2023-04-19, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det stora raset inleddes november 2021 och 2022 var ett fantastiskt år för mig, när alla andra gick back och t.ex krypto backade 84%. Det fantastiska tog slut 1 oktober 2022, så 6 månader har varit usla. Men jag är så säker på att kraschen kommer i USA och Sverige att jag kortat ännu mer i mars, och mer blir det i juni.

Jag förstår ju den strategin. Men varför ligga kvar kort i 6 mån och bara vänta? Är du perma-bear eller vad?
Citera
2023-04-19, 16:01
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Jag förstår ju den strategin. Men varför ligga kvar kort i 6 mån och bara vänta? Är du perma-bear eller vad?
Jag tog beslutet att det fanns fallhöjd kvar efter 1 okt 2022, åtminstone 10% till. jag kommer inte att sälja mina xact bear innan OMXS30-index är nere på februari 2020, innan corona, ca 1900.

Berätta hur du själv tar beslut när du ska sälja.
Citera
2023-04-19, 16:09
Medlem
Citat:
Jag tog beslutet att det fanns fallhöjd kvar efter 1 okt 2022, åtminstone 10% till. jag kommer inte att sälja mina xact bear innan OMXS30-index är nere på februari 2020, innan corona, ca 1900.

Berätta hur du själv tar beslut när du ska sälja.

Ok.

Jag är skitdålig på att sälja. Men hade nog inte haft psyke att ligga ”fel” så länge. Det är mycket möjligt att det kommer löna sig för dig. Bear o Bull har jag inte sysslat så mycket med ännu. Frågar av nyfikenhet…..
Citera
2023-04-19, 16:10
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Vad menar du med en övre gräns?

Alltså att skatten i varje fall inte kan bli högre än det han har i slutet av året gånger skattesatsen. Detta kan låta trivialt men det är vanligt inom matematik att man tar fram övre och undre begrgränsningar för grejer istället för att det räkna ut det exakt därför att då får man en idé om de olika utfallen som är möjliga.

Istället för att säga "beräkningen är krånglig vi orkar inte göra den" så säger vi "vi orkar inte göra beräkningen men skatten kan iallafall inte bli mer än x".
Senast redigerad av KJosef 2023-04-19 kl. 16:18.
Citera
2023-04-19, 16:13
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ok.

Jag är skitdålig på att sälja. Men hade nog inte haft psyke att ligga ”fel” så länge. Det är mycket möjligt att det kommer löna sig för dig. Bear o Bull har jag inte sysslat så mycket med ännu. Frågar av nyfikenhet…..
Hehe jag har legat fel i åratal, 10tals gånger. Det spelar ingen roll efter ett tag, jag har alltid fått rätt till slut. Men som sagt tittar jag inte dagligen på börsindex sedan i oktober eftersom allt går åt fel håll. Men jag ser fram emot de vackra dagarna när USA-börsen rasar 1000 punkter dagligen. Som i mars 2020, då låg jag framför CNN i en månad i sträck och myste och räknade vinsterna. Bästa dagen var +2 mkr.
Citera
2023-04-19, 16:41
Medlem
Citat:
Hehe jag har legat fel i åratal, 10tals gånger. Det spelar ingen roll efter ett tag, jag har alltid fått rätt till slut. Men som sagt tittar jag inte dagligen på börsindex sedan i oktober eftersom allt går åt fel håll. Men jag ser fram emot de vackra dagarna när USA-börsen rasar 1000 punkter dagligen. Som i mars 2020, då låg jag framför CNN i en månad i sträck och myste och räknade vinsterna. Bästa dagen var +2 mkr.

Det är klart att man alltid får rätt till slut. Och när det har kraschat, så kan man tro på en uppgång, och även där få rätt till slut.
Citera
2023-04-19, 16:53
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det är klart att man alltid får rätt till slut. Och när det har kraschat, så kan man tro på en uppgång, och även där få rätt till slut.
Alla krascher har alltid följts av stora uppgångar.

Utom kraschen i Japan 1990. Så ändå lite spännande. Någon gång är sista uppgången även i Sverige och USA. Aktierna kan snart inte stiga mer, de kan aldrig bli värda mer än hela jordens rikedomar. apple är mer värt än UKs 30 största företag tillsammans, och UK är världens 5:e största ekonomi. Det finns inte matematisk plats för mer uppgång hos de indexdrivande vinnarna.

