Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-04-09, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yxansurtant
Ja jag är faktiskt inte helt tappad.
min fråga var snarare ifall företag slutat med trainee tjänster för nyexade. Klart det är risk att de drar. Man måste se till att de vill stanna sen.

Trainees har jag nog aldrig stött på under mitt yrkesverksamma liv, jag trodde mest det var en utländsk företeelse. Jag kanske har en skev uppfattning om vad det är då jag aldrig stött på det. Hur skiljer sig en trainee-tjänst från en junior tjänst med svenska mått mätt? Jag har uppfattningen att en trainee alltid jobbar under en handledare och kanske inte direkt bidrar med så mycket innan rutinerna är inkörda och sådana tjänster är nog lätträknade i Sverige...
Citera
2023-04-09, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Jag tycker du ska anställa TS.
Han har otrolig IT-kompetens och jag tror att ni kommer komma väldigt bra överens med varandra. Ni verkar vara likadana.

Ha en fin Påsk och fortsätt att kasta omkring hat och ilska som du gör.
Hade bra!
Citera
2023-04-09, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philosoraptor123
Jag tror många hoppar in i den här tråden utan att först skaffa sig en uppfattning om vad majoriteten av de som skriver i den har för bakgrund.

Tråkigt att du inte lyckas med rekryterarna nicklas-1980, det gör inte vi heller och har mer eller mindre gett upp det. De bästa anställda kommer utan tvekan per rekommendation från en befintlig anställd och i andra hand från folk som exjobbar hos oss. Just exjobbare kan ju vara ett hett tips förutsatt att juniora medarbetare är något man söker men det kräver ju även att företaget har produkter och idéer som intresserar studenter samt att man spenderar lite tid på att marknadsföra företaget på närliggande universitet.

I "värsta fall" finns ju alltid konsulter men ofta behöver de en del inkörning som man inte får någon behållning av efter att kontraktet avslutats...

Ja självklart är de bästa anställda kommer per rekommendation.
Konsulter är ej lönsam affär i längden, tyvärr.
Rörande rekryteringsbolag har jag gett upp hoppet. Ena värre än det andra. Men de är bra på att fakturera oss för sina tjänster
Citera
2023-04-12, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philosoraptor123
Jag tror många hoppar in i den här tråden utan att först skaffa sig en uppfattning om vad majoriteten av de som skriver i den har för bakgrund.

Tråkigt att du inte lyckas med rekryterarna nicklas-1980, det gör inte vi heller och har mer eller mindre gett upp det. De bästa anställda kommer utan tvekan per rekommendation från en befintlig anställd och i andra hand från folk som exjobbar hos oss. Just exjobbare kan ju vara ett hett tips förutsatt att juniora medarbetare är något man söker men det kräver ju även att företaget har produkter och idéer som intresserar studenter samt att man spenderar lite tid på att marknadsföra företaget på närliggande universitet.

I "värsta fall" finns ju alltid konsulter men ofta behöver de en del inkörning som man inte får någon behållning av efter att kontraktet avslutats...

Du hade ju lovat dyrt och heligt att hålla dig borta från den här tråden. Ryckte det lite för mycket i besserwissernerven?

Citat:
Ursprungligen postat av nicklas-1980
Rörande rekryteringsbolag har jag gett upp hoppet. Ena värre än det andra. Men de är bra på att fakturera oss för sina tjänster

Som jag sa förut. Alla säger att rekryteringsföretagen är värdelösa, men ändå så fortsätter de att existera.
Senast redigerad av IngetNick2 2023-04-12 kl. 11:29.
Citera
2023-05-27, 23:28
Medlem
Hur har det gått för dig? Har du lyckats få jobb ännu?
Citera
2023-05-28, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starlord1999
Hur har det gått för dig? Har du lyckats få jobb ännu?

