Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-10-18, 17:29
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du är verkligen korkad. Du gör min poäng åt mig utan att se det själv

Vadå korkad? Det är sant att påve Franciskus har klagat över mängden homosexuella präster.

Han fick mycket skit av folk som dig. Jag ska leta upp klippet. Återkommer.

Edit:

Återkom:

https://www.reuters.com/world/europe...rt-2024-05-27/
Senast redigerad av Tubbo 2024-10-18 kl. 18:00. Anledning: Tillägg
Citera
2024-10-18, 17:51
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Precis. Så är det då inte lite lustigt att vi går
FRÅN "homosex är vidrigt, stena bögarna!" "häxor existerar, stena dem", "dränk hela jävla mänskligheten", "mörda alla X och förslava deras döttrar för lite nudge nudge wink wink"
TILL kärleksbudskap
utan att byta ut den indirekta författaren?

Man kan förvänta sig att olika värderingar uppträder under olika faser i en civilisations utveckling.
Och att Gud representerar en gyllene ordning som vi kan upptäcka under historiens gång.
När civilisationen så att säga mår som bäst så bör den alltså bäst spegla Gud.
Mycket kortfattat.
Citera
2024-10-18, 17:53
Här har ni. Påve Franciskus säger att seminarierna är fulla av "frociaggine" - bögar.

https://www.reuters.com/world/europe...rt-2024-05-27/
Citera
2024-10-18, 18:04
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Vadå korkad? Det är sant att påve Franciskus har klagat över mängden homosexuella präster.

Så du ser inte hur absurt det är att skylla pedofilpräster på samhällsacceptans av honosexualitet, när de homosexuella prästerna opererar i ett sammanhang där de inte accepteras? Wow
Citera
2024-10-18, 18:09
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Man kan förvänta sig att olika värderingar uppträder under olika faser i en civilisations utveckling.
Och att Gud representerar en gyllene ordning som vi kan upptäcka under historiens gång.
När civilisationen så att säga mår som bäst så bör den alltså bäst spegla Gud.
Mycket kortfattat.

Men snälla. Vi pratar om den indirekte, evige, perfekta författaren, inte civilisationen. Du sa ju alldeles nyss att det vore märkligt om texten innehöll stora misstag. Minns du? Likväl ser vi enormt tvära kast. Nästan så att man kan tro att gud inte existerar och att människor bara hittat på allt, tycker du inte?
Citera
2024-10-18, 18:37
Citat:
Så du ser inte hur absurt det är att skylla pedofilpräster på samhällsacceptans av honosexualitet, när de homosexuella prästerna opererar i ett sammanhang där de inte accepteras? Wow
Jag säger bara att det var homosexuella präster som våldtog barn.
Är det inte alls tänkvärt att inga straighta präster våldtog barn?

Ju mer jag studerar saken blir jag övertygad om att lagen om att stena bögar var en bra sak.
Citera
2024-10-18, 19:04
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Men snälla. Vi pratar om den indirekte, evige, perfekta författaren, inte civilisationen. Du sa ju alldeles nyss att det vore märkligt om texten innehöll stora misstag. Minns du? Likväl ser vi enormt tvära kast. Nästan så att man kan tro att gud inte existerar och att människor bara hittat på allt, tycker du inte?

"One size fits all" gäller inte riktigt så som du verkar tillämpa det på historien, till att börja med.
Och det är civilisationer det handlar om när vi pratar om monoteism.
Gud kan i ett avseende här betraktas som civilisationens kollektiva medvetande eftersom Gud som central auktoritet utgör den samordnande princip som gör individer till en superorganism.

Om denna ordning är stabil så är den i fas med en mer grundläggande naturens ordning. Annars faller den i bitar och vi får börja om.

Ur denna ordning emergerar olika regler om hur vi ska bete oss.
Gud sitter inte och dikterar i detalj hur vi ska bete oss. Vi är egna agenter med en fri vilja. Vi kan bara försöka att tyda mönster och hitta rätt väg. Men vi är bara människor.
Vi letar oss fram, och om vi lär oss något på vägen så kan vi rita en karta som representerar vår glimt av den gudomliga ordningen. Men vår karta är aldrig perfekt!
Citera
2024-10-18, 20:25
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
"One size fits all" gäller inte riktigt så som du verkar tillämpa det på historien, till att börja med.
Och det är civilisationer det handlar om när vi pratar om monoteism.
Gud kan i ett avseende här betraktas som civilisationens kollektiva medvetande eftersom Gud som central auktoritet utgör den samordnande princip som gör individer till en superorganism.

Om denna ordning är stabil så är den i fas med en mer grundläggande naturens ordning. Annars faller den i bitar och vi får börja om.

