Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-10, 13:56
  #20653
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Hade du lånat ut din bil till en uber-förare en lördagkväll på löningshelg för ett par hundralappar? Städning osv får givetvis du sköta.

Jag hade haft flera Teslor som körde konstant, och bli inte förvånad om det finns andra som tänker likadant, vilket torde innebära att efterfrågan på dessa bilar överskrider tillgången när FSD är fulländat.

Skulle en passagerare förstöra något invändigt så skickas inte den räkningen till mig.
Citera
2024-06-10, 14:19
  #20654
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Vad är din definition av att fultolka egentligen? För det verkar som att du menar att det är att fultoka när man återupprepar vad någon sagt ordagrant. Det är du som behöver läsa in osagda saker, inte jag.

Att återupprepa vad någon sagt ordagrant och utelämna kontexten är att fultolka. Om Elon t.ex år 2019 vid presentationen av FSD HW3 säger att alla bilar fr.o.m nu kommer vara kapabla för robotaxi, inom ett år kommer vi ha en miljon av dessa på vägarna och när robotaxi är möjligt kan en sådan bil tjäna upp till $30.000 per år vilket gör att bilens värde utan problem bör överstiga $100.000. Då är det viktigt att komma ihåg kontexten att det handlar om en potential bilarna kan nå i framtiden tack vare hårdvaran som levereras nu.

Vill man fultolka detta (och enda anledningen jag kan se är att man vill kasta skit på Elon) kan man säga att man lovat en miljon robotaxis inom ett år, dessa ska tjäna $30.000 årligen och du kan sälja bilen för $100.000.

Liknande fultolkningar används t.ex ständigt mot Donald Trump - sök på "trump bloodbath" och "trump electric car ban" och leta fram i vilken kontext hans citat är plockade ifrån. Det är fultolkning i sitt esse.
__________________
Senast redigerad av gladihatten 2024-06-10 kl. 14:23.
Citera
2024-06-10, 14:24
  #20655
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Att återupprepa vad någon sagt ordagrant och utelämna kontexten är att fultolka. Om Elon t.ex år 2019 vid presentationen av FSD HW3 säger att alla bilar fr.o.m nu kommer vara kapabla för robotaxi, inom ett år kommer vi ha en miljon av dessa på vägarna och när robotaxi är möjligt kan en sådan bil tjäna upp till $30.000 per år vilket gör att bilens värde utan problem bör överstiga $100.000. Då är det viktigt att komma ihåg kontexten att det handlar om en potential bilarna kan nå i framtiden tack vare hårdvaran som levereras nu.

Vill man fultolka detta (och enda anledningen jag kan se är att man vill kasta skit på Elon) kan man säga att man lovat en miljon robotaxis inom ett år, dessa ska tjäna $30.000 årligen och du kan sälja bilen för $100.000.

Alltså problemet är inte att andra fultolkar, problemet är att du sköntolkar. Du tycker att man helt och hållet ska frångå vad karln faktiskt säger och istället hitta på ett sammanhang där det han säger stämmer till fullo. Du går ett steg längre än att ge någon benefit of the doubt.

Jösses. Ingen fultolkar, vi lyssnar.
__________________
Senast redigerad av OldFashioned 2024-06-10 kl. 14:26.
Citera
2024-06-10, 14:41
  #20656
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Snälla du, man är inte en Elon-hatare för att man påpekar grova fel i påståenden. Kan vi inte ha en nivå på debatten att man inte beskyller meningsmotståndare för hatare respektive fanboys?
Nej den nivån kan uppenbarligen inte uppnås i denna sandlåda till tråd. Jag förstår inte hur ni orkar ”diskutera” med dessa patetiska lågpannor. Låt de pga sin totala kunskapsbrist fortsätta köpa sina Teslaaktier och förlora pengar. Har man inte bättre koll än så och samtidigt tror att man har det förtjänar man endast dåliga resultat. Du får ut lika mycket av dessa personer som att diskutera med efterblivna flat earthers.
Citera
2024-06-10, 17:06
  #20657
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Att återupprepa vad någon sagt ordagrant och utelämna kontexten är att fultolka. Om Elon t.ex år 2019 vid presentationen av FSD HW3 säger att alla bilar fr.o.m nu kommer vara kapabla för robotaxi, inom ett år kommer vi ha en miljon av dessa på vägarna och när robotaxi är möjligt kan en sådan bil tjäna upp till $30.000 per år vilket gör att bilens värde utan problem bör överstiga $100.000. Då är det viktigt att komma ihåg kontexten att det handlar om en potential bilarna kan nå i framtiden tack vare hårdvaran som levereras nu.

