
Det kommer dock inte hnda, fr en av sakerna du inte verkar ha fattat r att fr Tesla finns inget som helst intresse av att stta konkurenter i konkurs, eller tvinga konkurrenter ge upp el. Det r absolut inte nskvrt. De vill ha en starkt vxande, hlsosam marknad fr elbilar. Allts kommer inte Tesla inom verskdlig tid minimera sina marginaler. Det hnder den dagen d det finns konkurrenter som kan stadkomma likvrdig produktion, och det r vi lngt ifrn idag.
Nej Tesla kommer aldrig dda all konkurrens fr dr kommer alltid finnas folk som vill ha tex en BMW, fr de tycker den ser cool ut, eller gillar byggkvaliten. Jag vill inte ha en Tesla, inte ens om de gr ner 150k till r det av intresse. Jag tycker den r ful helt enkelt och gillar inte den avskalade interiren, s enkelt var det beslutet. Tro det eller ej men s funkar det ofta vid bilkp.
Prestanda och pris, r det verkligen allt du tror rknas? Undrar varfr inte BMW M3 var bst slda bilmodell tidigare d, mycket bttre kp n en Volkswagen Passat
Mste jag ha en elbil tar jag hellre en Polestar, ser frckare ut och jag betalar hellre extra fr det.