Ur denna ordning emergerar olika regler om hur vi ska bete oss.
Gud sitter inte och dikterar i detalj hur vi ska bete oss. Vi är egna agenter med en fri vilja. Vi kan bara försöka att tyda mönster och hitta rätt väg. Men vi är bara människor.
Vi letar oss fram, och om vi lär oss något på vägen så kan vi rita en karta som representerar vår glimt av den gudomliga ordningen. Men vår karta är aldrig perfekt!

Vad oväntat att du åter skulle styra undan från den faktiska frågan.

Sannolikt är du medveten om att du gör det så jag undrar verkligen hur du rättfärdigar det för dig själv. Kanske har blivit så vanligt så att du inte ens reflekterar över att det inte hade varit nödvändigt om det du tror på faktiskt var sant?
Citera
2024-10-19, 00:03
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Trams, då hade det inte funnits någon mening med att specificera att bögar ska stenas.

Alla bud omnämns i nåt skede tillsammans med dödsdom. Man kommer nog undan med en vit lögn men i stort kan alla överträdelser av buden leda till dödsdom.
Citat:
Så när vi kommer till paradiset är vi perfekta?

Vet ej. Kanske.

Citat:
Så gud offrade sig själv till sig själv (men överlevde offret) och därför behöver vi inte stena bögar längre?
Hes 18:21-23
21 Om den gudlöse upphör med sina synder och håller alla mina bud och handlar rätt och rättfärdigt skall han leva. Han skall inte dö. 22 Alla de brott han begått skall vara glömda. Genom sina rättfärdiga gärningar skall han leva.
23 Skulle jag önska den gudlöses död? säger Herren Gud. Skulle jag inte hellre se att han upphörde med sina gärningar och fick leva?
Redan på gamla testamentets tid fanns idén om att låta syndare leva för att få chans till att göra bättring.
"Barmhärtighet mot syndare, särskilt de som ångrar sig, är en del av evangeliets budskap. Det är svårt att ångra sig när man tvingas till det med våld och under hot om döden. "
På GT:s tid fanns också nåd men det var mer påtvingat. Med Jesus blir det mer morot och mindre piska. Det är samma lag men ett annat tillvägagångssätt. Det sägs redan i GT att det skall komma ett nytt förbund.
Jer 31:31-35
31 Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda, 32 inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten, det förbund med mig som de bröt, fastän jag var deras herre, säger Herren.
33 Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk. 34 De skall inte längre behöva undervisa varandra och säga: »Lär känna Herren«, ty de skall alla känna mig, från den minste till den störste, säger Herren. Jag skall förlåta dem deras skuld, och deras synd skall jag inte längre minnas.
Så nej, vi varken bör eller får stena bögar längre. Vi har fullt upp med bjälken i vårt eget öga.

Citat:
Du menar fejk-historien som lades till i bibeln långt senare?

https://www.reddit.com/r/Christianit...l=sv&rdt=53492

I denna länk beskriver kommentator JustToLurkArt det som är min uppfattning i frågan. Lite citat därifrån.

"Hieronymus och Augustinus var övertygade om att de tidigaste/första avskrivarna medvetet ändrade det ursprungliga evangeliet; inte att de lade till berättelsen utan att avskrivarna var rädda för att berättelsen var ett godkännande av äktenskapsbrott – så de tog bort den. Ambrosius refererar till berättelsen och diskuterar den känslighet som är förknippad med att läsa den. "

"Så vissa parter tror, med yttre bevis, att den faktiskt var en del av det ursprungliga evangeliet, men att senare avskrivare raderade berättelsen från ett exempelmanuskript före år 200 e.Kr. Istället för att se bevisen som att berättelsen lades till senare i texten, ser de bevisen som att den medvetet raderades från ett tidigare exempel. "

"Till exempel varnade Johannes själv andra för att medvetet redigera Uppenbarelseboken (22:19), vilket kanske indikerar att andra redan har redigerat hans tidigare verk. "

Jag gör som andra också en koppling till Jesu möte med den samariska kvinnan. Jag gillar den brättelsen.
Joh 4:7-30
"16 Jesus sade: »Gå och hämta din man.« 17 Kvinnan svarade: »Jag har ingen man.« Jesus sade: »Du har rätt när du säger att du inte har någon man. 18 Fem män har du haft, och den du nu har är inte din man. Där talade du sanning.« "
Kvinnan verkar leva i en relation som inte är i enlighet med lagen. Men Jesus dömer henne inte ändå utan talar lågmält och tålmodigt med henne. Ja jag förnimmar samma attityd här från Jesus som i mötet med äktenskapsbryterskan.
Jag tror historien med äktenskapsbryterskan är sann. Det är en historia som levt utanför de "officiella" kanalerna men som till slut nådde fram.
Citera
2024-10-19, 00:05
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Så att ha slavar är alltså ingen synd, eftersom det uttryckligen tillåts?

2 Mos 21.16
16 Den som rövar bort en människa skall straffas med döden, vare sig han sålt den bortrövade eller denne påträffas hos honom.
Detta var redan citerat men jag gör det igen. Det vi menar med slaveri var strängt förbjudet redan på GT:s tid.

