Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 20:04
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saviland
I USA existerar det knappast liknande skyddsnät som vi har här i Sverige, och där utbildar och arbetar/ försörjer många kvinnor sig själva. Det är en underlig föreställning du har att bara för att vi skulle slopa välfärdssystemet i Sverige så skulle kvinnor sluta arbeta och förlita sig på "produktiva män" i högre grad. Bara för att du tar bort offentlig sektor försvinner inte behovet av skola och vård, till exempel. Många kvinnor arbetar som sjuksköterskor och läkare, samt inom skolvärlden. Utöver detta arbetar även kvinnor i privata näringslivet. Så, hur tänker du när du gör ett sådant påstående egentligen?
Det kan vara så att antalet hemmafruar skulle bli fler, framförallt under småbarnsåren, men det är knappast så att Sveriges kvinnor generellt skulle sluta arbeta. Vad du dessutom missar är att det finns gott om män som lever på välfärden i Sverige eller arbetar inom offentliga arbeten de också. Du verkar lida av tunnelseende gällande just vad kvinnor gör och inte gör.

Formuleringen här säger mycket om din inställning till kvinnor. Ta dig en funderare.

Trådens ämne är 4B. 4B är en kvinnorörelse, därför diskuterar jag kvinnor, inte män.

Jag förstår inte din poäng angående offentlig sektor. Antingen har du missförstått mig eller så förstår inte jag dig. När jag pratar om att lägga ner offentlig sektor så menar jag inte att jobben skulle försvinna, självklart finns det behov av läkare även utan skattefinansierad sjukvård, de kommer vli anställda privat. Det jag menar är att alla parasiter, män som kvinnor skulle bli tvugna att hitta sätt att betala för sig eller sänka sina levnadskostnader. Min tes är att vi i ett samhälle utan offentlig sektor skulle ty oss till varandra mer istället för för att lägga all vår tillit till myndigheter, regioner och andra institutioner. I den världen försvinner 4B
Citera
Igår, 20:11
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jag syftar på att skillnaden mellan genomsnittskvinnan och genomsnittsmannen i uttag av välfärdstjänster är 3-4 miljoner. Mannen betalar, kvinnan förbrukar. Observera att det är på gruppnivå, alltså genomsnittsmannen. Det finns kvinnor som är går back och män som går plus. Finns redan tråd om detta.

Din andra poäng har du och jag redan diskuterat, svaret heter försäkringar.

Kvinnor tar ut mer föräldraledighet, tar mer vab, går oftare ner i tid under småbarnsåren.

De vanligaste yrkena bland kvinnor ger dåligt betalt och har dåliga arbetsvillkor, vilket leder till fler sjukskrivningar bland kvinnor.

Hade vården gällande kvinnors hälsa och sjukdomar/tillstånd såsom graviditet och förlossning, menstruation och klimakteriet, med mera - varit mer utvecklad och tillräckligt finansierad så hade det sparat samhället åtskilliga miljarder per år.

Vidare så betalar alla, till och med de sjuka och arbetslösa betalar.

Jo jag vet att det finns en tråd om detta, författad av Flashbacks största kvinnohatare.

Ja just det ja, du vill lägga människors öden i händerna på försäkringsbolagen. Du tycker det är en jättebra idé tills det visar sig att du måste betala massor för din egen försäkring pga ärftlig sjukdom i din släkt som försäkringsbolagen så villigt letat upp åt dig.
Senast redigerad av Jenny9 Igår kl. 20:17.
Citera
Igår, 20:38
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9

Kvinnor tar ut mer föräldraledighet, tar mer vab, går oftare ner i tid under småbarnsåren.

De vanligaste yrkena bland kvinnor ger dåligt betalt och har dåliga arbetsvillkor, vilket leder till fler sjukskrivningar bland kvinnor.

Hade vården gällande kvinnors hälsa och sjukdomar/tillstånd såsom graviditet och förlossning, menstruation och klimakteriet, med mera - varit mer utvecklad och tillräckligt finansierad så hade det sparat samhället åtskilliga miljarder per år.

Vidare så betalar alla, till och med de sjuka och arbetslösa betalar.

Jo jag vet att det finns en tråd om detta, författad av Flashbacks största kvinnohatare.

