Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-10-19, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Tror du att ateismen är sann?
Jag tror att du övertolkar vad ateism betyder.
Jag tror inte på Gud. Det innebär att jag är ateist.
Det är inte svårare än så.
Citera
2024-10-19, 16:44
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag tror att du övertolkar vad ateism betyder.
Jag tror inte på Gud. Det innebär att jag är ateist.
Det är inte svårare än så.

Ateism är ett ställningstagande.

Jag tror inte på tomten, men det finns inget som heter atomteism.

Tror du alltså att ateism är sant?
Citera
2024-10-19, 17:04
Medlem
Citat:
Ateism är ett ställningstagande.

Jag tror inte på tomten, men det finns inget som heter atomteism.

Tror du alltså att ateism är sant?
Ateism betyder att man inte tror på Gud. Det är sant att det är så.
Påstår du att samtliga ateister i världen ljuger?

Varför tror du att kristendomen är sann när Gud tillåter att barn mördas och våldtas?
Citera
2024-10-19, 17:05
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Det vi menar med slaveri var strängt förbjudet redan på GT:s tid. Att ta en slav är en form av stöld.

Sluta. Det där går inte ens att ta på allvar

Laws About Slaves

21 “Now these are the rules that you shall set before them. 2 When you buy a Hebrew slave, he shall serve six years, and in the seventh he shall go out free, for nothing. 3 If he comes in single, he shall go out single; if he comes in married, then his wife shall go out with him. 4 If his master gives him a wife and she bears him sons or daughters, the wife and her children shall be her master's, and he shall go out alone. 5 But if the slave plainly says, ‘I love my master, my wife, and my children; I will not go out free,’ 6 then his master shall bring him to God, and he shall bring him to the door or the doorpost. And his master shall bore his ear through with an awl, and he shall be his slave forever.

7 “When a man sells his daughter as a slave, she shall not go out as the male slaves do. /.../ 20 “When a man strikes his slave, male or female, with a rod and the slave dies under his hand, he shall be avenged. 21 But if the slave survives a day or two, he is not to be avenged, for the slave is his money.

44 “ ‘Your male and female slaves are to come from the nations around you; from them you may buy slaves.

Vet du vad? Du har precis övertygat mig om att du inte är värd en sekund till av min tid. Hejdå.
Citera
2024-10-19, 17:08
Citat:
Ateism betyder att man inte tror på Gud. Det är sant att det är så.
Påstår du att samtliga ateister i världen ljuger?

Varför tror du att kristendomen är sann när Gud tillåter att barn mördas och våldtas?

Min poäng är att du har en tro. Eller hur?

Vi kan kalla det världsbild, eller vad du vill, men faktum är att vi båda försöker förstå världen.

Vi verkar dock ha olika utgångspunkter, men försök inte inbilla mig att du skulle vara bättre än jag.
Citera
2024-10-19, 17:09
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Elektromagnetism är en av de fyra fundamentala krafterna i naturen och spelar en avgörande roll i hur vi och allt omkring oss fungerar. Elektromagnetiska vågor i form av ljus gör det möjligt för oss att läsa och skriva. Människan som håller i pennan råkar bara vara den länk i den kosmiska orsakskedjan som vi kallar författaren. Men människan ensam uträttar ingenting. Allt hänger samman. Allt är ETT.

Gravitationen är inte särskilt förlåtande mot den som utmanar den.
Tänker på de som friklättrat på höga byggnader och fallit.

Nej, det är frivilligt. Det betyder att du bär ansvaret för dina livsval. Precis som den som väljer att klättra på en hög byggnad. Det är inte gravitationens fel om det slutar med ett fall.

Lagen om orsak och verkan, även kallad karma.

Ja, den materialistiska antropomorfa jultomteversionen av Gud som är populär hos ateister är väl människans skapelse i alla fall. Michelangelos Gud i taket på Sixtinska kapellet.
Ateister är lite dåliga på att förstå symbolik och metaforer, så de tolkar såna konstnärliga skildringar som vore det fotografier. Kärleken är i såna fall en liten knubbig pojke med vingar och pilbåge.

Man vill ju inte skryta …

Jag måste säga att jag tappar intresset att prata med dig när svar dröjer 2 dygn och endast handlar om att försöka undvika att svara konkret på så mycket som möjligt.

Många saker förändras, men att religiösa människor är oärliga kring sin tro består över tid.
Citera
2024-10-19, 17:14
Medlem
Citat:
Min poäng är att du har en tro. Eller hur?

Vi kan kalla det världsbild, eller vad du vill, men faktum är att vi båda försöker förstå världen.

