Flashback bygger pepparkakshus!
2023-03-07, 09:53
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Tackar för receptet. Har skrivit ner det nu och ska testa det nästa gång vi gör pizza hemma.

Visst, Istället för socker och honung, kan du köra bara ananasspad och sånt går ju anpassa i efterhand alltså sötman ochså .. Jag tycker man behöver tillsätta sötma även om kålen har sockerarter som den släpper med sin vätska så är det för lite för min smak

Färsk och fin torkad Oregano gör sig bäst torr på salladstallriken att smulat ner mellan fingrarna om man vill tillsätta det i efterhand och blanda runt i portionen man tar

Föredrar du färska drag med pepparkvarnen så kör så men jag kör pulver

Hoppas det smakar :-)
Citera
2023-03-08, 22:39
Medlem
Bertil85s avatar
Enda viktiga med en pizzasallad är att den ska vara gjord på kol rätt typ av kol OCH smaka gott!
Citera
2023-10-15, 21:04
Medlem
Sladdarens avatar
Del X

1 kg vitkål
2 msk vitvinsvinäger
2 msk ättika
1 msk lime el citron
2 msk socker eller 3-4 msk ananasspad
2 msk italiensk salladskrydda
2 krm oregano mortlat
2 krm nymald svartpeppar ev mortlad hela pepparkorn
1 dl rapsolja

Tillval : inlagd paprika, finskivad rödlök, eller gullök
ev vitlökspulver, paprikapulver, chiliflakes, hotsaus osv

Skiva kålen tunt med kniv, tvätta kålen i durkslag
och skaka bort all vätska, ett par gummihandskar,
blanda kall marinad och kål och krama knåda och
vänd kålen ca 10 min, ställ i kylen med lock
eller plastfolie på

and senna whööle
Citera
2024-04-16, 20:32
Medlem
Sladdarens avatar
Finns väl ev folk som snöar in sig på "pizzeriabaserad pizzasallad"
Visst det är ju sk pizzasallad

Finns ju så många goda varianter och här har du en till :

https://www.youtube.com/watch?v=-Jcw...2LwAKH&index=7

Sen kan man ju diskutera ovan om det är en pizzasallad eller inte, eller bara en vitkålssallad med kål som stor bas
Citera
2024-04-16, 20:35
Avstängd
Lailatjejs avatar
Jag tycker A och O ör att låta den stå. Minst 4-5 dygn tar det innan den börjar bli ok.
Citera
2024-04-16, 20:46
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lailatjej
Jag tycker A och O ör att låta den stå. Minst 4-5 dygn tar det innan den börjar bli ok.

Behövs inte ifall du behövde infon. Bara knåda den med gummihandskar så blir den mjukare men behåller krispet i kärnan av varje strimlat strå.. bara knåda på iaf 5 min
Citera
2024-04-16, 21:00
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lailatjej

Har för mig att en turk sa att den skulle stå flera dagar helst.

Antar att han mena lite kylskåp o inte möglig källare under pizzan ,var tydligen nått knep.

Ingen verkar ju i pizzalandet Sverige fått matförgiftning av pizzasallad så vad proffsena gör vet bara proffsena.

Massa gamla kylskåp ställd på 10grader?
Citera
2024-04-16, 21:57
Medlem
Vem0ths avatar
Per del olja, ska det vara hälften vit balsamvinäger. Underskattat att ha i är en nypa socker eller två, det balanserar ut väldigt mycket.

Har man dijonsenap i hemma så kör 2/5 vitvinsvinäger och 1/5 dijonsenap. Ger lite extra tryck i smaken.

Sitter man med massa 12% ättika hemma så skulle jag nog säga 2/5 delar av oljans mängd, några droppar citronjuice för att ge lite fräschör.
Citera
2024-04-16, 22:14
Avstängd
Lailatjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Behövs inte ifall du behövde infon. Bara knåda den med gummihandskar så blir den mjukare men behåller krispet i kärnan av varje strimlat strå.. bara knåda på iaf 5 min

Ah spännande. Ska testas!
Citera
2024-04-16, 22:41
Avstängd
Gosifs avatar
Det är synd när vissa pizzerior byter ägare och pizzasalladen smakar skit! Bättre spara den där tian varje gång och köp hem en burk med surkål att ha på istället! Så mkt godare!
Citera
2024-04-17, 12:47
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Jag kör med mandolin för att få tunn kål vilket får den lite sladdriga konsistensen som pizzerian har.
Dela på fyra kvartar, skär ur roten. Slica.
Krossa vitkålen med nävarna, slaka med en stor kastrull kokande vatten. Stanna processen med kallt vatten, för att undvika kokt kål-smak. Krama ur vattnet ordentligt, tillsätt dressingen. Skaka runt.
Den kan i princip ätas på en gång och behöver verkligen inga fyra dagar för att sätta sig.
Men låt gärna stå en timme eller två

Dressingbas på ett kvarts huvud:

2 msk rapsolja,
5 msk ättika 12%
2dl vatten
En nypa salt
En tsk socker
Svartpeppar

Några nypor Oregano eller salladskrydda eller både och.
Senast redigerad av christer-ulfbaage 2024-04-17 kl. 13:28.
Citera
2024-04-17, 17:33
Medlem
Sladdarens avatar
Just kinesiska (thai, japs kanske ochså) kålsallader där det ingår en större dos av kål oavsett kålsort (finns ju flera)

Så är dom där shiisögda ching chongarna rättså halvklyftigt metodiska och stradegiska ang sina maträtter vet vi... eller så tycker jag iaf. Jag menar att det finns så många användningsområden på en anrättning som kan konverteras till flera rätter som bara tar en annan väg

Därför om du gör du en kines sallad med obs kål som stationinnehåll. Så har du pr automatik fried rice ochså dagen efter med grönsaker som alltid ingår i stort sätt med valfritt protein tex falukorv ?
Bara steka på riset salladen i med korven åååå blanda :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in