Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-14, 16:30
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashEnter
Men om nu "exakt samma vara från exakt samma tillverkare" är billigare på Ica så är det väl bättre att handla den på Ica än i någon av de andra butikerna? Åk gärna till Visby och gör en prisjämförelse där vara för vara jämförs. Inte bara en gång utan sett över hela året. Ica i Visby blir då överlägset billigast.

Handlar man butikernas egna märkesvaror så är Ica fortfarande billigast tillsammans med Willys. Problemet med många egna märkesvaror är att det är utländska skräpprodukter.

Absolut, det har jag heller inte klagat på utan på motsatsen vilket du också visste men ville jiddra eller hur?

Självklart skall man ALLTID stäva efter att köpa så billigt som möjligt allt annat lika och då brukar inte ICA stå sig så väl i konkurrensen, just för att väldigt många "dödnickar" inte ens kollar upp hur det ligger till och glatt ger icahandlaren ännu större aktieutdelning.
Citera
2024-10-14, 16:31
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuktnice
”Idioter”😂 Du är idioten om du tror inte fattar att ICA är dyrast. De har kommits på flera gånger sedan över ett decennium tillbaka att sänka specifika varor precis innan undersökningen för att få ”billigaste matkassen” när pensionärsorganisationerna gör undersökningar när de egentligen hör till de klart dyraste. Du blev lurad helt enkelt, så kalla inte andra idioter
Nej, jag är inte lurad, och du är idiot som pratar skit... Jag jämför regelbundet priser mellan Willys, CityGross och ICA Maxi på dom varor jag köper, och alltid blir ICA Maxi billigast på totalen. Naturligtvis kan enskilda varor vara billigare hos konkurrenterna, men jag väljer att handla allt i en butik, och inte springa runt som en tattare.
Citera
2024-10-14, 16:32
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Jag läste om det i nån tråd på Flashback. Denna, rentav.
Det var fel
Att TS skrivit så betyder inte att det är så.
Hans butik var tydligen inte med, men av ICA:s 3.500 butiker är det väl högst 25-30 som är med gissar jag. Tror det bara är fyra ICA Maxi t ex.
Min ICA Maxi butik är med t ex
Så rubruken "Ica ratar matpriskollen" kan vara förledande på så sätt att man kan tro att ingen ICA-burik är med.
Citera
2024-10-14, 16:34
Medlem
Karlastars avatar
Handlar du på ICA visar du att du inte bryr dig om priset. Och ska därför inte ha åsikter om matpriserna.

ICA är Sveriges vidrigaste företag som gör vad som helst för pengar.
Citera
2024-10-14, 16:34
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Så här skriver Matpriskollen:

Matpriskollen drar in miljoner till sina ägare, på konsumenternas bekostnad...

För idioter som tror att ICA är dyrast rekommenderas följande:
https://propensionaren.se/har-ar-de-...a-narmast-dig/

Det är lite komiskt att de fått fram bilden i media att de är någon sorts ideell verksamhet utan vinstsyfte. De vill bara hjälpa konsumenter. När det alltså för en mindre butik kostar 7200 kr årligen att synas där.
Citera
2024-10-14, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Nej, jag är inte lurad, och du är idiot som pratar skit... Jag jämför regelbundet priser mellan Willys, CityGross och ICA Maxi på dom varor jag köper, och alltid blir ICA Maxi billigast på totalen. Naturligtvis kan enskilda varor vara billigare hos konkurrenterna, men jag väljer att handla allt i en butik, och inte springa runt som en tattare.

Okej, men det är knappast någon utanför din håla som håller med dig om att ICA är billigare än willys, och ICA skulle inte behöva fejka undersökningar systematiskt om det var på det sättet
Citera
2024-10-14, 16:41
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Gråt för fasiken - här i Norge har maten blivit sjukt dyr pga. dålig eller i princip, noll konkurrens. Finns två stora aktörer och de äger marknaden och kan sätta priserna helt efter eget huvud. Och MSM, de följer lydigt efter och hävdar denna månad att priserna "aldrig" sjunkit så mycket en enskild månad, eller vad det hävdades, vilket såklart är bullshit. Dessutom har priserna på vissa varor fördubblats och mer därtill, men ändå hävdar den norska motsvarigheten till priskoll (och liknande) att matpriserna bara stigit med runt 5%, i år.

