Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-18, 09:11
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Jo, det spelar stor roll. Man kan inte sitta och anklaga folk för att ha gjort något de inte gjort, det hör till vanligt folkvett.

Jag skall lära dig hur man beter sig bland folk:
"Hej, missade du att det är fiskeförbud här? Jag är ledsen, men det är tyvärr böter för brott mot fiskeförbudet?"

Så här beter man sig INTE:
"Eftersom du skitit i fiskeförbudet får du böter"

Ungefär så. Hör av dig om du behöver mer hjälp i ämnet.

I det här fallet har jag inte "skitit" i något moderatorsmeddelande. Det är ju dessutom uppenbart att moderatorn agerat i tron att det är exakt det som skett. Han skriver det dessutom ordagrant. Maken till otrevlig uppförande har man väl aldrig sett. Det verkar dessutom vara modus operandi bland moderatorerna.

Jag ska ge dig en annan liknelse. Du kör bil och har bråttom. Håller 60. Du passerar en skola och en 30 skylt. Som du missar. Så du håller 60. Längre fram stoppas du. Och får böter. Polisen bryr sig inte om att du missade skylten. För du gjorde fel. Det betyder inte att polisen ogillar dig.

Exakt samma sak här. Gasol har gett dig en varning. Som bara betyder just det. Nu lämnade du ämnet. Sakligt har han förklarat det.

Det är en varning på ett diskussionsforum. Förstår verkligen inte hur du fortfarande ett år efter är så upprörd över det.
Citera
2024-11-18, 09:16
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Jag tror du misstar dig gällande mina intentioner med den här tråden. Jag förvåntar mig definitivt inte något medhåll från någon, allra minst från någon moderator. Tittar man dessutom på hur moderatorer agerar i de trådar jag medverkar blir det dessutom alldeles uppenbart varför.

Jag är inte här för att få något "medhåll", jag är här för att förklara för er att ni modererar enligt en modell som möjliggör rent godtycke och ger exempel på när så skett. Att ni inte håller med är själva grundförutsättningen för trådstarten. Om man sedan ser till Arne-Ankas närmast formfulländade uppvisning i konsten att inte bara bete sig illa utan orsak, utan att dessutom ordagrant ge exempel på exakt den typ av vedergällande retorik som Flashback skulle må bättre av att slippa.

Jag kan hålla med dig på ett plan faktiskt när det kommer till godtycklig moderering. Det förekommer och med det sagt, det mest irriterande är inte att få sitt eget inlägg borttaget utan det är när moderatorn uppenbart lämnar kvar meningsmotståndarnas inlägg för att de antingen ogillar medlemmen eller tagit subjektiv ställning i diskussionen.
Citera
2024-11-18, 09:46
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
I tråden "Vad gör ni när tvångsvaccineringar införs?" diskuterades hur man skulle reagera när man skulle TVÅNGSVACCINERAS, alltså med tvång tvingas att ta en spruta med COVID-vaccin. Personligen tycker jag att det är centralt för diskussionen att förklara att det som avtal som slutits med WHO inte betyder att man kommer fångas in och släpas in i en skåpbil och där få en injektionsnål inkörd i armen och COVID-vaccin inpumpat. Man vill således diskutera en tvångsvaccination som inte fanns, men göra det under förevändningen att den de facto fanns.

(FB) Vad gör ni när tvångsvaccineringar införs?

I tråden gjorde den ena makabra jämförelsen efter den andra. En skribent jämförde upprepade gånger kravet på vaccinpass med att tvingas klä av sig naken i kassan på livsmedelsbutiken för att få handla mat. Det var samma sak som krav på vaccin enligt hen. Jag svarade på det så här:

Personen gav sig inte utan fortsatte att göra jämförelsen med att tvingas klä av sig naken för att få handla i livsmedelsbutiken. Jag förklarade återigen lugnt och sakligt skillnaden mellan KRAV och TVÅNG.

Det här fick jag varning för. Är det här att anse som Trams i en diskussion om vaccinationstvång?

Jag DM:ade gason och frågade varför jag varnats och fick följande svar:

Man undrar naturligtvis vad gason har för åsikt i ämnet, men man behöver kanske inte fundera så länge på det när man tittar till hans agerande i tråden och dessutom noterar att han inte ha några som helst problem att låta den här typen av svar till mig stå kvar. Där handlar det enligt honom inte alls om rams eller något regelbrott, så det få stå kvar.

Du lallar på som en vettvilling. Du kan inte ta kritik och svamlar på om oväsentligheter i tråden så helt rätt av moderatorn att ge dig varning - sug i dig, din snöflinga...
Citera
2024-11-18, 09:46
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Så det är ok då om jag kopierar in 95% av alla inlägg i den tråden och ifrågasätter varför de inte blivit modererade då de ju helt uppenbart är betydligt mer OT än vad mitt var?

