2023-04-14, 10:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Ska inte, men jag (och flera med mig) märkte en avsevärd skillnad på Targiniq vs OxyContin.
Men det har du säkert redan läst om du sökte här i tråden.

Tack för svar, så slutligen - tabletten fungerar som den ska för smärtlindringen i 12 timmar, men det blir ingen oxynorm-effekt om man tuggar sönder den, pga naloxinet.
Citera
2023-04-16, 09:54
Medlem
Hej,
Rensade hemma och hittadexycodone / naloxone gl 5 mg.
https://ibb.co/4ZWmWCg

Har typ inga erfarenheter med tabletter!
Hur ska jag ta dessa?
Hur många?

Tack!
Edit:
Tog 5 st iallafall, händer inget alls!
Funderar på å ta 5 till.

"Oxycodone/Naloxone G.L. 5 mg/2,5 mg är avsedd för dostitrering vid insättande av opioidbehandling samt individuell dosjustering. Högsta dagliga dos Oxycodone/Naloxone G.L. är 160 mg oxikodonhydroklorid och 80 mg naloxonhydroklorid."

Såg nu att dessa va depå tabletter ....10x5 mg -50 mg.
Borde inte vara alltför farligt.
Ska tydligen verka inom 3 timmar....
Senast redigerad av raktinidej 2023-04-16 kl. 10:39.
Citera
2023-04-16, 11:01
Medlem
ruttenfimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raktinidej
Hej,
Rensade hemma och hittadexycodone / naloxone gl 5 mg.
https://ibb.co/4ZWmWCg

Har typ inga erfarenheter med tabletter!
Hur ska jag ta dessa?
Hur många?

Tack!
Edit:
Tog 5 st iallafall, händer inget alls!
Funderar på å ta 5 till.

"Oxycodone/Naloxone G.L. 5 mg/2,5 mg är avsedd för dostitrering vid insättande av opioidbehandling samt individuell dosjustering. Högsta dagliga dos Oxycodone/Naloxone G.L. är 160 mg oxikodonhydroklorid och 80 mg naloxonhydroklorid."

Såg nu att dessa va depå tabletter ....10x5 mg -50 mg.
Borde inte vara alltför farligt.
Ska tydligen verka inom 3 timmar....

Krossa/tugga dom då det är depottabletter. 20-30mg är en bra börjar dos. Synd att de naloxon plus väldigt lågdoserade 5mg... Ruset kommer inom 1 timme. Känns waste att svälja ner dom som vanligt.
Citera
2023-04-16, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruttenfimp
Krossa/tugga dom då det är depottabletter. 20-30mg är en bra börjar dos. Synd att de naloxon plus väldigt lågdoserade 5mg... Ruset kommer inom 1 timme. Känns waste att svälja ner dom som vanligt.

Du kan ha rätt, 1 timme.
Börjar känna mig rätt lågbegåvad!
Allt känns okej på något sätt jag inte brukar känna. Lär känna av dom sista jag tog.
Hur som helst mår jag bra.

Svårt att tro att dessa tabletter fungerar under jobbet.
Citera
2023-04-16, 12:15
Medlem
ruttenfimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raktinidej
Du kan ha rätt, 1 timme.
Börjar känna mig rätt lågbegåvad!
Allt känns okej på något sätt jag inte brukar känna. Lär känna av dom sista jag tog.
Hur som helst mår jag bra.

Svårt att tro att dessa tabletter fungerar under jobbet.

Beror väl på vad man jobbar med. Själv blir jag väldigt produktiv av opiater typ som jag tagit amfetamin så är perfekt jobbardrog om man typ håller på med händerna. I måttliga mängder alltså, går ju inte att sitta och nodda på jobbet.
Citera
2023-04-16, 13:32
Medlem
NaturalBornChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukpasta
Kanske, kanske inte. Du får testa om du vill.
Kom ihåg att buprenorfin blockerar alla andra opiater, därför det används inom vården för opiatmissbruk.