Ja just det ja, du vill lägga människors öden i händerna på försäkringsbolagen. Du tycker det är en jättebra idé tills det visar sig att du måste betala massor för din egen försäkring pga ärftlig sjukdom i din släkt som försäkringsbolagen så villigt letat upp åt dig.

Män i kvinnoyrken sjukskriver sig inte lika mycket som sina kvinnliga kollegor.

Hur blir det mer rättvist att DU tvingas betala för min ärftliga sjukdom?
Citera
Igår, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
så svenska folkhälsomyndighetens sammafattning av mängder med forskning i ämnet är alltså
"undermålig" forskning.

men din lilla studie som bara studerar en specifik grupp nämligen amerikanska låginkomsttagare i just sjätte klass...
tydligen har ALLT att säga i ämnet..

Hur länge fick du leta innan du äntligen! trodde dig hitta nått som hävdar det du vill hävda?

"Nu visar en ny högkvalitativ och randomiserad studie från USA att barn till låginkomsttagare som deltog i förskoleverksamhet presterade betydligt sämre vid samtliga mätningar i skolan i sjätte klass"

du är rolig du...

lär dig fan att kolla dina källor lite
OCH! lär dig ta reda på saker ordentligt, så slipper du göra bort dig och sitta och tro och upprepa direkta felaktigheter.

dagis och barn har studerats mycket grundligt världen över, där dagis existerar...och nej, sammfattnignen av all denna forskning visar inte det du tror den ska visa.

Ja, Folhälsomyndighetens sammanställning är undermålig forskning i det här sammanhanget.

https://www.hemmaforaldrar.se/2020/1...sven-bremberg/

Citat:
I Sverige har vi inte forskat under de senaste 30 åren vilken effekt förskolan har på barn. Ändå matas det ut forskningssammanställningar som sägs visa att på en mängd fördelar med förskola. Problemet är bara att det ofta är forskning från andra länder, forskning som egentligen handlar om något annat än förskolans effekt på barn, eller gammal forskning från 60-, 70- eller 90-tal när förskolan var utformad på ett helt annat sätt. Det gör att föräldrar får väldigt felaktig information.

Folkhälsomyndighetens sammanställning visar inte alls vad du vill tro att den visar. Mannen bakom sammanställningen, Sven Bremberg, har fått mycket kritik för den. Studierna i sig är även de undermåliga och jämför endast förskolam, från 60-talet i Norge och Danmark, med dagmammor i samma länder. Det säger ju ingenting om det vi pratar om här, och det stärker sannerligen inte din poäng överhuvudtaget.

Hur var det nu? Kolla dina källor?

Mm, du skulle ha kollat din källa innan du postade den så hade du sluppit göra bort dig genom att länka någon undermålig sammanställning från 60-talet med både noll relevans och kvalitet.

Och ja, studien jag länkade är betydligt bättre än det FHM har att komma med här. Det finns även ett gäng andra studier att ta del av här:

Sammanställning över negativa effekter samt larmen om krisen i förskolan
https://www.hemmaforaldrar.se/2022/0...n-i-forskolan/

Och nej, dagis och barn har inte studerats "mycket grundligt" på det sätt du vill tro. Det finns inga bevis överhuvudtaget som tyder på att förskola skulle vara något positivt för barn.

Mitt ursprungliga påstående handlade iofs om barn under 2-3 år, och där finns ännu mer som tyder på att det får stora negativa effekter att lämna iväg dem när de är så små. Dagis för barn under 2 år är inget annat än barnmisshandel och bör förbjudas. Men som sagt, i Sverige sätter vi ALLTID kvinnor i första rummet. Barnens välbefinnande är sekundärt. Kvinnor är viktigare, har vi bestämt.
Citera
Igår, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AborteraPojkfoster
Kvinnor i de länderna vet redan sanningen om män. De behöver bara fler metoder och hjälpmedel att försvara sig från männens kontrollbehov. Som kvinnor i andra länder har kämpat för i över 100 år.

Jo men kvinnor gör fel ,om de vill bli mindre negativt påverkad av män öka inte andelen män.

Vad är sanningen om 4B ; Att de har en dold agenda att de vill öka andelen män ,
Citera
Igår, 21:44
Medlem
Citat:
Trådens ämne är 4B. 4B är en kvinnorörelse, därför diskuterar jag kvinnor, inte män.

