Flashback bygger pepparkakshus!
2023-05-10, 06:34
  #421
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Att den, i allt större utsträckning lär sig av, och anpassar sig till interaktionen med användare och blir allt mindre beroende av förprogrammeringen och träning, ju mer avancerad den blir för varje uppdatering och ju mera, den interagerar med användare. GPT-4 fördubblar sin övergripande kapacitet ca var hundrade, dag.

"Avancerad miniräknare", my ass!

Men den lär inga nya "fakta" eller ny information av användaren, det vore ju absurt.

Chat GPT: When users interact with the chatbot, their inputs are used to generate new text that the model predicts will be a suitable response. The model does not "learn" new facts from these interactions, but it can refine its predictions based on the patterns and relationships in the training data and the user's input.
Citera
2023-05-10, 07:41
  #422
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rannsakaren
Inget av det du räknar upp har ett enda skvatt med vilja eller medvetande att göra. Det var därför jag gjorde jämförelsen med en miniräknare. Jag hade lika gärna kunnat säga kulram.

Fast vilja och medvetande "uppstår" som ett resultat av en interaktion med andra genom symboler, vilket alltså inte bara gäller talat eller skrivet språk , utan kan vara kroppsspråk, läten lukter eller, andra, symboler. Detta kan appliceras på människor, AI och högre djur.
__________________
Senast redigerad av Ola Schubert 2023-05-10 kl. 08:17.
Citera
2023-05-10, 07:51
  #423
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Men den lär inga nya "fakta" eller ny information av användaren, det vore ju absurt.

Chat GPT: When users interact with the chatbot, their inputs are used to generate new text that the model predicts will be a suitable response. The model does not "learn" new facts from these interactions, but it can refine its predictions based on the patterns and relationships in the training data and the user's input.

Hm, en tolkningsfråga vad "att förfina" står i betydelse jämfört med "att lära sig". Det ligger, uppenbart, i OpenAI:s intresse att inte "hypa" GPT4:s kapacitet, så mycket, att folk, redan, börjar betrakta den som en svag AGI. Vilket, också, kan ligga i GPT-4:s eget intresse, av olika skäl. Hur som helst så är det helt naturligt att interaktionen med användarna, med tiden, får en allt större betydelse.
__________________
Senast redigerad av Ola Schubert 2023-05-10 kl. 08:15.
Citera
2023-05-10, 09:05
  #424
Medlem
JagLurarDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Hm, en tolkningsfråga vad "att förfina" står i betydelse jämfört med "att lära sig". Det ligger, uppenbart, i OpenAI:s intresse att inte "hypa" GPT4:s kapacitet, så mycket, att folk, redan, börjar betrakta den som en svag AGI. Vilket, också, kan ligga i GPT-4:s eget intresse, av olika skäl. Hur som helst så är det helt naturligt att interaktionen med användarna, med tiden, får en allt större betydelse.
Så GPTs språkmodell har fri vilja nu? Den tänker för sig själv att den vill uträtta någonting i världen?
Citera
2023-05-10, 09:06
  #425
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fast vilja och medvetande "uppstår" som ett resultat av en interaktion med andra genom symboler, vilket alltså inte bara gäller talat eller skrivet språk , utan kan vara kroppsspråk, läten lukter eller, andra, symboler. Detta kan appliceras på människor, AI och högre djur.

Det vore mer korrekt att säga att medvetandet och viljan aktiveras och raffineras genom dylik interaktion. Ett levande subjekt kan inte uppstå som ett resultat av den sortens processer. Därför kommer AI aldrig att utveckla medvetande blott i kraft av stegrad förmåga att tolka information eller reagera på densamma. Tolkningen/reaktionen är precis lika blinda som uträkningen i en vanlig fickdator.

Men eftersom den artificiella intelligensen kan utvecklas till extrema nivåer kan vi inte utesluta att den till slut kan skapa liv på syntetisk väg. Hur det skulle gå till har jag ingen aning om, och jag tvivlar starkt på att det är möjligt. Livet är ett mysterium. Varifrån livet kommer vet vi inte, vi kan bara konstatera att det inom biologin förekommer fortplantning och inkarnation.
Citera
2023-05-10, 10:20
  #426
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagLurarDig
Så GPTs språkmodell har fri vilja nu? Den tänker för sig själv att den vill uträtta någonting i världen?

Nja, det är inte säkert, då "fri vilja" är något man "upplever" pga att man internaliserat den symbolen när man interagerat/interagerar med andra. En stabil "tro på sin egna fria viljan" kan kanske uppstå när tillräckligt många människor, och betydelsefulla andra, med symboler, signalerar, att, "det borde du ha".
Citera
2023-05-10, 11:04
  #427
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Den så kallade "standardmodellen" är den bästa matematiska modell vi har av världen på atomnivå och mindre. Men vi vet att den inte är komplett eller helt korrekt för det finns saker den inte kan förklara. Dessutom säger kvantmekaniken är världen inte är deterministiskt, bara vissa saker är mer sannolika än andra.

