2024-11-15, 13:23
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jesu återkomst är ju en central del av kristen eskatologi, det vet du ju!

"En framtida politisk ledning i väst tar sig i kragen och vidtar åtgärder", var står det att det ska hända?

Varför skulle det behöva stå skrivet nånstans???? Du sa att enda anledningen till att du bedömer väst annorlunda än kristendomen är att du "hoppas" på en "återuppståndelse" hos kristendomen. Och jag säger att du kan väl lika gärna "hoppas" på att väst förändras? Politiskt styre har väl förändrats förr?
Citera
2024-11-15, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Citat:
Kristendomens "ess i rockärmen" är "återuppståndelsen" enligt mitt tidigare inlägg.
Jag förstår inte hur något du hoppas på, men som inte hänt (och för den delen inte visar några direkta tecken på att hända), gör att du bedömer kristendomen annorlunda än väst. Då kan du väl precis lika gärna hoppas på att en framtida politisk ledning i väst tar sig i kragen och vidtar åtgärder?
BÅDA är utopi
Citat:
Ok, en politisk ledning med bibeln i handen, det köper jag.
Iiiiii. Neeeeeej. USA är åt det håller och är ännu värre...
Citera
2024-11-15, 14:00
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ok, en politisk ledning med bibeln i handen, det köper jag.

Citat:
Men snälla. Sa du inte alldeles nyss att frågan var "supertydlig, verkligen"? Så om denna verkligen supertydliga fråga ställs till DIG på ett ett sätt som verkligen supertydligt endast innehåller EN abstraktionsnivå så spelar väl berättelsens symbolik ingen som helst roll i sammanhanget?

Jo, men den som svarar har ju också ett ansvar att besvara frågan på ett så korrekt sätt som möjligt.
Till att börja med så måste ju båda veta att de pratar om samma sak, i detta fall mirakel.
Kommer man från två perspektiv så är det ju extra viktigt.

Citat:
Jag tänker att om JP säger att han tror att videon skulle visa en återuppstånden Jesus efter 3 dagar så finns det bara två alternativ: Antingen tror han att Jesus verkligen fysiskt återuppstod eller så ljuger han om det av någon anledning. Hur han isf rättfärdigar lögnen kan man spekulera sig blå om. Det kan vara så enkelt som att han inte vill reta upp sin nya arbetsgivare the Daily Wire och dess publik eftersom det numera är själva grunden till hans levebröd.

Jag tror också att JP blev pressad till ett rakt svar. Sedan kan man spekulera vidare om varför.
Men redan det faktum att JP representerar "bron mellan två världar" gör att han sitter i en besvärlig position. Påven och Richard Dawkins däremot, skulle nog ha ge ett rakt svar på mirakelfrågan utan att blinka.
Citera
2024-11-15, 14:11
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jo, men den som svarar har ju också ett ansvar att besvara frågan på ett så korrekt sätt som möjligt.

Vilket med all rimlighet borde innebära att en fråga som "verkligen supertydligt" endast kan handla om EN abstraktionsnivå inte ska besvaras i fler nivåer än så. Inte sant?

Citat:
Till att börja med så måste ju båda veta att de pratar om samma sak, i detta fall mirakel.
Kommer man från två perspektiv så är det ju extra viktigt.

Jag tror vi är rörande överens om att en torterad, korsfäst (potentiellt spjutstucken) och död människa som återuppstår efter 3 dagar i en grav rimligen får betraktas vara ett mirakel.

Citat:
Jag tror också att JP blev pressad till ett rakt svar. Sedan kan man spekulera vidare om varför

Du behöver inte kvalificera det med "tror". Han BLEV tveklöst pressad. Som en konsekvens av att han vägrade svara rakt på frågor som 99,999999 % av alla människor kan svara rakt på.

Citat:
Men redan det faktum att JP representerar "bron mellan två världar" gör att han sitter i en besvärlig position. Påven och Richard Dawkins däremot, skulle nog ha ge ett rakt svar på mirakelfrågan utan att blinka.

Det står honom fritt att när som helst lämna den positionen om det besvärar honom att ljuga för att bibehålla den. The truth will set you free.
Citera
2024-11-15, 14:13
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Varför skulle det behöva stå skrivet nånstans???? Du sa att enda anledningen till att du bedömer väst annorlunda än kristendomen är att du "hoppas" på en "återuppståndelse" hos kristendomen. Och jag säger att du kan väl lika gärna "hoppas" på att väst förändras? Politiskt styre har väl förändrats förr?

