Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-21, 18:19
Medlem
Fortran77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Fransk romantik allts. Gissar p Alfred de Vigny.

Nej, rtt period mm och s frsts.
Fr. att gra pinan kort s kan det nmnas att det r ett faktum att Dylan lter en figur frn en annan av den sktes romaner frekomma i en av sina snger.
Citera
2024-11-21, 18:44
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fortran77
Nej, rtt period mm och s frsts.
Fr. att gra pinan kort s kan det nmnas att det r ett faktum att Dylan lter en figur frn en annan av den sktes romaner frekomma i en av sina snger.

D lr det vl vara Hugo. (Hunchback of Notre Dame).?
Citera
2024-11-21, 19:23
Medlem
Fortran77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
D lr det vl vara Hugo. (Hunchback of Notre Dame).?

Ja, Havets arbetare.

All except for Cain and Abel and the hunchback of Notre Dame

ver till Adeln!
Senast redigerad av Fortran77 2024-11-21 kl. 19:25.
Citera
2024-11-22, 22:15
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fortran77
Ja, Havets arbetare.

All except for Cain and Abel and the hunchback of Notre Dame

ver till Adeln!

Tack!
P tal om olika samhllsklasser. Vad r det hr?

"Slutligen var vagnen frspnd med sex hstar i stllet fr fyra p grund av det svrare vglaget, och en rst frgade:
- Ha alla stigit in?
En rst inifrn svarade:- Ja!
man begav sig av.
...
Mannen var Cornudet, rabulisten, knd av alla, en skrck fr respektabelt folk. Sedan tjugo r tillbaka doppade han sitt stora rda skgg i lglasen p alla radikala kafer. Han hade i sllskap med brder och vnner festat upp en ganska vacker frmgenhet, som han rvt efter sin far, en gammal sockerbagare. Han vntade otligt p republiken fr att slutligen f den plats, han gjort sig frtjnt av genom s mycken revolutionr supning."
Citera
2024-11-22, 23:45
Medlem
Citat:
Tack!
P tal om olika samhllsklasser. Vad r det hr?

"Slutligen var vagnen frspnd med sex hstar i stllet fr fyra p grund av det svrare vglaget, och en rst frgade:
- Ha alla stigit in?
En rst inifrn svarade:- Ja!
man begav sig av.
...
Mannen var Cornudet, rabulisten, knd av alla, en skrck fr respektabelt folk. Sedan tjugo r tillbaka doppade han sitt stora rda skgg i lglasen p alla radikala kafer. Han hade i sllskap med brder och vnner festat upp en ganska vacker frmgenhet, som han rvt efter sin far, en gammal sockerbagare. Han vntade otligt p republiken fr att slutligen f den plats, han gjort sig frtjnt av genom s mycken revolutionr supning."

Vagnresa, hgrstad politik och allmnt skabrs stmning: Fettprlan!
Citera
2024-11-23, 01:12
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avintresse
Vagnresa, hgrstad politik och allmnt skabrs stmning: Fettprlan!

Snyggt prickat!
Din tur.
Citera
2024-11-24, 23:18
Medlem
Citat:
Snyggt prickat!
Din tur.

Najs! Jag testar med nedanstende citat. Vilket verk gller det? Kursiverade ord r utbytta.

"Men efter en stund sade kungen:
Kan du d inte alls hjlpa mig att frst din liknelse? Den om den rika kvinnan och den fattiga kvinnan, hon som utgav sitt enda lamm som ett syndoffer?
Och nu svarade profeten mycket lugnt och behrskat, hans rst var dov och pressad, han hatade att utlgga och tolka sina liknelser:
Karaktrsnamn gde inget annat p jorden n bokens titel, hon var hans lilla lamm, hon vilade vid hans brst, hon var hans enda gldje."
Citera
Igår, 11:46
Medlem
Citat:
Najs! Jag testar med nedanstende citat. Vilket verk gller det? Kursiverade ord r utbytta.

"Men efter en stund sade kungen:
Kan du d inte alls hjlpa mig att frst din liknelse? Den om den rika kvinnan och den fattiga kvinnan, hon som utgav sitt enda lamm som ett syndoffer?
Och nu svarade profeten mycket lugnt och behrskat, hans rst var dov och pressad, han hatade att utlgga och tolka sina liknelser:
Karaktrsnamn gde inget annat p jorden n bokens titel, hon var hans lilla lamm, hon vilade vid hans brst, hon var hans enda gldje."
Gissning p Bat Seba av Torgny Lindgren.
Citera
Igår, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pynch
Gissning p Bat Seba av Torgny Lindgren.
Snabbt, snyggt och korrekt!

Ett pong och en stafettpinne till Pynch
Citera
Igår, 19:44
Medlem
Citat:
Snabbt, snyggt och korrekt!

