Citat:
Ursprungligen postat av
Thurizas-09
Så är det. Framgår rätt tydligt i förhöret från tidigt i mars:
"Direkt som de stannat bilen tittade Anna Hage till höger. Hon såg en man som låg på högra sidan av Sveavägen, vid mynningen av Tunnelgatan. Hon fick uppfattningen att mannen just blivit liggande på marken när hon observerade honom.
Samtidigt som hon såg den liggande mannen såg hon en man som sprang in på Tunnelgatan - österut. Avståndet mellan männen när hon upptäckte dem uppskattar hon till 5-7 meter.
Anna Hage var just på väg ut ur bilen - hade och höll på att öppna dörren - när hon såg männen.
Hon noterade också att det stod en kioskliknande fyrkant en bit in på Tunnelgatan och den var så placerad att man kunde passera den på båda sidorna.
Att beskriva baracken som "kiosk" är förenligt med att det är vad hon såg på väg till mordplatsen, när gärningsmannen redan var försvunnen.
Ftån april:
"FHL*Lars Jonsson:*Vi kanske ska fortsätta där, när det gäller mannen viker från platsen, ser du honom springa någon längre sträcka, eller ser du honom bara helt kort, någon eller några sekunder?
Anna Hage: Någon sekund bara.
FHL*Lars Jonsson:*Någon sekund?
Anna Hage: Ja."
Och:
"FHL*Lars Jonsson:*Ja. Hur, kan du bedöma hur många meter du ser honom springa sedan innan han försvinner ur ditt synfält?
Anna Hage: Ja en två, två och en halv, tre...
FHL*Lars Jonsson:*Två till tre meter?
Anna Hage: Ja det är också svårt att avgöra."
Ovanstående är rätt.oförenligt med den rätt detaljerade beskrivningen av gärningsmannen i samma förhör:
"FHL*Lars Jonsson:*Han kan ha haft huvudbonad?
Anna Hage: Han kan ha haft det ja men det var mörkt i alla fall, det var inte ljust, det var mörkt och sen att han hade någon trekvartslång kappa, rock lite längre jacka kanske, det är också så svårt att avgöra men sen just att jag tänkte på att han när han sprang så, det var inte, benen var inte fria helt när han sprang, utan man kunde inte se mellan benen, i och för sig ser man inte så mycket men brukar se lite kontraster däremellan, det var det enda och klä.. färger kan jag inte avgöra alls, för det vet jag inte om det avgjort var mörkt i gränden som gjorde att allt annat vart mörkt men han hade inte vitt på sig i alla fall."
Den tidsmässiga observationen är förenlig med att Hage såg gärningsmannen från bilen eftersom det med tanke hennes vy rndast kunnat röra sig om sekunder, vilket hon också uppger.Dock verkar signalementsbeskrivningen vara utifrån en vy där Palme låg. Det förefaller som att redan i aprill hade hon börjat flytta sig rumsmässigt. Dock tidsmässigt gällande observationen av gärningsmannen är hon kvar i bilen.
Bör påpekas att det här är fullt mänskligt och inget unikt för Hage. Samma med Engström exempelvis.
Ännu ett mycket bra och detaljerat inlägg från din sida. Jag ska erkänna att jag inte blir riktigt klok på Anna Hage och hennes iakttagelser av den flyende gärningsmannen. Det hela verkar sammansatt på något vis.
Å ena sidan säger hon att hon bara ser mannen några få meter medan hon själv är på väg ut ur bilen. Å andra sidan talar hon om hur mannen sprang in på ena sidan av "kiosken" (byggbarackerna) inne på Tunnelgatan, som inte rimligtvis kan ha varit synliga från det ställe där bilen stod.
Om vi tar Filterkartan till utgångspunkt (se länk) så menar jag att de visserligen placerat "Hages och Johanssons bil" (dvs Åke Larssons bil som de åkte med i) respektive "BMW:n" (Jan-Åke Svenssons bil) i rätt ordning, men båda två står för långt bak.
https://i0.wp.com/magasinetfilter.se...8/05/karta.jpg
Vi vet att det just slagit om till grönt när skotten avfyras, för Bengt Palm kör raktigenom korsningen utan att sakta ner. Han hör det första skottet först när han passerat korsningen, vilket betyder att han hunnit köra uppskattningsvis 50-60 meter efter att det slagit om till grönt. Det tar cirka fyra sekunder i den hastighet han höll (50-60 km/h säger han, och 54 km/h = 15 m/s). Palm fungerar därför som en slags kronometer för närförloppet.
