Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-28, 16:20
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Hur rent hus då? Människor verkar trots allt bokstavstolka sina ideologier och världsbilder. Religiösa lika väl som sekulära. Försök att presentera fakta för en fanatiker av valfri sort och du ska se hur det rinner av som vatten på en gås. Vi har idag tillgång till mer information än någonsin i historien men blir visst ändå bara dummare.
Vetenskapen HAR gjort rent hus med skapelsemyterna tex, men så klart finns det fortfarande folk som inte tar det till sig, av olika anledningar. Skillnaden från förr är att då visste man inte bättre, vetenskapen kunde inte motsäga de religiösa historierna.

Citat:
Intressant. "Lägga ner alla historier"? Det får du gärna utveckla.

Vad är verklighet/sanning? Inte historier i alla fall. Historier är fingret som pekar mot månen, de är inte månen. Vi kanske behöver dem som socialt smörjmedel, men de är helt värdelösa för personlig utveckling eller upplysning.
Citera
2024-11-28, 16:27
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så att det blir mer överskådligt och du ska kunna svara på varje argument JAG gör på ett välordnat sätt. Såklart.

Nej, det är alltid där vi hamnar. Om jag inte har ett svar så måste det vara Gud, enligt dig. Som om det var någon sorts default position. För då behöver man inte bevisa något själv om man är en oerhört lat tänkare.

Klart du gör.

Nej. Den visar att universum expanderat från en mittpunkt. Sluta svamla.
Ingen vet vad som orsakade det, om något fanns innan eller ej och vad det skulle vara eller hur det fungerar. Just nu är det omöjligt att undersöka.
Felet här ligger i att sådana som du vill tro att det innebär att det logiska svaret är en komplicerad gudsentitet som lösning. Som en inföding med en mullrande vulkan. Bäst att ni offrar några oskulder.

Jag har svarat. Om du bara krystar ur dig barnsligheter så får du barnsligheter tillbaka, det förstår väl du också? Kanske det är dags att tänka lite bättre helt enkelt.

Jag klipper och klistrar inte. Jag använder quote tags. Lätt och överskådligt. Punkt för punkt.

Sluta använd quote tags och prata istället. Att avfärda orsaken till Big Bang som "okänd" eliminerar inte frågan det bara undviker den. Bevisen visar att universum hade en början som kräver en orsak (bortom tid, rum och materia). Begreppet "Gud" passar detta, logiskt, inte som en "komplicerad enhet", utan som en rationell oh möjlig förklaring till vad som ligger utanför naturliga begränsningar. Det är fritt fram att inte hålla med.

Att låstas att detta, utan bevis är inte bättre än "inföding med en vulkan" , som du hånar, det är att undvika bevisen snarare än att ta itu med det. Kanske är det du som är infödingen? Ironiskt nog är ju faktiskt att avfärda Guds möjlighet utan bevis för motsatsen ett misstag som liknar "infödingen med en vulkan".... Eller hur.
Senast redigerad av uractualmom 2024-11-28 kl. 17:07.
Citera
2024-11-28, 16:31
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Nice. Då kan vi förhoppningsvis avsluta diskussionen med att konstatera att:

JAG anser att ett påstående om en synlig zumba-dansande jungfru Maria vid varje nattvard kan ifrågasättas och undersökas utifrån ett fysiskt perspektiv.

DU anser att det är ett teologiskt påstående som man inte ens kan ta sig an på något som helst sätt från ett fysiskt perspektiv.

Överens?

Japp.

Men vad ska "undersökas" om alla inblandade redan vet att det är en ritual?
Citera
2024-11-28, 16:55
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Japp.

Lovely. Påstående om en synlig Zumba-Maria kan alltså enligt dig inte undersökas ur något som helst fysiskt perspektiv. Klubbat o klart.

Citat:
Men vad ska "undersökas" om alla inblandade redan vet att det är en ritual?

Det framgick av det jag skrev.
Citera
2024-11-28, 17:04
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbottczkhentzhk
https://youtu.be/rQR9VBiMNtU?si=mF_Z6AYYgq0r3z3G

Du ser ju själv. Det är bara fullständig dårskap.

