Citat:
Du missar faktumet att det finns en massa utrustning som gr att f med andra mrken som Tesla inte -kan- leverera.Tja, testa att speca upp valfri medelstor SUV frn Volvo/BMW/Mercedes m.fl med den standardutrustningen som ingr i en Tesla Model Y dvs:
- Ca 350 hk motor
- Stllbara sten/ratt med minne & vrme
- App med fjrruppvrmning mm
- Panoramatak
- Dragkrok
- Lderkldsel
- Autopilot
- Luftrenare
Och jmfr sedan priset. Och jovisst, du kan landa med vissa funktioner som Teslan inte har som r standard hos ett annat mrke som frgglad ledbelysning, extra display bakom ratten eller liknande. Men hur mycket tror du vanligt folk, dvs icke-Teslavgrare, tycker de sakerna r vrda? Nr du dessutom fr smre skerhet, smre ntverk fr laddning samt smre effektivitet (dyrare i drift)?
Med Teslas priser mste du ofta vlja den billigaste bensinmotorn fr att ngorlunda kunna matcha priset, och d blir den totala gandekostnaden avsevrt dyrare p.g.a brnslet samt servicekostnader.
Det finns helt enkelt inga anledningar kvar, frutom de rent subjektiva - "men BMW bara knns mer nice att kra p nt stt" "det ska vara Volvo s r det bara" "farsan har alltid krt Mercedes s det e det som gller". Dessa r anledningar som urholkas mer och mer ju mer faktiskt konkurrenskraftig en produkt blir, och srskilt nr prisskillnaderna brjar bli ohllbart stora.
D finns bara "Teslavgraren" kvar.
Sen stter du fingret p varfr jag inte kr Tesla - jag letar inte bilar i den prisklassen f.n (frmst p.g.a att jag kr bil s sjukt lite att det skulle knnas helt galet kapitalfrstrande att kpa en bil fr 600k som bara str och dammar 99.5% av tiden). Och du verkar ha samma anledning. M.a.o ger du Elon rtt, dvs att efterfrgan r ondlig men det krver att Tesla mter fler och fler prisklasser av kunder - vilket r den strsta anledningen till att de snker priserna.
- Ca 350 hk motor
- Stllbara sten/ratt med minne & vrme
- App med fjrruppvrmning mm
- Panoramatak
- Dragkrok
- Lderkldsel
- Autopilot
- Luftrenare
Och jmfr sedan priset. Och jovisst, du kan landa med vissa funktioner som Teslan inte har som r standard hos ett annat mrke som frgglad ledbelysning, extra display bakom ratten eller liknande. Men hur mycket tror du vanligt folk, dvs icke-Teslavgrare, tycker de sakerna r vrda? Nr du dessutom fr smre skerhet, smre ntverk fr laddning samt smre effektivitet (dyrare i drift)?
Med Teslas priser mste du ofta vlja den billigaste bensinmotorn fr att ngorlunda kunna matcha priset, och d blir den totala gandekostnaden avsevrt dyrare p.g.a brnslet samt servicekostnader.
Det finns helt enkelt inga anledningar kvar, frutom de rent subjektiva - "men BMW bara knns mer nice att kra p nt stt" "det ska vara Volvo s r det bara" "farsan har alltid krt Mercedes s det e det som gller". Dessa r anledningar som urholkas mer och mer ju mer faktiskt konkurrenskraftig en produkt blir, och srskilt nr prisskillnaderna brjar bli ohllbart stora.
D finns bara "Teslavgraren" kvar.
Sen stter du fingret p varfr jag inte kr Tesla - jag letar inte bilar i den prisklassen f.n (frmst p.g.a att jag kr bil s sjukt lite att det skulle knnas helt galet kapitalfrstrande att kpa en bil fr 600k som bara str och dammar 99.5% av tiden). Och du verkar ha samma anledning. M.a.o ger du Elon rtt, dvs att efterfrgan r ondlig men det krver att Tesla mter fler och fler prisklasser av kunder - vilket r den strsta anledningen till att de snker priserna.
Sen r de subjektivt, personligen fredrar jag tygkldsel framfr lder, kan ens Tesla leverera tygkldsel?
Kallar vi instrumentpanel fr extra display bakom ratten nu?
App med fjrruppvrmning har gtt att f med volvo bilar i 10 r minst, stllbara sten med minne har funnits p tyska bilar i skert 30 r. Det r liksom ingen revolutionerande med sakerna p din lista dr. Varfr i hela friden punga ut 600k fr snt hr som en bttre begagnad fossilbil fr 200k kan erbjuda, med 400k ver till brnsle och service.. Gillar man Tesla, utseendet och prestandan visst kp den och var glad, men denna hysteri ver att mla upp bilarna som ngot tekniskt mirakel och revolutionerande r irriterande. Utrustningsmssigt r det inget speciellt alls..
Folk str ju i k 6+ mn fr att kpa en Polestar istllet fr en Tesla dom kan f om ngon vecka, uppenbarligen r det inte s enkelt som du tror det r. BMW iX rullar p vgar med, vem i hela friden kper dessa nr man kan f en likvrdig model Y fr halva priset?
Senast redigerad av David86 2023-04-07 kl. 23:41.
Senast redigerad av David86 2023-04-07 kl. 23:41.