Eller skall jag tolka ditt svar som att du inte vill svara eftersom du också inser att det är uppenbart vad som gått galet i det här fallet?

Det finns ingen mening att kopiera in fler inlägg och nagelfara dem här i tråden. Det är off topic.

Du kan tolka mitt svar som att jag redan gett dig svar på dina frågor vid flera tillfällen i tråden och det finns inte mer jag kan säga i ämnet. Det är för mig uppenbart att du har en helt annan uppfattning om det här än vad jag har. Jag respekterar att du har den uppfattningen - jag har delgett hur jag ser på det - du har delgett hur du ser på det - vi kommer inte längre.
Citera
2024-11-18, 09:51
Avstängd
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag ska ge dig en annan liknelse. Du kör bil och har bråttom. Håller 60. Du passerar en skola och en 30 skylt. Som du missar. Så du håller 60. Längre fram stoppas du. Och får böter. Polisen bryr sig inte om att du missade skylten. För du gjorde fel. Det betyder inte att polisen ogillar dig.

Exakt samma sak här. Gasol har gett dig en varning. Som bara betyder just det. Nu lämnade du ämnet. Sakligt har han förklarat det.

Det är en varning på ett diskussionsforum. Förstår verkligen inte hur du fortfarande ett år efter är så upprörd över det.
Nej, liknelsen är inte i närheten av att vara korrekt. Körde 60 på 30-väg...haha, herregud ni är sanslösa. Ursäkta men jag kan inte låta bli att skratta åt er. "Nu lämnade DU ämnet"...?

Först och främst finns det ingen hastighetsbegränsning i det aktuella fallet utan polisen har bestämt att man "inte får köra för fort". Jag körde 31 km/h. Din liknelse inbegriper inte heller att polisen först hävdar att du "sket" i hastighetsbegränsningen (som inte finns) och sedan skriver en notis i dagstidningen där det står att du "sket" i hastighetsbegräsningen (som inte finns). Något som i efterhand visat vara helt fel då skylten i det här fallet var gömd av Rikspolisstyrelsen så att det inte gick att se den om man inte stannade, klev ur bilen och började leta efter en möjlig skylt. Det visade sig dessutom att polisen hela dagen struntat i att bötfälla det hundratal bilister som körde fram och tillbaka utanför skolan i 100 km/h.

Tycker du själv att polisen i liknelsen ovan agerat korrekt, eller finns det kanske något som kan förbättras? Det tycker jag. Det är helt uppenbart att polisen (Gason) agerat partiskt och att det finns utrymme för ordentlig förändring. Ni kan inte hålla på på det här sättet. Men någonstans måste förändring börja och det måste alltid börja med att man erkänner bekymret.
Citera
2024-11-18, 09:53
Avstängd
korrektamund0s avatar
Citat:
Det finns ingen mening att kopiera in fler inlägg och nagelfara dem här i tråden. Det är off topic.

Du kan tolka mitt svar som att jag redan gett dig svar på dina frågor vid flera tillfällen i tråden och det finns inte mer jag kan säga i ämnet. Det är för mig uppenbart att du har en helt annan uppfattning om det här än vad jag har. Jag respekterar att du har den uppfattningen - jag har delgett hur jag ser på det - du har delgett hur du ser på det - vi kommer inte längre.
Ja, jag förstår att det skulle kännas fel om det framgick klart att mer än 95% av alla inlägg i den aktuella tråden var betydligt mer off topic än mina, men att de inläggen av någpn anledning får vara kvar. Varför tror DU att det är så? Varför tror DU att de får vara kvar?

Mitt inlägg är helt klart on topic eller tangerar ämnet på ett relevant sätt. Det behöver vi inte ens diskutera eftersom det redan är konstaterat.
Citera
2024-11-18, 09:56
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ja, jag förstår att det skulle kännas fel om det framgick klart att mer än 95% av alla inlägg i den aktuella tråden var betydligt mer off topic än mina, men att de inläggen av någpn anledning får vara kvar. Varför tror DU att det är så? Varför tror DU att de får vara kvar?

Mitt inlägg är helt klart on topic eller tangerar ämnet på ett relevant sätt. Det behöver vi inte ens diskutera eftersom det redan är konstaterat.

Det är inte alls konstaterat. Det som är konstaterat är att samtliga moderatorer som deltagit i tråden är eniga i Gasons bedömning av ditt inlägg.

