Jag tycker det är roligt att diskutera varandras portfölj så ta inget av det jag skriver som en förolämpning utan jag skriver bara ärligt vad jag tycker. Det blir roligare så.
Asra Zenica : Behåll: Stabil aktie.
Boule : Jag hade gjort av mig med den. Ger varken utdelning och går bara ned, för liten vinsten med. "Den ligger ute. Hoppas på lite bättre än 10, men får nöja mig med det om det tar för lång tid."
Bulten: Jag hade dumpat den. Den går dåligt och känns ändå ganska dyr. Tycker bolaget låter osäkert. Bättre än Boule dock.
"Tycker att värderingen är bra. P/e tal 13,76 och en årligt vinstökning på över 15% över en 6-årsperiod. Vinsterna är små men så är också P/S lågt och dom ökar över tid som sagt."
Corem: Aktiern går med förlust, hade dumpat.
"Har varit ett bra fastighetsbolag med fastigheter för lager, logestik, industri och handel. Jag
tror att botten är nådd för branschen. I varje fall för dom som har annat än affärer och
kontor."
Handelsbanken: Det är en bra aktie men hade slagit samman bankaktierna till en bankaktie, jag själv gillar SEB, men smaken är som baken.
"Det är möjligt att SEB är en bra aktie för aktieägarna. Har mycket svårt för deras snorkiga attityd, men ska ta mig en titt på dom och inte låtsas om deras attityd."
Hexatronic: Ingen aktie jag själv skulle vilja ha men den har bättre siffror än många andra så behåll.
"Hexatronic växer så det knakar och det gäller även vinsten. Jag tycker att de är mycket köpvärda."
Instalco: Ingen aktie jag skulle vilja ha. Men den har ok sifror. Föredrar dock stabilare företag.
"Tycker nog att de är både köpvärda och stabila. Gör vinst varje år. Växer ganska kraftigt och ökar försäljningen."
Intrum: En intressant resa tror den kan bli starkare, men det är ingen aktie jag skulle ha för lång sikt. Hade nog sålt den när den kom upp tillbaka till 100 kr strecket.
"Jag är nöjd om dom kommer upp i 75 - 80 sen säljer jag."
Investor; Bra aktie, behåll.
Kinnevik: Den är ok men investor är bättre, hade sålt och lagt pengarna på investor istället.
"Vad jag förstår har nya VD röjt upp i lekstugan och jag tror att den kan bli ett bra komplement. Den har andra branscher än övrigt. Mycket vård bland annat. Åtminstone kortsiktigt tror jag det blir en bra turnaround."
SBB: Nä fy, hade sålt så jag slapp se den.
"Du har en poäng där men den stiger så förbaskat. Med sjunkande räntor kan jag nog få bra betalt för den innnan jag säljer"
SSAB: Den går dåligt nu men skulle ha kvar.
"Tänker detsamma. Samtidigt är deras Hybrit en risk. Jag avvaktar i varje fall."
Swedbank: Bra aktie, men samma svar som på handelsbanken.
Volvo: Jätte bra aktie, jag är kär i den
"Attraktiv värdering och stabil men den växer däromot inte mycket.
Som någon annan skrev så blandar du rätt friskt mellan starka och mindre starka bolag. Det kan ju vara en bra taktik men själv har jag bara gått på minimerad mark när jag köpt svagare bolag, de gånger jag tjänat pengar på dem är när jag sålt av dem innan rusningen nedåt har startat.
Jag satsar på riktigt starka bolag och har en teknikfond. Jag kommer köpa en fond också med lite mindre risk. Många här brukar säga att jag är en idiot och kan inget om börsen, dock så slår jag många av dessa självutnämnda experter. Jag ligger på ca + 16% i år. Så länge man satsar på stabila företag och bra fonder så kommer det gå bra. Tycker aktiestinsen är ett bra exempel på någon som inte är ekonom men som tagit till sig av de enklare råden och som det gick bra för till slut, även om han gick på en del minor med.
"Jag såg ett avsnitt där Erik och Mackan hälsar på Aktiestinsen för att få lite tips hur de ska kunna bli rika. Han använde Text-TV för att göra sina analyser. Inga snoffsiga program och multiskärmar här heller he he"
Ska lägga upp min egen portfölj här om någon månad.
Jag lägger också till att se inte mina kommentarer som "tips" eller "köpråd" utan mer tankar av en annan intresserad investare