Vill man fultolka detta (och enda anledningen jag kan se är att man vill kasta skit på Elon) kan man säga att man lovat en miljon robotaxis inom ett år, dessa ska tjäna $30.000 årligen och du kan sälja bilen för $100.000.

Liknande fultolkningar används t.ex ständigt mot Donald Trump - sök på "trump bloodbath" och "trump electric car ban" och leta fram i vilken kontext hans citat är plockade ifrån. Det är fultolkning i sitt esse.
Fast det var inte vad han sa.

https://www.youtube.com/live/Ucp0TTm...-Ixs4Cn8o5u975
3 t 5 min 30 sek in säger han ”we expect to have the first operating robottaxi next year, with noone in them, next year”

Vidare handla det mest om att få tillstånd att köra dem själv, men han räknade kallt med ”approval somewhere litteraly next year”
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag hade haft flera Teslor som körde konstant, och bli inte förvånad om det finns andra som tänker likadant, vilket torde innebära att efterfrågan på dessa bilar överskrider tillgången när FSD är fulländat.

Skulle en passagerare förstöra något invändigt så skickas inte den räkningen till mig.
Sa inget om att förstöra, bilar blir smutsiga invändigt om folk ”konstant” åker runt i dem, sen har jag svårt att se att där skulle finnas efterfrågan konstant, speciellt om andra tänker som du och köper Teslor för dom ska dra in pengar. Behovet är störst en liten del av dygnet..
Citera
2024-06-10, 18:13
  #20658
Medlem
ReijoHervonens avatar
Teslas försäljning störtdyker i Tyskland i maj, -64% YoY. Elbilsmarknaden tappar som helhet, -31% men Tesla sticker ut i negativ bemärkelse.

Dom är nu -41,4% YoY på årets fem första månader och trenden är nedåtgående.

https://www.carscoops.com/2024/06/ge...-hold-my-beer/
Citera
2024-06-10, 19:37
  #20659
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Fast det var inte vad han sa.

https://www.youtube.com/live/Ucp0TTm...-Ixs4Cn8o5u975
3 t 5 min 30 sek in säger han ”we expect to have the first operating robottaxi next year, with noone in them, next year”

Vidare handla det mest om att få tillstånd att köra dem själv, men han räknade kallt med ”approval somewhere litteraly next year”

Sa inget om att förstöra, bilar blir smutsiga invändigt om folk ”konstant” åker runt i dem, sen har jag svårt att se att där skulle finnas efterfrågan konstant, speciellt om andra tänker som du och köper Teslor för dom ska dra in pengar. Behovet är störst en liten del av dygnet..

Så exakt samma omständigheter som idag då? Minus föraren. Vart vill du komma?
Citera
2024-06-10, 19:44
  #20660
Medlem
Jag förstår upprördhet mot VD bonusen men det är ju faktiskt i hans avtal och helt rättvist på så vis. Jag förstår Mr Musk på så vis bara att det råkar vara ett dåligt moment för det just nu vad gäller Tesla?
Citera
2024-06-10, 19:55
  #20661
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Så exakt samma omständigheter som idag då? Minus föraren. Vart vill du komma?
Du ska ta bort föraren som aktivt håller bilen ren under hela dagen, och ser till att passagerarna sköter sig. Och taxibranschen är inte så lukrativ idag, varför den skulle bli mer lukrativ när det prispressas ännu mer förstår jag inte.
Citera
2024-06-10, 20:05
  #20662
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Teslas försäljning störtdyker i Tyskland i maj, -64% YoY. Elbilsmarknaden tappar som helhet, -31% men Tesla sticker ut i negativ bemärkelse.

Dom är nu -41,4% YoY på årets fem första månader och trenden är nedåtgående.

https://www.carscoops.com/2024/06/ge...-hold-my-beer/

Citera
2024-06-10, 20:26
  #20663
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-9
Är du Mr blankare?
Citera
2024-06-10, 21:36
  #20664
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Du ska ta bort föraren som aktivt håller bilen ren under hela dagen, och ser till att passagerarna sköter sig. Och taxibranschen är inte så lukrativ idag, varför den skulle bli mer lukrativ när det prispressas ännu mer förstår jag inte.

Nä du gör ju inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in