Att ta en slav är en form av stöld. Man bryter mot 8:e budet. Men det "mjäkiga" förhållningssätt som introducerades med Jesus gör att det inte nämns om några åtgärder mot det. Jesus ger överhuvudtaget inga råd om hur samhället ska skötas.
Nu kan du därmed attackera kristedomen från två olika håll. Dels från uppfattningen att det fortfarande är våldsamt som på GT:s tid. Dels från det faktum att den är för mjäkig för att ta itu med syndare (slavägare tex.)

Citat:
Varför tror du förresten att så många genom historien missat att förstå bibeln på samma sätt som du?

Jag har inte mött någon kristen ännu som haft en annan uppfattning än jag har i det stora hela.
Jag antar att du avser den romersk katolska kyrkans "kristendom", med auktoritärt styre, inkvisition och häxförföljelse, när du säger att alla inte förstått bibeln på samma sätt som jag gjort.
Jag får hänvisa till serien "Den nya världsordningen" med Sebastian Matula
https://www.youtube.com/watch?v=8FvP...UAdiO0&index=2
Se gärna avsnitt 3. Det stora avfallet. Det handlar om avfallen kristendom. Du verkar intresserad av ämnet. Luta dig tillbaka, ta en drink och låt predikanten göra jobbet. Se gärna hela serien på 34 avsnitt men avsnitt 3 ger en stark insikt om falsk kristendom.
Bibeln förutser att många skall missa i förståelsen. Många skall bli vilseledda.
Citera
2024-10-19, 00:25
Medlem
Citat:
Men sekularismen ger ändå i praktiken sitt godkännande för det du avvisar.
Den (muterade) sekularistiska religionsfriheten gör gällande att även förlegade och skadliga värdegrunder har rätt att slå rot och växa i samhället.
Vad tycker du om den motsägelsefulla och självdestruktiva sekularistiska religionsfriheten?

Det låter som ett mantra.
Det som inte påverkar någon annan har i vilket fall aldrig varit ett problem.
Men hela idén med religion och ideologi ÄR att påverka inte bara dig utan HELA samhället. Det handlar om att ha gemensamma värderingar. (Eliminera konflikt.)

Principen som du ger uttryck för ("mantrat") var tillämplig när Sverige värdegrundsmässigt var relativt homogent. En obetydlig minoritet med avvikande tro sågs som ett skyddsobjekt under den tidens religionsfrihet som medgav ett undantag så länge det inte påverkade någon annan.
Jämför nu med dagens så kallade religionsfrihet som förvandlats till en öppen dörr med röd matta för en av planetens största monoteistiska religioner med 2 miljarder anhängare.

Och sekularismen också eftersom den sammanför oförenliga värdegrunder så att konflikt uppstår.

Ja, jag kommer ihåg.
Homosex kan utövas i enskildhet. Jag har därför inget personligt problem med det.
Men priderörelsen då? Det är ju en värdegrundsbaserad samhällsrörelse som tar strid mot andra mer traditionella värdegrunder i samhället.

Jag gillar inte konservatism och traditionella värdegrunder. Och jag tror definitivt inte att man kan påverka hela samhället till att acceptera en och samma värdegrund. Alla människor är fria att tycka och tänka vad de vill. De skulle krävas diktatur för att tvinga folk att ha samma tankar, åsikter och värdegrund. Det vill jag verkligen inte ha. Jag älskar förresten priderörelsen.

Jag tror på sikt att alla religioner kommer att dö ut. Vi behöver inte dem längre. Allt fler människor inser det.

Jag förstår inte varför du anser att man behöver religionen på grund av värderingarna. Religion är i första hand ett sätt att förklara olika fenomen såsom hur jorden blev till. Som jag förstår det är du kristen och ogillar islam? Det är två religioner med samma ursprung. Jag tror nog att de och många andra religioner kommer att få samarbeta i framtiden för ateismen tar sakta över världen. Som jag ser det har människor som tillhör alla religioner, men framförallt kristendom, judendom och islam, mycket mer gemensamt med varandra än med ateister.
Citera
2024-10-19, 00:37
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jag säger bara att det var homosexuella präster som våldtog barn.
Är det inte alls tänkvärt att inga straighta präster våldtog barn?

Ju mer jag studerar saken blir jag övertygad om att lagen om att stena bögar var en bra sak.

Jag har tänkt lite så att det fanns kanske en tid då folk måste hållas i hård tukt och förmaning. Om tyglarna släpptes det minsta så barkade det av.

1 Mos 6:5
5 Herren såg att ondskan på jorden var stor; människornas uppsåt och tankar var alltid och alltigenom onda.
I en sådan situation gäller bara hård laglydnad.

Så småningom blev mänskan mogen för Jesu budskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in