Vi verkar dock ha olika utgångspunkter, men försök inte inbilla mig att du skulle vara bättre än jag.
Jag har ingen religiös tro, nej.
Men jag kan tro mer eller mindre på vad olika människor säger och skriver.
Och i den här kontexten tror jag mer på vad kosmologer och fysiker säger, än vad präster säger. Helt klart. Men det är ju ingen blind tro. Det beror ju på att vetenskapen har bra svar, i form av observationer, beräkningar, och trovärdiga teorier. Medan du bara tror på en Gud eftersom du blev uppfostrad så?
Citera
2024-10-19, 17:15
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag måste säga att jag tappar intresset att prata med dig när svar dröjer 2 dygn och endast handlar om att försöka undvika att svara konkret på så mycket som möjligt.

Många saker förändras, men att religiösa människor är oärliga kring sin tro består över tid.

Precis som att du skulle vara den ärliga. Så groteskt.
Citera
2024-10-19, 17:21
Citat:
Jag har ingen religiös tro, nej.
Men jag kan tro mer eller mindre på vad olika människor säger och skriver.
Och i den här kontexten tror jag mer på vad kosmologer och fysiker säger, än vad präster säger. Helt klart. Men det är ju ingen blind tro. Det beror ju på att vetenskapen har bra svar, i form av observationer, beräkningar, och trovärdiga teorier. Medan du bara tror på en Gud eftersom du blev uppfostrad så?

Jag menar att du har en världsbild.

Ifall du tror på vad kosmologer och fysiker säger, så antar jag att du har ett problem med Big Bang. Det säger jag efter en av de första som framlade den teorin var den katolske prästen Georges LeMaitre..

Din världsbild är så oerhört liten, men du tror att din tanke är stor, bara för att du är ateist.
Citera
2024-10-19, 17:35
Medlem
Citat:
Jag menar att du har en världsbild.

Ifall du tror på vad kosmologer och fysiker säger, så antar jag att du har ett problem med Big Bang. Det säger jag efter en av de första som framlade den teorin var den katolske prästen Georges LeMaitre..

Din världsbild är så oerhört liten, men du tror att din tanke är stor, bara för att du är ateist.
Alla har en världsbild. Men vi som förlitar oss på vetenskapen har inte en statisk, oföränderlig, ideologiskt bestämd världsbild, som du verkar ha på helt felaktiga grunder.

Big Bang är ett bra exempel. För 20 år sedan trodde man på EN big bang. En singulär händelse som skapade hela universum. Men de senaste åren har nya observationer visat att det verkar finnas materia och kanske även galaxer i Universum som är äldre än Universums beräknande livslängd baserat på big bang teorin. Därför håller inte längre hypotsesen om ETT big bang. Troligen inträffar big bang hela tiden på många platser samtidigt och vår synliga universum är bara resultatet av en sådan big bang av många sådana händelser.

Alternativet till att utgå från faktiska observationer är din hypotes är att Gud sa "hokus pokus" och skapade allt i en fingerknäppning? Samtidigt som han verkar rulla tummarna när barn mördas och våldtas. Motivera varför din världsbild är mer rimlig och tilltalande. Du är precis som din Gud en psykopatisk sadist som hatar barn? Det är därför du tycker att detta verkar rimligt?
Citera
2024-10-19, 17:38
Citat:
Alla har en världsbild. Men vi som förlitar oss på vetenskapen har inte en statisk, oföränderlig, ideologiskt bestämd världsbild, som du verkar ha på helt felaktiga grunder.

Big Bang är ett bra exempel. För 20 år sedan trodde man på EN big bang. En singulär händelse som skapade hela universum. Men de senaste åren har nya observationer visat att det verkar finnas materia och kanske även galaxer i Universum som är äldre än Universums beräknande livslängd baserat på big bang teorin. Därför håller inte längre hypotsesen om ETT big bang. Troligen inträffar big bang hela tiden på många platser samtidigt och vår synliga universum är bara resultatet av en sådan big bang av många sådana händelser.

Alternativet till att utgå från faktiska observationer är din hypotes är att Gud sa "hokus pokus" och skapade allt i en fingerknäppning? Samtidigt som han verkar rulla tummarna när barn mördas och våldtas. Motivera varför din världsbild är mer rimlig och tilltalande. Du är precis som din Gud en psykopatisk sadist som hatar barn? Det är därför du tycker att detta verkar rimligt?

Så det betyder att ateismen också är en världsbild?
Citera
2024-10-19, 17:45
Medlem
Citat:
Så det betyder att ateismen också är en världsbild?
Nej. Ateismen betyder bara att man inte tror på Gud. Det är bara ett ställningstagande i relation till den frågan, enbart.

Det är vanligt att ateister har en världsbild som är i stort sett överensstämmande med etablerad forskning och vetenskap, men det är inte nödvändigt för att vara ateist.

En person skulle t.ex. kunna tro på simulationshypotesen, eller att människorna skapades av aliens, och samtidigt vara ateist.

Det finns också engagerat troende människor som samtidigt accepterar etablerad forskning och vetenskap. Det är inte ateister. Men de är lite klokare än de som tror på skapelseberättelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in