Den övriga diskussionen har jag svarat dig på och vi kommer inte längre.
Citera
2024-11-18, 10:02
Avstängd
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Du lallar på som en vettvilling. Du kan inte ta kritik och svamlar på om oväsentligheter i tråden så helt rätt av moderatorn att ge dig varning - sug i dig, din snöflinga...
Jag är jättebra på att ta kritik. Det verkar dock inte vara moderatorns paradgren.

Det har dessutom visat sig nu i efterhand att anledningen till att gason delade ut varning var att han upplevde sig negligerad efter att ha skrivit ett moderatorsmeddelande som inte respekterades. Brist på respekt skall naturligtvis straffas (oaktat den är felaktigt uppfattad), och därför valde han att dela ut en varning. Han förklarar dessutom detta i PM.

Men så visade det sig sedan att det moderatormeddelande som han skrivit alltså inte ens syns.

Så var det med den histrien: gason delade ut en varning för att han blev sur när hans kommendering inte omedelbart åtföljdes. Att det skall behöva ta nästan ett helt år för att reda ut en sådan enkel sak.

Fixa webklienten, således, så slipper moderatorerna sitta och dela ut felaktiga varningar baserade på känsloutbrott som orsakas av att de inte är insatta de tekniska begränsningarna.
Citera
2024-11-18, 10:05
Avstängd
korrektamund0s avatar
Citat:
Det är inte alls konstaterat. Det som är konstaterat är att samtliga moderatorer som deltagit i tråden är eniga i Gasons bedömning av ditt inlägg.

Den övriga diskussionen har jag svarat dig på och vi kommer inte längre.
Ja, det förstår jag att de tycker. Några av dem har ju dessutom varit inne i den aktuella tråden och gjort sitt yttersta för att bryta mot varenda regel gällande personangrepp och trams, så varför skulle de han en nyanserad syn på saken i den här tråden?
Citera
2024-11-18, 10:07
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Det är helt uppenbart att polisen (Gason) agerat partiskt och att det finns utrymme för ordentlig förändring. Ni kan inte hålla på på det här sättet. Men någonstans måste förändring börja och det måste alltid börja med att man erkänner bekymret.
Det där om partiskhet är något som ofta återkommer som kritik mot moderatorer. Det som är intressant är att kritiken ofta kommer från båda hållen i ett diskussionsämne. Alltså att båda sidor påstår att moderatorerna är partiska i den andra sidans favör.

Jag vet att du har en ganska digital syn på världen. Antingen är det svart/vitt, rätt/fel ofta med en slagsida åt att allt du anser är den absoluta sanningen och alla andra har helt fel.
Nå, så är iaf inte livet och det går helt enkelt inte att ha regler och är så sinnessjukt tydliga att alla tänkbara scenarion står i klartext. Det ÄR en bedömningsfråga, och ibland kommer moderatorer att missförstå och göra fel.
Och även om det är lögn i helvete att få dig att tro på det så pågår det väldigt ofta diskussioner, flera gånger per dag, bakom kulisserna om bedömningar som moderatorerna inte är överens om. Vilket leder till justeringar av varningar, avstängningar osv.
På samma vis som det dagligen görs justeringar av raderingar, varningar genom att användaren PMar moderatorn i fråga med vettiga argument.

Men under här fallet är det ingen tvekan, varningen är helt korrekt och jag tror väldigt få moderatorer och användare skulle säga något annat. Argumentet "men dom då!! Det var de som började!" är irrelevant för DIN varning. Har du åsikter om andra inlägg så rapporterar du dem, sedan kan du ta en diskussion med moderatorerna i det forumet om varför de inte raderas om de inte försvinner. Men det är inget som har med din varning att göra.

Du efterlyser en diskussion med moderatorerna, men du är inte intresserad av diskussion, vare sig i detta eller ute på forumet. Du diskuterar ALDRIG, du vill trycka till folk och fä dem att hålla käften så du får rätt punkt slut.

Den stilen kanske fungerar som diktator på en arbetsplats med svaga medarbetare, men den stilen kommer aldrig fungera här. Vare sig mot moderatorer eller användare. Så ge upp. Försvinn helst helt från forumet om jag får säga min personliga mening
Citera
2024-11-18, 10:10
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Jag är jättebra på att ta kritik. Det verkar dock inte vara moderatorns paradgren.

Det har dessutom visat sig nu i efterhand att anledningen till att gason delade ut varning var att han upplevde sig negligerad efter att ha skrivit ett moderatorsmeddelande som inte respekterades. Brist på respekt skall naturligtvis straffas (oaktat den är felaktigt uppfattad), och därför valde han att dela ut en varning. Han förklarar dessutom detta i PM.

Men så visade det sig sedan att det moderatormeddelande som han skrivit alltså inte ens syns.

