2023-04-07, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Tja, testa att speca upp valfri medelstor SUV frn Volvo/BMW/Mercedes m.fl med den standardutrustningen som ingr i en Tesla Model Y dvs:

- Ca 350 hk motor
- Stllbara sten/ratt med minne & vrme
- App med fjrruppvrmning mm
- Panoramatak
- Dragkrok
- Lderkldsel
- Autopilot
- Luftrenare

Och jmfr sedan priset. Och jovisst, du kan landa med vissa funktioner som Teslan inte har som r standard hos ett annat mrke som frgglad ledbelysning, extra display bakom ratten eller liknande. Men hur mycket tror du vanligt folk, dvs icke-Teslavgrare, tycker de sakerna r vrda? Nr du dessutom fr smre skerhet, smre ntverk fr laddning samt smre effektivitet (dyrare i drift)?

Med Teslas priser mste du ofta vlja den billigaste bensinmotorn fr att ngorlunda kunna matcha priset, och d blir den totala gandekostnaden avsevrt dyrare p.g.a brnslet samt servicekostnader.

Det finns helt enkelt inga anledningar kvar, frutom de rent subjektiva - "men BMW bara knns mer nice att kra p nt stt" "det ska vara Volvo s r det bara" "farsan har alltid krt Mercedes s det e det som gller". Dessa r anledningar som urholkas mer och mer ju mer faktiskt konkurrenskraftig en produkt blir, och srskilt nr prisskillnaderna brjar bli ohllbart stora.

D finns bara "Teslavgraren" kvar.

Sen stter du fingret p varfr jag inte kr Tesla - jag letar inte bilar i den prisklassen f.n (frmst p.g.a att jag kr bil s sjukt lite att det skulle knnas helt galet kapitalfrstrande att kpa en bil fr 600k som bara str och dammar 99.5% av tiden). Och du verkar ha samma anledning. M.a.o ger du Elon rtt, dvs att efterfrgan r ondlig men det krver att Tesla mter fler och fler prisklasser av kunder - vilket r den strsta anledningen till att de snker priserna.
Du missar faktumet att det finns en massa utrustning som gr att f med andra mrken som Tesla inte -kan- leverera.

Sen r de subjektivt, personligen fredrar jag tygkldsel framfr lder, kan ens Tesla leverera tygkldsel?

Kallar vi instrumentpanel fr extra display bakom ratten nu?

App med fjrruppvrmning har gtt att f med volvo bilar i 10 r minst, stllbara sten med minne har funnits p tyska bilar i skert 30 r. Det r liksom ingen revolutionerande med sakerna p din lista dr. Varfr i hela friden punga ut 600k fr snt hr som en bttre begagnad fossilbil fr 200k kan erbjuda, med 400k ver till brnsle och service.. Gillar man Tesla, utseendet och prestandan visst kp den och var glad, men denna hysteri ver att mla upp bilarna som ngot tekniskt mirakel och revolutionerande r irriterande. Utrustningsmssigt r det inget speciellt alls..

Folk str ju i k 6+ mn fr att kpa en Polestar istllet fr en Tesla dom kan f om ngon vecka, uppenbarligen r det inte s enkelt som du tror det r. BMW iX rullar p vgar med, vem i hela friden kper dessa nr man kan f en likvrdig model Y fr halva priset?
Senast redigerad av David86 2023-04-07 kl. 23:41.
Citera
2023-04-08, 03:07
Medlem
wwrs avatar
De videos som bilens kameror filmar skickas runt mellan Tesla-anstllda och de fr sig ett gott skratt t dig om du kr Tesla. En kamera sitter vl ven inuti bilen?
Citat:
I saw some scandalous stuff sometimes - scenes of intimacy, a lot of stuff that I wouldnt want anybody to see about my life
Former Tesla employee

Some of the recordings caught Tesla customers in embarrassing situations. One ex-employee described a video of a man approaching a vehicle completely naked.

