2023-06-22, 03:34
Medlem
DonLatinos avatar
Många opålästa i tråden.

Det är helt sjukt, vad fan tror ni själva? Ubåten manövrerades med en Xboxkontroll som kostar 500kr, dörren är bultad från UTSIDAN, det finns så mycket säkerhetsrisker på sättet den byggts. CEOn ville leka smart valde att göra bygget så billigt som möjligt och totalignorerade i allt som hade med säkerhet att göra.

Se här:
Lochridge (employee who raised concerns about safety) learned that the viewport manufacturer would only certify to a depth of 1,300 meters due to experimental design of the viewport supplied by OceanGate, which was out of the Pressure Vessels for Human Occupancy (“PVHO”) standards. OceanGate refused to pay for the manufacturer to build a viewport that would meet the required depth of 4,000 meters.” Det är också värt att nämna att denne person fick sparken på grund av att han påpekade alla byggfel.
Citera
2023-06-22, 03:41
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Och en nål som är 7 meter lång, 2,5 meter i diameter och som för oväsen.

Hur svårt kan det va....

Ja, tydligen är det svårt eftersom Titan inte blivit funnen ännu

Läste nånstans att runt Titanic är ”marken” väldigt kuperad, skrevor, och mycket bråte från det förlista skeppet.

Sen kan ju lilla Titan ha drivit iväg väldigt långt oxå.

Jag håller självklart tummarna för ett lyckligt slut på dramat. Men realisten i mig säger ”det är kört”
Citera
2023-06-22, 03:43
Medlem
DonLatinos avatar
Har folket här ens sett alla videor på när CEOn så glatt förklarar hur han byggt det och hur det är planerat? Det är för fan en jävla hissknapp i en av väggarna. Jag vet inte ens hur folk kunde gå med på att bygga denna ubåt utan att höja ögonbrynet.

All teknologi som finns och killen väljer en xbox kontroll, en hissknapp, lite rostiga stålpinnar, ett tangentbord med en portabel dator.. Helt sinnessjukt.
Senast redigerad av DonLatino 2023-06-22 kl. 03:46.
Citera
2023-06-22, 03:49
Medlem
DonLatinos avatar
Hur finns det inga säkerhetsfunktioner eller reservåtgärder, hur navigerar de med text, hur klarar bultar tryck utan läckage och hur har de inte en invändig utgångsdörr? Typ en luftsluss eller något med en kammare. Hur finns det ingen beacon ombord? Först tänkte jag "wow så synd", och det är det såklart fortfarande, men det här verkar vara mer och mer som att det var skapat för att misslyckas.
Citera
2023-06-22, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Inte en chans att det går så fort oavsett hur redo de är. 2-3 timmar bara för att ta sig ner, sen ta loss alternativt fästa bogserlinan, sen uppstigning.
Vad har de som ens kan ta sig ner för att utföra manövern? Och om de har något varför har de inte kört ner den på vinst och förlust för att leta runt Titanics skrov?

Prognosen är dyster.

Att få upp henne är enkelt om man har en djuphavsbåt på plats. Problemet är att väldigt få är bygda för vatten djupare än 3000 meter. Jag tänkte skicka en länk till Seabed worker, en personlig favorit men vi får ta lillasyster, seabed Prince istället. Det du ska notera är arbetsdjupet på wrov. Skulle säga att det finns 25-50 båtar i världen med denna kapacitet.

Angående tiden hade jag sagt 1 timme ner med kran och rov, en timme att rigga, två timmar att få upp det till ytan med kran
Senast redigerad av Bojo1969 2023-06-22 kl. 03:57.
Citera
2023-06-22, 04:02
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Att få upp henne är enkelt om man har en djuphavsbåt på plats. Problemet är att väldigt få är bygda för vatten djupare än 3000 meter. Jag tänkte skicka en länk till Seabed worker, en personlig favorit men vi får ta lillasyster, seabed Prince istället. Det du ska notera är arbetsdjupet på wrov. Skulle säga att det finns 25-50 båtar i världen med denna kapacitet.

Angående tiden hade jag sagt 1 timme ner med kran och rov, en timme att rigga, två timmar att få upp det till ytan med kran

Kran? Har den en 4 km lång kätting eller vad?
Citera
2023-06-22, 04:09
Medlem
okok1s avatar
Så det är ~7 timmar kvar tills syret tar slut?
Citera
2023-06-22, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Kran? Har den en 4 km lång kätting eller vad?

Wire. Kranwiren är nästan alltid dimensionerad efter djupast dykande arbetsrov

Vi ligger 365 dagar om året och lyfter saker på botten. Hittar dom ubåten är detta inga konstigheter om rätt båt finns på plats. Deep energy är ett enda stort fuckup som skulle blivit begravt vid byggning är ju på plats, knixet där är att dom har rov för 3000 meter. Ligger den djupare än så kommer dom inte ner. Hade djupet varit under 3000 meter finns det kanske 500 båtar I världen som kunnat göra detta, nu när det är närmare 4000 snackar vi 25. Så stor är skillnaden.
Citera
2023-06-22, 04:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Så det är ~7 timmar kvar tills syret tar slut?

Tror dessvärre att syret var det minsta problemet i deras fall. Snarare läcka eller dylikt som redan förstört ubåten.
Citera
2023-06-22, 04:56
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison1
Tror dessvärre att syret var det minsta problemet i deras fall. Snarare läcka eller dylikt som redan förstört ubåten.

Så du tror bankningarna är något annat? Inte följt detta förrän nu, så undrar genuint.
Citera
2023-06-22, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Ja, tydligen är det svårt eftersom Titan inte blivit funnen ännu

Läste nånstans att runt Titanic är ”marken” väldigt kuperad, skrevor, och mycket bråte från det förlista skeppet.

Sen kan ju lilla Titan ha drivit iväg väldigt långt oxå.

Jag håller självklart tummarna för ett lyckligt slut på dramat. Men realisten i mig säger ”det är kört”

Tror ordet du söker är "botten".
Citera
2023-06-22, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Så du tror bankningarna är något annat? Inte följt detta förrän nu, så undrar genuint.

Så som jag förstått det kan lite vad som helst låta i vattnet. Även Titanic självt kan låta. Men vet inte om det var så att bankningarna hördes varje halvtimme? I så fall kanske det var dom trots allt. Men känns som man hade haft en aning om var de är i så fall. De verkar ju ha noll koll trots bankningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in