Ett pong och en stafettpinne till Pynch
Tack. En bok som jag till skillnad frn flera av de senaste citerade har lst en gng i tiden.

Nytt citat:
Jag sysselsatte mig huvudsakligen med mleri och kinesiska trollkonster, men vnde mig sedan mer och mer till musiken. S smningom nrmade jag mig den levnadsperiod, d det inte r ngon mening med att ytterligare bygga ut och nyansera en redan mer n nog utbyggd personlighet. D str man infr den motsatta uppgiften: att lta det vrderade jaget g under i vrlden.
Jag lade drfr arbetet t sidan och vnde mig nu helt till den praktiska magin. ven om min konstnrsdrm varit frgves, s var jag dock fdd till trollkarl. Jag hade redan hunnit tillrckligt lngt p Lao Tses och Yi Chings vgar fr att knna till att verkligheten r tillfllig och frvandlingsbar.
Vid 70 rs lder och med hedersdoktorat frn tv universitet blev jag slutligen hktad fr att ha frfrt en ung flicka med trolldom. I fngelset bad jag om tillstnd att f syssla med mleri.
Det beviljades.
Jag mlade ett litet landskap p min cellvgg.
Detta landskap innehll nstan allt som jag haft gldje av i livet. Berg och floder. Hav och moln. Vidstrckta skogar. Mitt i bilden for ett litet tg, draget av ett nglok. Det nrmade sig ett hgt berg och loket hade redan brjat fara in i tunneln.
Men fngvaktarna ville inte lta mig vara i fred.
Till sist tyckte jag att tiden var inne att gra slut p plgorna. Om jag inte ens fick fortstta med dessa oskyldiga konstnrliga lekar, s mste jag anvnda mig av de allvarligare konster som jag gnat s mnga r av mitt liv.
Jag stod ett gonblick med terhllen andedrkt.
S bad jag vnligt mina vaktare att vnta medan jag steg upp i det lilla tget p bilden fr att se efter en sak.
De skrattade och lt mig hllas.
D gjorde jag mig lg och gick in i min bild, steg upp i den lilla vagnen och for med tget in i tunneln.
ngan frn loket strmmade som ett moln ur tunnelppningen och dolde bilden. Nr rken skingrades var bilden borta.
I stor frvirring stod fngvaktarna kvar.
Citera
Igår, 21:18
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynch
Tack. En bok som jag till skillnad frn flera av de senaste citerade har lst en gng i tiden.

Nytt citat:
Jag sysselsatte mig huvudsakligen med mleri och kinesiska trollkonster, men vnde mig sedan mer och mer till musiken. S smningom nrmade jag mig den levnadsperiod, d det inte r ngon mening med att ytterligare bygga ut och nyansera en redan mer n nog utbyggd personlighet. D str man infr den motsatta uppgiften: att lta det vrderade jaget g under i vrlden.
Jag lade drfr arbetet t sidan och vnde mig nu helt till den praktiska magin. ven om min konstnrsdrm varit frgves, s var jag dock fdd till trollkarl. Jag hade redan hunnit tillrckligt lngt p Lao Tses och Yi Chings vgar fr att knna till att verkligheten r tillfllig och frvandlingsbar.
Vid 70 rs lder och med hedersdoktorat frn tv universitet blev jag slutligen hktad fr att ha frfrt en ung flicka med trolldom. I fngelset bad jag om tillstnd att f syssla med mleri.
Det beviljades.
Jag mlade ett litet landskap p min cellvgg.
Detta landskap innehll nstan allt som jag haft gldje av i livet. Berg och floder. Hav och moln. Vidstrckta skogar. Mitt i bilden for ett litet tg, draget av ett nglok. Det nrmade sig ett hgt berg och loket hade redan brjat fara in i tunneln.
Men fngvaktarna ville inte lta mig vara i fred.
Till sist tyckte jag att tiden var inne att gra slut p plgorna. Om jag inte ens fick fortstta med dessa oskyldiga konstnrliga lekar, s mste jag anvnda mig av de allvarligare konster som jag gnat s mnga r av mitt liv.
Jag stod ett gonblick med terhllen andedrkt.
S bad jag vnligt mina vaktare att vnta medan jag steg upp i det lilla tget p bilden fr att se efter en sak.
De skrattade och lt mig hllas.
D gjorde jag mig lg och gick in i min bild, steg upp i den lilla vagnen och for med tget in i tunneln.
ngan frn loket strmmade som ett moln ur tunnelppningen och dolde bilden. Nr rken skingrades var bilden borta.
I stor frvirring stod fngvaktarna kvar.

Brjar med att frska ringa in det.
En manlig frfattare t det fantastiska hllet. 1900-talet.
Tycker jag knner igen det. Svensk frfattare?
Citera
Igår, 22:37
Medlem
Japanskt ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här