Har du börjat med plåster som är ett projekt i sig så verkar det som du har kronisk värk? Fungerar inte plåstret eller (gjorde inte ett piss för mig personligen). Är du ute efter smärtlindring eller att punda?

Sen hur van är du? Om du inte är van och slänger i dig 100mg oxy, och det på något sätt går genom buprenorfin-spärren så kommer du bara må piss, kommer förmodligen spy hela dagen. Har du otur kan du får andningsdepp och dö.

Ja precis har kronisk värk och håller på att ställa om från oxy till plåster så haft plåstrena ett tag.

Det är väl lite både och att känna smärtlindring plus att få lite pundeffekt för att kunna fly undan för ett tag i detta helvete till liv. Plåstrena gör inte så mycket direkt förutom att de kanske tar udden av lite.

100mg gjorde inte direkt nåt då jag tror min tolerans är alldeles för hög vilket jag misstänkte
Citera
2023-04-16, 15:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NaturalBornChiller
Ja precis har kronisk värk och håller på att ställa om från oxy till plåster så haft plåstrena ett tag.

Det är väl lite både och att känna smärtlindring plus att få lite pundeffekt för att kunna fly undan för ett tag i detta helvete till liv. Plåstrena gör inte så mycket direkt förutom att de kanske tar udden av lite.

100mg gjorde inte direkt nåt då jag tror min tolerans är alldeles för hög vilket jag misstänkte

Norspan eller? Finns väl bara det och fentanylplåster.

Nu blir det väl lite OT men eftersom dina erfarenheter är relaterade till oxy så jag antar det är okej. Hursomhelst jag testade norspan själv 20mg i en månad, kände inte ett piss. Jag hade ingen opiat-tolerans heller. Sen är de så jävla jobbiga när man duschar, efter man duschat etc. Även om de inte faller av så blir de mjuka i kanterna så att säga, du förstår säkert vad jag menar, vilket känns oskönt.

Frågan är om plåster är bättre än piller. Jag har själv inte svaret, men att hålla på med plåster tyckte jag var jävligt jobbigt efter ett tag.

Har du beroendepersonlighet och kör norspan så är det iallafall meningslöst att ta ett återfall om du flippar, då bup blockerar alla andra opiater.
Citera
2023-04-18, 00:53
Medlem
VBIEDs avatar
Är ny med detta så ber ursäkt om frågan blivit ställd tidigare men lite akut. Fick OxyNorm 5mg för första gången i mitt liv utskrivet och drack en 7% Kopparberg( Lång burk) kl 19:30(cirka 5 timmar sen) och nu tog jag en OxyNorm. Har läst att man aldrig ska blanda men behöver jag oroa mig eller kan jag gå och lägga mig utan panik?

Tack för svar!
Citera
2023-04-18, 08:54
Medlem
youlaugh.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VBIED
Är ny med detta så ber ursäkt om frågan blivit ställd tidigare men lite akut. Fick OxyNorm 5mg för första gången i mitt liv utskrivet och drack en 7% Kopparberg( Lång burk) kl 19:30(cirka 5 timmar sen) och nu tog jag en OxyNorm. Har läst att man aldrig ska blanda men behöver jag oroa mig eller kan jag gå och lägga mig utan panik?

Tack för svar!
Det är väl redan överspelat antar jag. Men ja, du kan lägga dig utan problem. 🙂
Citera
2023-04-18, 15:49
Medlem
Jag avslutade nyss en oxykodonbehandling på 16 månader. Jag hade ganska låga doser. Låg för det mesta på 10-20 mg dagligen under hela perioden. Tog sista tabletten för ca 2 veckor sen. Jag mår inte dåligt och har inga abstinenssymtom nu men jag känner mig tom och det känns tråkigt. Jag är jävligt sugen också. Jag antar att det är normalt att känna såhär? Hur länge brukar man känna såhär efteråt?
Citera
2023-04-19, 01:21
Medlem
NaturalBornChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukpasta
Norspan eller? Finns väl bara det och fentanylplåster.