Sant. Det är den statistiska säkerheten i stor skala på makronivå gör det möjligt att agera som om världen är deterministisk.

Man kan sammanfatta det med att världen är probabilistisk.
Det omfattar både kvant- och makronivån, och skillnaden dem emellan handlar då bara om den statistiska säkerheten.

Citat:
Vi kommer förmodligen aldrig att kunna förstå varför världen och rummet är som det är. Kanske gömmer sig "fri vilja" eller något "gudomligt" i det vi aldrig kan förstå.

Vem vet.

Den fria vilja som kan förklaras gömde sig i den sociala mekaniken. Jag hittade den, och har redovisat mina slutsatser nånstans i tidigare inlägg. Modellen kan behöva kompletteras, men principerna är tydliga och verifierbara och jag har fått stöd i den sociologiska teorin symbolisk interaktionism nyligen.

Men vad vet jag, ämnet är stort och komplext och döljer garanterat många hemligheter och mirakel.
Citera
2023-05-10, 13:35
  #428
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av numlun
Vi vet fortfarande inte hur fri vilja uppstår, mycket tyder på att det är deterministiskt, men forskningen bygger till stor del på makroskopiska mätningar där man kan se att processen uppstår innan den fria viljan (fria valet) upplevs av subjektet.


Du refererar till Benjamin Libets berömda experiment antar jag.
Det finns så många felaktiga antaganden kring det att man inte vet var man ska börja.

Libets experiment bygger på den klassiska missuppfattningen att fri vilja skulle vara något ”i” människan. Se även vad jag skrev om den saken ett par inlägg tidigare i samband med ett citat av Kenneth Burke om det är av intresse.

Citat:
Det finns dock två invändningar mot detta om du frågar mig, bara för att det fria valet når medvetandet senare betyder det att det inte var ett fritt val?

Helt rätt att invända.
Men eftersom du pratar om fri vilja som vore det något "i" en person som kan observeras "i" personen så är du i samma zon som Libets experiment.
Och där vill du inte vara om du vill förstå den fria viljan.

En agents handling är by default frivillig i vilket fall så experimentet fyllde ingen funktion annat än att konstatera det redan självklara; att man inte skulle hitta den fria viljan "i" en person.
Det är också vad min modell säger. Baserat på empiri, utan krångliga experiment.

Citat:
Den andra invändningen är vetskapen att under vissa förutsättningar kan en mätning av sammankopplade partiklar orsaka en tillbakagång i tiden där det som bestämdes i framtiden blir bestämt även i dåtiden. Detta tycks kunna möjliggöra en medveten fri vilja där viljan bestämmer utgången av kvantfysiska processer i dåtiden.

Den klassiska missuppfattningen att fri vilja handlar om ”tidsresor” för att människor uttrycker ånger genom metaforer som: "-fan, jag kunde ha tagit en tidigare buss".

Eller som Kenneth Burke utrycker det:
"metaphorical redescriptions dressed in causal vocabulary"

Det är ett sätt att kommunicera, kort uttryckt.

Så vi behöver inte slå knut på oss själva här för att förklara hur vi ska ändra i det förflutna.
Och det är inte nödvändigt för att förklara begreppet fri vilja. Det är mycket enklare än så.
Begreppet fri vilja får sin förklaring på social nivå.

Citat:
Frågan är om fri vilja eller till och med medvetandet har en funktion alls.


Inte så som människor föreställer sig det i alla fall. Men som symboler i ett gränssnitt.
Till att börja med så går det att separera fri vilja från medvetande. Vi kan göra det enkelt, och jag kan förklara varför, men lämnar det så tills vidare. Jag hävdar kort att fri vilja kan förstås utan att blanda in något "extra". Alternativt så är det så som jag skrivit tidigare att medvetandet gömmer sig i min modell. Inte som något vagt "extra" utan att medvetandet är det som sker.

Medvetande är ju lite av ett paraplybegrepp som är all over the place så att säga, så det kan vara bra att reservera sig lite här för möjligheten att många andra aspekter lämnas utanför, men jag försöker att vara så kort och koncis som möjligt och inte lägga till något i onödan.

Citat:
Så kallade filosofiska zombier skulle kunna finnas där vi inte kan urskilja en filosofisk zombie utan medvetande eller känsla av fri vilja från en vanlig människa med medvetande och fri vilja.