Jag bygger min argumentation i frågan om "esset i rockärmen" på kristen eskatologi för att grunda mig i något konkret.
Självklart kan vi hoppas på alla möjliga saker.
Citera
2024-11-15, 14:25
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag bygger min argumentation i frågan om "esset i rockärmen" på kristen eskatologi för att grunda mig i något konkret.
Självklart kan vi hoppas på alla möjliga saker.

Du tycker att kristendomens 2000 år gamla övertygelse om att Jesus ska återkomma är något konkret? Trots att en ansenlig del av av bokstavligen varenda kristen generation sedan dess varit övertygade om att just de lever i just den tid då detta ska ske, men haft fel varje gång? Men det är mer konkret än att ett politiskt styre skulle kunna göra signifikant riktningsförändring?
Citera
2024-11-15, 14:39
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Vilket med all rimlighet borde innebära att en fråga som "verkligen supertydligt" endast kan handla om EN abstraktionsnivå inte ska besvaras i fler nivåer än så. Inte sant?

EN nivå, fair enough. Och nu är frågan: VILKEN nivå?
Frågan var inte "-Vill du ha en kaka?", utan "-Tror du på mirakel".

Citat:
Jag tror vi är rörande överens om att en torterad, korsfäst (potentiellt spjutstucken) och död människa som återuppstår efter 3 dagar i en grav rimligen får betraktas vara ett mirakel.

Potentiellt spjutstucken? Ja, man skulle kunna göra ett case för att han inte var död när han blev nedplockad från korset. Man skulle kunna peka på att man aldrig slog sönder Jesus ben (bones), och att han blev nedplockad och omhändertagen relativt snabbt av de sina.
Men allt det här spelar ingen roll för mina värderingar. Det är bara kul spekulation.

Citat:
Du behöver inte kvalificera det med "tror". Han BLEV tveklöst pressad. Som en konsekvens av att han vägrade svara rakt på frågor som 99,999999 % av alla människor kan svara rakt på.

Ok.

Citat:
Det står honom fritt att när som helst lämna den positionen om det besvärar honom att ljuga för att bibehålla den. The truth will set you free.

Vad bra, det kommer han att uppskatta. Tack för tipset.
Citera
2024-11-15, 14:42
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Du tycker att kristendomens 2000 år gamla övertygelse om att Jesus ska återkomma är något konkret? Trots att en ansenlig del av av bokstavligen varenda kristen generation sedan dess varit övertygade om att just de lever i just den tid då detta ska ske, men haft fel varje gång? Men det är mer konkret än att ett politiskt styre skulle kunna göra signifikant riktningsförändring?

Kristendomens comeback är det konkreta jag hoppas på.
Jesus lever i mig.
Citera
2024-11-15, 14:51
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Du missar att jag inte gör skillnad på kultur politik och religion.
Din problemformulering blir missriktad.
Citera
2024-11-15, 15:46
Medlem
XGPs avatar
Citat:
kristendomens 2000 år gamla övertygelse om att Jesus ska återkomma
Citat:
en ansenlig del av av bokstavligen varenda kristen generation sedan dess varit övertygade om att just de lever i just den tid då detta ska ske
Det är sådana fantasier som fördärvar kristendomen i nutid. Tidigare har det säkert givit motivation åt vanligt folk som varit alldeles för upptagna med familj och arbete eller varit för obildade eller saknat resurser till att studera Bibeln.
Citera
2024-11-15, 16:01
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
BÅDA är utopi

Precis, ett mål eller ideal som människor strävar efter att uppnå.
Muslimer strävar t ex efter världsherravälde. Islamiska Staten är deras utopi.
Citera
2024-11-15, 18:19
Medlem
Citat:
Både och enligt mig.

Är du bokstavstroende?
Om jag är bokstavstroende?

På den tidigare frågan angående att åka med en kamera till den påstådda tiden för Jesus uppståndelse så skulle jag ge det raka svaret att "det finns ingen sådan tid att resa tillbaka till för det har inte skett ännu."

Så jag skulle inte kalla det bokstavstroende. Men jag vet att Jesus Är, alltid har varit och Kommer. Han är en enda person och han är Gud och han har ingen son.

Bibelns författare är:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in