Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-06, 18:53
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Protektionism r mycket bra mot lnder som Kina dr staten dopar industrierna med bidrag, nollrnte ln osv
I ett vldigt kort perspektiv, ja.
I det lngre mste Kina intergreras med alla andra.
Citera
2024-11-06, 18:53
Medlem
Kan han sitta i 8 r till eller endast 4 eftersom han redan varit president i 4 r..
Citera
2024-11-06, 18:54
Medlem
MeatballOnStickss avatar
Trumps slemmiga svrson har knappt synts till och verkar hlla sig borta frn politiken den hr gngen. Hoppas det i alla fall.
Citera
2024-11-06, 18:54
Medlem
Det var ngon ointelligent filur i valtrden som pstod att Trump fick lgre rster i detta valet nr rstningen inte ens r klar, ja han har just nu strax under 72 miljoner rster men det r bara ca 89 % som r rknat s en snabb utrkning ger vid handen att han fr fler rster n 2020!
Citera
2024-11-06, 18:55
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flawlessfuck
Absolut s tror jag att det r Demokraternas fel.
D r det inte mjligt att fra en seris diskussion med dig.
Citera
2024-11-06, 18:55
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Nej, Trump vann inte stort, vilket r trdens rubrik. Jag har ocks sett epitetet "jordskredsseger", vilket inte r sant. Saken r den att USA har ett valsystem som knns en smula lderdomligt. I alla delstater utom tv, fr den som fr en majoritet av rsterna samtliga elektorsrster fr den delstaten. En liten majoritet i mnga stater kan av den ovetande uttolkas som en kraftig majoritet. UK har ett liknande system med enmansvalskretsar och det leder till att man blir sittande med tv partier och ingen utveckling. Med proportioneliga valsystem fr man en annan vitalitet i det politiska livet. Dock bra med en sprr fr smpartier fr att frhindra kaos.
Som jag ser det har amerikanerna mycket mer alternativ att rsta p om man rknar in primrvalen n vad vi har i Sverige. Hr har vi ett antal partier som fr det mesta tycker samma sak i de flesta frgor. Inte mycket till valfrihet.
Att Trump blev vald 2016 trots att han hade sitt eget parti emot sig visar ju folkets makt att vlja den politik de gillar.
Citera
2024-11-06, 18:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knez
Kan han sitta i 8 r till eller endast 4 eftersom han redan varit president i 4 r..
4.

Om han nu inte gr och sjlvdr innan dess.
Citera
2024-11-06, 18:56
Medlem
Lofns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrdrax
Grattis USA :

Detta var ert sista fria val .
Ni behver inte bekymra er och rsta mer i framtiden som
mr Trump sa .

Grattis Vrlden:

Nu slipper vi krig och elnde
Ukraina och Gaza krigen r snart ett minne blott.
Trump fixar det p 24 h

Ngon klimat kris finns inte . Den r fake News .
Allts ingenting att oroa sig ver .

Vaccin r farligt s avskaffa dessa s blir vi friskare

Drskap r vetenskap

Okunskap r kunskap

Lgn r sanning

Godnatt
Det r detta som gr debatten s frvirrande. Trump lskar ju vaccin. Sg inslaget p Joe Rogan hromdagen d han talade sig varm om vaccin. T.ex. hur frtrffligt poliovaccinet varit fr mnskligheten.

Klimatet ja, inte en jvel bryr sig. Tyvrr. Folk kr bil, konsumerar ondiga prylar och ker p semester. Dom slutade inte med detta bara fr att Biden var president. Fatta att vi inte kommer sluta pumpa upp fossila brnslen s lnge folk vill ha dem. De mest inbitna fresprkare fr minskade co2 utslpp r ofta de som orsakar mest utslpp. S nej, oavsett president kommer vi f se kraftigt hjda co2 halter och leva med konsekvenserna. Fr mig r det en klen trst att kanske Harris kanske ojjat sig lite under tiden.

Och krigen. Vi fr vl se. Trump pratar ju mycket om att han vill ha fred. Jag tror knappast s mycket kommer hnda men om han mirakulst skapar fred i Ukraina och Palestina s r jag vl glad fr det-om det blir en ngorlunda rttvis fred. Men s blir det inte. Harris har inte lyckats hon heller s ser inte s mycket att jaga upp sig ver dr heller.
Citera
2024-11-06, 18:57
Medlem
tomperss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
ny; vad r det som "ligger bakom kriget" enl. dig? Vad anser du att det faktum att den psykotiske dvrgen i kreml inte har lyckats betvinga, och bestta, vstra Ukraina "bevisar"? Hen drivs som tidigaer nmnt av sin "vision" om att "terupprtta" det ondskans imperium hen r en produkt av, men ven av att stjla Ukrainas naturtillgngar, eller hur?

Har Putin nn gng visat sig vilja ha vstra Ukraina hittills? Har han ngonsin sagt sig strva efter det?

Vilka uttalanden fr dig att tro att han vill terupprtta ondskans imperium och det viktigaste, vad skulle i s fall ing? Har han nn gng uttryckt att han r ute efter hela Ukraina? Det r nyheter fr mig d jag endast hrt honom nmna stra delarna+Krim.

Bara fr att Putin r maktgalen och inte bryr sig om civila liv betyder inte det att man kan sprida vad som helst. Det r fortfarande viktigt att hlla sig till sanningen. Misstolka mig inte. Jag r 100% mot Putin och skulle jubla hgt om Ryssland fick en mer sansad och normal president.

Vi brjar dock bli rejlt off topic.
Citera
2024-11-06, 18:58
Medlem
Titeln: "Stort"

Knappast, 3.5% som det ser ut just i skrivande stund. Ja, Trump har vunnit men som alltid i landet USA s r det marginellt.

Samla 10 personer slumpmssigt och inse att 5 av dessa rstade fr Harris och 5 rstade fr Trump.
Och att hlften av USA's befolkning nu r extremt missnjda och andra hlften bara r glada att dom slipper "frlora".

Att vinna stort hade varit om Trump hade 70% eller mer.
Citera
Medlem
Leevancleef11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knez
Endast fyra, man kan endast sitta tv "terms" som det heter. En "term"= 4 r
Citera
Medlem
tomperss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
h, gemene medborgare varken orkar eller vill, och lter dess representanter (riksdagen) skta det. Sen att det finns ngon enskild individ som tycker annorlunda blir ganska irrelevant.

Skrmmande i s fall med tanke p vilka kokosntter till politiker vi har i Sverige.

De r fan pinsamt dliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in