Får mig att tänka på hur hypnotism fungerar. Genom användning av specifika termer (till exempel "vederkvickelse") så triggas en reaktion. Hur tydligt som helst att se i videon för någon som sett hur hypnotism fungerar.

Jag förstår inte alls hur normalt folk kan tycka att det skulle vara önskvärt att vara troende på det sättet.

Däremot har Flammarion rätt i sak: om alla hade Jesus till förebild skulle flera problem lösa sig.

Det som är problemet med det är att det tyvärr endast skulle fungera om faktiskt ALLA inte bara hade Jesus till förebild, utan även gjorde allt de kunde att faktiskt försöka leva upp till detta ideal.

Tyvärr är det ytterst få kristna som klarar det, och de är oftast enkla människor som lever långt ute på landsbygden, utan internet, utan dator.

Tyvärr finns det något som kallas för "antisocial personlighetsstörning", som bland annat kännetecknas av total avsaknad av samvete, vilket yttrar sig genom avsaknad av ångerkänslor och empati. Grovt räknat gäller det omkring 3 % av befolkningen, så om försök görs att strikt hålla sig till att behandla andra som man själv vill bli behandlad så leder det till att de med antisocial personlighetsstörning får fritt styre i världen.
Citera
2024-11-28, 17:13
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Du menar att endast cirka hälften av kristendomen och ateismen (i den mån den fanns historiskt) varit bokstavstroende genom alla århundraden men att detta i moderna tider har ökat radikalt?

Jag tror inte att andelen ökat utan att andelen skulle kunna vara en historisk konstant. Ungefär som andelen homosexuella skulle kunna tänkas vara det. Av evolutionära skäl då. Vad vet jag. Men det blir svårt att skilja på personer med en viss medfödd benägenhet och personer som t ex av kulturella skäl ansluter sig till en trosföreställning eller ett beteende. Vi kan aldrig veta, som jag sa tidigare med hänvisning till Daniel Dennett (Belief in belief). Alltså vilka tror på riktigt och vilka tycker att det är en bra idé att framställa sig som "äkta" troende?
Citera
2024-11-28, 17:16
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Nja, jag skulle gissa att vi pratar om en historisk konstant här.
Ska vi dra till med 50-50% och se hur det landar?
Det finns nog minst en undersökning att skaka fram som pekar i den riktningen.
Men jag tror att det blir mer komplicerat om vi börjar titta närmare.
Var ska man till exempel dra gränsen för bokstavstro som fenomen? Ska användningen av pengar betraktas som en form av bokstavlig tro på fiktionen [pengars värde]?
Har inte tid att nörda in mig i detta nu.

Problemet är att du egentligen gissar, men har skrivit som om du faktiskt visste hur det var.

Hur var det nu med:
Men allt jag hävdar med bestämdhet kommer att vara av det slaget som du själv kan undersöka och upptäcka om du vill. I annat fall är jag öppen med att jag spekulerar eller inte vet.

Vore det inte bättre om du faktiskt följde vad du själv skrivit?
Citera
2024-11-28, 17:24
Medlem
Religion är en obehaglig sak 2000 pga vi har en naturlig hjärna och hjärnan för oss dit vi vill.

Jag har sett ritualer på småbarn som jag inte gillar alls.
Vi kommer aldrig bli en enhet med Jesus eller gud pga detta.
Ni ska inte ens göda de där pga egna behov.

Den jag haft kontakt med i 37 år hatar alla levande varelser så varför ens ge över barnen till den ?

De skämde ut sig lovar er, inte ens muslimer vinner över svenskarna nu.

Jag har aldrig sett någon vara så driven varje dag.
Sjukvården kommer aldrig kolla i min hjärna det är lugnt lita på vad jag sa.

Jag såg hur de faktiskt plågade mitt barn i magen...

Det är kört Jesus får återupplivas eller dra..

