2023-06-22, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
En liten flotte hade väl varit bättre än ingen alls?
Och en lucka som gått att öppna inifrån, och något som gjorde att farkosten flöt upp till ytan igen.
Troligen så sitter dom ju fast, annars skulle de redan åkt upp till ytan eftersom en exakt sådan funktionalitet fanns

En lucka som skulle gått att öppna innifrån är ju idiotiskt dock, den skulle ju inte hjälpt till alls i denna situation, bara varit en till säkerhetsrisk.

Samt så har de faktiskt flottar. Finns en "security-suit" för varje person ombord, vilket i kontakt med vatten fälls ut till en egen liten flotta.
Citera
2023-06-22, 12:35
Medlem
Okapihjords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrManlig
För att signal var 30:e minut tydligen är standard för sådana situationer.

Jo det har jag läst men vore det inte ännu smartare att slänga in SOS samtidigt så man inte kan blanda ihop det med en undervattensström som skakar en titanicdel?
Citera
2023-06-22, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Okapihjord
Jo det har jag läst men vore det inte ännu smartare att slänga in SOS samtidigt så man inte kan blanda ihop det med en undervattensström som skakar en titanicdel?
Forskare säger att om de inte skulle varit för faktumet att det var i en exakt intervall av 30 min / faktumet att det inte var så ofta så skulle man missat det totalt och trott att det var något djur eller liknande istället.
Citera
2023-06-22, 12:37
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okapihjord
Jag fattar forfarande inte varför de skulle bonka på skrovet lite hursomhelst var 30:e minut. Varför använder de inte SOS-kod isåfall?
De är införstådda med att hela världen vet att de är i nöd nu, varpå SOS-kod inte längre behövs.. Det enda som behövs är lite bankningar så att det blir lättare att lokalisera dem.
Citera
2023-06-22, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
De är införstådda med att hela världen vet att de är i nöd nu, varpå SOS-kod inte längre behövs.. Det enda som behövs är lite bankningar så att det blir lättare att lokalisera dem.
Tyvärr så hjälper det inte med att lokalisera dom. Det hjälper ju bara med att confirma att de faktiskt är där nere.
Men annars, ja, helt korrekt.
Enligt forskarna så gjorde dom helt rätt, skulle de gjort på annat sätt så skulle man missat det.
Citera
2023-06-22, 12:38
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Håller inte med om den fysiken.

En vattenläcka ökar trycket inuti farkosten, d.v.s minskar risken för implosion.

En stor vattenläcka leder till ökning i vikt och därmed oförmåga att stiga till ytan följt av långsam drunkning eller syrebrist. Eller i ett lindrigare fall till leder det till våta fötter.

Implosion sker vid en stor tryckskillnad ifall materialet inte klarar trycket vid det aktuella djupet. Störst risk för det är som sagt om vatten inte läcker in.
Jag kanske missuppfattade artikeln, den kanske talade om en läcka där trycket/ luften läckte ut dvs det kommer inte in vatten utan allt sugs ut och det blir en platt burk av trycket. Någon kunnigare kan förklara.
Citera
2023-06-22, 12:38
Medlem
Kuddkrigares avatar
Hade väl varit smartare att ge ifrån sig ljud lite oftare än var 30 minut kan man ju tycka. Inte så att de har obegränsat med tid och syre direkt.

Tror inte de kommer hitta ubåten.
Citera
2023-06-22, 12:39
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
En liten flotte hade väl varit bättre än ingen alls?
Och en lucka som gått att öppna inifrån, och något som gjorde att farkosten flöt upp till ytan igen.

Ja men även om dom hade en flotte hade dom inte kommit upp till ytan
Citera
Medlem
Okapihjords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet

Låter korkat av dem eftersom söket forfarande säger att de inte vet om det är Titan eller något annat skrammel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Sjukt ovärdigt sätt att dö på... att dö är en sak men att inte ges en någorlunda chans att få överleva känns bara sjukt ovärdigt...

De hade en chans till överlevnad, att inte kliva in i konservburken..
Citera
2023-06-22, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z3r10
Du inser att trycket på 3800 meters djup är 400 gånger så högt som vanliga trycket.
Man skulle ju för tusan ändå inte kunna öppna dörren kompis, skulle man öppna dörren på det djupet skulle man ju även dö på direkten.

Ända användbara situationen för en sådan dörr är ju om de guppar på ytan, men tror tyvärr inte att de är och guppar på ytan, då skulle man troligen redan hittat dom. Samt så skulle man inte hört knackningar på 30 minuters interval under vattenytan.

Jag är inte så säker på det. Jag såg en intervju igår med en reporter som var nere vid Titanic för 23 år sedan och de fastnade i någon av propellrarna. Då sa han att han satt och var redo att tackla ner någon ifall den var på väg mot luckan. Tydligen är det en panikgrej att försöka öppna den när man är fast. Så det kanske går att öppna? Jag har ingen aning utan vet bara vad han sa.
Citera
2023-06-22, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z3r10
Troligen så sitter dom ju fast, annars skulle de redan åkt upp till ytan eftersom en exakt sådan funktionalitet fanns

En lucka som skulle gått att öppna innifrån är ju idiotiskt dock, den skulle ju inte hjälpt till alls i denna situation, bara varit en till säkerhetsrisk.

Samt så har de faktiskt flottar. Finns en "security-suit" för varje person ombord, vilket i kontakt med vatten fälls ut till en egen liten flotta.

Aha! Men vad ska de med sina flottar till om luckan inte går att öppna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in