På dessa fyra sekunder hinner Anders Delsborn halvvägs ut i korsningen och får vända på huvudet och titta över vänstra axeln för att se vad som hänt. Då ser han det andra skottet avfyras. Stämmer man av Delsborns positioner från video på hur trafiken flyter (se Mercan i Jeremiahs video) så ser man att fem sekunder efter att det slagit om till grönt börjar sikten skymmas för Morelius.
https://www.youtube.com/watch?v=NKpQZvJAfAg&t=55s
Därför måste bägge skotten avfyras innan Delsborn når fram tid, alltså inom cirka fem sekunder. Och det första skottet kommer alltså efter fyra sekunder enligt "kronometern" Palm. Skotten kan bara ligga en sekund isär, annars går det inte att få ihop.
Vad har det här då med Anna Hage att göra? Att det går fyra sekunder innan det första skottet avfyras betyder att även Åke Larsson rimligtvis hinner rulla fram en bit. Nu skulle han svänga vänster och hade mötande trafik, men såvida det inte är "grön pil" på trafikljusen så står man ju normalt sett inte kvar och väntar vid trafikljusen utan man rullar in.
Därför menar jag att Åke Larssons bil – liksom Jan-Åke Svenssons bakom – befinner sig längre fram än på Filterkartan. En rimlig gissning är att Larsson rullat fram så att bakänden av bilen står på övergångsstället och att Svensson då följt efter så att framänden på hans BMW också står på övergångsstället. Ungefär där vill jag placera det här två bilarna.
Jag noterar även, att om Svensson inte rullat fram en bit jämfört med Filterkartan skulle han knappast kunna ha gjort de iakttagelser han berättar om, och för att kunna rulla fram måste förstås även Larsson göra det först.
Så när Anna Hage smiter ut genom högra bakdörren på Larssons bil så menar jag att hon befinner sig i den norra änden av "de vita strecken" som markerar övergångsstället. Sedan sneddar hon in över högerfilen när hon rusar fram till den fallne Palme.
Från den vinkeln kan man inte följa gärningsmannen någon längre sträcka, utan det blir mycket riktigt bara några få meter. Men då kan man naturligtvis heller inte överhuvudtaget se byggbarackerna vars västra ände ligger mer än 30 meter in på Tunnelgatan.
Just därför hade jag fått uppfattningen, att Anna Hage i själva verket gjort två iakttagelser – eller en och en halv snarare – av den flyende mannen. Först har hon sett honom när hon själv är på väg ut ur bilen, men sedan har hon fått en glimt av honom i ögonvrån när hon själv hunnit snedda över gatan och alltså kan se lite längre in i gränden.
När ljudfilen av bandförhöret med Anna Hage nu äntligen släpptes (se länken) så försökte jag lyssna noga, och även kolla vad hon säger i de andra förhören, om just den här saken. Då blev jag uppriktigt lite förvånad över att hon säger att hon endast gjort en iakttagelse när hon klev ur bilen och sedan överhuvudtaget inte sett mannen mer.
https://www.youtube.com/watch?v=eaQzGSkZUSQ
När man läser förhör och försöker bilda sig en uppfattning av vad vittnen egentligen sett är det mycket lätt att tappa bort enstaka detaljer, särskilt när det var ett bra tag sedan man gick igenom det materialet. Därför var det bra att ljudfilen nu kom ut så jag fick ta en ny titt på just Anna Hage. Vad det verkar har jag alltså haft fel i att hon gör "en och en halv" iakttagelse av den flyende mannen, men likväl kan jag liksom inte skaka av mig känslan av att hon ändå gjort det.
Du som har öga för detaljer, vad tänker du om de här frågorna? Man stirrar sig gärna blind på vissa saker och då är det fint med lite input från ett annat par ögon, som vi vet att har sinne för detaljer och som kanske dessutom är lite fräschare än mitt eget småtrötta ögonpar.