Also shared: crashes and road-rage incidents. One crash video in 2021 showed a Tesla driving at high speed in a residential area hitting a child riding a bike, according to another ex-employee. The child flew in one direction, the bike in another. The video spread around a Tesla office in San Mateo, California, via private one-on-one chats, like wildfire, the ex-employee said.

https://www.theguardian.com/technolo...-images-shared

...
Elons bror Kimbal med restaurangkedja sitter ju ocks i Tesla-styrelsen och tilldelas optioner. Han slde visst nyligen fr $17 miljoner.
Senast redigerad av wwr 2023-04-08 kl. 04:05.
Citera
2023-04-08, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
De videos som bilens kameror filmar skickas runt mellan Tesla-anstllda och de fr sig ett gott skratt t dig om du kr Tesla. En kamera sitter vl ven inuti bilen?

https://www.theguardian.com/technolo...-images-shared

...
Elons bror Kimbal med restaurangkedja sitter ju ocks i Tesla-styrelsen och tilldelas optioner. Han slde visst nyligen fr $17 miljoner.

Du kunde inte f med skratten i ditt citat? Eller var det bara ngot du drog ur rven?
Citera
2023-04-08, 07:22
Medlem
wwrs avatar
Teslaanstllda har spridit privata filmer mellan sig som bilarnas kameror registrerat av vad vad som hnder runt bilarna. Det r vad som r vsentligt.

Jag tror det ven sitter en kamera inuti bilen?
Senast redigerad av wwr 2023-04-08 kl. 07:44.
Citera
2023-04-08, 07:28
Medlem
wwrs avatar
Gteborgsposten tog upp det igr:
Anstllda p Tesla delade gares privata filmer
EkonomiAnstllda p Tesla skickade runt privata videor filmade inifrn garnas bilar. Bland annat var det film p en olycka dr ett barn blev pkrt. Flera tidigare anstllda har larmat till Reuters om spridningen.

Tesla-bilar har inbyggda kameror som filmar inuti och utanfr bilarna.

Filmerna har innehllit integritetskrnkande material. Bland annat var det en video dr en helt naken man gick fram till en bil. Andra filmer har visat olyckor och frare som blivit upprrda. En tidigare anstlld har berttat fr Reuters om en film som visar hur ett barn blev pkrt och hndelsen beskrivs som att cykeln kte t hll och barnet t ett annat. Videon spreds som en lpeld p Teslas kontor i San Mateo, Kalifornien, uppger kllan fr Reuters.
https://www.gp.se/ekonomi/anst%C3%A4...mer-1.96541001
Senast redigerad av wwr 2023-04-08 kl. 07:35.
Citera
2023-04-08, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Herregud. Du r en student och dessutom i fel mne, och du sitter uppriktigt och tror att du frstr mer om "supply demand".

Nu r det en aktr som har fullstndig srstllning p marknaden, s pricing handlar om strategi snarare n att det ges av produktion och marknadskrafter. Fr konkurrenterna till Tesla handlar pricing om att frska lta bli att g i konkurs, d.v.s. produktionskostnad styr pris. Tesla bestmmer dremot sjlva. De skulle kunna krossa hela marknaden genom att minimera sina marginaler, men det r uppenbargligen (och tmligen sjlvklart) inte den strategi de vill anvnda.

Lmao, bara de att du grundlggande missfrsttt hela marknadssituationen och fortf tror att varenda mnniska p jorden suktar efter en tesla. Man kan ju brja med att se att tesla fr stryk i vrldens strsta marknad (Kina) dr BYD dwarfar tesla och tvingar dem till att snka priserna drastiskt samtidigt som de har behvt ka exportandelen. nej, marknaden r inte s att tesla bestmmer sjlva. De behver snka priserna fr att slja bilar och drfr snker de priserna. Dina patetiska konspirationsteorier om att sdant inte r fallet r ganska hysteriska dock.

Och vad spelar de fr roll att jag utbildar mig till ingenjr och inte till ekonom. Man behver inte vara bonde fr att frst att kossor producerar mjlk 🤡
Citera
2023-04-08, 09:40
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Du missar faktumet att det finns en massa utrustning som gr att f med andra mrken som Tesla inte -kan- leverera.

Sen r de subjektivt, personligen fredrar jag tygkldsel framfr lder, kan ens Tesla leverera tygkldsel?

Kallar vi instrumentpanel fr extra display bakom ratten nu?

