5 Mos 17: 2-6
2 Om det hos dig, i någon av de städer som Herren, din Gud, ger dig, finns en man eller kvinna som gör det som är ont i Herrens, din Guds, ögon och bryter förbundet med honom, 3 någon som mot min befallning tjänar andra gudar och tillber dem eller solen, månen och himlens hela härskara, 4 och om detta kommer till dina öron, då skall du noga undersöka saken. Om det verkligen är sant att något så skändligt har skett i Israel, 5 skall mannen eller kvinnan som har begått denna ogärning föras ut till stadsporten och stenas till döds. 6 För att någon skall straffas med döden måste två eller tre personer vittna; ingen får dödas på ett enda vittnesmål.
2 Mos 22:202. Göra beläten, avgudabilder
20 Den som offrar till andra gudar än Herren skall vigas åt förintelse.
5 Mos 4: 24-263. Missbruka Guds namn
25 Om ni efter att ha fått barn och barnbarn och blivit hemmastadda i landet gör något så förfärligt som att tillverka en bildstod av vilken gestalt det vara må och sålunda gör det som är ont i Herrens, din Guds, ögon och väcker hans vrede, 26 då tar jag i dag himmel och jord till vittnen på att ni snart skall utrotas från det land ni tar i besittning när ni går över Jordan. Ni får inte leva länge där, ni kommer att gå under.
3 Mos 24:164. Bryta sabbaten
16 Var och en som smädar Herrens namn skall straffas med döden, hela menigheten skall stena honom. Den som smädar Namnet, han må vara invandrare eller infödd, skall dödas.
2. Mos 35.25. Vanhedra fader och moder
2 Sex dagar får arbete utföras, men på den sjunde dagen är det sabbat, en sabbatsvila helgad åt Herren. Var och en som utför något arbete på den dagen skall dödas.
2 Mos 21.15-17
15 Den som slår sin far eller mor skall straffas med döden. 16 Den som rövar bort en människa skall straffas med döden, vare sig han sålt den bortrövade eller denne påträffas hos honom. 17 Den som förbannar sin far eller mor skall straffas med döden.
3 Mos 20.9
9 Var och en som förbannar sin far och mor skall straffas med döden. Han har ju förbannat sin far och mor, skulden för hans död är hans egen.
5 Mos 21:18-216. Mörda
18 Om en son är trotsig och upprorisk och inte lyder sin far och mor, inte ens när de tuktat honom, 19 skall de ta honom med sig och föra honom till de äldste i staden, till hemstadens port. 20 De skall säga till stadens äldste: »Det här är vår son, han är trotsig och upprorisk och lyder oss inte, han bara festar och super.« 21 Då skall alla männen i staden stena honom till döds. Du skall utrota det onda ur folket. Hela Israels folk skall känna fruktan när de får höra talas om detta.
2 mos 21.117. Äktenskapsbrott
12 Den som slår ihjäl en människa skall straffas med döden.
3. Mos 20:108. Stöld / kidnappning
10 Om en man begår äktenskapsbrott med en annan mans hustru, skall både äktenskapsbrytaren och äktenskapsbryterskan straffas med döden.
5 Mos 24:7
7 Om det visar sig att en man har rövat bort en av sina bröder, en israelit, och sålt honom som en handelsvara, så skall den mannen dö. Du skall utrota det onda ur folket.
Jos 7:21-259.Falskt vittnesbörd
21 bland bytet fick jag se en fin babylonisk mantel, tvåhundra siklar silver och en guldtacka på femtio siklar. Jag blev frestad av det, så jag tog det. Nu ligger det nergrävt i mitt tält med silvret underst.« 22 Josua skickade i väg några män, som skyndade bort till tältet. Och mycket riktigt, där låg allt nergrävt med silvret underst. 23 De tog med alltsammans från tältet till Josua och israeliterna och lade ner det inför Herren.
24 Därefter tog Josua Akan, Serachs son, och silvret, manteln och guldtackan, hans söner och döttrar, hans oxar, åsnor och får, hans tält och allt han ägde, och han och de andra israeliterna förde alltsammans till Akordalen, Olycksdalen. 25 Där sade Josua: »Du drog olycka över oss – i dag skall Herren dra olycka över dig.« Och hela Israel stenade Akan. De brände och stenade allt.
5 Mos 19:18-21
16 Om ett illvilligt vittne kommer med falska anklagelser mot någon, 17 skall de båda parterna i tvisten träda fram inför Herren, inför de präster och domare som då kommer att finnas. 18 Domarna skall noga undersöka saken, och om vittnet är en lögnare som har vittnat falskt mot sin broder, 19 skall ni göra detsamma med honom som han hade tänkt ut mot sin broder. Du skall utrota det onda ur folket.
10. Begär.
Ords.19.9
9 Ett falskt vittne får sitt straff,en menedare går under.
4 Mos 11:33-34
33 De hade just satt tänderna i köttet men ännu inte hunnit tugga när Herrens vrede mot folket flammade upp igen. Herren dödade i ett slag en stor mängd av dem.
34 Platsen fick namnet Kivrot Hattaava, eftersom de som varit lystna fick sina gravar där.
1 Kor 10:5-6
5 Men de flesta av dem fann inte nåd inför Gud utan blev liggande döda i öknen. 6 Allt detta är exempel som säger oss att vi inte skall ha begär till det onda, som de hade.
Hes 18:21-23Redan på gamla testamentets tid fanns idén om att låta syndare leva för att få chans till att göra bättring.
21 Om den gudlöse upphör med sina synder och håller alla mina bud och handlar rätt och rättfärdigt skall han leva. Han skall inte dö. 22 Alla de brott han begått skall vara glömda. Genom sina rättfärdiga gärningar skall han leva.
23 Skulle jag önska den gudlöses död? säger Herren Gud. Skulle jag inte hellre se att han upphörde med sina gärningar och fick leva?
Jer 31:31-35Så nej, vi varken bör eller får stena bögar längre. Vi har fullt upp med bjälken i vårt eget öga.
31 Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda, 32 inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten, det förbund med mig som de bröt, fastän jag var deras herre, säger Herren.
33 Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk. 34 De skall inte längre behöva undervisa varandra och säga: »Lär känna Herren«, ty de skall alla känna mig, från den minste till den störste, säger Herren. Jag skall förlåta dem deras skuld, och deras synd skall jag inte längre minnas.
Joh 4:7-30Kvinnan verkar leva i en relation som inte är i enlighet med lagen. Men Jesus dömer henne inte ändå utan talar lågmält och tålmodigt med henne. Ja jag förnimmar samma attityd här från Jesus som i mötet med äktenskapsbryterskan.
"16 Jesus sade: »Gå och hämta din man.« 17 Kvinnan svarade: »Jag har ingen man.« Jesus sade: »Du har rätt när du säger att du inte har någon man. 18 Fem män har du haft, och den du nu har är inte din man. Där talade du sanning.« "
Detta var redan citerat men jag gör det igen. Det vi menar med slaveri var strängt förbjudet redan på GT:s tid.
2 Mos 21.16
16 Den som rövar bort en människa skall straffas med döden, vare sig han sålt den bortrövade eller denne påträffas hos honom.
5 Herren såg att ondskan på jorden var stor; människornas uppsåt och tankar var alltid och alltigenom onda.I en sådan situation gäller bara hård laglydnad.
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!
Swish: 123 536 99 96 Bankgiro: 211-4106