Jag förstår inte din poäng angående offentlig sektor. Antingen har du missförstått mig eller så förstår inte jag dig. När jag pratar om att lägga ner offentlig sektor så menar jag inte att jobben skulle försvinna, självklart finns det behov av läkare även utan skattefinansierad sjukvård, de kommer vli anställda privat. Det jag menar är att alla parasiter, män som kvinnor skulle bli tvugna att hitta sätt att betala för sig eller sänka sina levnadskostnader. Min tes är att vi i ett samhälle utan offentlig sektor skulle ty oss till varandra mer istället för för att lägga all vår tillit till myndigheter, regioner och andra institutioner. I den världen försvinner 4B
Ja, när du uttrycker det så förstår jag vad du menar, dock uttryckte du dig på ett helt annat sätt innan, vilket jag fetmarkerade i förra inlägget. Då hette det nånting i stil med att "kvinnorna skulle komma springandes tillbaka till de produktiva männen", det var en formulering som inte riktigt hade samma innebörd som det du skrev nu.
Citera
Igår, 21:57
Medlem
Citat:
Det är du som envisas med att se allt på gruppnivå istället för på individnivå, och på gruppnivå är män nettobetalare till välfärdsstaten, kvinnor är konstandsposter. Återigen, det finns kvinnor som är netttobetalare och män som är konstnadsposter men på gruppnivå ser det ut så.

Vad har detta för betydelse egentligen, anser du? Jag har sett detta tjatas om förut här på flashback och det föreföll helt meningslöst att diskutera även då, just eftersom att det ändå inte går att säga någonting om den enskilda individen. En kvinna som hela sitt liv arbetat heltid och betalat en hög andel skatt ska väl för fan inte behöva höra på det där jävla skitsnacket.
Dessutom är det så att kvinnor naturligtvis kostar mer i sjukvård med barnafödande och allt som hör till det. Kvinnor kostar däremot inte många kronor inom rättsystemet, där är det män som står för i princip alla kostnader, samt en himla massa lidande för olika människor som drabbas av brotten som begås. Att använda ovan som något slags slagträ är lika dumt som att jag skulle hävda att det är alla mäns fel och problem att en liten del är groteska våldsmän som både kostar i lidande och pengar.
Senast redigerad av Saviland Igår kl. 22:09.
Citera
Igår, 22:20
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Män i kvinnoyrken sjukskriver sig inte lika mycket som sina kvinnliga kollegor.

Hur blir det mer rättvist att DU tvingas betala för min ärftliga sjukdom?

Kanske för att de inte tar huvudansvaret för hem och barn utöver sitt underbetalda jobb.

Jag betalar gärna för dig om du skulle ha oturen att drabbas av en ärftlig sjukdom. För du är en medmänniska som absolut inte kan rå för att du blev sjuk.
Citera
Igår, 22:29
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Kanske för att de inte tar huvudansvaret för hem och barn utöver sitt underbetalda jobb.

Jag betalar gärna för dig om du skulle ha oturen att drabbas av en ärftlig sjukdom. För du är en medmänniska som absolut inte kan rå för att du blev sjuk.

Men om männen inte behöver ta huvudansvaret så behöver inte kvinnor det heller. Men enligt dig så gör de det ändå, hur ska vi tolka det?

Om jag inte kan rå för att jag blev sjuk, hur kan du rå för att jag blev sjuk?
Citera
Igår, 22:46
Medlem
Citat:
Nämn några länder så ska jag svara. Länder som har en välfungerande rättsstat i kombination med en minimal offentlig sektor.

Varför lägger du till fungerande rättsstat som kriterium? Hela den underutvecklade världen har det systemet som du förespråkar så vad är det du tycker är så himla bra med det som du vill exportera till Sverige?
Citera
Igår, 22:53
Medlem
Citat:

I ett samhälle så kommer folk bli sjuka varesig de vill det eller ej och det ligger i allas intresse att ha en så frisk befolkning som möjligt. Därför är det bäst för individen och för samhället att folk kan söka vård i så tidigt skede som möjligt och få bästa möjliga behandling.
Citera
Igår, 23:10
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Men om männen inte behöver ta huvudansvaret så behöver inte kvinnor det heller. Men enligt dig så gör de det ändå, hur ska vi tolka det?

Antagligen för att kvinnor har en högre ansvarskänsla än män.

Du verkar inte förstå medkänsla och solidaritet. + Att du ställer jävligt korkade frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in