App med fjrruppvrmning har gtt att f med volvo bilar i 10 r minst, stllbara sten med minne har funnits p tyska bilar i skert 30 r. Det r liksom ingen revolutionerande med sakerna p din lista dr. Varfr i hela friden punga ut 600k fr snt hr som en bttre begagnad fossilbil fr 200k kan erbjuda, med 400k ver till brnsle och service.. Gillar man Tesla, utseendet och prestandan visst kp den och var glad, men denna hysteri ver att mla upp bilarna som ngot tekniskt mirakel och revolutionerande r irriterande. Utrustningsmssigt r det inget speciellt alls..

Folk str ju i k 6+ mn fr att kpa en Polestar istllet fr en Tesla dom kan f om ngon vecka, uppenbarligen r det inte s enkelt som du tror det r. BMW iX rullar p vgar med, vem i hela friden kper dessa nr man kan f en likvrdig model Y fr halva priset?

Sjlvklart har andra mrken bde viss utrustning som standard samt tillval du inte kan f i en Tesla. Frgan r hur mycket det r vrt? Hur mnga r villiga att betala 100k mer enbart fr standardutrustningen i en Volvo XC60 samt nnu mer fr tillvalen plus kade driftskostnader? Du ska verkligen fredra Volvo i sdana fall. Och som jag sa de flesta nybilskp kontrolleras av kvinnor som ofta r mycket mer pragmatiskt lagda n mn nr det gller bilar.

Men det kommer alltid vara de som str sist p barrikaderna och hellre kper annat - kparna av BMW iX r ett perfekt exempel - men som du ser r de inte mnga.

Faktum r att jag nog sjlv r en av de dr, jag gillar knslan i en Merca mer n en Tesla och kan tnka mig att betala fr det ven om det r ekonomiskt korkat - men jag vet att jag r i minoritet.

Att den jmfra begagnatmarknaden som du gr r ju bara dumt. Det r pplen och pron. Sjlvklart kommer ingen som tnkt sig en beg bil fr 200k f fr sig sy kpa en ny fr 600k istllet. Men ven beg marknaden hnger ju p Teslas prissnkningar. Du kan tex nu hitta 2019 Model S p blocket fr under 400k med moms - det r lockande tom fr en sdan som mig som hellre kpt Merca
Citera
2023-04-08, 12:38
Avstngd
Toyota kommer med en EV 2027. De har petat ut den gamla VDn som hade vtgas p hjrnan och inte ville frlora ansiktet. - Det kommer att kosta Toyota dyrt att ligga s lngt efter. Snart r det bara svenska Naturvrdsverket kvar p hela jorden som investerar (ger bort skattemedel till charlataner) i sci-fi ekonomin vtgas. Toyotas nya VD kommer att stlla om tillverkningsprocessen helt och omorganisera (Kopiera Tesla)

New Toyota CEO Finally Admits The Truth About Tesla
https://www.youtube.com/watch?v=BiWbdMFjORw
Citera
2023-04-08, 12:44
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Teslaanstllda har spridit privata filmer mellan sig som bilarnas kameror registrerat av vad vad som hnder runt bilarna. Det r vad som r vsentligt.

Jag tror det ven sitter en kamera inuti bilen?

Det sitter en sensor i bilen som mrker om det tex r ett spdbarn eller en hund i bilen och reglerar automatiskt vrmen s barnet eller hunden inte dr. Den sensorn skickar skerligen ut ett sms till garen med. Om det blir inbrott s brjar Teslan spela opera p hgsta niv och det kan inte stngas av. Kul o kra runt s...

Och det hnder inte pngot annat bilbolag i hela vrlden tror ni, i lnder som tex Ryssland har alla bilar kameror pga frskringskrav. Volvo hade fr lnge sedan ett team som kte ut till alla ddsolckor p vra vgar fr att studera bilarna och kunna ka skerheten. Mnga "ddsbilar" och blod var inne p Volvos labb. Artikeln ni ser r nnu ett stt fr Deep State att pissa p Elon Musk och Tesla. De ger sig aldrig. Det fanbns dagstidningar i USA ex LA times vars hedgefond-gare shortade Tesla och LA Times skrev en negativ artikel om Tesla varje dag i 4 r. - PsyOps

