Flashback bygger pepparkakshus!
2024-03-22, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Ja, jo. Hat är en mänsklig känsla och något vi alla känner då och då. Jag blir fylld av hat när jag hör om folk som ger sig på utsatta individer som barn och gamla t.ex.

Hur omvandlar du hat till produktivitet då? Jag är genuint nyfiken, för det vore ju amazing om man kunde omvandla nåt negativt till nåt positivt på det sättet. Är inte övertygad om att det är den bästa av drivkrafter dock. Nazisterna och ISIS var ju jävligt driftiga och produktiva pga deras hat, men det ledde ju inte till så mycket gott.

Hate leads to suffering som Yoda uttryckte det.

Man kan inte diskutera med likasinnade. Bara ryggdunka och cirkel-runka. Tror det skulle vara mer givande för dig att diskutera med oliksinnade.

Spenderar du mycket tid på att fantisera ihop scenarion som det du gav exempel på? För det låter inte särskilt produktivt i mina öron.
Ett exempel på hur hat förvandlas till driv är tex om ni har en idiot på ditt jobb som lägger näsan i blöt och alla ogillar. Till slut får du kanske nog och börja hata han pga nånting han gjort. Hatet gör såklart att du gör allt i din makt för att få bort han från arbetsplatsen och du lyckas. Du är glad, dina kollegor är glad.
Ett annat exempel är att du hatar pedofiler så mycket att du startar typ Dumpen, och förstör alla peddos liv samt räddar framtida barn från övergrepp.
Eller nått så enkelt som att du hatar katter och är less på att ha dom på din gård, så gör hatet att du får tummen ur och snickrar upp det där staketet som du grubblat över i 15 år.

Och ja, ryggdunka är kanske bättre ord. Har förövrigt inget att diskutera med någon jag hatar.
Citera
2024-03-22, 13:56
Avstängd
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fd.Spermie
Ett exempel på hur hat förvandlas till driv är tex om ni har en idiot på ditt jobb som lägger näsan i blöt och alla ogillar. Till slut får du kanske nog och börja hata han pga nånting han gjort. Hatet gör såklart att du gör allt i din makt för att få bort han från arbetsplatsen och du lyckas. Du är glad, dina kollegor är glad.
Ett annat exempel är att du hatar pedofiler så mycket att du startar typ Dumpen, och förstör alla peddos liv samt räddar framtida barn från övergrepp.
Eller nått så enkelt som att du hatar katter och är less på att ha dom på din gård, så gör hatet att du får tummen ur och snickrar upp det där staketet som du grubblat över i 15 år.

Ok, fair enough. Låter väl som bra utfall. Men när jag läser din text tycks det mig som att du motiveras mycket av kärlek också. Kärlek för dina kollegor, kärlek för barn (sus) och kärlek för din trädgård eller whatever. Kan man inte se det så också?

Citat:
Ursprungligen postat av Fd.Spermie
Och ja, ryggdunka är kanske bättre ord. Har förövrigt inget att diskutera med någon jag hatar.
Hatar du alla dina meningsmotståndare också?
Citera
2024-03-22, 14:07
Medlem
Citat:
Man ska aldrig göra en tjänst för någon i syfte att få uppskattning. Man ska göra en tjänst för att man genuint vill hjälpa till, oavsett om man får ett tack eller ej. Tycker du gjorde en fin grej och det behövs mer sånt, men det var naivt av dig att tro att en total främling skulle tacka dig. Majoriteten av folk idag saknar hyfs. Och det sträcker sig fan över hela det demografiska spektrat, från Aisha 13 till Gösta 82.

Till TS: Jobba med roten till ditt lidande. Ilska och hat är ofta en manifestering för något annat. Inte sällan osäkerhet och dålig självkänsla. Luska lite i varifrån det kan komma. Åtgärda orsaken, inte symptomen.

Jo det är nog naivt av mig.
Egentligen hade jag t.o.m. helst väntat med att gå ut bara för att slippa interagera med nån öht 🤣men det är så fräckt ändå att inte tacka när nån anstränger sig (Även om detta såklart inte är världens bedrift)

Jag menar, det är en sak att öppna dörren och en person kommer strax bakom, det kräver såklart inget tack, men här väntade jag då han var en bit ifrån.
Citera
2024-03-22, 14:07
Medlem
Citat:
Ok, fair enough. Låter väl som bra utfall. Men när jag läser din text tycks det mig som att du motiveras mycket av kärlek också. Kärlek för dina kollegor, kärlek för barn (sus) och kärlek för din trädgård eller whatever. Kan man inte se det så också?

Hatar du alla dina meningsmotståndare också?
Ja det gör jag absolut. Jag kan vara din bästa vän eller värsta fiende, beroende på hur du beter dig mot mig.

Nej, jag hatar inte meningsmotståndare. Jag hatar folk som inte kan bete sig.
Citera
2024-03-22, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalenskrigare
Jag har noterat att jag går runt med mycket ilska och hat. Detta gör att människor i min omgivning drar sig undan mig. Hur blir jag av med dessa känslor?
Känner mig även känslomässigt avstängd ofta. Vad beror det på?
För det första. Vill du bli fri ?...meditera eller sök proffs hjälp.
Citera
2024-03-22, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Samhällsutvecklingen och dom döda fiskarna kan du inte göra något med. Skit i dom. Fokusera på att göra något bra med det du kan påverka. Dom andra får segla sin egen sjö.
Jo visst, men jag tänker väl mest på kommande generationer växer upp.
Citera
2024-03-22, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalenskrigare
Jag har noterat att jag går runt med mycket ilska och hat. Detta gör att människor i min omgivning drar sig undan mig. Hur blir jag av med dessa känslor?
Känner mig även känslomässigt avstängd ofta. Vad beror det på?

Hur länge har du känt så?
Citera
2024-03-22, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OhneGott
Du det undrar jag fan med.
Be till Gud. Sinnesro är en Guds gåva vi inte ska vända ryggen till.

Be, och be äter igen. Med hjärtat öppen.
Citera
2024-03-22, 18:18
Medlem
Rozenkvartss avatar
Skulle gissa någon långvarig nedstämdhet/mild depression/utmattning som gjort dig bitter. Alltså många prövningar efter varandra eller långvarigt dåligt mående även om det varit hanterbart. Då kan man nog bli negativ, hatisk eller kritisk mot det mesta.
Citera
2024-03-22, 18:51
Medlem
Awkwardmans avatar
Anmäler mig också till flashbacks självhjälpsgrupp
Citera
2024-03-22, 19:26
Medlem
Ravenboxs avatar
Användare som uppmanar TS att söka vård och så vidare är inne på helt fel spår.
Lycka och nöjdhet är inte särkilt produktiva känslor, men sorg och ilska kan motivera en till stordåd.
Ta vara på detta och bli den bästa versionen av dig själv. Du kommer inte ångra dig.
Citera
2024-03-22, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenbox
Användare som uppmanar TS att söka vård och så vidare är inne på helt fel spår.
Lycka och nöjdhet är inte särkilt produktiva känslor, men sorg och ilska kan motivera en till stordåd.
Ta vara på detta och bli den bästa versionen av dig själv. Du kommer inte ångra dig.
Du har något på kornet.

Skulle dock tillägga:
Negativa känslor -> Självanalys och förändring.
Positiva dito -> Självanalys och *keep going*

Att ta andra till hjälp är nästan som att omyndigförklara sig (men inte alltid)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in