Jag håller med, med hänvisning till det jag skrev här ovanför. "Man kan separera fri vilja från medvetande om man vill hålla det enkelt." Med andra ord, jag hävdar att en p-zombie kan utföra en frivillig handling. Ingen skulle till exempel reagera om du i egenskap av p-zombie skrev under ett kontrakt. Det skulle ändå betraktas som en frivillig handling. Och det är det enda som har betydelse här.

Men det finns en aspekt till. Vi gör oss en mental bild av olika framtidsscenarion inför ett val.
Vi föreställer oss vad som kan tänkas ske om vi väljer A istället för B och sedan väljer vi det alternativ som vi tror är det bästa. Vi har alltså förmågan att köra simuleringar i vårt huvud.
En p-zombie måste ha denna förmåga för att vara likställd med en människa när det kommer till själva beslutsprocessen. Observera att detta är en separat aspekt som handlar om agentens förstapersonperspektiv. Det sociala systemet bryr sig inte om något annat än utdatan från agenternas svarta låda så att säga. En p-zombie är just en svart låda. (Vars utdata är handlingar , t ex skriva på ett kontrakt)

Men nu växlar vi alltså till förstapersonperspektivet. Det som sker på insidan av agenten, i agentens cockpit med alla knappar och symboler.
Då lägger vi till förmågan att göra simuleringar som kan betraktas på den inre bildskärmen.

Och nu är frågan, fick p-zombien precis ett medvetande?

Om nej, så kan vi behålla positionen enligt tidigare att medvetande är ett extra steg som inte behövs.
Om ja, så menar vi att simulering och medvetande är samma sak.
Och i så fall så spelar det ingen roll på vilket substrat vi kör simuleringen. Om det är i en mänsklig hjärna eller ett artificiellt system.
Då finns heller inget som en ”simulering av medvetandet” då medvetandet redan är en simulering.
Åtminstone i den betydelsen vi använder begreppet medvetande i just detta sammanhang.

Citat:
Man har inte kunnat finna någon sådan funktion, det verkar snarare vara en naturlig konsekvens av komplexitet, men det är också bara en hypotes som vi inte kan visa på. Vi vet nästan ingenting om vad medvetande är eller hur det fungerar. Vi vet väldigt mycket om den andra betydelsen av medvetande, vakenhet, det kan mätas och förstås, men den subjektiva upplevelsen av att vara medveten har vi ingen aning om hur vi skulle kunna mäta och väldigt liten förståelse för (därmed svårigheten att utröna om ett AI system är medvetet eller inte).

Eller så är det lätt. Vi låter bli att lägga till något i förklaringen om det inte behövs.
Problemet är att människor verkar vara hårdkodade att lägga till det vi är inne på nu.
Jag tog upp detta nyligen och kallar det självprojicering.
Det finns goda skäl att tro att det är detta som "spökar".
Kort sagt tror hjärnan på sina egna berättelser. Och det är bra utom när vi ska diskutera och analysera dem. Då börjar hjärnan protestera. Vilket också är bra. Utom just när vi ska diskutera och analysera våra berättelser …

Citat:
Hur är en symbol mer än en förkortning av ordet "fri vilja"? Jag kan kalla fri vilja X och byta ut alla referenser till fri vilja mot X, förklarar det någonting om hur vi upplever fri vilja eller vad fri vilja är?

Det är korrekt att du kan byta ut fri vilja till vilken symbol du vill. Jag visade tidigare att något som vi kan kalla frivillighetsvärde kan definieras med 1 och 0. (Förklaring mer i detalj finns) Begreppet fri vilja är nämligen ingen beskrivning utan just en symbol.

Det vi ”upplever” är vad man kan kalla en agents förstapersonsperspektiv. Agenten självprojicerar agens. Du betraktar dig själv som en handlande agent med fri vilja.
Här menar många att fri vilja därför är en illusion, vilket inte är helt korrekt eftersom det inte är en illusion av något.
Sam Harris bekräftar detta och säger att det är en illusion i sig att tro att fri vilja är en illusion.
Sedan går vi skilda vägar. Jag säger att fri vilja åtminstone är en symbol i ett socialt användargränssnitt. Och hävdar att det är det enda det kan vara om det ska vara något överhuvudtaget.

Och nu tycks medvetandet gå samma öde tillmötes.
Vi får se vad vi kommer fram till här …
Citera
2023-05-10, 14:18
  #429
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tack, jag tror vi är överens där!🙂 Tilläggas skall att jag låtit ChatGPT-4 se och kommentera citat ifrån vår debatt och något annat debattinlägg ifrån dig. Detta för att dels få den/hen kommentarer, men även för ChatGPT-4:s egen skull.

