Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Bitcoin och andra kryptovalutor är väldigt spekulativa och volatila. Det påminner ganska mycket om pyramidspel så till vida att de som var med från början har ju tjänat stora pengar, men går man in idag så är chansen att bli rik ganska liten.
Då inkluderar du även Google, Tesla, Apple aktier med mera... Lite för bred pensel för "pyramidspel", tycker du inte?
Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Det är väldigt svårt att se någon verklig nytta med kryptovalutor. De används ju i liten utsträckning till att handla med. Man köper dem mest som investeringsobjekt. Något grundläggande värde finns inte som det gör med aktier och ingen garanterar deras värde.
Först och främst undrar jag om du på allvar anser dig ha kommit på något som alla de som investerar i Bitcoin och ETF:erna INTE funderat på ännu? Kan det vara tvärtom, att du inte förstått det som alla andra förstått? Allvarligt alltså?
När det gäller aktier och deras market cap, så är den uppblåst långt över företagets faktiska värde. Detta kommer sig av att folk använder aktier som en tillgång att investera i. Det handlar INTE att komma åt något underliggande värde, då den stora majoriteten investerare knappast ens vet vad företaget sysslar med (fram för allt via fonder), än mindre hur deras kassaflöden och ekonmiskaredovisningar ser ut.
Efterfrågan på aktier driver upp priset på aktierna av denna anledning, väldigt lite av någon annan anledning.
Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Dessutom är det en mängd kostnader när man handlar med kryptovalutor. Alla transaktioner kostar pengar. Om du vill investera måste du betala en avgift både när du sätter in pengarna och när du sedan växlar tillbaka till riktiga pengar.
Avgifterna jag betalat på mina fonder överstiger avgifterna jag betalat på mina Bitcoin flera gånger om.
Det är gratis att äga Bitcoin, det är INTE gratis att äga aktier och fonder och än mindre gratis att äga fastigheter.
Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
När Bitcoin kom så framställdes det som något som skulle vara värdesäkert och det skulle ge en större frihet. Det älskades av libertarianer som hatar staten och framför allt var det många mera ljusskygga personer som tycket om att man kunde undvika statlig insyn och skatt. Det blev ett sätt att tvätta pengar. Men idag är kryptovalutor ganska kontrollerade. Kanske till och med mer än riktiga pengar, så idag används de i rent spekulativt sysfte.
Är rätt säker på att libertarianer ser mer värde att äga Bitcoin än fiat, enkom baserat på deras idelogi, oavsett ditt konstaterande.