Så var det med den histrien: gason delade ut en varning för att han blev sur när hans kommendering inte omedelbart åtföljdes. Att det skall behöva ta nästan ett helt år för att reda ut en sådan enkel sak.

Fixa webklienten, således, så slipper moderatorerna sitta och dela ut felaktiga varningar baserade på känsloutbrott som orsakas av att de inte är insatta de tekniska begränsningarna.

Vi kan ta den diskussionen i den andra tråden där du tagit upp detta. Har svarat dig där och bett om kompletterande information då vi felsökt på vår sida och inte alls kan se de problemen du rapporterar.
Citera
2024-11-18, 10:37
Avstängd
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Det där om partiskhet är något som ofta återkommer som kritik mot moderatorer. Det som är intressant är att kritiken ofta kommer från båda hållen i ett diskussionsämne. Alltså att båda sidor påstår att moderatorerna är partiska i den andra sidans favör.
Skall jag tolka det som att du fått för dig att när en moderator upprepade gånger beskriver någon som hänvisar till fakta i en diskussion om vaccin som "idiot" och hotar med våld om någon inför krav på vaccin och gör liknelser som att "tvinga folk att äta bajskorvar" och menar att staten "nu kommer få kontroll", att den moderatorn i själva verket är "opartisk"? Anser du att jag har en "digital syn på världen" om jag förklarar att man inte får intrycket av att det är en opartisk person. Och det här är inte det enda exemplet. Det finns i själva verket ganska många exempel på hur moderatorer i de aktuella forumen ger uttryck för exakt den typen av åsikter och kallar folk för idioter.

Citat:
Jag vet att du har en ganska digital syn på världen. Antingen är det svart/vitt, rätt/fel ofta med en slagsida åt att allt du anser är den absoluta sanningen och alla andra har helt fel.
Nå, så är iaf inte livet och det går helt enkelt inte att ha regler och är så sinnessjukt tydliga att alla tänkbara scenarion står i klartext. Det ÄR en bedömningsfråga, och ibland kommer moderatorer att missförstå och göra fel.
Och även om det är lögn i helvete att få dig att tro på det så pågår det väldigt ofta diskussioner, flera gånger per dag, bakom kulisserna om bedömningar som moderatorerna inte är överens om. Vilket leder till justeringar av varningar, avstängningar osv.
På samma vis som det dagligen görs justeringar av raderingar, varningar genom att användaren PMar moderatorn i fråga med vettiga argument.
Ett förslag är att du helt enkelt diskuterar saken. Det tänkte du aldrig på i din "digitala" värld? Men jag gissar att du anser att din åsikt är den enda "sanningen"?

Citat:
Men under här fallet är det ingen tvekan, varningen är helt korrekt och jag tror väldigt få moderatorer och användare skulle säga något annat. Argumentet "men dom då!! Det var de som började!" är irrelevant för DIN varning. Har du åsikter om andra inlägg så rapporterar du dem, sedan kan du ta en diskussion med moderatorerna i det forumet om varför de inte raderas om de inte försvinner. Men det är inget som har med din varning att göra.
Det är ingen som använt eller hänvisat till några av de argument du fabricerar ihop. Vad som diskuteras är i vilken mån man kan anse att något är off topic samtidigt som man gör en helt annan bedömning av något som är UPPENBART off topic (och dessutom solklart bryter mot andra regler). Jag tycker inte att moderatorn skall lägga sig i överhuvudtaget. Du verkar ha fått för dig att jag tycker att andra inlägg skall tas bort. Det tycker jag inte. Om det här blir för svårt för dig att förstå så får du hojta till så förklarar jag begreppet med mer fokus på det svartvita tänkande som du verkar vara utrustad med.

Citat:
Du efterlyser en diskussion med moderatorerna, men du är inte intresserad av diskussion, vare sig i detta eller ute på forumet. Du diskuterar ALDRIG, du vill trycka till folk och fä dem att hålla käften så du får rätt punkt slut.
Nej du, den gubben går inte. Jag verkade på det här forumet under ett år och gjorde ett ordentligt försök att bidra med så korrekt fakta och uppträde som möjligt. Det var du och din sort som på ett flagrant vis demonstrerade exakt vilken ton som medlemmarna inte bara förväntades utan också uppmanades hålla.

Citat:
Den stilen kanske fungerar som diktator på en arbetsplats med svaga medarbetare, men den stilen kommer aldrig fungera här. Vare sig mot moderatorer eller användare. Så ge upp. Försvinn helst helt från forumet om jag får säga min personliga mening
Vi kanske inte skall diskutera vad som sker på en arbetsplats, men min personliga mening är att du borde avsäga dig moderatorsuppdraget, eller ännu hellre försvinna från forumet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in