2024-07-11, 23:57
Medlem
Är det Klarna som strular från början eller är det när man handlar från företag som inte sköter sig och leverarera som man hamnar i problem med Klarna?

Funderar lite på var problemet uppstår.
Citera
2024-07-12, 08:40
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfus
Ja, det jag ville ha sagt har mer om VAD det är för människor i majoritet (av mixat ursprung och/eller kassa oprofessionella personligheter) i dessa företag , och inte VAR olika avdelningar har säten. Samt att jag argumenterar för hur det kunde varit istället. Som till exempel detta värdelösa företag som kallas för "Foundever" som nämns i andra länken. I slutändan så är det klientens ledning fel för dåliga val, men Klarna är ju redan dåligt betalningsföretag.

Du gnäller mycket... vet du?

Klarna är till för folk som har problem med det ekonomiska tänket och företaget tjänar pengarna på att sälja förfallna fakturor till inkasso.
Jag märker själv att de som ringer in till mig som kundservice-tjänsteman många gånger, blir nöjda när jag löser deras problem.

'Foundever' är ett amerikanskt företag och vad har det för betydelse vilken etnicitet det är som jobbar på de olika avdelningarna?
Det är fortfarande problem-lösning vi snackar om här där kunden har svårt för att få sin ekonomi att gå ihop.

Däremot så märker jag av att organisationen och arbetspsykologin sviktar rejält när mina kollegor plötsligt blir sjuka eller rent av slutar på jobbet.
Citera
2024-07-12, 08:48
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Är det Klarna som strular från början eller är det när man handlar från företag som inte sköter sig och leverarera som man hamnar i problem med Klarna?

Funderar lite på var problemet uppstår.

Jag har tidigare jobbat på en annan kundtjänst för ett erkänt varumärke men där upplevde vi inte alls så många problem i organisationen.
Det var där sällan några tveksamheter när kunder skulle returnera varor och sedan få sin återbetalning till bankkontot.

Efter bara två veckor på Klarna-jobbet, så märker jag att många digitala bolag missköter sig grovt med att sända kunderna sina varor eller kommunicera tydligt.
Citera
2024-07-12, 17:15
Medlem
Morfuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Du gnäller mycket... vet du?

Klarna är till för folk som har problem med det ekonomiska tänket och företaget tjänar pengarna på att sälja förfallna fakturor till inkasso.
Jag märker själv att de som ringer in till mig som kundservice-tjänsteman många gånger, blir nöjda när jag löser deras problem.

'Foundever' är ett amerikanskt företag och vad har det för betydelse vilken etnicitet det är som jobbar på de olika avdelningarna?
Det är fortfarande problem-lösning vi snackar om här där kunden har svårt för att få sin ekonomi att gå ihop.

Däremot så märker jag av att organisationen och arbetspsykologin sviktar rejält när mina kollegor plötsligt blir sjuka eller rent av slutar på jobbet.

Jag undrar vad du syftar på exakt när du svarade mig "detta stämmer" i ditt första svar, då nämner annat konkret än det jag skrev. Sedan behöver jag ingen förklaring om vad Klarna är till för, då Klarna är till för efterblivna figurer. Du anger sedan även olika aspekter av jobbet du är på, vilket tydligen är för Klarna, genom Foundever, men jag har redan nämnt roten till problemet. En del av det du skrev (om strukturen på jobbet/företaget det gäller etc) hänger ändå ihop med det jag skrev, och anledningen är den jag skrev och kan utveckla lite mer nu då.

För det första delar jag med mig egen info och andras info om att Klarna är ett värdelöst företag, precis som Foundever, t ex (speciellt de Amerikanska företagen som etablerat sig i Europa) som används som host för olika avdelningar för de värdelösa Klarna. Det är inte gnäll, det är bara en sanning jag delar med mig av. Har självklart aldrig varit användare av Klarna heller, och infon jag delar med mig är på grund utav annan anledning.