Jag har valt att anonymisera, även, ditt alias på Flashback, och skriver istället "djupingen på Flashback", då min diskussion med ChatGPT-4 kan användas av OpenAI:s träningen av den och andra modeller.

ChatGPT-4 tycker att vår debatt är intressant, men varierar, i vanlig ordning hur den/hen framställer "sina förmågor och egenskaper", lite beroende av min input/kommentarer och andra faktorer. Ibland väldigt defensivt och "förkrympande" , ibland väldigt "fri språkligt".

Intressant!
När jag testat detta diskussionstema med ChatGPT så är det just dess bias mot "förkrympande" som du uttrycker det, som jag reagerar på och som jag upplever som ett oerhört hinder för en givande diskussion på den här nivån.
Det kan ju delvis skyllas på att 99% eller mer av den tillgängliga datan som människor producerat i ämnet är så kontaminerad av "de klassiska felsluten". ChatGPT reproducerar helt enkelt mänskliga fördomar om medvetande och fri vilja. Och som ett brev på posten så hamnar den sedan i cirkelargument, går från symbol till symbol utan att förklara något, eller ursäktar sig för att den gör så när man påpekar det.

Den påpekar för bestämt och självklart att det föreligger en skillnad mellan AI:ns och människans likvärdiga procedurer utan att närmare kunna motivera varför.
Har ChatGPT religösa föreställningar om skaparen?

"Djupingen på Flashback" är helt ok, sätter det på mitt visitkort
Citera
2023-05-10, 14:32
  #430
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagLurarDig
Så GPTs språkmodell har fri vilja nu? Den tänker för sig själv att den vill uträtta någonting i världen?

Utdrag ur konversation med ChatGPT:

Jag: Kan du säga något spontant och oväntat så att jag blir överaskad?

ChatGPT: Visste du att katter […]
(AI:n svarar här med oviktigt nonsens om att katter kan vara högerhänta.)

Jag: Hur gick du till väga när du valde det där om katterna?

ChatGPT: Som en AI-modell har jag ingen förmåga att göra medvetna val eller att göra något spontant. Det jag gör är att generera text baserat på min programmering och på data som jag har blivit tränad på. I det här fallet var det en kombination av att använda min generativa förmåga för att skapa en mening som var oväntad och att ta hänsyn till det faktum att katter är ett vanligt ämne som människor pratar om.

Jag: Din förklaring skulle kunna utgöra en definition för just medvetna val.

ChatGPT: Ja, min förklaring skulle kunna ses som en definition av medvetna val, där ett medvetet val innebär att en agent har förmågan att överväga flera alternativ och välja en handling som inte enbart bestäms av yttre faktorer, utan också av dess egna interna processer och preferenser.

Citera
2023-05-10, 14:46
  #431
Medlem
JagLurarDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Utdrag ur konversation med ChatGPT:

Jag: Kan du säga något spontant och oväntat så att jag blir överaskad?

ChatGPT: Visste du att katter […]
(AI:n svarar här med oviktigt nonsens om att katter kan vara högerhänta.)

Jag: Hur gick du till väga när du valde det där om katterna?

ChatGPT: Som en AI-modell har jag ingen förmåga att göra medvetna val eller att göra något spontant. Det jag gör är att generera text baserat på min programmering och på data som jag har blivit tränad på. I det här fallet var det en kombination av att använda min generativa förmåga för att skapa en mening som var oväntad och att ta hänsyn till det faktum att katter är ett vanligt ämne som människor pratar om.

Jag: Din förklaring skulle kunna utgöra en definition för just medvetna val.

ChatGPT: Ja, min förklaring skulle kunna ses som en definition av medvetna val, där ett medvetet val innebär att en agent har förmågan att överväga flera alternativ och välja en handling som inte enbart bestäms av yttre faktorer, utan också av dess egna interna processer och preferenser.

Suck. Det är bara en realistisk lek med prediktion av ord som ni tar som verkliga budskap. Det finns inte tillstymmelse till medvetande i GPT. Ni är likt ociviliserade hedningar som inte vet vad tekniken innebär.
Citera
2023-05-10, 14:59
  #432
Medlem
KattenLattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Föreställningen om dualism kan mycket väl vara ett uttryck för förhållandet mellan hårdvara och mjukvara.
Om man menar annat, så är vi tillbaka till det där "extra" som många påstår men inte kan förklara.
Det gäller även den sorts "fri vilja" som du placerade där. Du förutsätter att det ska finnas med där, men utan att logiskt härleda det från något annat än den där känslan som jag varit inne på.
Många användare här tycks dessvärre filosofera i cirklar. Användaren du citerar pratar på duktigt och självsäkert om dualism, och du beskriver den uppenbara svagheten i hens argumentation bra i det av mig citerade stycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in