Priskoll kan vara bra men här i Norge (vet att det är skitsamma för de flesta svenskarna, men önskade bara ge en bild, härifrån. Tvekar på några större skillnader i Sverige heller) påvisar enkom dessa att kedjorna ligger på öret samma på mången varor och de som skiljer sig med x antal kronor är oftats "sällanköp"...

Matvarukedjorna är de nya försäkringsbolagen och bankerna - i samma klass som dessa skurkar...
Citera
2024-10-14, 16:50
Medlem
qaaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Du kan läsa mer här. Ladda ner årsredovisning också. Ökat stadigt i intäkter senaste åren. Det är ju ingen ideell verksamhet
https://www.allabolag.se/foretag/mat.../2K3RYMNI5YFHL

Sett till intäkter verkar abonnemangintäkter står för en stor del. Butiker betalar alltså för att vara med och synas riktigt bra.

För ICA med alla deras butiker skulle det alltså bli rätt mycket kosing. Minst 150 kr för varje enskild ICA-handlare
ok, där ser man.
Hade ingen aning om abonnentintäkter också. Bra affärsidé
Citera
2024-10-14, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Jo så kan det va, men ofta är det väl "handlaren" eller liknande lantbutiker vad jag sett, men då snackar vi "landet" - inte småstäder

Jo lite så är det. Dock så kan ICA nära också vara på småorter. Det är väl de två. Men skulle nog säga att ICA ändå slår handlarn i antal butiker i glesbygd.

Men om man säger så här att orter med mindre än 300 invånare kan nog ha handlarn som butik men över det tenderar det att vara ICA nära skulle jag tippa.
Senast redigerad av AlwaysCrazyInCats 2024-10-14 kl. 16:56.
Citera
2024-10-14, 17:16
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
ok, där ser man.
Hade ingen aning om abonnentintäkter också. Bra affärsidé

Japp. Fin ide. Matpriskollen är inte ensam heller. Verkar dock vara den app som leder racet just nu.

Utifrån det kan man mer förstå handlares tveksamhet att vara med och stödja med kosing. ICA gör sig alltså beroende av ett annat företag i så fall. Likt de vill ju att folk går in i deras ICA-appen för att se priser.

Att Matpriskollen manuellt lägger in deras priser handlar enbart om att de inte skulle göra det så skulle de tappa användare. Då ICA fortsatt är där folk handlar mest.
Citera
2024-10-14, 18:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FlashEnter
Oj, förlåt. Gör det ont när verkligheten kommer ikapp? Jag är inne i de flesta av butikerna flera gånger per år (vissa av dem någon gång per vecka) av olika anledningar så jag anser mig ha relativt bra koll på samtliga vad gäller utbud, prisbild och service.
Även en del butiker i Visby med omnejd (läs Roma, Stenkyrka, Klintehamn (även om Klintehman är lite offside)) faller in under min radar.

Du jämför matbutiker i en liten skitby som Visby och drar sen enorma växlar på hur super duper bäst ICA är? Du verkar onekligen vara lite småkorkad.
Kom till en riktig stad som Stockholm och jämför, ICA är som bäst mediokert jämfört med konkurrentera.
Citera
2024-10-14, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BinaryMachine
Du jämför matbutiker i en liten skitby som Visby och drar sen enorma växlar på hur super duper bäst ICA är? Du verkar onekligen vara lite småkorkad.
Kom till en riktig stad som Stockholm och jämför, ICA är som bäst mediokert jämfört med konkurrentera.

Tja, jag antar att man endast kan jämföra från de butiker där man handlar. Då jag ofta passerar Nynäshamn och Oskarshamn så har jag även testat deras butiker. Även där är Ica bäst. Så av tre städer orter där jag kontinuerligt handlar är Ica bäst i samtliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in