Alltså djurplågeri snusk mot medvetandet dagligen kommer aldrig segra över människor.
Jag vet inte ens vem som följer mig varje dag.
Det känns inte Jesus eller baal coolt längre..
Citera
2024-11-28, 17:34
Citat:
Ursprungligen postat av blibbottczkhentzhk
https://youtu.be/rQR9VBiMNtU?si=mF_Z6AYYgq0r3z3G

Du ser ju själv. Det är bara fullständig dårskap.

Livets ord är inte kristendom.

Inte heller är JW är inte kristendom, och Mormonerna är inte kristna.

Dom kanske påstår det, men det är en helt anna lära. Plagiat med ändrad lära. Visste du (du som läser detta, inte du som jag har citerat) förresten att identity theology inte är kristendom heller?

Det är viktigt att hålla sig till fakta.

Ha det bra.

Svara inte, tack jag har inget intresse av dig personligen inte Lunkan eller någon annan heller, bara påpekar fakta ifall et finns en enda person som behövde läsa detta.

Livets ord är inte kristendom.
Citera
2024-11-28, 17:38
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Jag trodde på gud osv.
Jag hade det för att slippa demonjävlar i typ mellan 18-37.

Men innan det var det även märkligt hur de manipulerade barn.
Inte så mycket som Jesus ska stoltseras med.

Höll på att kräkas av att sitta nära alla i 1an tex.
Jag vet vad det är för ritual.
Det är den där konstiga känslan i magen som andra kommer tro är gud...

Det är enbart för de som de isolerar till hemmet tyvärr.
Ni förlorar alltid som ska lära andra om gud och livet.

För inte ens jag kan ta in sånt här jämt i hjärnan.

De är väldigt dramatiska varje dag så varför sluta nu menar jag?

Typiskt göra sig till för att det är någon slags fest idag är det 2 dagars migrän ??

Rabblande av mantran, böner eller bibelord kan leda till självsuggestion som lindrar psykoser, bygger upp självförtroendet eller gör obehagliga situationer mindre obehagliga. Huvudsaken är att man själv tror att det ska fungera.
Samma som gör att det finns något som kallas för "placeboeffekt", då en person upplever en förbättring av sina symtom trots att de har fått en inaktiv behandling. Denna effekt beror på individens förväntningar och tro på att behandlingen skulle fungera. På så vis kan även folks böner hjälpa en sjuk person om den sjuke tror att det kommer att hjälpa.
Citera
2024-11-28, 17:44
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Lovely. Påstående om en synlig Zumba-Maria kan alltså enligt dig inte undersökas ur något som helst fysiskt perspektiv. Klubbat o klart.

Japp. Den dagen jag ser filmen med zumba-jungrfun så lovar jag att erkänna att jag varit en dåre.

Citat:
Det framgick av det jag skrev.

Jag menar vad ska undersökas med betoning på undersökas.
Man behöver inte undersöka något man redan vet svaret på.
Citera
2024-11-28, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Rabblande av mantran, böner eller bibelord kan leda till självsuggestion som lindrar psykoser, bygger upp självförtroendet eller gör obehagliga situationer mindre obehagliga. Huvudsaken är att man själv tror att det ska fungera.
Samma som gör att det finns något som kallas för "placeboeffekt", då en person upplever en förbättring av sina symtom trots att de har fått en inaktiv behandling. Denna effekt beror på individens förväntningar och tro på att behandlingen skulle fungera. På så vis kan även folks böner hjälpa en sjuk person om den sjuke tror att det kommer att hjälpa.

Om du vaknar varje dag i 60 år.med någon som hoppar i din hjärna och säger fuck off.
Fan ska du göra åt saken?
Jag ser inte upp till religiösa.
Jag ser upp till A lagare som de stal hjärnan ifrån.

Människor tror att djävulen kan dyka upp i 10 minuter.

Har aldrig haft annat. De sa om du försöker fly kommer du förlora jämt

Mina barn ska fan inte ha de här!!
Ni kan inte ens ta bort pluto!!
Töntar är alla som köper minsta.grejj!

Allt handlar om MAJORITET!
Jag får skratta åt alla kändisar direkt ni åker i toan.
Jesus är välvilja PUNKT djävulen är för att skada och köra över!
Så lätt !
Spöken är för att bevisa sin välvilja !😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in