Citat:
Förtal handlar mindre om sanningshalten och mer om syftet och spridning. Jag ställer mig djupt frågande till om Chrippas del i spridningen motiverar en förtalsanmälan, men kanske har jag fått allt om bakfoten.
Nu ska vi inte göra en polisutredning här, men vi kan göra en tidslinje. Hjälp till, det spelar ingen roll om ni är team Rask eller team Chrippa eller tycker att båda två är osympatiska idioter.
1. Någon eller några publicerar två hemmafilmade klipp på Rask och frugan på en (två olika?) porrsidor. Rask själv är kameraman.
Filmerna sparades på Rasks molntjänst. För enkelhetens skull utgår vi från att frugan var medveten om att akten filmades och för tillfället struntar vi i vem som publicerarade filmerna. Det är irrelevant innan jag fått svar på frågorna jag ställer.
2. Någon identifierar Rasks handtatueringar och skickar en (1) länk till Chrippa och hans kompis Luggen.
De gör en poäng av att finna klippet pinsamt för Rask pratar återkommade skrytsamt om sexlivet och de imponeras inte av vad de ser. Inte minst hyser de agg emot Rask, det är varken en hemlighet eller ett brott. Sex och snusk är ett laddat ämne för de flesta, men inte alls i samma utsträckning för Rask eller Chrippa som tvärtom gärna och ofta pratar vitt och brett om allt privat och personligt inför kameran och de hundratusentals tittare de når. Det är så de försörjer sig (nåväl, önskar att försörja sig, skitsamma i hur bra det går).
- Så långt, har någon i tråden något att invända emot tidslinjen?
- Omnämns (eller länkas) klippet Chrippa har kännedom om på Flashback före eller efter Chrippas livestream på Twitch?
- Har Rask själv uttalat sig om saken före Chrippas livestream?
Datum, tack! Jag tycker att sökfunktionen på Flashback är otymplig.
Nu ska vi inte göra en polisutredning här, men vi kan göra en tidslinje. Hjälp till, det spelar ingen roll om ni är team Rask eller team Chrippa eller tycker att båda två är osympatiska idioter.
1. Någon eller några publicerar två hemmafilmade klipp på Rask och frugan på en (två olika?) porrsidor. Rask själv är kameraman.
Filmerna sparades på Rasks molntjänst. För enkelhetens skull utgår vi från att frugan var medveten om att akten filmades och för tillfället struntar vi i vem som publicerarade filmerna. Det är irrelevant innan jag fått svar på frågorna jag ställer.
2. Någon identifierar Rasks handtatueringar och skickar en (1) länk till Chrippa och hans kompis Luggen.
De gör en poäng av att finna klippet pinsamt för Rask pratar återkommade skrytsamt om sexlivet och de imponeras inte av vad de ser. Inte minst hyser de agg emot Rask, det är varken en hemlighet eller ett brott. Sex och snusk är ett laddat ämne för de flesta, men inte alls i samma utsträckning för Rask eller Chrippa som tvärtom gärna och ofta pratar vitt och brett om allt privat och personligt inför kameran och de hundratusentals tittare de når. Det är så de försörjer sig (nåväl, önskar att försörja sig, skitsamma i hur bra det går).
- Så långt, har någon i tråden något att invända emot tidslinjen?
- Omnämns (eller länkas) klippet Chrippa har kännedom om på Flashback före eller efter Chrippas livestream på Twitch?
- Har Rask själv uttalat sig om saken före Chrippas livestream?
Datum, tack! Jag tycker att sökfunktionen på Flashback är otymplig.
Nu är brottet ifråga inte förtal utan olaga integritetsintrång. Detta hör under allmänt åtal om det anges. Det måste med andra ord utredas om det anmäls. Med tanke på den ohederliga bajshögens karaktär har jag däremot svårt att tänka mig att han varit helt transparent i sin anmälan. Han har förmodligen angett att ”Chrippa sprider en porrfilm på mig i sin livestream”.
Det brottet är är att man gör intrång i någon annans privatliv, bl.a genom att sprida bilder eller andra uppgifter på personens sexualliv. Dessutom ska man ha gjort det i syfte att orsaka ”allvarlig skada”.
Chrippa har sagt något i stil med ”varför lägger man upp en sådan film”. Vilket indikerar att han utgått från att det är Baronen själv som delat med sig av sina privata sexfilmer, och velat att de ska bli sedda. (Vilket antagligen också är fallet här)
Chrippa ska ha uppsåt till att göra intrång i Baronens privatliv, det är tveksamt att han haft det med tanke på det jag skrev ovan.
Om vi leker med tanken att han ändå har det, blir nästa problem att bevisa att spridning överhuvudtaget har skett. Att visa ett klipp från streamen där han säger att det ska länkas runt är inte ett bevis för det. Det är en indikation, men det räcker inte.
Kanske kan man hävda att endast hans uttalande om att filmen finns är en ”annan uppgift om någons sexualliv”, där är det dock svårt att se att en sådan uppgift skulle kunna leva upp till skaderekvisitet. Baronen själv har väl sagt att han spelat in porrfilmer offentligt innan det här, det är ingen big deal.
Summa summarum, jag tror att utredningen öppnades av den enda anledningen att Baronen varit väldigt kryptisk i sin anmälan. Han har troligen inte berättat att klippet ifråga var en porrfilm som fanns öppet på en porrsida. Än mindre har han berättat att det är han som publicerat den en gång i tiden. Detta brott tar i dessa situationer främst sikte på s.k hämndporr, där man efter man gjort slut sprider klipp som aldrig var avsedda att hamna någonstans på sin f.d för att hämnas. Det har aldrig handlat om att skydda idioter som lägger upp filmer på sin egen pillesnopp och sedan tycker det är jobbigt när filmen hamnar i fel händer.
Detta kunde givetvis inte åklagaren veta på förhand, eftersom Lögnbaronen inte berättar hela situationen från början. Därför måste de öppna en utredning när det finns en utpekad G.M, och det kommer nog snabbt stå klart att det inte är någon Icloud-läcka Chrippa spridit, utan bara idiotens egna publicerade klipp. Inte talar det till samma idiots fördel att han skickade ytterligare ett klipp till Chrippa på DM, vilket bara styrker tesen att han själv brukar publicera sina porrfilmer online, och med andra ord inte är skyddsvärd.
Jag ser att du har hittat inlägg som visar att klippet redan var spritt. Det var det, jag hade sett klippet innan Chrippa snackade om det. Det här var oundvikligt, och hade kommit ut närsomhelst.