Nu blir det väl lite OT men eftersom dina erfarenheter är relaterade till oxy så jag antar det är okej. Hursomhelst jag testade norspan själv 20mg i en månad, kände inte ett piss. Jag hade ingen opiat-tolerans heller. Sen är de så jävla jobbiga när man duschar, efter man duschat etc. Även om de inte faller av så blir de mjuka i kanterna så att säga, du förstår säkert vad jag menar, vilket känns oskönt.

Frågan är om plåster är bättre än piller. Jag har själv inte svaret, men att hålla på med plåster tyckte jag var jävligt jobbigt efter ett tag.

Har du beroendepersonlighet och kör norspan så är det iallafall meningslöst att ta ett återfall om du flippar, då bup blockerar alla andra opiater.

Lite mer OT men men....

Ja precis jag har 25mg depotplåster var 7e dag
(25 mikrogram/timma).

Ja jag gillar inte plåstrena heller med dusch och allt plus att jag försöker basta för att hjälpa mot smärtan men det är tydligen inte bra då plåstrena kan utsöndra fel dos + dom åker av lättare.

Hade du nåt mer utöver norspan? Och isåfall tyckte du du att du fick nån smärtlindring?

Jag ska egentligen ta 5mg oxycontin på morgonen och 10mg oxycontin på kvällen sen har jag 5mg oxynorm som jag tar vi behov max 4 per dag men det känns inte riktigt som jag får nå bättre smärtlindring.

Men jag har också oxazepam 10m och imovane 5mg ibland 7,5mg och jag få tamefan bättre smärtlindring av dom två medicinerna.

Hade hellre bara velat ha en av sakerna men smärtrehab vill att jag ska vara pillerfri men dom kommer ju inte hända förns jag känner mig relativt smärtfri hahaha!
Citera
2023-04-19, 07:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NaturalBornChiller
Lite mer OT men men....

Ja precis jag har 25mg depotplåster var 7e dag
(25 mikrogram/timma).

Ja jag gillar inte plåstrena heller med dusch och allt plus att jag försöker basta för att hjälpa mot smärtan men det är tydligen inte bra då plåstrena kan utsöndra fel dos + dom åker av lättare.

Hade du nåt mer utöver norspan? Och isåfall tyckte du du att du fick nån smärtlindring?

Jag ska egentligen ta 5mg oxycontin på morgonen och 10mg oxycontin på kvällen sen har jag 5mg oxynorm som jag tar vi behov max 4 per dag men det känns inte riktigt som jag får nå bättre smärtlindring.

Men jag har också oxazepam 10m och imovane 5mg ibland 7,5mg och jag få tamefan bättre smärtlindring av dom två medicinerna.

Hade hellre bara velat ha en av sakerna men smärtrehab vill att jag ska vara pillerfri men dom kommer ju inte hända förns jag känner mig relativt smärtfri hahaha!

Hallå

Jag har testat det mesta via vården, det enda som fungerar mot min kroniska smärta är 1g tram eller en 20mg:are oxycontin om dagen. Är försiktig med att inte ta varje dag för jag vet hur jobbigt det är med pillerberoende efter tidigare erfarenheter i livet, samt för att hålla toleransen nere. De där bup-plåsterna måste väl också ge tolerans efter ett tag, för man får väl i sig en stadig dos totalt om man räknar på det på 24 timmar. Näeh jag vettefan om plåster är bra alltså...sorry om jag är en riktig partypooper för dig nu.

Vad har du för något som läkarna ger dig oxycontin och oxynorm för? Svenska läkare brukar inte vara glada över att skriva ut dem
Är du säker på att din smärta är fysisk och inte psykisk, om benso fungerar bättre än typ den tyngsta opiaten? Opiater ger förvisso också ångestdämpning men är ju riktade för att lindra fysisk smärta.
Man brukar väl säga om oxy inte hjälper mot smärta då hjälper inga andra smärtlindringsmediciner.

Jag var själv var du är nu för bara några månader sedan. Det suger att lida av något och inte veta var det kommer från. Sen kan man ju testa att leva som en munk också och se om det fungerar, rena kroppen helt o hållet... Hoppas iallafall det löser sig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in