Elon Musk vgrar tillverka motorcyklar fr de r s farligafr mnniskor. 800 ggr farligare n att ka bil.
Med Teslas FSD kommer en tesla att bli flera hundra procent skrare n vad en mnnisloapa presterar och bli ett frskringskrav.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2023-04-08 kl. 12:50.
Citera
2023-04-08, 15:14
Medlem
Citat:
Sjlvklart har andra mrken bde viss utrustning som standard samt tillval du inte kan f i en Tesla. Frgan r hur mycket det r vrt? Hur mnga r villiga att betala 100k mer enbart fr standardutrustningen i en Volvo XC60 samt nnu mer fr tillvalen plus kade driftskostnader? Du ska verkligen fredra Volvo i sdana fall. Och som jag sa de flesta nybilskp kontrolleras av kvinnor som ofta r mycket mer pragmatiskt lagda n mn nr det gller bilar.

Men det kommer alltid vara de som str sist p barrikaderna och hellre kper annat - kparna av BMW iX r ett perfekt exempel - men som du ser r de inte mnga.

Faktum r att jag nog sjlv r en av de dr, jag gillar knslan i en Merca mer n en Tesla och kan tnka mig att betala fr det ven om det r ekonomiskt korkat - men jag vet att jag r i minoritet.

Att den jmfra begagnatmarknaden som du gr r ju bara dumt. Det r pplen och pron. Sjlvklart kommer ingen som tnkt sig en beg bil fr 200k f fr sig sy kpa en ny fr 600k istllet. Men ven beg marknaden hnger ju p Teslas prissnkningar. Du kan tex nu hitta 2019 Model S p blocket fr under 400k med moms - det r lockande tom fr en sdan som mig som hellre kpt Merca

Teslor r ju objektivt plastiga och saknar grundlggande funktioner som parkeringssensorer?!, har dliga hgtalare osv osv. Du kan inte jmfra kvaliteten p ngot vis med Merca och BMW. De r helt olika kundgrupper
Citera
2023-04-08, 17:20
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Teslor r ju objektivt plastiga och saknar grundlggande funktioner som parkeringssensorer?!, har dliga hgtalare osv osv. Du kan inte jmfra kvaliteten p ngot vis med Merca och BMW. De r helt olika kundgrupper

Plastiga vet jag inte. ven Merca har oerhrt plastiga interirer i mnga nya modeller, s skulle knappast kalla skillnaden fr objektiv.

Sen kan du sklart gra subjektiva jmfrelser hit och dit men pongen r att majoriteten av nybilskparna kommer inte vrdera upp dessa saker s hgt som du tror och kpa BMWn istllet fr Teslan nr det kostar s pass mycket mer. Det r drfr du ser hur Teslas frsljning kar samtidigt som BMW minskar. Varfr skulle denna trend inte fortstta?
Citera
2023-04-08, 18:58
Medlem
Citat:
Plastiga vet jag inte. ven Merca har oerhrt plastiga interirer i mnga nya modeller, s skulle knappast kalla skillnaden fr objektiv.

Sen kan du sklart gra subjektiva jmfrelser hit och dit men pongen r att majoriteten av nybilskparna kommer inte vrdera upp dessa saker s hgt som du tror och kpa BMWn istllet fr Teslan nr det kostar s pass mycket mer. Det r drfr du ser hur Teslas frsljning kar samtidigt som BMW minskar. Varfr skulle denna trend inte fortstta?
BMW vntar ett starkt r enligt VD och vad jag frstr. Men inte har jag ngot emot Tesla. BMW r ett otroligt starkt varumrke dock.
Citat.
Tyska fordonstillverkaren BMW spr en ebit-marginal inom bilar p 8-10 procent fr 2023. Tillvxten kommer drivas frmst av elbilar, dr BMW spr en kning med ett hgt tvsiffrigt tal, framgr det av ett pressmeddelande.

"Med utsikterna till lnsam tillvxt i en fortsatt utmanande affrsmilj, i kombination med en mycket dynamisk kning av frsljningen av elfordon, blickar BMW Group framt mot rkenskapsret 2023, med medvind frn fjolrets framgngar - baserade p mycket attraktiva och tekniskt enastende produkter", skriver BMW i en kommentar.

Joel Andersson
Nyhetsbyrn Finwire
Senast redigerad av Truefighter 2023-04-08 kl. 19:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in