Citat:
Ett exempel på hur hat förvandlas till driv är tex om ni har en idiot på ditt jobb som lägger näsan i blöt och alla ogillar. Till slut får du kanske nog och börja hata han pga nånting han gjort. Hatet gör såklart att du gör allt i din makt för att få bort han från arbetsplatsen och du lyckas. Du är glad, dina kollegor är glad.Ja, jo. Hat är en mänsklig känsla och något vi alla känner då och då. Jag blir fylld av hat när jag hör om folk som ger sig på utsatta individer som barn och gamla t.ex.
Hur omvandlar du hat till produktivitet då? Jag är genuint nyfiken, för det vore ju amazing om man kunde omvandla nåt negativt till nåt positivt på det sättet. Är inte övertygad om att det är den bästa av drivkrafter dock. Nazisterna och ISIS var ju jävligt driftiga och produktiva pga deras hat, men det ledde ju inte till så mycket gott.
Hate leads to suffering som Yoda uttryckte det.
Man kan inte diskutera med likasinnade. Bara ryggdunka och cirkel-runka. Tror det skulle vara mer givande för dig att diskutera med oliksinnade.
Spenderar du mycket tid på att fantisera ihop scenarion som det du gav exempel på? För det låter inte särskilt produktivt i mina öron.
Hur omvandlar du hat till produktivitet då? Jag är genuint nyfiken, för det vore ju amazing om man kunde omvandla nåt negativt till nåt positivt på det sättet. Är inte övertygad om att det är den bästa av drivkrafter dock. Nazisterna och ISIS var ju jävligt driftiga och produktiva pga deras hat, men det ledde ju inte till så mycket gott.
Hate leads to suffering som Yoda uttryckte det.
Man kan inte diskutera med likasinnade. Bara ryggdunka och cirkel-runka. Tror det skulle vara mer givande för dig att diskutera med oliksinnade.
Spenderar du mycket tid på att fantisera ihop scenarion som det du gav exempel på? För det låter inte särskilt produktivt i mina öron.
Ett annat exempel är att du hatar pedofiler så mycket att du startar typ Dumpen, och förstör alla peddos liv samt räddar framtida barn från övergrepp.
Eller nått så enkelt som att du hatar katter och är less på att ha dom på din gård, så gör hatet att du får tummen ur och snickrar upp det där staketet som du grubblat över i 15 år.
Och ja, ryggdunka är kanske bättre ord. Har förövrigt inget att diskutera med någon jag hatar.