I själva verket är det mesta av aktieuppgången sedan 1990 bara minskad värdering av valutor, inflation. Man kunde lika bra köpt mark eller bostäder, de har haft ungefär samma uppgång. Om USA istället knyter dollar till guld igen så slutar alla aktieuppgångar och inflationen omedelbart.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-04-19 kl. 16:59.
Citera
2023-04-19, 18:52
Medlem
Wadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Tack. Det låter så ovanligt att USA-bor handlar med svenska aktier, men det stämmer säkert. Om de storköper så borde det leda till en, om än måttlig, stigning av OMX och vice versa.

Vilka indikatorer pekar på att dollarn riskerar försvagas mot SEK? Ska givetvis kolla in kanalen du länkade i ett annat inlägg.
Hehe naturligtvis så köper inte jänkarna svenska aktier annat än i undantagsfall, resten som Lund skriver är också bara skryt och fantasier.
Ingen framgångsrik investerare behöver skryta om sina påstådda klipp här och samtidigt länka till youtube😂
Citera
2023-04-20, 08:04
Medlem
Citat:
Alla krascher har alltid följts av stora uppgångar.

Utom kraschen i Japan 1990. Så ändå lite spännande. Någon gång är sista uppgången även i Sverige och USA. Aktierna kan snart inte stiga mer, de kan aldrig bli värda mer än hela jordens rikedomar. apple är mer värt än UKs 30 största företag tillsammans, och UK är världens 5:e största ekonomi. Det finns inte matematisk plats för mer uppgång hos de indexdrivande vinnarna.

I själva verket är det mesta av aktieuppgången sedan 1990 bara minskad värdering av valutor, inflation. Man kunde lika bra köpt mark eller bostäder, de har haft ungefär samma uppgång. Om USA istället knyter dollar till guld igen så slutar alla aktieuppgångar och inflationen omedelbart.

Demografin är väl en faktor i Japan. Nu har vi samma problem i de flesta rika länder, där barnafödandet är alldeles för lågt. Man hade någon konstig idé om att det går att kompensera för med folkförflyttningar men…..
Citera
2023-04-20, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wadi
Hehe naturligtvis så köper inte jänkarna svenska aktier annat än i undantagsfall, resten som Lund skriver är också bara skryt och fantasier.
Ingen framgångsrik investerare behöver skryta om sina påstådda klipp här och samtidigt länka till youtube😂

Säg inte det!😊. Det finns kufar som under hela sitt liv endast haft som mål att hamstra pengar. Ensamma, helt utan socialt liv, familj, vänner, intressen eller något materiellt ”onödigt”. Kanske mobbade och utstötta. Aldrig fått någon kärlek. Som en slags revansch på livet, dör de med stor förmögenhet och utan arvingar. Ett bortkastat liv….

Säger inte att detta stämmer in på vederbörande, men jag skulle inte ta gift på att det är omöjligt. Har man ingenting annat som distraherar, så kan man nog bli ganska duktig på sitt enda intresse.

Vad var det för Youtube-länk förresten?
Citera
2023-04-20, 17:45
Medlem
Upplyftens avatar
Utan vare sig smartness eller skicklighet eller annat, så verkar det extremt lätt att tjäna en slant på aktier genom att köpa dom dagen efter X-Dagen .
Avslutade två positioner på morgonen i SWEB och SHB. Vardera nästan 6%. SWEB tog det tre veckor att få ihop 6%. SHB tog hela 4 veckor på sig för 6%. Men imorse stod dom högt,nu på kvällen inte så

Nu får vi se om SSAB har samma resa framför sig. De har haft X-Dag igår. Och idag så köptes det in en stor bukett SSAB. En av mina bästa månader sedan bra länge, utan att ens behöva bry sig
Senast redigerad av Upplyften 2023-04-20 kl. 17:52.
Citera
2023-04-20, 18:58
Medlem
Lifewringers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Utan vare sig smartness eller skicklighet eller annat, så verkar det extremt lätt att tjäna en slant på aktier genom att köpa dom dagen efter X-Dagen .
Avslutade två positioner på morgonen i SWEB och SHB. Vardera nästan 6%. SWEB tog det tre veckor att få ihop 6%. SHB tog hela 4 veckor på sig för 6%. Men imorse stod dom högt,nu på kvällen inte så

Nu får vi se om SSAB har samma resa framför sig. De har haft X-Dag igår. Och idag så köptes det in en stor bukett SSAB. En av mina bästa månader sedan bra länge, utan att ens behöva bry sig

Smart, jag ska kolla på det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in