Nej. Det är samma förbannade snyftande som vanligt. "Vi vill så gärna anställa juniorer men just nu så går det bara inte". Det som gjorde mig allra mest förbannad var att se hur företaget som gör klart för mig att de bara tar seniorer inte hade något problem att ta in juniorer när en av de sämst presterande tjejerna i klassen sökte. Fy f-n för it-branschen.
Citera
2023-05-28, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicklas-1980

Spännande ändå att du råkar ut för så många värdelösa konsulter. Men är det inte så att i slutändan så är det väl du som bestämmer vilken konsult du vill anställa? Rekryteringsbolaget tar ju bara fram kandidaterna och presenterar dessa, beslutet att hyra kandidaten ligger ju på dig. Således borde det väl säga mer om dig än kandidaterna?
Citera
2023-05-28, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Nej. Det är samma förbannade snyftande som vanligt. "Vi vill så gärna anställa juniorer men just nu så går det bara inte". Det som gjorde mig allra mest förbannad var att se hur företaget som gör klart för mig att de bara tar seniorer inte hade något problem att ta in juniorer när en av de sämst presterande tjejerna i klassen sökte. Fy f-n för it-branschen.

Har du någon teori vad det är som gör att du inte blir anställd då? Bara på det konsultföretag jag jobbar på har vi signat 90+ juniorer som börjar i augusti så det finns uppenbarligen jobb även för helt gröna. Av dessa 90 var ungefär en tredjedel kvinnor så en viss fördel kanske det är knappast avgörande.

Jag tog examen 2022 och hade flera jobberbjudanden. Ingen i min klass gick mig veterligen utan jobb efter examen.
Citera
2023-05-28, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korken69
Har du någon teori vad det är som gör att du inte blir anställd då? Bara på det konsultföretag jag jobbar på har vi signat 90+ juniorer som börjar i augusti så det finns uppenbarligen jobb även för helt gröna. Av dessa 90 var ungefär en tredjedel kvinnor så en viss fördel kanske det är knappast avgörande.

Jag tog examen 2022 och hade flera jobberbjudanden. Ingen i min klass gick mig veterligen utan jobb efter examen.

Jag har sagt det massor av gånger. Jag är trött på de förbannade lögnerna. När jag söker så är det "fem års erfarenhet annars är vi inte intresserade" när de unga tjejerna söker så är det "vi går mer på personlighet, teknisk kompetens går att lära sig". Säg som det är istället, vita män är ointressant, för mångfald är alltid ett kodord för fler vita medelklasskvinnor.
Citera
2023-05-28, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Jag har sagt det massor av gånger. Jag är trött på de förbannade lögnerna. När jag söker så är det "fem års erfarenhet annars är vi inte intresserade" när de unga tjejerna söker så är det "vi går mer på personlighet, teknisk kompetens går att lära sig". Säg som det är istället, vita män är ointressant, för mångfald är alltid ett kodord för fler vita medelklasskvinnor.

Hahaha men fan ta och rannsaka dig själv lite. Du kan fortsätta skylla på att du är en vit man och att det är anledningen till att du inte blir anställd. Jag + tio av mina fd klasskamrater (alla vita män) fick jobb på samma företag så jag ser fram emot att lyfta denna tråd imorgon över en kopp kaffe med dem.
Senast redigerad av korken69 2023-05-28 kl. 18:28.
Citera
2023-05-28, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korken69
Hahaha men fan ta och rannsaka dig själv lite. Du kan fortsätta skylla på att du är en vit man och att det är anledningen till att du inte blir anställd. Jag + tio av mina fd klasskamrater (alla vita män) fick jobb på samma företag så jag ser fram emot att lyfta denna tråd imorgon över en kopp kaffe med dem.

Gör det, så kan du också ta upp det här med företag som pratar om sina anställningsbehov i ansökan till myndigheten för yrkeshögskolan för att därefter göra klart att de bara anställer seniorer efter att utbildningen avslutats. Ni kan också ta upp den här sjukdomen företagen har att publicera sökesannonser för "entry-level" där det krävs flera års erfarenhet.
Senast redigerad av IngetNick2 2023-05-28 kl. 18:33.
Citera
2023-06-04, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosundberg
Alla har ju inte en YH-examen, så traineesystemet är nog bra ändå. Men jag ska ta upp problemet för YH-folk med henne.

Jag tänker inte kalla henne kärring bara så du vet.

Hur slutade det här? Gav Besér något svar på hur YH-utbildade skulle ta sig fram?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in