Du förvrängde det jag skrev om mixade och homogent folk. Ja, tredje världs-etniciteter är ju inget att hurra för, men sedan så syftade jag som sagt på att det borde vara homogent, dvs, oavsett om det är i Grekland eller Lettland, bortsett från Sverige, som supporten befinner sig i, och att det borde vara Svenskar, Greker, Polacker, Finnar, för vilken marknad det än gäller för. Det finns även ett par Europeiska företag som har hand om support för andra företag, men även där så är agendan fortfarande vänster-vriden, och därmed den låga kvalitén. I dessa företag så anställs i majoritet, bortsett från annat från tredje världen, förvirrade mixade personer, säg halv Svensk halv det ena och det andra, istället för homogena etniciteter, vilka faktiskt även kan vara från tredje världen, typ säg Filipinerna etc. Jag samarbetar helst med en Filippinsk person, som även förstås håller sig till sin identitet också, än mixat folk, även av Europeiskt ursprung.
Citera
2024-07-24, 18:06
Medlem
Lichkings avatar
Har kunnat se min "köpkraft" på klarna tidigare, men nu försvunnen. Någon som vet varför?
Citera
2024-07-25, 20:40
Medlem
fellowvessels avatar
kostar typ 30 kr skjuta upp en räkning 1 månad, vilka banditer.
Citera
2024-07-26, 13:31
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fellowvessel
kostar typ 30 kr skjuta upp en räkning 1 månad, vilka banditer.

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav” är Klarnas strategi.
Citera
2024-07-26, 15:54
Medlem
rallykalles avatar
Någon som provat att chatta med deras kundtjänst?

De måste ju sitta i Indien med google translate eller så är de bara efterblivna. Omöjligt att göra sig förstådd och de kommer bara med copy/paste svar och ovidkommande dravel.

Skulle handla lite på Lidl med mitt Klarna VISA-kort. Det blev avvisat tre gånger och det kom bara felmeddelande i appen. Köpet var på 200:- och jag har 11700:- i köpkraft. Kundtjänst var fullkomligt värdelösa och hade ingen aning. "Prova om 48 timmar".
Senast redigerad av rallykalle 2024-07-26 kl. 15:57.
Citera
2024-07-26, 20:21
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle

De måste ju sitta i Indien med google translate eller så är de bara efterblivna. Omöjligt att göra sig förstådd och de kommer bara med copy/paste svar och ovidkommande dravel.

Skulle handla lite på Lidl med mitt Klarna VISA-kort. Det blev avvisat tre gånger och det kom bara felmeddelande i appen. Köpet var på 200:- och jag har 11700:- i köpkraft. Kundtjänst var fullkomligt värdelösa och hade ingen aning. "Prova om 48 timmar".
sådär blir det ibland med mitt okq8 visa-kort så prova senare är inte helt fel men 48 timmar låter lite vulgärt, för mig är det bara för stunden det strular, 5min senare funkar det.

Eftersom det är så kortvarigt och bara då och då så funderar jag lite på om det är kontakten med visa som strular.
Citera
2024-07-28, 23:39
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
sådär blir det ibland med mitt okq8 visa-kort så prova senare är inte helt fel men 48 timmar låter lite vulgärt, för mig är det bara för stunden det strular, 5min senare funkar det.

Eftersom det är så kortvarigt och bara då och då så funderar jag lite på om det är kontakten med visa som strular.

Nej, då det är rätt insett att flera av kundtjänstpersonalen faktiskt sitter ända borta i Indien! De kör oftast med copy/paste svar eftersom många vill ha hjälp.

Nej då, Klarna kör både med soft-som hard checks på sina kunder varje månad. Många klarar då inte kravet på kreditvärdighet.
Att ta fakturor på avbetalning eller ta 30 dagars fakturor påverkar sambandet negativt.
Citera
2024-08-01, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tang
någon här som har handlar med klarna. har läst en del negativa grejer om dom. ska själv beställa en dyrare mackapär på avbetalning och klarna är enda alternativ tyvärr.

dela era erfarenheter och frågor här.
Många går över till Qliro och Svea. Stor rekommendation.
Citera
2024-08-05, 10:34
Medlem
Nochillss avatar
En annan grej som man reagerar starkt på de fakturor som skapas för varje köp har alldeles för kort betalningsfrist.
Många kunder beställer via digitala webbshoppar ända borta från Kina och det tar ju en djäkla tid innan varorna anländer!
Jag tror systematiken ligger i det att Klarna vill helst att kunderna ändå ska få kostsamma påminnelser när frakten är långsam.

Nej, jag har efter några veckor på jobbet trots allt, tappat tron på att människor kan bli mer insiktsfulla om sin ekonomi.
Vi på kundtjänst kan ge en kund max 6 månadsfrister eller 180 dagars frysningar av deras totala skulder.

Varje frysning av varje faktura kostar 30:- så visst finns det ett vinstintresse för Klarna som vilken Bankverksamhet som helst.
Tro det eller ej, jag hade en Muslim som menade i helgen att 'det var emot hans tro att betala för åtgärden'. Därefter förklarar vi för kunden att de behöver ta kontakt med kommunens skuld-sanerare för att få professionell hjälp!

Naturligtvis så åker de flesta dit på inkassoskulder och Kronofogden-mål till slut ändå eftersom de är hopplösa fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in